handdator

Visa fullständig version : kosttillskott för viktnedgång


denpa
2005-07-25, 18:27
Hej alla glada!

Jag har tidigare kört med wheyprotein men nu är den slut. Vad ska jag förtära efter träningen då jag vill gå ner i vikt. Ska jag ha något med mycket proteiner och lågt med kollisar och fett eller vad tycker ni?

nordland
2005-07-25, 18:35
efterträningsdrinken skall du inte ändra på, kroppen behöver ju kolhydraterna för att fylla på glykogenlagret efter passet.. Finns det inga kolhydrater att tillgå så kommer kroppen att använda proteinet till energi istället... Slutsats: Du blir katabol, och det är ju det sista man vill under deff...

King Grub
2005-07-25, 18:54
Finns det inga kolhydrater att tillgå så... blir katabol, och det är ju det sista man vill under deff...

Kolhydrater har i o f s högst marginell betydelse för proteinsyntesen; det går med enbart protein också. Däremot är dom avgörande för glykogeninlagringen om man vill återhämta sig snabbt. :)

GymTT
2005-07-25, 19:04
Ändra kosten / cardion istället för efterträningsdrinken. Det är bara ett separat livsmedel, nyckeln är att äta rätt samt sköta cardion bra.
Kör hårt under deffen!

MVH TT

myggan
2005-08-12, 21:23
efterträningsdrinken skall du inte ändra på, kroppen behöver ju kolhydraterna för att fylla på glykogenlagret efter passet.. Finns det inga kolhydrater att tillgå så kommer kroppen att använda proteinet till energi istället... Slutsats: Du blir katabol, och det är ju det sista man vill under deff...


kan någon förklara vad som menas med katabol tack

King Grub
2005-08-12, 21:27
Negativ proteinbalans - proteinnedbrytningen är större än proteinsyntesen.

Davil
2005-08-12, 21:33
Negativ proteinbalans - proteinnedbrytningen är större än proteinsyntesen.

Det där är nog fortfarande Grekiska för många som inte är lika optimalt vetande som du :D

aliquis
2005-08-12, 22:31
Kolhydrater har i o f s högst marginell betydelse för proteinsyntesen; det går med enbart protein också. Däremot är dom avgörande för glykogeninlagringen om man vill återhämta sig snabbt. :)fast man måste ju ändå hamna på energiöverskott i slutändan? Kan det vara så att för folk som tränar säg varannan dag är det bättre att helt skita i snabba kolhydrater? De hinner ju fylla på med glukogen ändå? Å andra sidan kanske de förbränner en del av proteinet, men rätt lite av det hade väl gått till uppbyggnad ändå?

WHITEFOLKS
2005-08-12, 23:04
Jag tror att de proteinerna man tar före styrkepasset mest är en signal som "triggar" syntesen, vad de sen används till är sekundärt då man ändå inte växer på gymmet. Möjligtvis kanske de har en viss muskelsparande effekt också. Ett problem med att ta bara protein som jag märkte nu första gången jag provade det istället för min vanliga 1:4 mix var att jag fick riktigt lågt blodsocker efter. Kan vara en tillfällighet men får se nästa gång.

Rock'nRoll
2005-08-12, 23:15
Kolhydrater har i o f s högst marginell betydelse för proteinsyntesen; det går med enbart protein också. Däremot är dom avgörande för glykogeninlagringen om man vill återhämta sig snabbt. :)


Det är väll bra att piska upp insulinet så högt man bara kan just efter träning, där borde väll kolhydraterna vara viktiga?

internethjälten
2005-08-13, 01:21
kan någon förklara vad som menas med katabol tack

Jag läste ngn stans för en hejdlöst massa år sen då jag var ung (då Allan var liten och gick i dagis) att annabol betyder tillväxt och katabol betyder nerbrytande.

Men det kan ha ändrats med åren...

King Grub
2005-08-13, 05:14
fast man måste ju ändå hamna på energiöverskott i slutändan?

Nej. Fast det underlättar. ;)

Kan det vara så att för folk som tränar säg varannan dag är det bättre att helt skita i snabba kolhydrater? De hinner ju fylla på med glukogen ändå?

Ja.

Å andra sidan kanske de förbränner en del av proteinet, men rätt lite av det hade väl gått till uppbyggnad ändå?

Precis - proteinet oxiderar ändå. Det är bara EAA som stimulerar proteinsyntes.

King Grub
2005-08-13, 05:14
Det är väll bra att piska upp insulinet så högt man bara kan just efter träning, där borde väll kolhydraterna vara viktiga?

Det är inte ett dosrelaterat anabolt (som det är med EAA) eller anti-katabolt gensvar på insulin. Det krävs bara nivåer strax över fastenivå för maximalt anabolt gensvar.

King Grub
2005-08-13, 05:17
vad de sen används till är sekundärt då man ändå inte växer på gymmet.

Det är ju det man gör - inte på gymmet, men som allra, allra mest dom närmaste timmarna efter passet. Timme 0-3 efter passet är proteinsyntesen som störst - förhöjd med upp till 400% - om EAA finns att tillgå. Och det finns mer EAA att tillgå om dom tillförst före passet än efter.

Exhale_
2005-08-13, 05:27
Kan det vara så att för folk som tränar säg varannan dag är det bättre att helt skita i snabba kolhydrater? De hinner ju fylla på med glukogen ändå?

Ja.


Gäller samma principer efter konditionsträning (cardio). Är tillförseln av snabba kolhydrater bra endast för att återhämta sig snabbt?

