handdator

Visa fullständig version : Mitt kostupplägg, vad tror ni?


NiZZE
2005-07-25, 15:32
Nu när jag både jobbar och tränar under sommaren kör jag ungefär efter följande upplägg, jobbar på lager och rör mig ganska mycket. Tränar 4 ggr/v.
Jag är 20 År, 180cm/76kg.

frukost: 05.00 - Mussli med Fil + Eiselt protec shake

fika: 09.00 - Fruktsallad med (mycket)Keso,äpple och banan, kryddat med Kanel alt. Kesomackor på fullkornsbröd med skinka och gurka

lunch: 12.00 - Pasta/fullkornsbröd med tonfisk,lök,tomat ev. matlåda med t.ex 2-3 kotletter/kycklingfile´r med ris eller pasta. Kanske en yogurt somefterrätt.

fika: 14.00 - Banan och yogurt

middag. ca 16.00-17.00: Pasta/ris/potatis/mussli med kycklingfile/kotletter/tonfisk eller annan bra proteinkälla, Lite grönsakar till som t.ex. en tomat eller en bit gurka

efter träning, ca 19.00: Eiselt protec shake samt några skivor vitt bröd / Gainomax

Innan sängdags: 1 Eiselt protec shake


Kör detta sågott som varje dag. Naturligvis förekommer det lite avvikelser och så, men detta är väl den röda tråden genom de flesta av mina mål, blir lite andra tider på helgerna och så.

Vad tror ni om upplägget, ser det bra ut eller är det mycket som måste ändras? Kanske inte direkt den intressantaste tråden men det skulle vara kul om någon hade vänligheten att droppa in lite kommentarer:)

mela
2005-07-25, 16:25
middag. ca 16.00-17.00: Pasta/ris/potatis/mussli med kycklingfile/kotletter/tonfisk eller annan bra proteinkälla, Lite grönsakar till som t.ex. en tomat eller en bit gurka


kanske byta ut grönsakerna till nån grönsak med lite mer näring ?
gurka och tomat är i stortsätt bara vatten.
testa lite broccoli eller något istället kanske ?

Mandus
2005-07-25, 16:34
Känns som du bör flytta om lite så att du intar mer näring timmarna närmast efter träningen, det är då du behöver den som mest.

NiZZE
2005-07-25, 16:48
Känns som du bör flytta om lite så att du intar mer näring timmarna närmast efter träningen, det är då du behöver den som mest.

Jo, glömde lägga till att jag går och lägger mig vid typ klockan 9 och middagen behövs där den, är, det skulle vara ett helt nytt mål i sånna fall. Inte optimalt att köra såhär, tänkt på det jag med men just nu känns det som det enda alternativet typ när jag böjar jobbar klockan 06,00 på morgonen *grr27* Lite är att det ska vara gångbart hemma hos föräldrarna med men utifrån de ramarna tycker jag det ser rätt ok ut, eller?

MrBoris
2005-07-25, 17:14
vad du än gör, om det är muskelbygge du är ute efter, lägg in ett större mål mat efter du tagit gainern efter träningen...

NiZZE
2005-07-25, 18:47
vad du än gör, om det är muskelbygge du är ute efter, lägg in ett större mål mat efter du tagit gainern efter träningen...

Det bästa kanske är om man skulle lägga träningen innan middagen och lägga in en mellanmål en stund innan träningen för att sedan helt utmattad komma tillbaka efter utfört pass och sätta i sig en brakmiddag?

hur tycker ni upplägget ser ut i övrigt, rent näringsmässigt?

MrBoris
2005-07-25, 18:48
Det bästa kanske är om man skulle lägga träningen innan middagen och lägga in en mellanmål en stund innan träningen för att sedan helt utmattad komma tillbaka efter utfört pass och sätta i sig en brakmiddag?

absolut :thumbup:

King Grub
2005-07-25, 19:01
Brakmiddagar är väl aldrig speciellt lysande, men en brakmiddag uppdelad på två mål kanske är det med någon timme mellan. Beror på vad man menar med "brakmiddag" förstås.

NiZZE
2005-07-25, 19:17
Brakmiddagar är väl aldrig speciellt lysande, men en brakmiddag uppdelad på två mål kanske är det med någon timme mellan. Beror på vad man menar med "brakmiddag" förstås.

Hehe jag håller med dig till Fullo Grub, det var mer ett kraftuttryck i all hast :D

brukar ofta känna mig lite trött och hängig på dagarna, skulle tro att det beror på ett lite väl lågt kolhydratsintag, i synnerhet under kvällstid. Funderar kanske på att börja äta lite mer även under kvällen då, kanske i form av en Fullkornsmacka + bra pålägg tillsammans med någon frukt. Detta borde kunna vara någonting. Håller jag mig bara till långsamma kolhydrater så borde det inte vara någon större risk för någon fettinlagring.

Men frågan är, hur långsamma är egentligen kolhydraterna i fullkornbröd? t.ex. Polarkraft - aldrig riktigt haft koll på vart GI:t ligger där. *screwy*

King Grub
2005-07-25, 19:45
Det finns inga tester gjorda på just det. Det är inte många svenska bröd som har testats alls.