handdator

Visa fullständig version : nLite - Banta ner Windows XP


Bjorne
2005-07-25, 13:58
Tja

Känt till programmet nLite rätt länge, dock aldrig testat det. Dock drog jag in det igår och kolla lite, fick ner en Windows XP installation (inkl sp2 och lite hotfixar) till 144mb. Fick bort så fruktansvärt mycket att jag har blivit något väldigt frestad att testa att dra in det.

Frågan är nu ifall någon använt sig av nLite och kanske har någon erfarenhet av vad man absolut inte bör ta bort och vad som kan gå snett?

Jonesss
2005-07-25, 14:23
det är bara att prova som vi sa innan ;)

Fultjack
2005-07-25, 14:36
jag har provat, men jag råkade ta bort lite för mycket så den blev minst sagt ostabil och fick köra vanliga windows igen *grr*

Bjorne
2005-07-25, 14:44
jag har provat, men jag råkade ta bort lite för mycket så den blev minst sagt ostabil och fick köra vanliga windows igen *grr*Låter inte det minsta bra. Rädd för att det där kommer hända, 140mb utav orginal på 680mb. Hmm :)

Har ingen vanlig XP-skiva heller ifall det skulle skita sig.

Prankie
2005-07-25, 15:43
140mb... det är ju bara en bråkdel av service pack. :D

jwzrd
2005-07-25, 15:43
Den nedbantade och fungerande versionen av XP? Heter inte den W2K? :em:

Hades
2005-07-25, 15:47
Den nedbantade och fungerande versionen av XP? Heter inte den W2K? :em:
:D

Bjorne
2005-07-25, 15:53
140mb... det är ju bara en bråkdel av service pack. :DInkl sp2 :)

jwzrd
2005-07-25, 16:01
Inkl sp2 :)

Men ett seriöst inlägg då, hur mycket av SP2 och andra fixar från msft knullar nlite upp då? Vad skiljer det här programmet från att själv härja runt och ta bort grejer? Hur dyr är en hårddisk? Varför installera XP om du inte vill ha grejerna i det?

Trance
2005-07-25, 16:02
XP är ju faktiskt rätt bra dessutom. :)

Piranha
2005-07-25, 16:03
Men ett seriöst inlägg då, hur mycket av SP2 och andra fixar från msft knullar nlite upp då? Vad skiljer det här programmet från att själv härja runt och ta bort grejer? Hur dyr är en hårddisk? Varför installera XP om du inte vill ha grejerna i det?


Det är annars rätt lätt att bygga en egen XP skiva med admin tools å strippa bort prylarna redan vid installationen och dessutom lägga på senaste versionen av dina egna specifika drivisar, servicepacks etc.

Har funkar kanon för mig då U320 scsi drivisarna inte finns med som default på XP skivorna.

tar nån timme sen har du en XP specalbyggd för din hårdvara , sen kör man installationen i unattended mode.. Smiiiiiiiiiidit.

Bjorne
2005-07-25, 16:07
Men ett seriöst inlägg då, hur mycket av SP2 och andra fixar från msft knullar nlite upp då? Vad skiljer det här programmet från att själv härja runt och ta bort grejer? Hur dyr är en hårddisk? Varför installera XP om du inte vill ha grejerna i det?Jag vill ha själva XP, gui't och så. Dock inte mycket mer, kolla startmenyn så mycket strunt där finns som man aldrig använder. Tjänster som är i gång från början som man absolut inte använder och som bara skapar säkerhetsluckor.

XP är ju faktiskt rätt bra dessutom. :)Men inte optimalt.


Behöver ju inte nöja sig med det utförandet som tillverkana bestämt.

Hela skalet och annat finns fortfarande, dock är nästan alla drivrutiner borta, movie maker och sådant skräp. Enda programmet jag behöll vad miniräknaren :p

jwzrd
2005-07-25, 16:12
Det är annars rätt lätt att bygga en egen XP skiva med admin tools å strippa bort prylarna redan vid installationen och dessutom lägga på senaste versionen av dina egna specifika drivisar, servicepacks etc.

