handdator

Visa fullständig version : fettdepåer och träning


Mercci
2005-07-24, 22:01
Jag har tränat till och från i några år nu, men mest lagt tid på konditionsträning. Ett tag gick jag ner allt för mkt i vikt pga att jag stirrade mig blind på en ganska irriterande kula på magen som jag vill få bort. Denna verkar dock vara där för att stanna. Jag är underviktig (43 kg till 165 cm) men vill ändå fortsätta träna eftersom jag mår bra av det. Tänkte nu dock börja med lite styrketräning 2 dagar i veckan, testat det en period innan fast då under en tid då jag inte hade möjlighet att konditionsträna (iaf inte mer än promenader, som inte är särskilt uppiggande)
Skulle en kombination av styrka och kondition påverka min lilla fettdepå positivt? Jag ser nästan sjukt mager ut på resten av kroppen, men magen är opropotionerlig.
Jag tänkte mig ett program ungefär så här:
Måndag: Konditionsträning 60 min (cyckling i intervaller)
Tisdag: morgonpromenad 30 min. Styrka, halva kroppen, 40 min
Onsdag: Lågintensiv cykling 45 min
Torsdag: morgonpromenad 30 min. Styrka, andra halvan av kroppen, 40 min
Fredag eller lördag: Cykling intensivt 60 min
Söndag: vila

Men hur mkt ska jag äta under sån här träning? Jag vill absolut inte gå ner i vikt, snarare gå upp (främst muskelvikt, allt annat sätter sig ju på magen!)
Jag har inga problem med att äta nyttigt, men vill gärna ha en dag då jag unnar mig lite mer. Är känslig mot socker så låter blir det i veckorna. En dag i veckan ligger jag ofta på ett energiöverskott, ska jag räkna in detta i den totala summan av kcal den veckan?

Hoppas någon kan hjälpa. Tack på förhand.

aliquis
2005-07-24, 23:45
Magen är inte oproportionerlig, den ser ut så, den skall se ut så, den kommer alltid se ut så, om man inte håller in och spänner den på ett fotografi, något du antagligen inte gör framför spegeln.

Lycka till med viktuppgången. (Och alla vill gå upp i främst muskelvikt, vem fan vill bli fetare? :D, men eventuellt hamnar lite där med. Antar/"hoppas" att du är tjej, 43kg på 1.65 låter ju galet lite och än värre om du är kille).

Vad menar du med känslig mot socker? Inte för det finns någon anledning att äta det men ändå.

Du kan nog äta rätt mycket mer, väger du bara 43kg har du ju antagligen ätit mindre än vad som krävs att behålla den vikten, så först kan du ju äta mer för att du styrketränar, sedan mer för att inte gå ner i vikt, sedan mer för att du kan höja din förbränning, sedan lite mer för att öka muskelmassa och eventuellt lite till som leder till att du lägger på dig mer fett.

omeN
2005-07-25, 07:27
Började stjälv att efter en hårdbantning 120 ner till 50 kilo på mina 183 cm tycka att kroppen såg opropertionelig ut. Men om du börjar äta ordentligt och lägger tonvikten på styrketräning istället för kondisträning så kommer musklerna att göra så att du ser mkt mer propertionerlig ut. Tar en del tid och det tar emot och skära ner på kondisträningen men jag lovar att det är värt det.

Ett tipps är att om du har möjlighet ersätta ett kondispass med t.ex poweryoga eller någonting liknande. Fungerade bra för mig i alla fall :)

Lizzie
2005-07-25, 08:54
Måndag: Konditionsträning 60 min (cyckling i intervaller)
Tisdag: morgonpromenad 30 min. Styrka, halva kroppen, 40 min
Onsdag: Lågintensiv cykling 45 min
Torsdag: morgonpromenad 30 min. Styrka, andra halvan av kroppen, 40 min
Fredag eller lördag: Cykling intensivt 60 min
Söndag: vila



Sluta räkna kalorier, är det första rådet! Det kan bli för mycket och helt plötsligt är man fast, och anorexin kommer som ett brev på posten.

Du vill gå upp i musklemassa skriver du. varför då träna 5 dagar i veckan och kondition eller morgonpromenader alla 5 dagar?? Låter som du ändå satsar på fettförbränning? Morgonpromenader är jättesköna, jag håller med dig - men när man vill gå upp i vikt bör man inte gå på fastande mage. Hade jag varit dig hade jag tränat styrka 2 dagar i veckan och max 1 morgonpromenad i veckan.

Vad äter du??
Skriv gärna upp vad och hur mycket du äter på en dag så får du nog mer feedback på det.

Mercci
2005-07-25, 16:47
aliquis, jag förstår vad du menar, jag menar magen måste ju stå ut lite, det är ju trots allt ganska mkt som ska få plats o fungera där inne. Men jag vet också att personer i min familj har en tendens att vara pinnsmala, o går de upp i vikt så sätter sig allt...på magen! Jag har inte mkt kroppsfett, muskler syns väl på både armar och rumpa, lår osv. Men på magen sitter det en liten "påse" som är störig. Det verkar inte vara möjligt att få bort den, förutom vid ytterliggare viktnedgång men så dum är jag ju inte.

Det där med att räkna kalorier har jag SKITSVÅRT för att släppa, vet att jag bara är nojjig men när man gjort det så längre så kommer det automatiskt. Kanske någon som har nått ips?

Lizzie, du undrar vad jag äter så jag ska skriva ner en ganska typisk dag.
Jag har förut bara ätit två stora mål om dagen pga sen frukost men sen har det blivit ett stort kvällsmål iaf så nu ska jag börja med att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och se hur det funkar.
Aja, men så här har det sett ut innan: (det är för lite jag vet, men jag blir mätt på detta...)
Frukost 10,00: Grov smörgås med mjukost och kalkon. Ett kokt ägg, Stort äpple
Mellanmål 14.00: Nyponsoppa med keso, frukt
Middag 16,00: Kyckligfilé med grillade rotfrukter, ev nån sås
Kvällsmål 19,00-20.00: Fruktsallad (russin, frukt, nötter ev keso) eller några mackor alternativt yoghurt och Allbran
Ska nu försöka få i mig två lagade mål mat varje dag, typ frukost vid 10, lunch vid 3 och middag vid 7-8 tiden, med mellanmål därimellan. Efter min ätstörningsperiod har jag märkt hur viktigt det är för mig att äta REGELBUNDET, o det går aldrig mer än tre timmar mellan måltiderna.

Vad jag menade med känslig mot socker är att jag "höll uppe" från det så länge att jag nu blir alldeles hyperaktiv när jag äter för mkt sött, eller i värsta fall blir sugen på ännu mer och bara vräker i mig.
Jag tycker inte om kakor, tårtor o sådant, men har en svaghet för glass och naturgodis och det vill jag unna mig ibland.

Jag har svårt att ge upp konditionsträningen eftersom jag inte vill lägga på mig allt för mkt fett, tycker dessutom den träningen är mkt roligare än styrketräningen (jag behöver ta ut mig rejält ibland för att stressa ner)
Yoga har jag testat men jag har svårt för att slappna av och verkligen komma in i rörelserna. Däremot tycker jag om att simma, och det ska ju vara skonsamt för kroppen...Vore det bättre om jag bytte ut ett spinningpass mot simning?
Jag har varit sjukskriven några veckor nu o nästa vecka kommer bli min "komma igång vecka".
Hoppas ni har några bra tips, och tack för era svar hittills!

Mercci
2005-07-25, 17:09
sorry, glömde svara på det
jo jag är tjej. Men vadå, en jäkligt kort kille skulle väl kunna väga 43? :)

MrBoris
2005-07-25, 17:16
sorry, glömde svara på det
jo jag är tjej. Men vadå, en jäkligt kort kille skulle väl kunna väga 43? :)

inte om han är 165cm, då är han kraftigt undernärd

Lizzie
2005-07-25, 19:59
Jo, som du skrev så var det där inte mycket mat för en aktiv tjej som tränar 5 dagar i veckan! Mitt tips är att du söker hjälp, kan du inte sluta räkna kalorier så får man söka hjälp att sluta med det - speciellt om man väger 43 kg. Jag antar att du förståt att du har en ätstörning, som du vill komma ur. Du skriver att du inte vill ge upp dina konditionspass för att hålla nere din fett %. Din fettprocent måste vara superlåg, och den borde komma upp lite, och sen kan du bygga upp lite muskler. Det kommer att vara omöjligt att bygga muskler om du äter som en liten råtta! Jag menar inte att du ska börja äta festmåltider och efterrätter till varje mål - utan frulle, 2 lagade mål om dagen och 2-3 mellanmål (med ca 3 timmar mellan målen) Du kan fortfarande äta magert kycklingkött eller liknande, men jag antar att du skyr kolhydraterna? Börja intruducera dem lite långsamt i kosten. Ge din kropp näringsrik och sund mat, samtidigt som du tar bort något konditionspass i veckan. Simning är jättebra träning, men räknas oxå till konditionsträning.

Det finns säkert massor av tjejer här som kan hjälpa dig med tips å råd om hur man kommer ur kaloriräknings-träsket. Själv är jag för dålig på matte och jag hatar att räkna - så jag har aldrig varit i det träsket!! ;)

Lycka till!

userfriendly
2005-07-26, 09:12
Håller med Lizzie..


Dessutom så vet du väl att din fettprocent minskar med styrketräning???
öka några kilo i muskler så ska du se hur fast du blir...
Att svälta gör dig bara sladdrig... tro mig jag har oxå hållt på sådär o det känns som om att jag fan har mindre fett % nu - 15kg tyngre än vad jag vägde som lägst

Mercci
2005-07-26, 10:18
Tack för era svar...Men jag svälter ju knappast, jag tycker jag äter ganska bra jämfört med hur det varit förut. Men jag vet ju också att om jag vill bygga upp mig borde jag äta mer, men det är svårt, jag har alltid varit liten i maten och blir mätt på ingenting. Angående kolhydrater så är jag inte direkt "rädd" för dem, jag tycker helt enkelt bättre om kött och sådant...Ris, potatis och pasta kan jag inte med att äta, det är bara utfyllnad och smakar ingenting! Jag kan däremot äta mkt bröd, och gröt!
Men visst, eftersom jag har ett ganska stillasittande liv så känns det inte så nödvändigt med ett högt kolhydratintag. Min mage är känslig och svullnar lätt upp (har haft problem med den i 8 år, in och ut på sjukhus men aldrig fått en riktig diagnos) vilket också gjort mig väldigt kräsen och petig...
Men jag vill endå äta bra så min kropp orkar med... Om jag tränar enligt schemat (alt. byter ut ett konditionspass mot något uppbyggande istället, typ simning eller yoga), vad, när och hur mkt ska jag äta? Min ursprungliga vikt är typ 48 (alltid varit liten, vill inte äta upp mig till nått som jag inte skulle "passa i" då min kropp är väldigt petite, och, som jag nämnt innan, vid viktuppgång lägger jag främst på mig på magen)
Jag är inte ute efter att bli värsta biffen, magmuskler som Cinna har (såg bilder, väldigt snyggt! men hur lyckas man?) kan jag ju bara drömma om, men jag vill bli fastare och starkare och se frisk ut!
Och en annan sak, hur jag ska jag göra med min "frossardag", är det ett bra sätt eller ska man äta vad man är sugen på när man blir det istället?

