handdator

Visa fullständig version : Nu är det dags. O jag behöver HJÄLP!!!!


rippel
2005-07-25, 19:55
Efter en trevlig promenad med min sambo idag, kände jag att nu är det dags.
Väger in mig i morgon och kommer hamna runt 105 kilo (1,75m).

Har förstått att morgonpromenader är bra. Hur länge ska man hålla på? Är cykling lika bra?

Frukost 08:30: när ska man äta den? jag går i regel upp kl6.00 och brukar inte äta frukost förrän 8.30. Tar tacksamt emot tips på bra frukost.

Lunch 11.30: Har käkat på jobbet fram till nu, men märker att det är på tok för dålig mat + att den är svindyr (53kr:)). Även tips på bra snabblagad och infrys bara såna.

Kvällsmål 18.00: Käkar varm mat ibland och typ fil ibland. TIPS

Mellanmål: brukar jag äta vid 14.30 då jag inte äter frukost tidigare så hoppar jag mellanmålet på förmiddagen.

För tillfället styrketränar jag 2:1:2 samt att jag dansar minst 2ggr i veckan. men jag fortsätter inte precis gå neråt om vi säger så.

Jag ber på mina bara knä :bow: om hjälp!!!!

Tack på förhand
//Rippel

userfriendly
2005-07-26, 11:38
Efter en trevlig promenad med min sambo idag, kände jag att nu är det dags.
Väger in mig i morgon och kommer hamna runt 105 kilo (1,75m).

Har förstått att morgonpromenader är bra. Hur länge ska man hålla på? Är cykling lika bra?

Frukost 08:30: när ska man äta den? jag går i regel upp kl6.00 och brukar inte äta frukost förrän 8.30. Tar tacksamt emot tips på bra frukost.

Lunch 11.30: Har käkat på jobbet fram till nu, men märker att det är på tok för dålig mat + att den är svindyr (53kr:)). Även tips på bra snabblagad och infrys bara såna.

Kvällsmål 18.00: Käkar varm mat ibland och typ fil ibland. TIPS

Mellanmål: brukar jag äta vid 14.30 då jag inte äter frukost tidigare så hoppar jag mellanmålet på förmiddagen.

För tillfället styrketränar jag 2:1:2 samt att jag dansar minst 2ggr i veckan. men jag fortsätter inte precis gå neråt om vi säger så.

Jag ber på mina bara knä :bow: om hjälp!!!!

Tack på förhand
//Rippel

Vad jag förstår av ditt inlägg så verkar det som om att du har noll koll på viktnedgång osont... så jag tar lite grunder bara.. (antar att du inte vill deffa för att bli värsta byggarn :em: )

1. en viktnedgång kräver ett energiintag som är mindre än vad du gör av med.
Om man har en ganska kraftig övervikt så försvinner de första kilona rätt fort (egen erfarenhet).

Ät lite var tredje timme är en bra regel tycker jag.

Om du tar en morgonpromenad så ät frukost direkt efter den.
En bra dietfrukost kan vara tex. havregrynsgröt med mjölk och sylt, 2 ägg och kanske nån frukt... (jag vet inte hur mycket du behhöver så det är svårt att säga men jag tycker att man ska hålla sig till vanlig mat)
ÄR ALLTID FRUKOST- frukost är det mål där man egentligen ska passa på att äta..

2.Uteluncher brukar ofta vara rätt snuskiga och dåliga näringsmässigt. Gör egna matlådor!
Finnas massor utav näringsberäknade recept både på tasteline.com och här!

3.En riktlinje är att minska på snabba kolhydrater som vitt bröd, marmelad, godis, vissa typer av ceralier...
minska oxå på mättat fett som tex creme fraiche, ost, smör,såser, synligt fett på kött osv.. byt ut fettet mot nötter, olja, avokado o tex. lax.

Om du styrketränar så se till att få i dig kolhydrater och protein efteråt.

Jag tror att du inte behöver räkna kalorier, för att en övervikt kommer sällan av bara för mycket mat.
Men du kan ju alltid vara lite sparsammare med fett då det innehåller mkt energi (men du behöver bra med fett ändå!!)

Ät godis en dag i veckan, och annars kan du äta 5-6 ggr om dagen, "lagom" portioner vanlig mat. GÅr du morgonprommisar på det tror jag att det kommer lösa sig själv...
Fast du tränar ju iof redan rätt bra... (bilket betyder att du äter rätt dåligt )

Ett OK mellanmål är tex frukt, keso o lite nötter.. .

Annars kan du alltid lägga upp en matdagbok för 1-3 dagar här... så kan vi nog göra nåt åt saken :naughty:

Jag är inte den som ska ge dig mat-tips då jag kan slänga ihop mat bara för att få vissa näringsvärden *screwy*

Lycka till

Fartman
2005-07-26, 15:07
Läs igenom den här utmärkta deffguiden! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

:thumbup:

userfriendly
2005-07-27, 07:19
Men grejen är att om man nu vill gå ner i vikt och stanna där så rekommenderar iaf inte jag en deff!!! *grr*
Det handlar om att skaffa sig sunda matvanor för livet vilket inte görs med kesella och fun light för alla...

vanlig mat!!

Lizzie
2005-07-27, 08:24
Det kalls ju deff guide, men det står inte bara hur man deffar. Står mycket bra saker där!

userfriendly
2005-07-27, 08:58
Det kalls ju deff guide, men det står inte bara hur man deffar. Står mycket bra saker där!

Jo det är sant *rolleyes*

Player
2005-07-27, 17:08
Jo det är sant *rolleyes*

Absolut!

Deff är väl föresten bara ett annat ord för att tappa (fett) vikt? Att alla byggare här använder sig av olika termer förändrar väl inte saken det minsta. "Deff", "bulk", "cardio" mm låter ju bara mer seriöst, samt lite *host* tufft (läs fjantigt).

Jag tycker att det står mycket bra i guiden Grub har skrivit som trådskaparen mycket väl har nytta av. Jag ser då inte någonstans att det förespråkas lightvarianter överallt.