Visa fullständig version : Morgonvasslet
Hur viktigt är det egentligen? Jag hinner/orkar inte fixa ägg på morgonen, men jag slänger i mig havregröt + mjölk och någon frukt. Har tagit vassle nu (ca 30g) under ett år nu, men tänkte helt enkelt köpa en färdigblandad gainer nu istället för att blanda själv. Hur blir det då med morgonvasslet, räcker gröten? Några förslag? Keso kanske (Vasslet är ju snabbare än kesot, tänkte mer på att bryta den katabola fasen i kroppen på morgonen)? Vill ju som sagt bryta den katabola fasen på ett annat sätt än att inta vassle.
Mvh
King Grub
2005-07-25, 21:12
Hur viktigt är det egentligen?
Inte alls.
Jag känner inte till något som säger att vassle är effektivare eller bättre på morgonen än någon annan fullvärdig proteinkälla. Bara gröt är väl ingen toppmåltid i något avseende, men keso som du nämner fungerar utmärkt, liksom kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, osv.
Okej, skönt och höra :). Tack :thumbup:
King Grub
2005-07-25, 21:20
Vassle är ju faktiskt underlägset t ex kasein som måltidsprotein och ger sämre proteinbalans och anabolism. Och aminosyreutsöndringen hos kasein börjar ju rätt omgående den också; det går inte ett par timmar och sedan pang tas allt upp. Det är inte vad "långsamt protein" betyder, utan att aminosyreutsöndringen sker gradvis och inte lika kraftigt, men under en längre tid.
"Ingestion of whey proteins resulted in amino acid
concentrations in the blood that were higher and less
prolonged than those resulting from casein. Both resulted in positive whole-body proteinbalance, but the anabolic response to casein was
superior to that of whey proteins."
Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.