Dvs det går lika bra att käka medelsnabba/långsamma kolisar efter en hård fotbollsträning om man är ledig i flera dagar?

Finns det några nackdelar alls med att inte käka snabba kolisar efter träning, förutom att återhämtningsprocessen tar längre tid?

King Grub
2005-08-13, 07:29
Är tillförseln av snabba kolhydrater bra endast för att återhämta sig snabbt?

Ja.

Dvs det går lika bra att käka medelsnabba/långsamma kolisar efter en hård fotbollsträning om man är ledig i flera dagar?

Även långsamma kolhydrater lagras in som muskelglykogen, ja.

Efter en total tömning tar det 24 h eller mer för påfyllning och eventuell överkompensation, så skall man träna igen dagen efter eller möjligen dagen efter det, då är det en klar fördel att snabba på processen. Och för att uppnå påfyllning på 24 h efter total tömning krävs det 10 g kolhydrat eller mer per kilo kroppsvikt under dessa timmar.

Finns det några nackdelar alls med att inte käka snabba kolisar efter träning, förutom att återhämtningsprocessen tar längre tid?

Inte om du äter dom långsamma/medelsnabba kolhydrater du nämnde. Däremot om du inte äter kolhydrat alls.

A.K.O.A
2005-08-13, 08:33
Är tillförseln av snabba kolhydrater bra endast för att återhämta sig snabbt?

Ja.

Dvs det går lika bra att käka medelsnabba/långsamma kolisar efter en hård fotbollsträning om man är ledig i flera dagar?

Även långsamma kolhydrater lagras in som muskelglykogen, ja.

Efter en total tömning tar det 24 h eller mer för påfyllning och eventuell överkompensation, så skall man träna igen dagen efter eller möjligen dagen efter det, då är det en klar fördel att snabba på processen. Och för att uppnå påfyllning på 24 h efter total tömning krävs det 10 g kolhydrat eller mer per kilo kroppsvikt under dessa timmar.

Finns det några nackdelar alls med att inte käka snabba kolisar efter träning, förutom att återhämtningsprocessen tar längre tid?

Inte om du äter dom långsamma/medelsnabba kolhydrater du nämnde. Däremot om du inte äter kolhydrat alls.

Är allt detta nya rön? HAde för mig att endast protein efter träning blir detsamma som dyra kolhydrater? Stämmer inte detta, eller är det så att vikten av de snabba kolhydraterna (malto, vitargo osv) har visat sig vara mindre än vad man tidigare trott? Bör man ändra sina efterträningsdrinkar (dina tidigare rekomendationer) om jag kör tre styrka + två cardio/vecka

cardio
2005-08-13, 08:38
Gäller samma principer efter konditionsträning (cardio). Är tillförseln av snabba kolhydrater bra endast för att återhämta sig snabbt?


Jag skulle tro att samma principer gäller för cardion!

cardio
2005-08-13, 08:42
Är tillförseln av snabba kolhydrater bra endast för att återhämta sig snabbt?

Ja.

Dvs det går lika bra att käka medelsnabba/långsamma kolisar efter en hård fotbollsträning om man är ledig i flera dagar?

Även långsamma kolhydrater lagras in som muskelglykogen, ja.

Efter en total tömning tar det 24 h eller mer för påfyllning och eventuell överkompensation, så skall man träna igen dagen efter eller möjligen dagen efter det, då är det en klar fördel att snabba på processen. Och för att uppnå påfyllning på 24 h efter total tömning krävs det 10 g kolhydrat eller mer per kilo kroppsvikt under dessa timmar.

Finns det några nackdelar alls med att inte käka snabba kolisar efter träning, förutom att återhämtningsprocessen tar längre tid?

Inte om du äter dom långsamma/medelsnabba kolhydrater du nämnde. Däremot om du inte äter kolhydrat alls.

Så själva idén med att käka så snabbt som möjligt efter passet är helt enkelt för att få i sig protein snabbt? Att få i sig kolhydraterna på direkten spelar inte så stor roll om man nu inte ska upp och träna dan därpå. Annars går det lika bra att vänta tills man är hemma och käka nån kolhydratskälla med näringsinnehåll?

King Grub
2005-08-13, 08:46
Är allt detta nya rön? HAde för mig att endast protein efter träning blir detsamma som dyra kolhydrater? Stämmer inte detta, eller är det så att vikten av de snabba kolhydraterna (malto, vitargo osv) har visat sig vara mindre än vad man tidigare trott? Bör man ändra sina efterträningsdrinkar (dina tidigare rekomendationer) om jag kör tre styrka + två cardio/vecka

Nej, det är inga nya rön.

Dom flesta idrottsmän är ute efter snabb återhämtning. För konditionsidrottare är kolhydattillförsel viktigare än proteintillförsel.

I den här tråden finns svaren (som i o f s inte är några säkra svar, eftersom sådana inte finns, men åtminstone kvalificerade gissningar):

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48805

Fortsätt gärna där, vid behov. Den här tråden handlar inte om saken.

Så själva idén med att käka så snabbt som möjligt efter passet är helt enkelt för att få i sig protein snabbt? Att få i sig kolhydraterna på direkten spelar inte så stor roll om man nu inte ska upp och träna dan därpå. Annars går det lika bra att vänta tills man är hemma och käka nån kolhydratskälla med näringsinnehåll?

Samma sak här. Tillbaka till ämnet (om det finns mer att säga).