handdator

Visa fullständig version : Förbättra immunförsvaret?


Exhale_
2005-07-24, 23:01
Jag har ett riktigt dåligt immunförsvar, nyser en igelkott på andra sidan sjön så blir jag förkyld. Så klent är det.

Hur gör man för att förbättra det? Har ni några tips?

Diana
2005-07-25, 02:57
Käka mycke frukt och grönsaker, och gärna ett multivitamintillskott oxå :thumbup: är de ja kommer på nu iaf :)

Tolkia
2005-07-25, 07:33
Tvätta händerna och oftare och sluta bita på naglarna ... ;)
Nej, skämt åsido, jag menar inte att du är så ohygienisk att du blir sjuk av det (det blir man som regel sällan), men det kan vara värt att ha i bakhuvudet att man blir smittad för att smittämnen kommer in i kroppen, t.ex. genom att man tar i samma saker som en som redan är smittad, käkar godis ur samma påse osv. Allmänna inrättningar som gym, skolor och arbetsplatser är första klassens smitthärdar. Nu behöver man ju inte göra som de proffsidrottare som tar i dörrhandtagen med tröjärmen, men just att tvätta händerna lite oftare än vanligt och att tänka på att inte pilla på kroppens "inkörsportar" (ögon, näsa, mun). Vilket kan vara nog så svårt när det kliar i ögonen, t.ex.

Lizzie
2005-07-25, 08:43
Var noga med din kost, ät regelbundet, ät mycket frukt och grönt! Tänk på att 70% av immunförsvaret sitter i mag och tarmområdet så att låt filmjölk eller naturell yoghurt (som innehåller nyttiga tarmbakterier) bli en del av din frukost. Ja, träna regelbundet (när du inte är sjuk) och var noga med att tvätta händerna, är de sista råden från mig...