Jag kommer bara träna hemma med fria vikter och bräda, hur tunga hantlar ska jag ha? Har två kilos nu men de är ju värdelösa till allt förutom armövningarna, men räcker det med att gå upp till 4 kg till rygg och ben?
Har ett ganska bra träningsprogram, men det går säkert att förbättra...
Insåg nu att detta kanske är fel forum att ta upp träningen. Ska jag göra ett inlägg i träningsdelen och skriva ner programmet, är det någon som vill hjälpa mig? jag vore väldigt tacksam...är trött på att trixa med fel metoder på egen hand.

Mercci
2005-07-26, 10:35
tillägg:
oops sorry, läste precis att jag precis gjort det som alla hatar: bett om hjälp med mitt schema! Ahh jag är ledsen men eftersom jag varken har råd eller lust att träna på gym så kan jag ju inte heller följa alla de program som kräver olika maskiner hit och dit.
Aja, får väl köra på med mitt program (som inte är egenkomponerat utan bara en liten mixtrad variant av ett hantelschema jag hittat på nätet)
Hoppas jag inte varit till besvär.

Lizzie
2005-07-26, 10:37
....eftersom jag har ett ganska stillasittande liv så känns det inte så nödvändigt med ett högt kolhydratintag. Min mage är känslig och svullnar lätt upp.....

...alt. byter ut ett konditionspass mot något uppbyggande istället, typ simning eller yoga...



Har du ett stillasittande liv?? Du tränar ju ganska mycket måste jag säga! Men visst mår din mage inte bra av mycket kolhydrater, så förstår jag. Äter du bröd så får du ju i dig lite ialla fall.

Simning och Yoga är inte uppbyggande pass- det är konditionspass det oxå!

Mercci
2005-07-26, 11:50
Men bortsett från träningen gör jag inte mkt, sitter mest vid datorn eller går runt o fixar med småsaker här hemma.

Men yoga och simning är väl ändå mer skonsamt och ger väl bättre muskler än cykling? Eller är jag helt fel ute?

Idag ska jag äta bra, men har svårt att räkna ut hur mkt käk jag behöver. Räknat ut mitt att mitt behov ligger på runt 1600 kcal /dag (enligt ica´s räknare...humm) men sen smäller jag ju i mig en massa godis ibland så jag brukar ligga på runt 1200 per dag, men detta går jag ju ner i vikt på fast sen jämnar det på nått sätt ut sig iaf. Jag har ätit en rejäl frukost idag men är redan hungrig. Ska ta mellanmål nu, hade tänkt mig en portion kvark och sen varma mackor vid tre snåret och så middag vid 20.00 (med mellanmål innan träningen, vid 18,00...) är det en bra planering?

aliquis
2005-07-26, 12:28
aliquis, jag förstår vad du menar, jag menar magen måste ju stå ut lite, det är ju trots allt ganska mkt som ska få plats o fungera där inne. Men jag vet också att personer i min familj har en tendens att vara pinnsmala, o går de upp i vikt så sätter sig allt...på magen! Jag har inte mkt kroppsfett, muskler syns väl på både armar och rumpa, lår osv. Men på magen sitter det en liten "påse" som är störig. Det verkar inte vara möjligt att få bort den, förutom vid ytterliggare viktnedgång men så dum är jag ju inte.Vid den vikten tror jag inte du har någon påse på magen, möjligtvis minimala magmuskler och lite hud över dem men inget annat.
Det där med att räkna kalorier har jag SKITSVÅRT för att släppa, vet att jag bara är nojjig men när man gjort det så längre så kommer det automatiskt. Kanske någon som har nått ips?Tja, jag gjorde misslyckad ABCDE, dvs började äta mer i 12 dagar för att jag sedan skulle äta mindre i 12 dagar, men märkte att jag inte hade gått upp så mycket i vikt att det kändes värt att gå ner så jag fortsatte äta ;)
Lizzie, du undrar vad jag äter så jag ska skriva ner en ganska typisk dag.
Jag har förut bara ätit två stora mål om dagen pga sen frukost men sen har det blivit ett stort kvällsmål iaf så nu ska jag börja med att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och se hur det funkar.
Aja, men så här har det sett ut innan: (det är för lite jag vet, men jag blir mätt på detta...)Nej, du håller dig flytande ;)
Frukost 10,00: Grov smörgås med mjukost och kalkon. Ett kokt ägg, Stort äppleHär var det enkelt, två smörgåsar och ägg :D, kanske gå upp till tre tom, eller göra lite havregrynsgröt också.
Mellanmål 14.00: Nyponsoppa med keso, fruktFlytta det till kl 13 ;), svårt att veta vilka mängder det rör sig om, antar att det är småskvättar, ta en macka till isf?
Middag 16,00: Kyckligfilé med grillade rotfrukter, ev nån såsSer ut som du har missat kolhydraterna, potatis/ris/pasta till.
Kvällsmål 19,00-20.00: Fruktsallad (russin, frukt, nötter ev keso) eller några mackor alternativt yoghurt och AllbranSer ok ut, bara att öka på mängden.
Ska nu försöka få i mig två lagade mål mat varje dag, typ frukost vid 10, lunch vid 3 och middag vid 7-8 tiden, med mellanmål därimellan. Efter min ätstörningsperiod har jag märkt hur viktigt det är för mig att äta REGELBUNDET, o det går aldrig mer än tre timmar mellan måltiderna.

Vad jag menade med känslig mot socker är att jag "höll uppe" från det så länge att jag nu blir alldeles hyperaktiv när jag äter för mkt sött, eller i värsta fall blir sugen på ännu mer och bara vräker i mig.Du måste inte äta socker så det gör väl inget. Det där med att vräka i sig känner jag igen iaf, åt glass då o då innan/när jag började träna, sedan råkade jag ju gå ner i vikt och vid något tillfälle slutade jag med glassen, men så när jag väl köpte hem det tog jag de sex strutar som fanns i paketet och gick ut o åkte inlines i en timme för att kompensera... Så jag slutade äta glass, men hade kanske varit bra om jag åkte massa inlines nu med ;D
Jag tycker inte om kakor, tårtor o sådant, men har en svaghet för glass och naturgodis och det vill jag unna mig ibland.Jag tror det är din kropp som blir överlycklig när den får vad den tror är mängder av energi (för att blodsockret stiger så snabbt), om du börjar äta mer kommer nog sötsuget/behovet/reaktionen att minska. Jag känner inget som helst behov av någon sötsak nu, kan köpa läkerol för smakens skull som sagt men det är ju inte för blodsockerbergodalbanan.
Jag har svårt att ge upp konditionsträningen eftersom jag inte vill lägga på mig allt för mkt fett, tycker dessutom den träningen är mkt roligare än styrketräningen (jag behöver ta ut mig rejält ibland för att stressa ner)Tränar du inte redan med fria vikter och basövningar så börja med det, tror träningen blir roligare då. Kör exempelvis styrketräning tre gånger i veckan och kondition två.
Yoga har jag testat men jag har svårt för att slappna av och verkligen komma in i rörelserna. Däremot tycker jag om att simma, och det ska ju vara skonsamt för kroppen...Vore det bättre om jag bytte ut ett spinningpass mot simning?Din kropp lär ju vara rätt van med att röra på sig? Spinning är väl bra mycket intensivare än simning? Gör det du tycker är roligast.
Jag har varit sjukskriven några veckor nu o nästa vecka kommer bli min "komma igång vecka".
Hoppas ni har några bra tips, och tack för era svar hittills!

aliquis
2005-07-26, 12:34
Tack för era svar...Men jag svälter ju knappast, jag tycker jag äter ganska bra jämfört med hur det varit förut. Men jag vet ju också att om jag vill bygga upp mig borde jag äta mer, men det är svårt, jag har alltid varit liten i maten och blir mätt på ingenting. Angående kolhydrater så är jag inte direkt "rädd" för dem, jag tycker helt enkelt bättre om kött och sådant...Ris, potatis och pasta kan jag inte med att äta, det är bara utfyllnad och smakar ingenting! Jag kan däremot äta mkt bröd, och gröt!Ät bröd o gröt då, inget säger att du MÅSTE äta ris, potatis och pasta, men med någon sås eller krydda borde ju även det smaka något?
Men visst, eftersom jag har ett ganska stillasittande liv så känns det inte så nödvändigt med ett högt kolhydratintag. Min mage är känslig och svullnar lätt upp (har haft problem med den i 8 år, in och ut på sjukhus men aldrig fått en riktig diagnos) vilket också gjort mig väldigt kräsen och petig... *rolleyes*
Men jag vill endå äta bra så min kropp orkar med... Om jag tränar enligt schemat (alt. byter ut ett konditionspass mot något uppbyggande istället, typ simning eller yoga), vad, när och hur mkt ska jag äta? Min ursprungliga vikt är typ 48 (alltid varit liten, vill inte äta upp mig till nått som jag inte skulle "passa i" då min kropp är väldigt petite, och, som jag nämnt innan, vid viktuppgång lägger jag främst på mig på magen)Börja med att lägga på 600-800kcal och se om det verkligen blir så farligt som du tror?
Jag är inte ute efter att bli värsta biffen, magmuskler som Cinna har (såg bilder, väldigt snyggt! men hur lyckas man?) kan jag ju bara drömma om, men jag vill bli fastare och starkare och se frisk ut!Du behöver nog inte oroa dig för att bli värsta biffen.
Och en annan sak, hur jag ska jag göra med min "frossardag", är det ett bra sätt eller ska man äta vad man är sugen på när man blir det istället?Vad känner du för?
Jag kommer bara träna hemma med fria vikter och bräda, hur tunga hantlar ska jag ha? Har två kilos nu men de är ju värdelösa till allt förutom armövningarna, men räcker det med att gå upp till 4 kg till rygg och ben?Nej ;), även om du är rätt liten borde du ju kunna träna ben o rygg med säg 20-30kg stång och grejer. Är nog bättre att du börjar på ett riktigt gym.
Har ett ganska bra träningsprogram, men det går säkert att förbättra...
Insåg nu att detta kanske är fel forum att ta upp träningen. Ska jag göra ett inlägg i träningsdelen och skriva ner programmet, är det någon som vill hjälpa mig? jag vore väldigt tacksam...är trött på att trixa med fel metoder på egen hand.Gör ett inlägg till du.