Har funkar kanon för mig då U320 scsi drivisarna inte finns med som default på XP skivorna.

tar nån timme sen har du en XP specalbyggd för din hårdvara , sen kör man installationen i unattended mode.. Smiiiiiiiiiidit.

DET är en bra ide! Jäkligt smutt att få tex SP2 och drivisarna rakt av.

jwzrd
2005-07-25, 16:13
Jag vill ha själva XP, gui't och så. Dock inte mycket mer, kolla startmenyn så mycket strunt där finns som man aldrig använder. Tjänster som är i gång från början som man absolut inte använder och som bara skapar säkerhetsluckor.

Men inte optimalt.


Behöver ju inte nöja sig med det utförandet som tillverkana bestämt.

Hela skalet och annat finns fortfarande, dock är nästan alla drivrutiner borta, movie maker och sådant skräp. Enda programmet jag behöll vad miniräknaren :p

Vad har du för strunt i din startmeny? Jag har inget i min.

Jax
2005-07-25, 16:14
Finns det något bra program för att kolla vilka processer som startas automatiskt och om det är några av dem som är onödiga?

jwzrd
2005-07-25, 16:14
Finns det något bra program för att kolla vilka processer som startas automatiskt och om det är några av dem som är onödiga?

Control Panel -> Adminsitrative Tools -> Services

Men för att få en komplett lista behöver du nått verktyg, kolla på www.sysinternals.com

Jax
2005-07-25, 16:19
Men titta där låg ju Error Reporting Service. DÖ!

Bjorne
2005-07-25, 16:31
Vad har du för strunt i din startmeny? Jag har inget i min.Nästan allt under "Tillbehör" och även på andra ställen.

Yankeee
2005-07-25, 16:58
Man kan ju undra vad ni har för datorer. Känns inte så nödvändigt att trixa med tjänster osv med dagens datorer. Men visst kan det vara kul :)

Bjorne
2005-07-25, 19:22
Man kan ju undra vad ni har för datorer. Känns inte så nödvändigt att trixa med tjänster osv med dagens datorer. Men visst kan det vara kul :)Delvis är det faktiskt kul att se hur mycket man kan få väck, hur rent man kan få operativsystemet :)

Sedan nja, kass dator har jag inte, hurvida jag kör orginal eller med den bantade påverkar inte prestandan märkbart, MEN, man får bort allt kladd i XP som jag verkligen avskyr.



EDIT: Brände en kopia nu, dags att testa, skriver jag inte igenom inom någon timme (ska iväg en sväng också) så kan ni skratta och gotta er i min olycka :)

Bjorne
2005-07-25, 23:06
Vilken helvete, haha. Forst, sa ville inte natverkskortet funka, efter pill i sadar en timme lyckades jag fa igang det (omojligt att hitta drivrutiner till XP, da de ska inga ju). Sedan sa blir det lite andra fel, saker krashar och sa, lite sma jobbigt. Dags att gora en ny version, kanske ska lata lite mer vara kvar da, i alla fall sa man kan ha svenskt t-bord installningar :p

Berry
2005-07-26, 00:22
Har oxå funderat på att testa nLite, men varför krångla med XP alls. Det finns ingen anledning att från första början dras med den där sörjan som något luder på MS knåpat ihop på en kafferast. Såvida man inte är road av omstarter och ominstallationer :)

Bjorne
2005-07-26, 01:10
Har oxå funderat på att testa nLite, men varför krångla med XP alls. Det finns ingen anledning att från första början dras med den där sörjan som något luder på MS knåpat ihop på en kafferast. Såvida man inte är road av omstarter och ominstallationer :)Helt OK os i mina ogon, battra an win2k. Ska testa med den andra versionen nu, inte tagit bort lika mycket, men anda bantat bort en 300mb :)


bbl

Bjorne
2005-07-26, 03:02
Funkade, underbart och fint Windows nu, startmenyn är tom och fin, väldigt få tjänster igång och allt känns väldigt rent och fint. :thumbup: