handdator

Visa fullständig version : Koka bort fett i nötfärs?

Cerberus
2005-07-25, 18:42
Läste om det någonstans på forumet men ja hittar inte tråden, läste att det går att typ koka köttet, lämna det över natten o sen kan man bara ta bort fettet som ligger på ytan som ett stort lager..

har köpt 10% nötfärs idag o 10% av 1kg e lika me 900kcal...dåligt fett.

Cerberus
2005-07-25, 19:13
ingen som vet mer i detalj?

Lizzie
2005-07-25, 19:43
Jag vet att vissa kokar upp köttfärsen precis innan de bryner den. De kokar den alltså, fettet åker upp till ytan, de häller av vatten å fettet och bryner köttfärsen som vanligt.

Själv har jag aldrig gjort det - tycker det inte finns någon anledning till det, är jag rädd för fettet så tar jag hellre lite mindre av köttfärssåsen.

Bonnie
2005-07-25, 19:43
Detta hitta jag

Rob The Man03-05-2002, 03:57
Gör din egen färs istället. Lövfiff som du gör färs av eller kyckling älg blir otroligt mager.
Annars brukar jag hålla mig till magert oxkött tror det är mindre % i det.

Om du tycker om nötfärs så koka den först sen häller du bort fettet som den har släppt via kokningen sen steker du den då lär du ha en % på 5-6% fick lära mig det av Sveriges ända Mr Olympa deltagare här i stan

/Robban

--------------------------------------------------------------------------------

Bamse03-05-2002, 15:22
Koka? I vatten? :) Sen då? Hålla för med locket och hälla ut vätskan, och sen steka?

--------------------------------------------------------------------------------

Rob The Man03-05-2002, 17:11
Bamse stämmer bra det

/Robban

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-1284.html

Pellefant
2005-07-25, 19:46
Jag testade att koka nötfärsen 10% en gång, en hel del fett flöt upp till ytan och var lätt att ta bort. Sedan stekte jag den, smakade precis som vanligt. Har ingen aning om den nya fetthalten etc.

30cm
2005-07-25, 19:52
Ska man koka den i en klump eller måste man finfördela färsen innan man kokar den?

Pellefant
2005-07-25, 20:13
Ska man koka den i en klump eller måste man finfördela färsen innan man kokar den?

Kokade den i klump, om jag minns rätt så "kokade den isär" på en gång ändå.

mystic[-_-]
2005-07-25, 20:24
Stekte min och la den i en sil och körde varmvatten över tills det bara var vatten och inte brun sörja som rann ut. Går ju att koka annars men det blir samma effekt

Cerberus
2005-07-25, 21:20
alltså "koka", ska man stormkoka lr sjuda försiktigt?? älskar köttfärssås o e helt less på kycklingbröst.

Fredrik_
2005-07-25, 23:06
Hur mycket andra näringsämnen lakar man ut med uppkokandet då?

Cerberus
2005-07-26, 00:42
allt protein tror ja??? men man blir av me lite fett :naughty: haha, nejdå, inget antagligen??? man kan väl koka köttfärs o käka direkt efter?

Highlander
2005-07-26, 04:33
som någon vettig skrev i den förra tråden om att koka bort delar av fetthalten i nötfärs - är det inte lite overkill?

visst, 900 kcal mestadels mättat fett är väll ingen höjdare, men du är väll inte så pass glad i köttfärssås(nötfärssås *rolleyes* ) att du smäller i dig 1kg(+ andra ingredienser) vid en måltid, eller ens över en dag? mättat fett i rimlig mängd är ju även det hälsosamt för kroppen vad jag förstått. om du är så rädd för fettet så dra ned på intaget från annat håll istället och njut av köttfärssåsen. :eating:

Sverker
2005-07-26, 05:42
Personligen tycker jag det är ren förstörelse att koka köttfärs *grr27*

Tekniskt är frågan roligare.
Uppgiften är att denaturera alla proteiner. När proteiner denatureras tappar de sin förmåga att hålla både vatten och fett till sig.
Alltså måste man finfördela färsen i vattnet så att köttfärsens yta blir så stor som möjligt ut mot vattnet. Därefter måsta man låta köttsoppan stå helt still kallt så att fettdropparna hinner stiga upp till ytan. Det kan ta ett bra tag.

Vad förlorar man ?
Inte så mycket protein eftersom det denatureras och klumpar ihops sig med andra proteiner.
Mellan tummen och pekfingret så tappar man säker 25 - 30 % av de vattelösliga vitaminerna och mineralerna ut i kokvattnet, precis som när man kokar grönsaker.

Fettet ? Hälften kanske :confused: har aldrig undersök så jag vet inte. Kött håller 2 - 3 % fet mycket hårt till sig. Det fettet går inte att koka bort oavsett hur länge man kokar köttet eller låter det stå för att separeras. Därefter sitter säkert en hel del fett kvar i porer i köttmassan, instängt och hopplöst fast i denaturerat protein.

Är det inte bättre att fråga i charken ifall personalen inte kan mala lite fint magert kött speciellt för dig ?

MrBoris
2005-07-26, 07:33
eller äta det som det är helt enkelt :)

Cerberus
2005-07-26, 15:43
hehe gjorde d igår, fungera fint! fast ja lät det inte stå ett tag som ngn skrev...

fan va vidrigt fettet såg ut och luktade *spy* *spy*

ne d e sant ja smäller inte i mig 1kg per dag hahaha, möjligtvis på en vecka då. Men alla bäckar små som man säger?