aliquis
2005-07-26, 12:38
Men bortsett från träningen gör jag inte mkt, sitter mest vid datorn eller går runt o fixar med småsaker här hemma.Vad tror du de flesta andra människor gör då?
Men yoga och simning är väl ändå mer skonsamt och ger väl bättre muskler än cykling? Eller är jag helt fel ute?Tror inget av det ger något muskler att räkna med, yogan mest kanske :D
Idag ska jag äta bra, men har svårt att räkna ut hur mkt käk jag behöver. Räknat ut mitt att mitt behov ligger på runt 1600 kcal /dag (enligt ica´s räknare...humm) men sen smäller jag ju i mig en massa godis ibland så jag brukar ligga på runt 1200 per dagLägg dig på 1600 och se om du smäller i dig massa godis eller inte, och skulle du göra det kommer du inte gå upp till 75 direkt ändå.
men detta går jag ju ner i vikt på fast sen jämnar det på nått sätt ut sig iaf. Jag har ätit en rejäl frukost idag men är redan hungrig. Ska ta mellanmål nu, hade tänkt mig en portion kvark och sen varma mackor vid tre snåret och så middag vid 20.00 (med mellanmål innan träningen, vid 18,00...) är det en bra planering?Blir ju lätt så att hungerkänslorna kommer tillbaka om man börjar äta lite mer, ät om du är hungrig.
Eventuellt kommer du ju träna hårdare/mer om du äter mer också, så då kompenserar det ju sig självt.

Mercci
2005-07-26, 12:56
Hej. tack för ditt svar.
Vid den vikten tror jag inte du har någon påse på magen, möjligtvis minimala magmuskler och lite hud över dem men inget annat.
Tja, jag gjorde misslyckad ABCDE, dvs började äta mer i 12 dagar för att jag sedan skulle äta mindre i 12 dagar, men märkte att jag inte hade gått upp så mycket i vikt att det kändes värt att gå ner så jag fortsatte äta ;)


Det kanske låter konstigt men så är det, jag har väldigt fina magmuskler på övre delen av magen faktiskt, även rumpa och lår är välmusklade utan mkt fett (inte kontsigt vid min låga vikt jag vet) men jag öevrdriver inte, det är mer än hud som hänger runt naveln, känner väl att det är en liten fettansamling där. Jag har inget emot underhudsfett men det vore trevligt om det kunde sätta sig lite överallt...
Jag funderade också på att öka rejält i matmängd bara för att gå upp i vikt och sedan minska, men egentligen vill jag bara hitta bra energinivå som jag kan hålla...
Jag ska iaf försöka gå upp lite i matmängd, men det är svårt. Speciellt som det känns som det enda man gör är att planera vad man ska käka osv.
Iaf, här kommer mitt lilla träningsprogram (är väl antagligen inte i närheten av vad någon här tränar :em: , men tror det räcker för mig till att börja med)

Dag 1
- Bänkpress med hantlar
- Flyes
- Pullover
- Hantelcurl
- Armhävningar
- Knäböj
- Vadlyft
- Triceps extension
- Singlelegged romanian dead lift
- Crunches


Dag 2
- Hantelrodd
- Stelbent marklyft
- Marklyft med rodd
- Shrugs
- Axel press
- Lateral raise
- Stàende rodd
- Utfall
- Kickback
- Rygglyft
- Rumplyft
- Crunches

12*3 rep pà varje övning

aliquis
2005-07-26, 13:00
Problemet är väl att jag gissar att du skulle kunna köra med vikter som:

Dag 1
- Bänkpress med hantlar, 7kg?
- Flyes, 3kg? (rätt onödig övning)
- Pullover, 8-10kg?
- Hantelcurl, 6kg?
- Armhävningar
- Knäböj, 2*10-15kg?
- Vadlyft
- Triceps extension, vet inte hur du kör den, 4-5kg?
- Singlelegged romanian dead lift, 20-30kg? (ah, ena benet, ta den på nedre stela mark då)
- Crunches


Dag 2
- Hantelrodd, 10-12kg?
- Stelbent marklyft, se ovan
- Marklyft med rodd, va? :D
- Shrugs, 10kg?
- Axel press, 5-6kg?
- Lateral raise, 3-4kg?
- Stàende rodd, till hakan?
- Utfall, 10kg?
- Kickback, 3kg?
- Rygglyft
- Rumplyft
- Crunches

Vet ju inte hur stark du är, men kanske däromkring.

Mercci
2005-07-26, 13:14
Problemet är väl att jag gissar att du skulle kunna köra med vikter som:

Dag 1
- Bänkpress med hantlar, 7kg?
- Flyes, 3kg? (rätt onödig övning)
- Pullover, 8-10kg?
- Hantelcurl, 6kg?
- Armhävningar
- Knäböj, 2*10-15kg?
- Vadlyft
- Triceps extension, vet inte hur du kör den, 4-5kg?
- Singlelegged romanian dead lift, 20-30kg? (ah, ena benet, ta den på nedre stela mark då)
- Crunches


Dag 2
- Hantelrodd, 10-12kg?
- Stelbent marklyft, se ovan
- Marklyft med rodd, va? :D
- Shrugs, 10kg?
- Axel press, 5-6kg?
- Lateral raise, 3-4kg?
- Stàende rodd, till hakan?
- Utfall, 10kg?
- Kickback, 3kg?
- Rygglyft
- Rumplyft
- Crunches

Vet ju inte hur stark du är, men kanske däromkring.

antar att du menar sammanlagd vikt på båda hantlar, tror knappast jag klarar av utfall med 10 kg vikter i varje näve :)
Ska införskaffa mig en stång och diverse vikter, och se vad jag kan åstadkomma.
Kanske ska tillägga att jag för ett tag sedan bröt nyckelbenet, kanske inte ska köra igång för hårt med armövningarna direkt, utan ligga lite lågt där...

Lizzie
2005-07-26, 16:21
Jag har ätit en rejäl frukost idag men är redan hungrig. Ska ta mellanmål nu, hade tänkt mig en portion kvark och sen varma mackor vid tre snåret och så middag vid 20.00 (med mellanmål innan träningen, vid 18,00...) är det en bra planering?

Om du äter frukost, mellanmål, lunch=lagat mål, mellanmål, middag och ev kvällsmål så skulle det sett bättre ut, detta är på tok för lite mat. Du behöver inte räkna ut för varje dag hur mycket kcal du behöver och vad du gör av med, du har anorexi och behöver hjälp! 1200 kcal är föööör tok för lite, skulle tro att 1600 kcal enligt ICA är i underkant oxå. SLUTA RÄKNA KCAL!!!

Gör en deal med dig själv:
Regeln är att räknar du kalorier en dag, så blir det träningsförbud - klarar du att äta sunt utan kcal räkning, så får du träna.
Klarar du den utmaningen??

Mercci
2005-07-26, 16:54
Om du äter frukost, mellanmål, lunch=lagat mål, mellanmål, middag och ev kvällsmål så skulle det sett bättre ut, detta är på tok för lite mat. Du behöver inte räkna ut för varje dag hur mycket kcal du behöver och vad du gör av med, du har anorexi och behöver hjälp! 1200 kcal är föööör tok för lite, skulle tro att 1600 kcal enligt ICA är i underkant oxå. SLUTA RÄKNA KCAL!!!

Gör en deal med dig själv:
Regeln är att räknar du kalorier en dag, så blir det träningsförbud - klarar du att äta sunt utan kcal räkning, så får du träna.
Klarar du den utmaningen??

Lizzie, det är lättare sagt än gjort. Man kommer inte ifrån två års vana över en natt. Jag vet att jag har en störning, men det är väl ändå bättre att jag äter hyfsat och har koll på hur mkt det är än att jag äter så lite som möjligt vilket det lätt blir om jag inte har koll.
Men jag gör mitt bästa. Har ätit både frukost, mellis, lunch idag o snart är det dags för mellis igen och sen middag efter träning.
Kan inte ändra allt på en och samma gång, så jag tänkte att om jag får in alla de måltiderna så kan jag börja öka själva mängden mat sedan.
Helst av allt vill man ju tillbaka till det stället då man kan äta tills man blir mätt...som när man var liten. (jag blir dock mätt på MINDRE än vad jag äter varje dag, men jag "tvingar" i mig det sista för jag vet ju att jag behöver det) Är det någon här som har nån erfarenhet av sånt här o vet hur man kan komma över det?

Mental
2005-07-26, 17:39
Jag hade nog lagt ned träningen tills jag fått ordning på kosten.
Max en liten promenad då och då för att få friskluft, men inget ansträngande förens jag fått ordning på matvanorna.
Skulle aldrig utsätta min kropp för belastningen som träningen utgör om jag inte kunde tillgodogöra mig energin jag behövde.

aliquis
2005-07-26, 20:28
Jag hade nog lagt ned träningen tills jag fått ordning på kosten.
Max en liten promenad då och då för att få friskluft, men inget ansträngande förens jag fått ordning på matvanorna.
Skulle aldrig utsätta min kropp för belastningen som träningen utgör om jag inte kunde tillgodogöra mig energin jag behövde.Fast om hon skippar träningen kommer hon ju antagligen äta ännu mindre, borde ju vara enklare att motivera sig till att äta mer om man tränar.

Mercci
2005-07-26, 20:35
ja tyvärr blir det ju lätt så. Träningen får mig iaf att känna mig som om jag har en anledning att käka bra, och bygga upp kroppen istället för att bryta ned den. Jag är verkligen inte nöjd som jag ser ut nu, så jag tänker som så att det kan ju knappast bli värre så jag kan lika gärna testa nått nytt.
Jag tror jag ska satsa på att gå upp typ tre kg till en början, skulle nog se mkt bättre ut.
Men hur ska man göra? Ska jag ligga på energiöverskott i några veckor o sen när jag gått upp minska ner på maten igen?

Lizzie
2005-07-26, 21:49
För att sluta att räkna kalorier och planera kost och träningsprogram måste du ha annat att göra. Skaffa dig en hobby, förutom kost å träning. Umgås med vänner. Hitta på roliga saker! Minska tiden framför datorn, då du säkert hamnar på såna här forum. Jag tycker förtfarande min idé om träningsförbud om du räknat kalorier den dagen. Sök proffs hjälp med tanke på att du faktiskt har en ätstörning. Jag vill inte verka otrevlig, är bara rak på sak.

