handdator

Visa fullständig version : Sugen på Shrugs...


toso
2005-07-24, 20:06
Jag har blivit sugen på att börja träna shrugs med hantlar efter sidorna. Detta är väl en övning för baksida axlar va? Tänkte om ni har några positiva eller negativa erfarenheter av denna övning, om den är skadedrabbad t.ex?
Vet ej så mkt om utförandefasen heller.

Fettecke
2005-07-24, 20:09
En bra övning, fast jag kör den hellre med skivstång...
skadedrabbad övning behöver det inte vara om du gör rätt...
jag har alltid fått höra att man inte ska rulla axlarna, utan skjuta upp axlarna snätt bakåt, eller rakt upp...
men rörelsen är jag inte stensäker på, bara utifrån hur jag kör och har hört...

Bjorne
2005-07-24, 20:20
Jag har blivit sugen på att börja träna shrugs med hantlar efter sidorna. Detta är väl en övning för baksida axlar va? Tänkte om ni har några positiva eller negativa erfarenheter av denna övning, om den är skadedrabbad t.ex?
Vet ej så mkt om utförandefasen heller.Inte övning för baksida axlar nej.

P3trus
2005-07-24, 21:33
Shrugs tränar trunks. trunks är en del av ryggen.

tp_88
2005-07-24, 21:36
Shrugs tränar trunks. trunks är en del av ryggen.
Trunks? :D

Trapezius snarare.

EDIT: Bild

Jense
2005-07-24, 21:38
Trunks? :D

Trapezius ( stavning? ) snarare


ja han menar att man ska dra trunksen högt upp på ryggen.
FAKTUM är tt man kan väl kalla det för traps med. korrekt stavning eller universalslang

tp_88
2005-07-24, 21:42
ja han menar att man ska dra trunksen högt upp på ryggen.
FAKTUM är tt man kan väl kalla det för traps med. korrekt stavning eller universalslang
Jag säger oftast "traps", ja. :) Men har aldrig hört nån som kallat dem för "trunks" innan.

Mikeee
2005-07-24, 21:46
Jag säger oftast "traps", ja. :) Men har aldrig hört nån som kallat dem för "trunks" innan.

Inte jag heller... menade han inte traps då? Btw, tycker jag att shrugs är betydligt bekvämare att köra med hantlar.

z_bumbi
2005-07-24, 23:00
Btw, tycker jag att shrugs är betydligt bekvämare att köra med hantlar.

Instämmer men bara tills man når en viss belastning, sen blir hantlarna ganska svåra att handskas med.

Edit: Rörelsebanan är rakt upp och sen ner, full rörelse är minst lika viktigt i shrugs som i någon annan öving.

Jorgen
2005-07-24, 23:07
Inte jag heller... menade han inte traps då? Btw, tycker jag att shrugs är betydligt bekvämare att köra med hantlar.
Det beror på vilka vikter man kör på.
Jag körde alltid shrugs med hantlar innan, men nu så känns det bara fel. Kör alltid med stång numer.

J.Saarela
2005-07-24, 23:12
Föredrar hantlar,framför skivstång.Betydligt bättre kontakt då.

divin3
2005-07-25, 01:38
Jo, jag menade givetvis traps :P blev lite fel men men..inte hela världen.
Jag kör alltid shrugs med viktskivor..enklare, iaf tills jag klarar mer vikter ,

Sheogorath
2005-07-25, 05:57
Man kan göra övningen som en kombo-övning för traps och baksida axlar. Om man kör med hantlar kan man "ro" några cm uppåt/bakåt och om man har skivstång kan man hålla den bakom ryggen och göra motsvarande rörelse. Den är favoritövningen som vårt gyms enda tävlande byggare ständigt försöker pracka på mig. Jag vidhåller att min nackhuva och roddövningar gör jobbet än så länge :cool:.

toso
2005-07-25, 16:37
O det verkar vara en bra övning. Blev lite sugen på den sedan jag läst en intervju med Mike Tyson där han säger att han tränade Shrugs med hantlar varje dag i sin ungdom och att det var dessa som byggt hans axlar...

Jonny_88
2005-07-25, 16:51
Man kan göra övningen som en kombo-övning för traps och baksida axlar. Om man kör med hantlar kan man "ro" några cm uppåt/bakåt och om man har skivstång kan man hålla den bakom ryggen och göra motsvarande rörelse. Den är favoritövningen som vårt gyms enda tävlande byggare ständigt försöker pracka på mig. Jag vidhåller att min nackhuva och roddövningar gör jobbet än så länge :cool:.
Man kan ju också köra stångrodd men stå rätt så lodrätt. Har själv tänkt börja köra så, man kan ju hantera rätt så mkt vikt på det sättet, och det växer nog den övre delen av ryggen bra av.

påven
2005-07-25, 18:00
Man kan ju också köra stångrodd men stå rätt så lodrätt. Har själv tänkt börja köra så, man kan ju hantera rätt så mkt vikt på det sättet, och det växer nog den övre delen av ryggen bra av.

lodrätt stångrodd? det blir ju drag till hakan

Jonny_88
2005-07-25, 18:16
lodrätt stångrodd? det blir ju drag till hakan
Nej, drag till hakan där har du ju underarmarna mer vågrätt med golvet. Och i stångrodd där är ju underarmarna typ lodrätta. Och jag menar inte att man ska stå exakt lodrätt med bålen, utan att lutningen är mindre än 45 grader.

delta_mats
2005-07-26, 00:02
Finns ju inte många hantlar som är tillräckligt tunga för shrugs. Jag gillar att köra dom riktigt tungt, 200kg och däröver det drar bra i trapsen=)

Pez
2005-07-26, 00:14
Ok. Jag vill inte vara den.. men för att ge träningsråd så bör man iallafall ha koll på baskunskaper själv - i den här tråden är det ett antal medlemmar som själva knappt är torra bakom öronen som ger direkta råd och tips.
Det är självklart ok att diskutera runt träning och övningar som nybörjare - men man ska akta sig för att ge råd som kan inverka menligt eller tom skadligt på frågeställaren. Jag säger inte att så är fallet här, men tendensen har den senaste tiden gått åt det hållet att folk som knappt vet vad en hantel är går in med tips i relativt avancerade diskussioner. För allas skull - tänk efter innan ni postar, fråga er själva "kan jag det här/har jag nog på fötterna?".