handdator

Visa fullständig version : Axel ur led


JackDaniels
2005-07-24, 15:56
Min axel gick ur led då ja hamnade i bråk med en kille i fredags. Det gjorde inte ont alls utan var bara som obehagligt och på aktuen så gick det jättelätt att trycka tillbaka den, så jag hade en stabilisator över helgen och nu kan ja börja ha den lite som vanligt men hela armen är ju som stel och svag och gör ganska ont i fel läge.

Finns det ngt speciellt sätt att träna till detta eller ska man bara köra på som vanligt, ta det lungt och försöka känna ens begränsingar?

Jazen
2005-07-27, 18:55
Min axel gick ur led då ja hamnade i bråk med en kille i fredags. Det gjorde inte ont alls utan var bara som obehagligt och på aktuen så gick det jättelätt att trycka tillbaka den, så jag hade en stabilisator över helgen och nu kan ja börja ha den lite som vanligt men hela armen är ju som stel och svag och gör ganska ont i fel läge.

Finns det ngt speciellt sätt att träna till detta eller ska man bara köra på som vanligt, ta det lungt och försöka känna ens begränsingar?

inte tok höjja på vikterna på ett litet tag

Arnesson
2005-07-27, 18:58
Gå till läkare och prata.

När jag slog min axel ur led, var jag tvungen att opperera den. Utdragetledband, krossat brosfäst mm.

Åse Columbus
2005-07-28, 10:54
Aktiv vila...vardagsrörelser!!!!

Kör rotatorcuff övningar UTAN vikter för att smörja axelleden o hålla den mjuk...när du kan köra dessa utan problem så prova med MYCKET LÅG vikt, typ 2 kg...sen när det går utan probs ...så kan du ju börja träna igen...men som sagt...aktiv vila till en början!!

Myten
2005-07-28, 10:59
Min axel gick ur led då ja hamnade i bråk med en kille i fredags. Det gjorde inte ont alls utan var bara som obehagligt och på aktuen så gick det jättelätt att trycka tillbaka den, så jag hade en stabilisator över helgen och nu kan ja börja ha den lite som vanligt men hela armen är ju som stel och svag och gör ganska ont i fel läge.

Finns det ngt speciellt sätt att träna till detta eller ska man bara köra på som vanligt, ta det lungt och försöka känna ens begränsingar?


Du hade tur i oturen min vän!
Fick axeln i led för många år sen, smärtan va helt vansinnig, det värsta jag varit med om!
Körde in till akuten och fick axeln tillbaka tryckt i led, axeln visade sig vara kraftigt ur led!
Vilade i 2 månader!

Jag tycker du skall skippa axelträningen i ett par månader och köra mycke dragövningar som stabiliserar!
Prova att successivt återgå till normal axel och bröst-träning efter den tid som känns bäst!
Kom ihåg att inte stressa fram träningen, då kan axeln gå ur led igen!