Mercci
2005-07-26, 21:57
oftast är jag ute o håller mig sysselsatt hela tiden eftersom jag verkligen inte kan med att sitta still längre stunder, men nu när jag varit sjuk och inte kunnat jobba, köra bil, cykla eller ens bre en smörgås själv så har det blivit många timmar framför datorn och fritt fram för ohälsosamma tankar!
Men nu är det slut med det, skadan är nästan läkt och jag har gett mig på fan på att skaffa mig normala vanor.
Träningsförbud kommer nog inte funka, träningen är ibland det enda som får mig på bra humör, så jag kan koppla bort allt annat.
Jag uppskattar din ärlighet, men du måste också förstå att det är väldigt lätt för dig att ge goda råd när du inte varit i min situation. Men jag uppskattar all hjälp jag kan få, och jag försöker, det gör jag!

Whey
2005-07-27, 00:52
Är det någon här som har nån erfarenhet av sånt här o vet hur man kan komma över det?

Finns ett lite småjobbigt sätt. Att äta MYCKET så att man knappt kan stå, ligga och må lite illa. Vänta tills det går över. Göra samma sak igen. Och hålla på så ett tag.

Inte en särskilt rolig metod, men den fungerar.

MrBoris
2005-07-27, 06:50
Men hur ska man göra? Ska jag ligga på energiöverskott i några veckor o sen när jag gått upp minska ner på maten igen?
När du gått några kg så kommer din energiförbrukning att ha ökat, så då behöver du inte skära ner på maten igen utan bara ligga på samma nivå hela tiden..

King Grub
2005-07-27, 06:53
Ett kilo muskelmassa höjer i o f s bara BEE med 13 kcal per dygn.

MrBoris
2005-07-27, 07:12
Ett kilo muskelmassa höjer i o f s bara BEE med 13 kcal per dygn.

Hur är det om man lägger på sig ett kilo fett?

Och sen:
Betyder det, i teorin, att om man säg ökar sin dagliga förbrukning med 500kcal och vi säger nu att man endast går upp i muskelmassa (inge fett osv) så kan man gå upp 500/13=38KG! i muskler innan man slutar gå upp i vikt och ligger på +-0 över sin dagliga energiförbrukning?:)

King Grub
2005-07-27, 07:17
Nej, det kostar mer och mer energi att flytta runt en tyngre kroppsvikt och arbeta med den också.

Och överätning innebär ju inte bara muskelviktsökningar, så den teorin går inte applicera även om så vore fallet. Ju mindre underhudsfett man har, desto större del av viktökningen en överätning åstadkommer består av muskelmassa, men ju fetare man blir, desto mer av viktökningen kommer att bestå av fettvävnad.

Fettvävnad "kostar" 4.5 kcal per kilo och dygn att underhålla energimässigt.

MrBoris
2005-07-27, 07:21
ok ok, var bara en liten teori ja vill testa mig på :)
Iaf så säger du att ju mer deffad man är desto mer muskler lägger man på sig genom en överätning? Då kan det ju vara bra att deffa ner då o då till mindre bf och bygga muskler på det istället för att bygga muskler på en "bulkig" kropp. Förutsatt att man äter rätt slags mat och har någorlunda bra kondition?

King Grub
2005-07-27, 07:30
Ja, att bara bulka och bulka leder bara till mindre och mindre muskelökningar per kilo ökad kroppsvikt. Plus att testosteronnivåerna sjunker till förmån för östrogennivåerna när man blir fet. Att låta alla spår av magrutorna bli ett minne blott tjänar man nog inte mycket på.

Lizzie
2005-07-27, 08:23
Jag uppskattar din ärlighet, men du måste också förstå att det är väldigt lätt för dig att ge goda råd när du inte varit i min situation. Men jag uppskattar all hjälp jag kan få, och jag försöker, det gör jag!

Klart att jag inte varit i din situation, det har ingen annan än du. Du ville ha råd och INGEN HÄR PÅ FORUMET har varit i din situation! Om du mår så bra efter du tränat, är det väl ännu större idé att inte räkna kalorier - om du antar min utmaning! ;) Vilket är viktigast...räkna eller träna??

Mercci
2005-07-27, 09:42
Ett kilo muskelmassa höjer i o f s bara BEE med 13 kcal per dygn.

exakt, jag kollade upp det där och om jag skulle bli tre kg tyngre skulle min energiförbrukning bara öka med typ 100 kcal så om jag skulle ligga på ett 500 kcal överksott skulle jag alltså behöva skära ner med 400 kcal sen när jag gått upp.
Då kom jag att tänka på att det bästa är väl att lägga sig på den energinivå som min MÅLVIKT behöver, då skulle man väl förr eller senare hamna där, om än efter väldigt långsam viktuppgång...? Men det kanske är värdelöst om man vill bygga lite muskler samtidigt?
Iaf, jag har tänkt öka med käk nästa vecka då jag börjar träna styrka igen, ökade ju för några veckor sedan (detta låter sjukt men under en tid låg jag på 1000 kcal per dag, jag mådde as psykiskt o satt typ och glodde o längtade hem, har jobbat utomlands ett år. )
Nåväl, iaf den matökningen ledde konstigt nog till att jag gick ner i vikt trots att jag fortfarande hade min "ätardag". Så nästa vecka blir det väl 1400 kcal o se hur det känns. Och Lizzie, jag ska försöka sluta RÄKNA. Menar inte att jag kommer stå o väga varje liten tomatbit men på ett ungefär bara tänka efter hur mkt jag får i mig. Det är iaf ett litet steg i rätt riktning...tycker jag.

z_bumbi
2005-07-27, 10:35
exakt, jag kollade upp det där och om jag skulle bli tre kg tyngre skulle min energiförbrukning bara öka med typ 100 kcal så om jag skulle ligga på ett 500 kcal överksott skulle jag alltså behöva skära ner med 400 kcal sen när jag gått upp.

Om du går upp tre kilo muskler så kommer du att förbruka mer när du väl rör dig också, grundförbränningen är inte det enda man ska kolla på. Jag tror inte du behöver skära ner något om du går upp 3 kg muskler, får att nå fram till tre kilo muskler behöver du antagligen lägga till mer energi istället.

Då kom jag att tänka på att det bästa är väl att lägga sig på den energinivå som min MÅLVIKT behöver, då skulle man väl förr eller senare hamna där, om än efter väldigt långsam viktuppgång...? Men det kanske är värdelöst om man vill bygga lite muskler samtidigt?

Bättre att äta lite mer än vad du gör av med nu och sen öka vartefter, om du målvikt är högt satt så kommer du att gå upp väldigt snabbt i början och sen avtar det.

Om du legat lågt väldigt länge (Vilket du verkar ha gjort.) så kommer kroppen suga åt sig näring varje gång du ökar mängden kalorier och du kommer att öka i vikt ganska mycket (Inte jättemycket efter normala mått mätt men du kommer att tycka att det är mycket.). Det är inget att vara orolig över då kroppen bara återtar det den har varit berövad under så lång tid, kolhydratsinlagring till muskler och andra organ kan t ex svara för några kilo bara det (Kolhydrater plus vatten.)
Nu kommer du till ett vägskäl, antingen inser du att kroppen behöver denna extra vikt och så tränar du på eller så inser du inte det och då kommer du att strypa kalorierna igen. Jag behöver inte berätta vilket alternativ som är bäst för din del men psyket är inte alltid med på vad som är bäst för kroppen.

kampsporttjej
2005-07-27, 11:18
Ett kilo muskelmassa höjer i o f s bara BEE med 13 kcal per dygn.


King Grub, det där var det mest korkade och onödigaste inlägg jag sett.
inte speciellt motiverande, pedagogiskt eller RELEVANT heller!

det är lika illa att räkna kalorier maniskt som att tro att man kan
veta sin energiåtgång eller BEE eller vad som helst.
det här är dessutom att stirra sig blind på kilo och inte på spegeln.

mercci: grejen är den att om du gick upp i vikt, skulle du kunna
få den "starka friska sunda" kropp du vill ha, för det ökar på sikt din
förbränning och du skulle kunna äta mer <I>utan</I> att bli fet, det är SANNING!
för att bli fet måste man tvinga sig att överäta näringsfattiga =vi snackar MÄNGDER under LÅNG TID. eventuellt svälta en hel dag och vräka i sig
mer än dagsbehovet på kvällen.
lova mig att:
1.sluta väga dig, vikten säger inget om hur du ser ut.
2.spegla dig inte.
3.använder du fortfarande samma kläder som när du var 14? köp nya!

med en liten vikt har man inte så mkt muskler, så om man känner på huden känns den inte speciellt fast och minsta lilla "överätning" (borde inte kallas
för det eftersom kroppen troligen blir sugen för att den behöver energi den nekats) för att magen sticker ut = man tycker att man borde gå ner... och det blir en ond cirkel.

du kommer att kunna hitta tillbaka till den sköna känsla av att bli mätt
som du hade när du var liten. jag lovar!
men för att kunna det måste du stå ut med ångesten på vägen. låta dig
bli mätt. hjärnspökena kommer inte att gilla det, och det kommer kunna
kännas skitjobbigt. men ju oftare du
låter dig känna känslan (och stå ut med ångesten), kommer ångesten kring mat bli mindre.
mat kan vara laddat och svårt för dig att hantera och kontrollera ibland
(när du vräker i dig saker som du säger) eftersom din kropp så länge nekats
energi den behöver. det är en hård sanning. men bli inte rädd och döm dig inte.
man kan äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål
utan att bli fet.

kram.

aliquis
2005-07-27, 11:36
ja tyvärr blir det ju lätt så. Träningen får mig iaf att känna mig som om jag har en anledning att käka bra, och bygga upp kroppen istället för att bryta ned den. Jag är verkligen inte nöjd som jag ser ut nu, så jag tänker som så att det kan ju knappast bli värre så jag kan lika gärna testa nått nytt.
Jag tror jag ska satsa på att gå upp typ tre kg till en början, skulle nog se mkt bättre ut.
Men hur ska man göra? Ska jag ligga på energiöverskott i några veckor o sen när jag gått upp minska ner på maten igen?Mer muskler förbrukar ju mer energi också så du kanske inte behöver minska ner på maten efteråt.

aliquis
2005-07-27, 11:38
Finns ett lite småjobbigt sätt. Att äta MYCKET så att man knappt kan stå, ligga och må lite illa. Vänta tills det går över. Göra samma sak igen. Och hålla på så ett tag.

