Visa fullständig version : protein
hur mycket protein kan kroppen ta upp åt gången ? vad är lagom mängd varje måltid för en kille som väger 90 kg?. 2 - 3g/kg dag har jag hört, kan man göra så att man har i sig det mesta av den mängden på 2 måltider, eller ska det helst varfa jämnt fördelat över dagen
tack på förhand
King Grub
2005-07-25, 14:50
hur mycket protein kan kroppen ta upp åt gången ?
Hur mycket som helst, i princip, men mängden som kan användas i muskelproteinsyntesen är högst begränsad. Ett överskott oxiderar.
vad är lagom mängd varje måltid för en kille som väger 90 kg?. 2 - 3g/kg dag har jag hört
Rimliga siffror.
ska det helst varfa jämnt fördelat över dagen
Helst, ja. Du kan inte lagra aminosyror för framtida behov på samma sätt som du kan fett och kolhydrat.
kvarg är det bra protein, eller är det dumt att överkonsumera det?. Jag menar man kan ju lätt trycka i sig 2 - 3 såna burkar om dagen och dom kostar ju bara 7kr/st :)
tack för ditt svar
King Grub
2005-07-25, 14:58
kvarg är det bra protein
Proteinet i kvarg är kasein, och kasein är det protein som ger bäst proteinbalans och aminosyreutsöndring under längst tid.
eller är det dumt att överkonsumera det?
Jag tror inte du kan överdosera kasein mer än något annat protein; det är inget fel att låta en övervägande majoritet av dagens proteinintag bestå av kaseinprotein.
tack så jätte mycket för dina svar, är verkligen tacksam. Får ta och handla hem lite kvarg då :)
Highlander
2005-07-25, 16:33
kvarg är det bra protein, eller är det dumt att överkonsumera det?. Jag menar man kan ju lätt trycka i sig 2 - 3 såna burkar om dagen och dom kostar ju bara 7kr/st :)
tack för ditt svar
desvärre kan överkonsumtion av kvarg leda till en helvetes isittande halsbränna *spy* , talar av egen erfarenhet.
kvarg är i övrigt :hbang: godis!
kvarg är det bra protein
Proteinet i kvarg är kasein, och kasein är det protein som ger bäst proteinbalans och aminosyreutsöndring under längst tid.
eller är det dumt att överkonsumera det?
Jag tror inte du kan överdosera kasein mer än något annat protein; det är inget fel att låta en övervägande majoritet av dagens proteinintag bestå av kaseinprotein.
Visst finns det att köpa kvarg alltså inte "keso" utan ren kvarg ? har hört mej för i vissa butiker men inte hittat
Visst finns det att köpa kvarg alltså inte "keso" utan ren kvarg ? har hört mej för i vissa butiker men inte hittat
Kesella är kvarg. Lidl har också en produkt som heter just Kvag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.