handdator

Visa fullständig version : ...och uppföljaren till Windows XP blir... Windows Vista!


JAM
2005-07-25, 01:22
Vid 15:30-tiden idag gick Microsoft ut och bekräftade det som det spekulerats kring sedan ett dygn tillbaka. Longhorn heter Vista i officiell version.Artikeln: http://www.idg.se/ArticlePages/200507/22/20050722160123_IDG.se042/20050722160123_IDG.se042.dbp.asp

Nå, vad tror alla om detta nya system?

Loke
2005-07-25, 01:44
Tja, vad ska man säga? 95 var... annorlunda mot 3.11. 98 var klart bättre än 95. XP var klart bättre än 98. Vista är säkert bättre än XP.

Men det kommer säkert vara väldigt resurskrävande. Jag lär nog inte försöka köra det på den här datorn. Det blir en bra ursäkt att uppgradera om nåt år eller två =)

För övrigt tyckte jag Longhorn var ett riktigt coolt namn. Vista känns... Fjolligt. Dessutom är det lite obehagligt att uttala när man blandar språk så.

Bamse
2005-07-25, 01:58
Windows Vista... vilket jäkla namn *screwy*

Bjorne
2005-07-25, 02:21
Gillar författarens ordval
"Andra halvåret 2006 kommer vi vanliga dödliga att kunna köpa Windows Vista."

Dagen jag personligen bytar OS, lär vara dagen då ett riktigt strippat OS-släpps, som funkar till de aldra flesta spelen och programmen.

blekfet2
2005-07-25, 03:12
Wv....hmmmm

Prankie
2005-07-25, 04:15
Dagen jag byter är när service pack släpps med skivan jag "köper". :D

zanzi
2005-07-25, 06:30
Jag kör fortfarande på W2K. *flex*

skaparn
2005-07-25, 07:13
Jag kör fortfarande på W2K. *flex*

Desto värre för dig... 2lax har inte mycket att sätta mot XP.

Men tillbaka till Vista. Det var ett par MS-killar här för en månad sen och avslutade sitt Visual-seminarium med lite Longhornreklam och ytlig genomgång. Det nya API-et verkar helt rätt, om man bortser från allt elände ytterligare ett API kan ställa till med när man ska hålla på med bakåtkompatibilitet, vilket iofs mest är MS problem. Win-FX ska det väl heta även i skarp issar jag.
Sen kommer det nya filsystemet, Win-FS, att dröja enligt uppgift. Dessutom undrar jag vad det ska vara bra till. De flesta förbättringarna var på indexeringssidan så att man ska kunna söka effektivare (raljant sammanfattat) vilket bara ger folk ännu mindre incitament att hålla ordning på hårddiskarna.

I vilket fall ämnar jag att bli early adopter på det här, för nyfiken för annat helt enkelt.

Allan
2005-07-25, 08:40
Microsoft lär ha haft ett helvete att hitta ett ord som inte kan missuppfattas på något språk, eftersom man inte vill ha en förkortning igen. Longhorn är uteslutet - det låter tydligen som en könssjukdom på kantonesiska eller nåt. Dessutom är det slang för stor snorre....Ordet Vista är kört i hur många ordbehandlare som helst för att se om det finns nån koppling till nåt obehagligt men det skulle det alltså inte vara. Ska vi gissa på att de missat nånstans?


allan

Garnax
2005-07-25, 08:40
Windows Longhorn är ett coolare namn...

Men visst dom får döpa det till vad dom vill så länge det är bättre än xp :)

Och att man kan tanka hem det gratis, och inte betala 6000kr för det

the strongman
2005-07-25, 09:40
Det är väl samma skit som allt annat Micro$oft släpper ut på marknaden.

skaparn
2005-07-25, 09:42
Det är väl samma skit som allt annat Micro$oft släpper ut på marknaden.

Vad är det specifikt som är skit med alla(!?) andra MS-produkter om jag får fråga? För uttalandet var väl välgrundat?

JAM
2005-07-25, 10:04
För uttalandet var väl välgrundat?Ja, det måste det ju ha varit... *rolleyes*

the strongman
2005-07-25, 10:05
Dålig säkerhet
VÄLDIGT resurskrävande
Dålig kompabilitet
Många av MS's program går faktiskt bättre och fortare under Linux. Lite roligt faktiskt att de går sämre under MS eget OS.
Dålig säkerhet
Dålig säkerhet
Dålig säkerhet
Dyra

Måste jag fortsätta??