Inte en särskilt rolig metod, men den fungerar.Eller så äcklas man och går ner allt och lite till igen?

aliquis
2005-07-27, 11:43
Ja, att bara bulka och bulka leder bara till mindre och mindre muskelökningar per kilo ökad kroppsvikt. Plus att testosteronnivåerna sjunker till förmån för östrogennivåerna när man blir fet. Att låta alla spår av magrutorna bli ett minne blott tjänar man nog inte mycket på.Fast är det bättre att ligga still på en ungefär likadan fettnivå eller ger det mer resultat att fläska på sig tills rutorna försvann och sedan gå ner till.. tja, vad som nu är lämpligt? och börja om, blir ju en period utan uppbyggnad där med. Hur snabb bör respektive period vara? osv :D
Fast det kan man nog inte svara på antar jag.

Likaså hur mycket sliter regelbunden bulk och deff på kroppen? Antar att vi är mer eller mindre byggda för svältperioder och perioder då vi kan äta upp oss, eftersom kroppen nu så gärna fungerar just så, så det kanske inte skadar så mycket?

aliquis
2005-07-27, 11:58
Nåväl, iaf den matökningen ledde konstigt nog till att jag gick ner i vikt trots att jag fortfarande hade min "ätardag". Så nästa vecka blir det väl 1400 kcal o se hur det känns. Och Lizzie, jag ska försöka sluta RÄKNA. Menar inte att jag kommer stå o väga varje liten tomatbit men på ett ungefär bara tänka efter hur mkt jag får i mig. Det är iaf ett litet steg i rätt riktning...tycker jag.Fast 1400kcal är fortfarande mindre än vad du behöver, så förutsatt att din kropp inte har listat ut att du svälter så kommer du fortfarande kunna gå ner i vikt. Har en kompis som väger 60kg som har fått för sig att han skall ha rutor, så han påstår sig äta 1100kcal om dagen, kör kampsport 1.5 timme 7 dagar i veckan osv, låter ju helt galet det med men han säger bara att han går upp i vikt om han äter mer, jag tror inte på det, iaf inte i längden.

Att inte räkna kan nog bli rätt fel det med, jag TROR ju att jag äter si o så mycket varje dag, men om jag räknar på det brukar det oftast resultera i att jag har ätit mindre än jag tror. Likaså uppskattar jag dåligt, förr tog jag typ 100g ris och så, nu UPPSKATTAR jag att jag tar 100g ris, men i själva verket kanske hälften av maten är kvar i kastrullen osv ;), nu äter jag en hel del baljväxter till men det blir nog fortfarande för lite, en stor anledning till det är väl tråkig och ensidig kost som gör att det inte är kul att äta, plus att jag brukar ha i en hel del grönsaker och slänger jag då i säg 200g broccoli kommer ju den fylla halva tallriken och det blir inte så mycket mat som det ser ut att vara.

King Grub
2005-07-27, 12:08
King Grub, det där var det mest korkade och onödigaste inlägg jag sett.
inte speciellt motiverande, pedagogiskt eller RELEVANT heller!

Det är alldeles utmärkt relevant, eftersom många tror att muskelvikt höjer ämnesomsättningen något alldeles dramatiskt. Vad är det som är korkat med att säga att det inte är så... när det inte är så?

Jag svarade ju på:

När du gått några kg så kommer din energiförbrukning att ha ökat, så då behöver du inte skära ner på maten igen utan bara ligga på samma nivå hela tiden

Att det inte är motiverande är väl en sak, men varför skulle inte fakta vara relevant? Vad är det som är relevant med felaktig information, hur motiverande den än må vara?

Jag tror inte riktigt på att undanhålla eller undvika vissa diskussionsämnen av anledning av eventuella ätstörningar. En person som lider av sådana, är ofta, på gott och (mest) ont, väldigt påläst och tar reda på informationen ändå.

Däremot är det överhuvudtaget svårt att bli tjock för en tränande individ, så att vara rädd för att äta rejält är alldeles onödigt. Det är dock aktiviteten som är energikrävande i första hand. För någon som underätit under en längre tid brukar det svara ganska omgående, på ett bra sätt, att börja äta åtminstone normalt, både träningsmässigt och viktmässigt, främst genom att musklerna fylls på med energi.

För någon som haft eller har ätstörningar är det svårt, och det är inte säkert att det är bra heller, att släppa kontrollen helt och hållet med en gång. Det kan resultera i ett bakslag åt andra hållet. Jag tycker Mercci har en bra utgångsinställning, att börja med "ett steg i rätt riktning". Samtidigt får inte stegen bli för små heller, utan en gyllene medelväg är säkert det bästa, även om denna kan vara väldigt svår att hitta, särskilt utan vägvisare.

Tolkia
2005-07-27, 12:29
Problemet var inte Grubs inlägg om hur mycket/lite muskelökning faktiskt betyder för ämnesomsättningsökningen (som var ett korrekt och relevant svar på frågan), problemet var/är att en bulkdiskussion hamnat i en ätstörningstråd. Även om det inte är avsikten så finns en uppenbar risk att råd om hur normalviktiga, styrketränande killar med ambitioner att "bli större" inte bör "bulka" när de tolkas av underviktiga tjejer med en inte helt frisk syn på hur mycket man måste träna och hur mycket man får äta (känns dig inte påhoppad, Mercci, men det är svårt att missa det uppenbara) blir minst sagt kontraproduktiva.

Mitt råd alltså: Ställ bulkfrågor i andra trådar än sådana som den här (rent av egna trådar, kanske? ;) )

Edit:
Mercci: Det är bra, bra, BRA att du har ambitionen att ta dig ur ätstörningen, och jag fattar att det inte är bara att trycka på knappen och börja äta igen, så fixar det sig. Men det finns en fallgrop på vägen av små steg i rätt riktning, och den är att de små stegen lätt kan bli så små att de inte leder någonstans (lätt hänt när förnuftet säger att man borde äta, men magkänslan bara säger ÅNGEST!). Lura inte dig själv med argumentet "de säger att jag borde äta så här mycket, men jag är ju så mycket mindre och rör mig ju så pass lite, så för mig räcker det nog att äta lite mindre ..." Tro mig, du är inte den första som gjort precis exakt det ...

Mercci
2005-07-27, 18:15
tack för alla era svar, det är både intressant och inspirerande att läsa era åsikter och råd. Jag förnekar inte att jag har en del att jobba med, och jag får kämpa varje dag med att äta bra. Men jag hade en bra period förra sommaren då jag styrketränade mkt och käkade hyfsat + drack proteinshakes och när jag ser bilder från den tiden såg jag helt ok, lagom musklig om än lite tunn. Och träningen gör mig motiverad att äta bättre, att jag vet att bra mat och motion kommer ge mig en kropp (och sinne!) att vara stolt över, något svälten ALDRIG gjort. Och jag börjar också fatta att jag inte kommer gå upp 10 kg över en natt, enligt de flesta jag snackat med krävs det veckor, t.o.m månader att fixa till det som jag utsatt min kropp för.
Tyvärr känner jag igen det där tankesättet att äta lite mindre än rekomenderat "för jag är ju så liten och rör mig inte så mkt som normala människor".
Men men...
till en annan sak...jag ska börja med styrketräningen nästa vecka och ska börja käka lite mer men jag har skitsvårt för att få i mig nåt direkt efter träningen, trots att jag vet att det är då jag behöver det som mest. Är det en bra idé att ta en proteinshake efteråt, och sen äta middag några timmar senare? Så säkrar jag liksom att jag verkligen får i mig tillräckligt protein. Det sista jag vill är ju att bryta ner den lilla muskelmassa jag har.

King Grub
2005-07-27, 18:18
Är det en bra idé att ta en proteinshake efteråt, och sen äta middag några timmar senare?

En utmärkt idé.

Snorkfröken
2005-07-27, 22:27
Hej Mercci!

Har läst igenom din tråd, har minsann blivit lång på kort tid ;) Har själv haft ätstörningar tidigare, och skulle gärna vilja hjälpa dig om jag bara kunde. För inte alltför länge sen var en diskussion uppe som också berörde så gott som exakt samma saker du skriver om... Har du månne läst den? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=44539&page=1&pp=15

Tycker det är jättestarkt av dig att ge dig den på att bli frisk, och det kommer du att bli också. Bara att kämpa på och inte låta "ät mindre, bli smalare"-djävulen förstöra för dig mer. Han vet INTE vad du behöver - din kropp ropar efter näring just nu, och då är det bara du som kan ge den det. Själv lyckades jag inte gå upp ett gram ens innan jag ökade riktigt ordentligt på maten. Låg länge still på 1800 kcal (jag vet, man borde inte räkna, men bara så du får en "bild" av hur mycket det rör sig om) och inte förrän jag lade mig på 2300 kcal per dag började jag se nån skillnad. Och då tränade jag inte nån kondition alls, bara styrka. Som sagt har du nu kommit igång bra genom att inse att du har ett problem och vill bli frisk. Det är ett steg i rätt riktning, nu är det bara att våga fortsätta ta stegen åt det hållet. Att dra ner på konditionsträningen OCH öka på maten är JÄTTEviktigt! Plus att prata med nån... hoppas innerligt att du funderat på att gå i terapi.

Kunde skriva så mycket, men då jag redan skrivit av mig i Majas tråd hoppas jag att du orkar läsa där ifall du känner för det ;) Och fråga om det är nåt du undrar över!

Det här klarar du! Tro på dig själv och kämpa på.

Kram

Mercci
2005-07-28, 09:58
tack för tipset snorkfröken. Jag läste igenom det mesta igårkväll, ska läsa klart senare idag. Men just nu känns det som jag blir mer o mer förvirrad för varje dag som går o jag vet inte vilket ben jag står på...Just idag känner jag mig inte motiverad alls, ibland vill man bara stanna kvar i den falska tryggheten det här ger en.
Jag mår så dåligt av alla spöken i hjärnan...
Men jag vet att det kommer bli bättre när jag kommer igång med styrketräningen och kan trösta mig med att jag kommer gå upp i muskelvikt och inte bara massa fett. Ska snart ner på stan o köpa proteinpulver! Räknade ut hur mkt protein jag fått i mig igår och det är ju "skoj" att upptäcka att en dag jag tycker jag ätit skitbra så har jag knappt fått i mig hälften av det protein jag behöver. (ska jag räkna med 2 g protein per kg kroppsvikt eller är det onödigt mkt för någon som inte styrketränar tungt, eller inte alls för tillfället...?)

Men fortfarande vet jag ju inte hur mkt jag borde äta, kanske ska jag testa att lägga mig på 1800 per dag och se vart det tar mig. Det låter bara så otroligt mkt. Jag var proppmätt på mina 1200 igår. Blir nog att öka till 1400 nästa vecka. Ska ju trots allt tillbaka till jobbet också.

