handdator

Visa fullständig version : Springa suger


aliquis
2005-07-24, 17:39
Det suger ju att springa, vafan skall jag köra för någorlunda intensiv cardio istället, eller skall jag köra typ väldigt lätta böjar o grejer? :/

Fördelar med att springa
* Öka upp konditionen
* Hålla kroppsfettet under kontroll
* Bygga mer
* Få äta mer

Nackdelar med att springa
* Risk att jag äter för lite.
* Tillräckligt ont för att inte vilja springa och ångra mig att jag joggar i smalbenen och fotleden.

Jävla skit, vad skall jag göra? Gör ju såpass ont såhär efteråt att man oroar sig att det är alldeles för dumt.
Gratis är gott, årskort för simning á 1500kr eller så är inte aktuellt, trappmaskin finns väl på gymmet men fy för att sitta där.

30cm
2005-07-24, 17:42
cykel eller roddmaskin kanske.

z_bumbi
2005-07-24, 17:43
Gå?

Cykla?

Inlines?

Beachvolleyboll?

Fotboll?

Hopprep?

Klättra?

Simma? (Det går att simma utomhus..)

Osv.

aliquis
2005-07-24, 17:48
Cykla är ju förbannat trist och inte intensivt när man gör det själv ute, inlines är ok fast mina börjar bli lite slitna.

Gå ökar väl inte konditionen så mycket?
Cykla se ovan.
Inlines är skoj
Beachvolleyboll kan väl funka.
Fotboll suger
Hopprep var ingen höjdare inomhus.
Klättra låter knepigt, dyrt, ..
Simma går ju inte utomhus hur länge som helst och inget bra ställe i närheten.

Och ja, regelbunden aktivitet som ger kondition hade ju varit bättre, men det hade varit mer praktiskt med något man bara kan göra när som. (inlines är bra.)

Ska fan aldrig mer springa om jag inte blir tvungen, får väl köpa nya inlines :/, fast det fungerar ju bara på sommaren och hösten.

zanzi
2005-07-24, 17:49
Jag fick också ont i fotleden när jag börja springa men det försvann efter ett tag så ge inte upp. =) Sen finns annat man kan göra än att springa som bumbi skrev.

datorjaevel
2005-07-24, 17:52
Springa är klockrent.

- ante
2005-07-24, 17:52
aliquis

Jag tycker du kan fortsätta springa, men gå ut lite lugnare.
Börja med välj ut en sträcka, sen första gången du prövar den så joggar du bara en liten del, och promenerar resten. För varje sväng du är ute och springer så ökar du på joggningen och minskar på promenaden.

Har man inte sprungit på ett långt tag så är det ju klart att kroppen inte är riktigt förberedd på det, speciellt om du lagt på dig ett par kilo från styrketräningen.

aliquis
2005-07-24, 17:55
Jag fick också ont i fotleden när jag börja springa men det försvann efter ett tag så ge inte upp. =) Sen finns annat man kan göra än att springa som bumbi skrev.Spelar ju ingen roll om jag bara nöjer mig med att jogga 3km eller inte springer på 3 veckor, gör likförbannat ont mer eller mindre varje gång (mer efter att jag har löpt i intervaller).
Jävla idiotaktivitet, som innebandy o fotboll.

Säsongen är ju egentligen samma som för inlines, när det är tillräckligt torrt ute har de ju sopat asfalten, och när de har börjat sanda asfalten vill man inte klafsa runt ute i spåret ändå.

Dagens tips: Tänker du köpa nya joggingskor? Ge fan i det och köp inlines.aliquis

Jag tycker du kan fortsätta springa, men gå ut lite lugnare.
Börja med välj ut en sträcka, sen första gången du prövar den så joggar du bara en liten del, och promenerar resten. För varje sväng du är ute och springer så ökar du på joggningen och minskar på promenaden.

Har man inte sprungit på ett långt tag så är det ju klart att kroppen inte är riktigt förberedd på det, speciellt om du lagt på dig ett par kilo från styrketräningen.
Mjo, när jag råkade gå ner i vikt joggade jag ju lite ute, på band och använde trapp- o roddmaskin. När jag sedan började gå upp i vikt joggade jag lite på band o körde trappmaskin.
Men när jag sedan började köra mer styrketräning så "hann jag inte med" joggningen och jag gick ju knappt upp i vikt så jag sket i den.

Första gången i år provade jag 6km direkt, var väl dumt, sedan har jag joggat 3km några gång och provade sedan att löpa intervaller, sedan har det väl typ varit varannan gång en 4-5 tillfällen. Måste ha gått en 5-6 dagars vila innan det känns såpass bra så jag kan springa i början av spåret, jogga går ju tidigare.

Suger ju hur som helst om det bara gör ont, inlines är väl något mindre påfrestande kanske, blir ju en helt annan belastning dock. Problemet med inlines är väl slitage, olycksrisk och att det då o då finns grus här och där som man med lite otur kan drutta omkull på.Hur är det med skorna? Dom kan göra stor skillnad.
Sen kan du prova att springa på mindre skogsstigar istället, det är bra mycket roligare än på asfalt.