Dessutom är ju deras produkter i stort sett i betastadiet när de börjar sälja dom som färdiga produkter till kund.

Fettecke
2005-07-25, 10:08
Jag kör fortfarande på W2K. *flex*

You go girl... :hbang: im all with u.! ;)

skaparn
2005-07-25, 11:29
Dålig säkerhet
VÄLDIGT resurskrävande
Dålig kompabilitet
Många av MS's program går faktiskt bättre och fortare under Linux. Lite roligt faktiskt att de går sämre under MS eget OS.
Dålig säkerhet
Dålig säkerhet
Dålig säkerhet
Dyra

Måste jag fortsätta??


Dessutom är ju deras produkter i stort sett i betastadiet när de börjar sälja dom som färdiga produkter till kund.

Det har varit lite väl mycket patchlösningar, ja. Men i övrigt tycker jag bara jag hör x-maffians vanliga tjat.
Dålig kompatibilitet? Tycka vad man vill om MS-dominansen men de flesta tredjepartstillverkare har då sett till få grejerna att funka med MS. Dålig säkerhet, ja, det klart att det operativ som dominerar marknaden blir attraktivt att leta säkerhetsluckor i. Det är ju inte så att X tätat alla luckor eller att virusfrånvaron på Mac beror på utvecklarna av os-et.
Dyra? Vad hade du tänkt att Office, Visual Studio eller ett OS ska kosta då? "Linux är gratis bara om din tid är det", var kloka ord som gäller än idag.
Resurskrävande. Där kan jag iofs hålla med, word ligger och tuggar idle med ca 20 MB ram på min burk just nu. Dock har jag inte sett något alternativ till offoce och hur det beter sig i minnet. Kanske StarOffice är bättre där.

the strongman
2005-07-25, 12:09
Det har varit lite väl mycket patchlösningar, ja. Men i övrigt tycker jag bara jag hör x-maffians vanliga tjat.
Dålig kompatibilitet? Tycka vad man vill om MS-dominansen men de flesta tredjepartstillverkare har då sett till få grejerna att funka med MS. Dålig säkerhet, ja, det klart att det operativ som dominerar marknaden blir attraktivt att leta säkerhetsluckor i. Det är ju inte så att X tätat alla luckor eller att virusfrånvaron på Mac beror på utvecklarna av os-et.
Dyra? Vad hade du tänkt att Office, Visual Studio eller ett OS ska kosta då? "Linux är gratis bara om din tid är det", var kloka ord som gäller än idag.
Resurskrävande. Där kan jag iofs hålla med, word ligger och tuggar idle med ca 20 MB ram på min burk just nu. Dock har jag inte sett något alternativ till offoce och hur det beter sig i minnet. Kanske StarOffice är bättre där.Jag är en *nix-människa och kommer så förbli. *popcorn*

jwzrd
2005-07-25, 12:14
Dålig säkerhet
VÄLDIGT resurskrävande
Dålig kompabilitet
Många av MS's program går faktiskt bättre och fortare under Linux. Lite roligt faktiskt att de går sämre under MS eget OS.
Dålig säkerhet
Dålig säkerhet
Dålig säkerhet
Dyra

Måste jag fortsätta??


Dessutom är ju deras produkter i stort sett i betastadiet när de börjar sälja dom som färdiga produkter till kund.

Äh men lägg av. Jag har kört många hundra timmar seriös linuxanvändning (bytte helt enkelt under ett år, körde all programmering osv där) och det var så tammefan heller mindre av något av det. Säkerheten kan jag inte svara på, gentoo som jag körde då har haft ett par risiga säkerhetshål. Vill du snacka om exploits så är linux det sista du ska ställa bredvid windows nu. Var inte lam och rapa upp gamla 90-talssanningar och annan FUD.

Inga windwosprogram går snabbare i Wine, lägg av hur fan skulle dom kunna göra det? Windows-API:et är emulerat och X är INTE snabbt. Ingen som vet nånting påstår ens att X är snabbt. Client-serverlösning någon?

Jag körde gentoo på 2.6-kernel (som gjorde att det åtminstone gick lika snabbt som min dual-bootade w2k-installation) med nvidias egna drivers och fluxbox. (Körde även KDE (minns inte version) och Gnome).