Mental
2005-07-28, 11:23
tack för tipset snorkfröken. Jag läste igenom det mesta igårkväll, ska läsa klart senare idag. Men just nu känns det som jag blir mer o mer förvirrad för varje dag som går o jag vet inte vilket ben jag står på...Just idag känner jag mig inte motiverad alls, ibland vill man bara stanna kvar i den falska tryggheten det här ger en.
Jag mår så dåligt av alla spöken i hjärnan...
Men jag vet att det kommer bli bättre när jag kommer igång med styrketräningen och kan trösta mig med att jag kommer gå upp i muskelvikt och inte bara massa fett. Ska snart ner på stan o köpa proteinpulver! Räknade ut hur mkt protein jag fått i mig igår och det är ju "skoj" att upptäcka att en dag jag tycker jag ätit skitbra så har jag knappt fått i mig hälften av det protein jag behöver. (ska jag räkna med 2 g protein per kg kroppsvikt eller är det onödigt mkt för någon som inte styrketränar tungt, eller inte alls för tillfället...?)

Men fortfarande vet jag ju inte hur mkt jag borde äta, kanske ska jag testa att lägga mig på 1800 per dag och se vart det tar mig. Det låter bara så otroligt mkt. Jag var proppmätt på mina 1200 igår. Blir nog att öka till 1400 nästa vecka. Ska ju trots allt tillbaka till jobbet också.

Om du blir proppmätt på 1200kcal så tror jag du äter volymrik energifattig käk, börja kör med fullfettsvarianter i stället för ligt, och slå lite olja över varje mål mat så får du i dig mer energi utan att volymen får dig att baxna.

:eating:

aliquis
2005-07-28, 12:39
Däremot är det överhuvudtaget svårt att bli tjock för en tränande individ, så att vara rädd för att äta rejält är alldeles onödigt. Det är dock aktiviteten som är energikrävande i första hand. För någon som underätit under en längre tid brukar det svara ganska omgående, på ett bra sätt, att börja äta åtminstone normalt, både träningsmässigt och viktmässigt, främst genom att musklerna fylls på med energi.Så jag försöker tänka nu, tidigare har jag ju ibland undvikit att köra för mycket aktiviteter runt omkring utifall att kroppsvikten då skulle stå helt still, om jag nu skulle råka få i mig lite mer energi än jag behöver är det väl bättre att bara öka de övriga aktiviteterna lite istället för att börja äta mindre.

Skulle dock vilja hitta någon aktivitet som kan fungera som kardio, och inte köra kardio för kardions skull :D, har ju som sagt en bekant som kör kampsport 7ggr i veckan á 1.5 timme, det lär ju hålla honom från att bli helt stillasittande iaf. Men jag har ju tyckte att taido, capoeira (stavning) och dylikt har sett roligast ut, men vet inte hur det går ihop med att väga mer, och så borde jag väl stretcha mer, men jag glömmer alltid / är för slö :/, men jag får väl ta tag i det igen, i början stretchade jag ju efter varje pass :)

aliquis
2005-07-28, 12:46
tack för alla era svar, det är både intressant och inspirerande att läsa era åsikter och råd. Jag förnekar inte att jag har en del att jobba med, och jag får kämpa varje dag med att äta bra. Men jag hade en bra period förra sommaren då jag styrketränade mkt och käkade hyfsat + drack proteinshakes och när jag ser bilder från den tiden såg jag helt ok, lagom musklig om än lite tunn. Och träningen gör mig motiverad att äta bättre, att jag vet att bra mat och motion kommer ge mig en kropp (och sinne!) att vara stolt över, något svälten ALDRIG gjort. Och jag börjar också fatta att jag inte kommer gå upp 10 kg över en natt, enligt de flesta jag snackat med krävs det veckor, t.o.m månader att fixa till det som jag utsatt min kropp för.
Tyvärr känner jag igen det där tankesättet att äta lite mindre än rekomenderat "för jag är ju så liten och rör mig inte så mkt som normala människor".
Men men...
till en annan sak...jag ska börja med styrketräningen nästa vecka och ska börja käka lite mer men jag har skitsvårt för att få i mig nåt direkt efter träningen, trots att jag vet att det är då jag behöver det som mest. Är det en bra idé att ta en proteinshake efteråt, och sen äta middag några timmar senare? Så säkrar jag liksom att jag verkligen får i mig tillräckligt protein. Det sista jag vill är ju att bryta ner den lilla muskelmassa jag har.
Fast du bör inte bara ha protein efter passet utan kolhydrater också, om du väljer snabba näringslösa sådana i stil med druvsocker/maltodextrin eller gör som jag och väljer något som innehåller lite näring i stil med mixad juice/frukt/havregryn/mjölk(inte jag då..) är upp till dig.

Jag har också råkat gå ner i vikt lite tidigare, och min frisörska var väl den som vände på det, hon utvecklade väl också anorexi eller något när hon tränade som mest(?), men killen hon träffade vägde 128kg och gav henne "proteindrinkar" innehållandes bl.a. glass, så det där löste sig tillslut ;)

Problemet med att gå ner i vikt är ju att det knappt blir några muskler kvar, och kroppsfettet är lågt, ökar man då bara pyttelite i kroppsfett så kommer man genast se så mycket slätare ut. Om du däremot har en större kropp med mer muskler så gör ju en liten fettökning inte lika stor skillnad, plus att en större kropp kräver mer energi som sagt. Och om du äter mer kommer du antagligen vilja röra på dig mer. Så du behöver nog inte oroa dig över att det går åt skogen. Själv har jag ökat 20kg i kroppsvikt de senaste 2åren och då är jag inte i tonåren.

Fredrik_
2005-07-28, 12:54
Problemet med att gå ner i vikt är ju att det knappt blir några muskler kvar, och kroppsfettet är lågt, ökar man då bara pyttelite i kroppsfett så kommer man genast se så mycket slätare ut. Om du däremot har en större kropp med mer muskler så gör ju en liten fettökning inte lika stor skillnad, plus att en större kropp kräver mer energi som sagt. Och om du äter mer kommer du antagligen vilja röra på dig mer. Så du behöver nog inte oroa dig över att det går åt skogen. Själv har jag ökat 20kg i kroppsvikt de senaste 2åren och då är jag inte i tonåren.

Det ligger enormt mycket i det där.. förhållandet mellan muskelvikt och fettvikt är ju det som spelar roll för utseendet. Att svälta sig, gå ned en massa i vikt och sabotera en stor mängd muskelmassa under tiden kan ju till och med höja andelen kroppsfett snarare än att sänka den som man egentligen ville.

Mercci
2005-07-28, 13:07
Fast du bör inte bara ha protein efter passet utan kolhydrater också, om du väljer snabba näringslösa sådana i stil med druvsocker/maltodextrin eller gör som jag och väljer något som innehåller lite näring i stil med mixad juice/frukt/havregryn/mjölk(inte jag då..) är upp till dig.
.

Jo jag vet ju att snabba kolhydaret efter träning är viktigt, så efter styrketräningen tog jag innan en proteindrink (vassle blandat med mjölk), o en liten skvätt druvsocker. Efter konditionsträningen slänger jag oftast i mig en näve russin och käkar mat några timmar senare.
Låter det bra?

Jag insåg nyss att jag ser helt ful ut. Mina höfter är breda och jag har (vid "normal" vikt) en hyfsat stor rumpa men nu är det bara höftbenen som utgör mina "former" och så kommer låren ut som två pinnar där under och jag fattar ju att en viktuppgång skulle göra mig så mkt vackrare. Men det är inte ofta jag ser det, så det är därför svårt att följa de råd i stil med "släng bort vågen och förlita dig till spegeln" eftersom man i den här matnojan ofta har ett slags glasögon på sig som bara ser det man vill (eller inte vill) se.
Jag minns en gång i vintras då jag vägde mig för första gången på typ ett halvår och jag kände mig jättesmal, ja till o med mindre än vad jag vart ett halvår tidigare (då jag vägde 45) och blev förvånad när vågen visade nästan 48 kg, och därför känns det så frustrerande att jag nu på 42 kg känner mig mkt större än vad jag gjorde då!
Nu har jag iaf fastslagit att mitt mål till en början kommer vara 45 kg, nån gång kommer jag nog vara tillbaka på 48 kg, som är en vikt jag innan hållt omedvetet (alltid varit i minsta laget jag vet)

aliquis
2005-07-28, 13:16
Men jag vet att det kommer bli bättre när jag kommer igång med styrketräningen och kan trösta mig med att jag kommer gå upp i muskelvikt och inte bara massa fett. Ska snart ner på stan o köpa proteinpulver! Räknade ut hur mkt protein jag fått i mig igår och det är ju "skoj" att upptäcka att en dag jag tycker jag ätit skitbra så har jag knappt fått i mig hälften av det protein jag behöver. (ska jag räkna med 2 g protein per kg kroppsvikt eller är det onödigt mkt för någon som inte styrketränar tungt, eller inte alls för tillfället...?)De lite överdrivna siffrorna kommer väl från många kosttillskottsföretag, andra brukar väl anse att äter man normal kost klarar man sig, fast du äter ju lite lite så då kanske ett tillskott är bra.

För att få fram det rekommendera intaget mätte man en gång hur lite av de olika livsnödvändiga aminosyrorna man behövde per dag för att inte få några brister, och kom då fram till 0.2 gram protein / kg kroppsvikt. För att vara på den säkra sidan dubblerade man detta. När så WHO skulle göra sin rekommendation dubblade de den igen och därför är rekommenderat lägsta intag satt till 0.8gram protein/kg kropppsvikt, och då skall man väl vara säker med marginal.