Har du trädgård så kanske studsmatta kan vara nått. :hbang:Skorna är som sagt köpta på nedsatt pris för drygt 2 år sedan. Det ÄR en skogsstig.Dansa, (Street)Basket, Aerobics, Kampsport, Skidor
Kanske köpa ett par nya inlines
Köpa nya inlines om jag har råd, får väl besöka urkams o kika igen till ingen nytta.
Dansa har det väl aldrig blivit något av, för kasst självförtroende fortfarande, rädd att känna mig klumpig numera också, tycker kroppskontrollen är så "seg" ;D
Basket suger jag på men visst, vi har mest stått o försökt träffat korgen dock, inte sprungit omkring, volleyboll låter roligare.
Aerobics se dans.
Kampsport hade säkert kunnat vara kul, men känns alltid som jag är för gammal för det, kanske fel inställning ;)
Skidor är säsongssport :)

Yeye, får väl fixa pengar på något vis.

Johan O
2005-07-24, 17:56
Hur är det med skorna? Dom kan göra stor skillnad.
Sen kan du prova att springa på mindre skogsstigar istället, det är bra mycket roligare än på asfalt.

Har du trädgård så kanske studsmatta kan vara nått. :hbang:

30cm
2005-07-24, 17:58
Dansa, (Street)Basket, Aerobics, Kampsport, Skidor

Kanske köpa ett par nya inlines

bartil
2005-07-24, 18:57
om du får ont i fotleden kan det ju bero på att du vinklar dina fötter på nåt konstigt sätt, eller på rätt sätt fast annorlunda än vad du brukar göra, och därför kan du få ont. Jag får också ont i fotleden de första 3-4 km jag springer, men sen går det över och jag känner inget efteråt heller. bara just de 3-4 första kilometerna... tror det beror på att jag sprang väldigt konstigt med mina fötter innan, helt utåtvinklade liksom... men nu är de mer raka, o lederna har kanske inte vant sig än, kanske det kan vara så i ditt fall också? blir nog bättre ju mer man springer som man ska.


Springa är mysigt :hbang:

Adde_15
2005-07-24, 18:57
Men grabben coola ner dig lite.
Sluta vara så pessemististisk, om du vill något så löser du det, inte sitter här inne och gnäller att "det går inte" "det går inte" när folk kommer med skit bra förslag på aktiviteter.

Jax
2005-07-24, 18:59
Nackdelar med att springa
* Risk att jag äter för lite.

Det som är problemet med konditionsträning, men alla andra aktiviteter har också det problemet. Har de inte det, så är de inte tillräckligt bra.

I övrigt så har du fått bra tips på aktiviteter här. Cykling har jag kommit fram till är en bra aktivitet. Även om alla kanske inte gillar att sitta på en cykelsadel i 2-4 timmar.

Yankeee
2005-07-24, 19:12
Springa suger ja, när man inte är van. Gillade du att styrketräna i början? Åka inlines? Iaf, nästan allt är ju trist och jobbigt innan man har lärt sig det ordentligt. Ge det lite tid bara.

Mattiasbiff
2005-07-24, 19:13
ha tålamod!! springa är genialiskt tycker jag. Ta det lugnt dom första veckorna så kommer det kännas super sedan när du kan öka tempot och springa längre. Har själv börjat springa nu igen efter 4 års uppehåll pga av att min vänstra fotled pajjade lite, inte för att jag gick ut för hårt men för att man är såpass smart att köpa joggingskor på ICA maxi :em:

Mitt gym är föresten stängt så jag gör det bästa av det och springer först 2.5 som uppvärmning innan jag kör chins, armhävningar och mage m.m. Efter att styrkan är klar så springer jag 5 km till för att få lite effektivare fettförbränning också....

Billy
2005-07-24, 19:50
Intervallträning på boxningssäck är min favorit.

Axon
2005-07-25, 08:49
Stationär cykel framför TV:n=min favorit :)

Jax
2005-07-25, 08:51
Stationär cykel framför TV:n=min favorit :)
Blir nog till att inhandla en trainer så att jag kan cykla på min fina racer framför tven i vinter. Lagom längd på passet med en tvåtimmarsfilm.

Prankie
2005-07-25, 09:01
Hopprep är min favorit, sen kommer backlöpning eller stege om det finns.

Smail
2005-07-25, 09:22
För det första är det väl ingen som tvingar dig att träna? Varken styrketräning eller kondition? Jag tycker det är väldigt tråkigt att se någon som bara klagar på att allt är tråkigt och dyrt när det kommer upp massa roliga förslag. Om nu allt är så tråkigt och dyrt så strunta i det! För det andra så blir det ju inte roligare om man har den inställningen som du verkar ha...