När jag har läst saker gällande tränande individer verkar det som att runt 1.5 gram / kg kroppsvikt är tillräckligt för att uppnå kvävebalans, dvs vare sig tappa eller öka protein i kroppen. Nu är ju dock målet för de flesta att lägga på sig mer protein/muskler, så därför är ju mer än så bättre. Men över 2.5 gram eller så ger nog ingen större effekt alls. Ett högre energiintag har proteinsparande effekt också, 1000kcals överätning leder till en rätt markant ökad kvävebalans.

aliquis
2005-07-28, 13:24
Jo jag vet ju att snabba kolhydaret efter träning är viktigt, så efter styrketräningen tog jag innan en proteindrink (vassle blandat med mjölk), o en liten skvätt druvsocker. Efter konditionsträningen slänger jag oftast i mig en näve russin och käkar mat några timmar senare.
Låter det bra?En näve russin kan ju bli MAX 100kcal, och att sedan vänta "några timmar" med nästa måltid låter ju inget vidare, speciellt eftersom du antagligen inte körde konditionen direkt efter en måltid? "En skvätt" druvsocker är antagligen inte så mycket heller, tror 1dl ger ca 60gram, och det plus en 30gram vassle kanske är lämpligt, förutsatt att du äter någon timme senare, när det gäller styrketräningen ;). Beror väl eventuellt lite på HUR man utför styrketräningen också, tyngre övningar kräver väl mer energi än om man flaxar lite med armarna ;)
Jag insåg nyss att jag ser helt ful ut. Mina höfter är breda och jag har (vid "normal" vikt) en hyfsat stor rumpa men nu är det bara höftbenen som utgör mina "former" och så kommer låren ut som två pinnar där under och jag fattar ju att en viktuppgång skulle göra mig så mkt vackrare. Men det är inte ofta jag ser det, så det är därför svårt att följa de råd i stil med "släng bort vågen och förlita dig till spegeln" eftersom man i den här matnojan ofta har ett slags glasögon på sig som bara ser det man vill (eller inte vill) se.För min egen del var det putet på magen som aldrig ville bort, men det gjorde ju ingen skillnad om jag vägde 66, 62 eller 54kg, det fanns ju där likförbannat, bara det att rutorna krympte de sista 10 kilona med ;)
Jag minns en gång i vintras då jag vägde mig för första gången på typ ett halvår och jag kände mig jättesmal, ja till o med mindre än vad jag vart ett halvår tidigare (då jag vägde 45) och blev förvånad när vågen visade nästan 48 kg, och därför känns det så frustrerande att jag nu på 42 kg känner mig mkt större än vad jag gjorde då!Börja med att ta dig upp till 50 till nyår eller något =P
Nu har jag iaf fastslagit att mitt mål till en början kommer vara 45 kg, nån gång kommer jag nog vara tillbaka på 48 kg, som är en vikt jag innan hållt omedvetet (alltid varit i minsta laget jag vet)45kg är inte mycket till mål, eftersom du om du går dit för fort antagligen kommer bli rädd att det går just för fort, men saken är att när du nu äter så lite är dina muskler antagligen rätt slut på glukogen. Jag har för mig att de kunde lagra upp till 20 gram / 100g muskler (kan ha varit per kilo med), men det gäller väldigt vältränade individer, så säg 8-10 gram för oss dödliga. Levern kan sedan lagra runt 150gram på det. Totalt sett blir det dock kanske uppemot ett kilo glukogen (lagrad kolhydrat) du kan spara upp i lever och muskler, varje gram binder dock 3 gram vatten, så totalt sett kan enbart det ge dig en viktuppgång på 4kg.
Så mao börjar du äta kanske du väldigt snabbt går upp upp till 4kg mer (lite har du väl redan så säg 2-3 kg), men det är INTE fett du går upp utan bara kroppen som fyller på energireserverna.
Denna vätska kommer ju dock lagras i muskler och lever, så det är ju inget som gör att du ser tjockare ut (levern kan kanske eventuellt öka midjemåttet något, vad vet jag) utan bara att musklerna blir lite större.

Lizzie
2005-07-28, 16:21
...att lägga mig på 1800 per dag och se vart det tar mig. Det låter bara så otroligt mkt. Jag var proppmätt på mina 1200 igår. Blir nog att öka till 1400 nästa vecka. Ska ju trots allt tillbaka till jobbet också.

Öka långsamt! Brukar du äta 1200 kcal så kanske du kan öka med 50 kcal om dagen - det är ju bara typ ett äpple, på en vecka då så har du ökat 420 kcal. Detta är en lagom viktökning, ca 0,5 kg i veckan. Till slut kanske du äter 1800-2000 kcal per dag, där du kanske bör ligga? Svårt för mig att säga men som du skriver så börjar du jobba snart oxå. Försök att tänka på annat än mat-kalorier-träning å sånt. Blir det inte värre av att vara här inne på forumet eller känner du att du får stöd? Skönt att du har sett hur du ser ut med 'friska' ögon, att du verkligen ÄR smal och det är bara dina hjärnspöken som säger annat!! Lycka till tjejen!!

Mercci
2005-07-29, 21:14
Öka långsamt! Brukar du äta 1200 kcal så kanske du kan öka med 50 kcal om dagen - det är ju bara typ ett äpple, på en vecka då så har du ökat 420 kcal. Detta är en lagom viktökning, ca 0,5 kg i veckan. Till slut kanske du äter 1800-2000 kcal per dag, där du kanske bör ligga?

Men nu föstår jag inte riktigt...för att gå upp 0,5 kg måste jag väl ändå ha haft ett överskott av ca 3500 kcal, eller är jag helt ute o cyklar?

Jag mår inte sämre av att vara här inne, ni ger ju mig en bild av hur en frisk o normal människa borde äta... Men jag har också insett här hur liten del maten har egentligen, det är bara det att jag använder det som mitt sätt att kontrollera tillvaron. Det jag egentligen behöver jobba med är mitt psyke, som för nuvarande varken vet ut eller in.
Jag har haft en helt konstig vecka i matväg, så imorgon väger jag mig o sen kör jag på 1200 kcal/dag till nästa lördag. (vågar inte öka än) Har jag då gått ner, ja då ökar jag lite. Har jag stått still...humm då blir det nog svårt att öka...men låt oss säga att jag en vecka äter 1700 kcal per dag bara för att gå upp lite och sen veckan efter tar bort lite mat så jag står still i vikt, liksom för att "vänja" mig.
Äsch jag vet inte, allt känns väldigt förvirrat just nu. Jag är inte helt frisk kroppsligt heller, så jag kommer antagligen inte våga styrketräna nästa vecka vilket gör det ännu svårare att hitta nån motivation till att äta bra.

aliquis, det där med putet på magen känner jag igen (förresten, har du vägt 54 kg? är inte det otroligt lite? för du är väl kille?). Jag har samma "problem", det jag bråkat med i massa år nu. Men magen satt där stadigt även när jag höll en vikt på 37 kg så kanske dags att accepetera den...humm. Det är ju endå bara en så liten del i det stora hela.

aliquis
2005-07-30, 01:57
Men nu föstår jag inte riktigt...för att gå upp 0,5 kg måste jag väl ändå ha haft ett överskott av ca 3500 kcal, eller är jag helt ute o cyklar?Hon menar nog att om du ökar med 50kcal per dag i en vecka så har du ökat 420kcal, hur det nu går till, 350 ju.. men men, efter 10 dagar är du uppe i 500 mer än nu, OM det hade varit 500 mer än du behövde om dagen hade det gett 0.5kg viktökning i veckan, men du ligger ju redan på för lite så.

Jag mår inte sämre av att vara här inne, ni ger ju mig en bild av hur en frisk o normal människa borde äta... Men jag har också insett här hur liten del maten har egentligen, det är bara det att jag använder det som mitt sätt att kontrollera tillvaron. Det jag egentligen behöver jobba med är mitt psyke, som för nuvarande varken vet ut eller in.
Jag har haft en helt konstig vecka i matväg, så imorgon väger jag mig o sen kör jag på 1200 kcal/dag till nästa lördag. (vågar inte öka än) Har jag då gått ner, ja då ökar jag lite. Har jag stått still...humm då blir det nog svårt att öka...men låt oss säga att jag en vecka äter 1700 kcal per dag bara för att gå upp lite och sen veckan efter tar bort lite mat så jag står still i vikt, liksom för att "vänja" mig.Kommer inte funka, för vikten kan variera från dag till dag och maten i magen och vätska väger också, dessutom KAN du inte gå upp i vikt på 1200kcal, så börja med 1700 redan nu.
Äsch jag vet inte, allt känns väldigt förvirrat just nu. Jag är inte helt frisk kroppsligt heller, så jag kommer antagligen inte våga styrketräna nästa vecka vilket gör det ännu svårare att hitta nån motivation till att äta bra.Även om du inte styrketränar utan bara kör din kondition kan du nog äta 1700kcal utan att gå upp i vikt, och skulle du gå upp i vikt med något hekto i veckan är väl det ok det med.

aliquis, det där med putet på magen känner jag igen (förresten, har du vägt 54 kg? är inte det otroligt lite? för du är väl kille?). Jag har samma "problem", det jag bråkat med i massa år nu. Men magen satt där stadigt även när jag höll en vikt på 37 kg så kanske dags att accepetera den...humm. Det är ju endå bara en så liten del i det stora hela.ja, jo, ja, ja.

Lizzie
2005-07-30, 09:09
Jag är kass på matte, men 350 kcal blir det ju såklart!! Det är bättre att öka långsamt. Jag läste en bok som heter 'Jätten i spegeln' där man får följa en tjej som har anorexi och hennes väg tillbaka. Råden hon fick var att öka kcal matintaget långsamt och hon åt varannan - tredje timme, samtidigt som hon fick terapi.

Ska kanske säga att boken inte är bra att läsa om man har ätstörningar då hjärnan kan få konstiga ideér och använda boken som en ideébok där det finns massor av svälttips. Men jag tror den kan vara mycket inspirerande för de som kommit en bit på väg ur sin ätstörning.

Strongman
2005-07-30, 20:06
inte om han är 165cm, då är han kraftigt undernärd

Det är ganska normalt att killar väger runt 43-48kg och är 1.65-170cm långa.. ^^ Kraftigt undernärd, verkligen inte...

MrBoris
2005-07-30, 21:01
Det är ganska normalt att killar väger runt 43-48kg och är 1.65-170cm långa.. ^^ Kraftigt undernärd, verkligen inte...

Ok jag tycker då 43kg på 165-170cm för en kille är undernärd.

Lizzie
2005-07-30, 21:59
Det är ganska normalt att killar väger runt 43-48kg och är 1.65-170cm långa.. ^^ Kraftigt undernärd, verkligen inte...

Okey om man är en liten taning 13 åring då eller?

autowah
2005-07-30, 22:59
43 Kg!! Ät människa! Vräk i dig protein och goda onyttigheter och börja styrketräna. Inte konstigt om magen putar ut, det är väl det enda som finns kvar förutom skelettet. Med den vikten ska man nog inte köra konditionsträning alls, men det viktiga med all träning är att må bra, inte hur man ser ut, så fokusera på att må bra i första hand. Jag blir lite rädd när jag läser om alla som har ätstörningar på träningsforum, det verkar vara vanligt, men det viktiga är verkligen att bli frisk. Kämpa på!

Snorkfröken
2005-07-31, 08:59
Jag minns en gång i vintras då jag vägde mig för första gången på typ ett halvår och jag kände mig jättesmal, ja till o med mindre än vad jag vart ett halvår tidigare (då jag vägde 45) och blev förvånad när vågen visade nästan 48 kg, och därför känns det så frustrerande att jag nu på 42 kg känner mig mkt större än vad jag gjorde då!

Jag har haft en helt konstig vecka i matväg, så imorgon väger jag mig o sen kör jag på 1200 kcal/dag till nästa lördag. (vågar inte öka än) Har jag då gått ner, ja då ökar jag lite. Har jag stått still...humm då blir det nog svårt att öka...men låt oss säga att jag en vecka äter 1700 kcal per dag bara för att gå upp lite och sen veckan efter tar bort lite mat så jag står still i vikt, liksom för att "vänja" mig.

Jättebra att du slagit fast ett mål, men som andra redan skrivit här, är 45 kg ännu rätt lite. Jag har själv också alltid varit liten, vägt kring 48 kg omedvetet jag med, men det är absolut inget man ens ska tänka på då man försöker gå upp. Delmål är alltid bra att ha, och all vikt du nu går upp är superviktig!

Nu menar jag absolut inte att vara kass eller nåt, men jag känner bara igen mig så väl i det du berättar här, så jag kör på. Helt av egen erfarenhet alltså. Det låter som att du inte är helt säker på att du faktiskt vill gå upp i vikt. En del av dig vill det säkert, men kanske det fortfarande finns en del av dig som har svårt att se vågen visa fler kilon. Så var det i alla fall för mig...

Det som hjälpte mig med det var min underbara sambo, familj och terapist. Du skriver att du förstått att det är psyket som borde redas upp också, innan maten kan bli så bra som den borde... BRA att du insett att maten inte i sig är problemet utan att det ligger djupare. Att ta sig ur ätstörningsträsket är nog så svårt på egen hand - även om du naturligtvis har en massa folk att "prata" med här på forumet och säkert i din vardag också, kan en stor del av dem inte relatera till hur du har det och förstår kanske inte så mycket om hur ätstörningar verkligen fungerar (tror jag i alla fall). Har du nån specialist att prata med? Frågade redan tidigare, men gör det igen. Alla här på forumet tror på dig och du får förstås en massa stöd härifrån. Men att ha nån utomstående man kan lita på att prata med i verkliga livet kan göra en enorm skillnad.

Lycka till! :kickass:

Mercci
2005-07-31, 16:58
Nu menar jag absolut inte att vara kass eller nåt, men jag känner bara igen mig så väl i det du berättar här, så jag kör på. Helt av egen erfarenhet alltså. Det låter som att du inte är helt säker på att du faktiskt vill gå upp i vikt. En del av dig vill det säkert, men kanske det fortfarande finns en del av dig som har svårt att se vågen visa fler kilon. Så var det i alla fall för mig...

Det som hjälpte mig med det var min underbara sambo, familj och terapist. Du skriver att du förstått att det är psyket som borde redas upp också, innan maten kan bli så bra som den borde...
Har du nån specialist att prata med? Frågade redan tidigare, men gör det igen. Alla här på forumet tror på dig och du får förstås en massa stöd härifrån. Men att ha nån utomstående man kan lita på att prata med i verkliga livet kan göra en enorm skillnad.

Lycka till! :kickass:

Nej snorkfröken tyvärr är det nog så, hela jag har inte bestämt sig för att viktuppgång är vad jag vill. Jag försöker ignorera den sidan, men det är så svårt. Det här låter sjukt men jag är på nått sätt rädd att det bara ska skena iväg och jag sen ska sitta där på 55 kg (inte mkt jag vet, men mer än jag nånsin vägt) och må dåligt.
Men samtidigt äcklas jag allt oftare av hur jag ser ut, vill ju ha tillbaka lite former!
Jag känner som så att jag vill inte heller fokusera till 100% på ren viktuppgång, för det jag helst av allt vill är att få tillbaka ett NORMALT sätt på mat, tränande och kroppsbyggnad. Kunna släppa på kontrollen.
Jag vill ju inte ha ett liv (om man kan kalla det liv...) med ständig noja o kaloriräkning. Jag har ju iaf tagit det första steget själv... och det känns bra men jag känner att får jag inte stöd så kommer jag stanna här, i nått slags mellanland. Jag har pratat med en terapeut förut men det enda hon gjorde var att väga mig o fråga hur jag mådde. Sen blev jag ju lite bättre men jag mådde ju inte bra trots att jag blev större så uppenbarligen är det inte näringsbristen som gör mig deprimerad.

Det är inte många som vet hur jag mår, men nu har jag iaf berättat för min farsa o även om det var svårt känns det bra att slippa ha den där fasaden längre. Han har lovat hjälpa mig leta upp en psykolog, det känns som jag vekligen behöver vända ut o in på mig själv.
Nu har jag ju kommit helt off-topic här men ni får ge fan i att läsa om det tråkar ut er helt enkelt :)

Snorkfröken
2005-07-31, 17:40
Nej snorkfröken tyvärr är det nog så, hela jag har inte bestämt sig för att viktuppgång är vad jag vill. Jag försöker ignorera den sidan, men det är så svårt. Det här låter sjukt men jag är på nått sätt rädd att det bara ska skena iväg och jag sen ska sitta där på 55 kg (inte mkt jag vet, men mer än jag nånsin vägt) och må dåligt.
Men samtidigt äcklas jag allt oftare av hur jag ser ut, vill ju ha tillbaka lite former!
Jag känner som så att jag vill inte heller fokusera till 100% på ren viktuppgång, för det jag helst av allt vill är att få tillbaka ett NORMALT sätt på mat, tränande och kroppsbyggnad. Kunna släppa på kontrollen.
Jag vill ju inte ha ett liv (om man kan kalla det liv...) med ständig noja o kaloriräkning. Jag har ju iaf tagit det första steget själv... och det känns bra men jag känner att får jag inte stöd så kommer jag stanna här, i nått slags mellanland. Jag har pratat med en terapeut förut men det enda hon gjorde var att väga mig o fråga hur jag mådde. Sen blev jag ju lite bättre men jag mådde ju inte bra trots att jag blev större så uppenbarligen är det inte näringsbristen som gör mig deprimerad.

Det är inte många som vet hur jag mår, men nu har jag iaf berättat för min farsa o även om det var svårt känns det bra att slippa ha den där fasaden längre. Han har lovat hjälpa mig leta upp en psykolog, det känns som jag vekligen behöver vända ut o in på mig själv.
Nu har jag ju kommit helt off-topic här men ni får ge fan i att läsa om det tråkar ut er helt enkelt :)

Härligt Mercci! Härligt att du tänker så här! Hur hemskt det än låter... Med terapeut menade jag just en psykolog, gick själv också igenom en och annan helt värdelös kostterapeut, men min psykolog var helt underbar ända från första början. Du är på god väg... Kämpa på... Ta ett steg om dagen... Och viktigast av allt - ge ALDRIG upp! Du kan vinna det här, och det kommer du att göra. Om du får ett bakslag en dag är det bara att ta i med nya tag igen morgonen efter.

Mercci
2005-08-01, 16:34
Tack för allt er stöd
nu till en annan sak jag funderat på ett tag. Vill komma in i ett regelbundet matschema, men har svårt att få det att funka. Gör det egentligen någon skillnad hur matordningen är så länge antalet kalorier är detsamma?
Som det är nu kan en dag se ut så här:
Frukost 10,00
Mellis 13.00
Lunch 15,00
Mellis 18,00
Middag 20,00
Sen äter jag oftast nått som efterätt vid 21,00, beror på hur mätt jag blivit efter middagen. Ser det här bra ut, eller är det bättre att äta en ordentlig lunch vid 13,00 (problemet är att jag då fortfarande är mätt efter frukosten o inte alls sugen på käk) o så middag vid 18,00?

Lizzie
2005-08-01, 17:11
Det ser väl jättebra ut!! Menar du att du tex äter två mellanmål eller två lagade mål efter varann, spelar inte så stor roll, men det bästa är att äta som du skrivit. Kämpa på, det kommer att kännas bättre å bättre varje dag!!

BadWolf
2005-08-01, 21:49
Du är på rätt väg. Kämpa bara på så kommer du att nå ditt mål. Lycka till. :)

Mercci
2005-08-12, 12:29
Hej alla. I´m back.
Kändes onödigt att starta en ny tråd för jag har bara en liten fråga...
Började träna styrka denna vecka, med hjälp av hantlar och fitnessboll (låter kanske lite halvtöntigt, men den är faktiskt riktigt bra, går att använda som träningsbänk och det känns som många muskler tränas på ett smidigt sätt eftersom jag måste arbeta med hela kroppen för att ligga stadigt när jag kör armövningar. Eller är jag helt ute o cyklar...?)
Nåväl, till min fråga. Mitt träningsschema ger mig endast 30 min styrketräning per gång (2 ggr/vecka), uppvärmning på 10 min och stretch efteråt inte inräknat. Är detta för lite? Det känns lite ynkligt. Jag menar, kommer jag se resultat på så lite? Vad kan jag göra för att öka, fler rep, fler övningar?

Kom på att jag har en till fråga till, ang magövningar. Jag har svårt för att göra situps pga skada i svanskotan, så jag kör oftast med ett sånt där "hjul", är det en bra övning eller hur mycket av magmuskulaturen tränas egentligen? Några tips på andra magövningar som jag kan göra utan att ligga raklång på golvet?

King Grub
2005-08-12, 13:44
Titta i Best Of-delen av forumet så hittar du utmärkta program komponerade av Z_bumbi som du säkert kan använda och/eller anpassa.

Ett maghjul ger magen bra träning.

Cilia
2005-08-12, 14:22
Hej alla. I´m back.
Kändes onödigt att starta en ny tråd för jag har bara en liten fråga...
Började träna styrka denna vecka, med hjälp av hantlar och fitnessboll (låter kanske lite halvtöntigt, men den är faktiskt riktigt bra, går att använda som träningsbänk och det känns som många muskler tränas på ett smidigt sätt eftersom jag måste arbeta med hela kroppen för att ligga stadigt när jag kör armövningar. Eller är jag helt ute o cyklar...?)
Nåväl, till min fråga. Mitt träningsschema ger mig endast 30 min styrketräning per gång (2 ggr/vecka), uppvärmning på 10 min och stretch efteråt inte inräknat. Är detta för lite? Det känns lite ynkligt. Jag menar, kommer jag se resultat på så lite? Vad kan jag göra för att öka, fler rep, fler övningar?

Kom på att jag har en till fråga till, ang magövningar. Jag har svårt för att göra situps pga skada i svanskotan, så jag kör oftast med ett sånt där "hjul", är det en bra övning eller hur mycket av magmuskulaturen tränas egentligen? Några tips på andra magövningar som jag kan göra utan att ligga raklång på golvet?
gör som Grub rekomenderar men annars så är både bollen och hjulet kanonredskap att träna med och inte alls töntiga på ngt sätt.

Är du dessutom sådär smal och otränad kanske kroppstyngden är bra att utgå ifrån och 1 min är alltid bättre än 0 min så inget är för lite.

Sen efter att ha läst den här tråden så låter det som om du behöver hjälp från någon annan än vad någon här på forumet kan ge dig.

Lycka till