handdator

Visa fullständig version : Hopprep som fettförbrännare?


nibblah
2005-07-24, 11:07
hur pass bra tror/vet ni att hopprep kan vara som fett förbränning?

30cm
2005-07-24, 11:10
...och sliter det mycket på lederna?

aliquis
2005-07-24, 11:17
Som lätt joggning? beror väl på hur hårt man kör och hur duktig man är.
I bruksanvisningen till mitt stod det att det bara blev 1/3 så stor stöt som vid löpning.

King Grub
2005-07-24, 11:17
hur pass bra tror/vet ni att hopprep kan vara som fett förbränning?

Utmärkt. Om dina knän och fotleder gillar det, som sagt.

blekfet2
2005-07-24, 11:21
grymt bra övning för kordinationen iaf!

Lizzie
2005-07-24, 18:41
Jag brukar hoppa hopprep hala vintermornar istället för morgon promenader - funkar jättebra, det är jobbigare än vad man tror och det krävs viss teknik! Frågan är bara vad mina grannar under tycker om min motionsform?! ;)

Prankie
2005-07-24, 20:52
Hopprep äger, man kan köra lågintensiv eller högintensiv, höga hopp eller låga hopp, två eller ett ben, enkel eller dubbel (trippel eller fler om man orka). I träningslokalen brukar jag alltid värma upp med snabba enkelhopp och avsluta med 100dubbelhopp. :thumbup:

Det märks att jag är ganska hopprepskåt va? :D

http://images.amazon.com/images/P/B00017XHO8.01-A228CZ1YRM62J1._SCLZZZZZZZ_.jpg

bear.flowertwig
2005-08-07, 14:51
Desssvärre känns det som att har jag inte en tom gymnastiksal att vara i slår jag i allt runt omkring. När 194 cm aparmar börjar veva... :rolleyes:

Johan_P
2005-08-07, 15:04
Känns lite gayövning över det, men boxare använder sig ju av det så det gör inget :)

eoas74
2005-08-07, 16:05
http://images.amazon.com/images/P/B00017XHO8.01-A228CZ1YRM62J1._SCLZZZZZZZ_.jpg

Ha, ett sånt har jag också (snudd på för lätt, linan lunde vägt lite mer).

Angående hopprep - det är ju inte helt lätt att lära sig som vuxen när man aldrig lärde sig det som barn. (En snabb gallup i bekantskapskretsen visade att en bråkdel av killarna kunde hoppa hopprep men alla tjejerna...) Min tjej grälar på mig att jag ska ha armbågarna i sidorna och underarmarna rakt ut. Jag är dock alldeles för stel för det. Med armbågen i sidan fattas det ungefär 20-30 grader till rakt ut (min högerarm pekar alltså mer på klockan två än klockan tre). Hur är det för er andra? Kan ni hoppa med armarna rakt ut eller pekar de litegrann snett framåt för er med?

Prankie
2005-08-07, 16:40
Det blir lättare om du håller repet lägre, då behöver man inte vara så vig, kan även dra tillbaka armbågar lite. :) Du har rätt det där angående hopprep och barndom. Den skolan jag gick i kina hade vi bara betong golv, löpning var för slitsam så vi satsade enbart på hopprep. Brukar hålla tävlingar och sånt så även en fetto som jag var kunde hoppa speedrope hyffsat bra. :D

Ha, ett sånt har jag också (snudd på för lätt, linan lunde vägt lite mer).

Angående hopprep - det är ju inte helt lätt att lära sig som vuxen när man aldrig lärde sig det som barn. (En snabb gallup i bekantskapskretsen visade att en bråkdel av killarna kunde hoppa hopprep men alla tjejerna...) Min tjej grälar på mig att jag ska ha armbågarna i sidorna och underarmarna rakt ut. Jag är dock alldeles för stel för det. Med armbågen i sidan fattas det ungefär 20-30 grader till rakt ut (min högerarm pekar alltså mer på klockan två än klockan tre). Hur är det för er andra? Kan ni hoppa med armarna rakt ut eller pekar de litegrann snett framåt för er med?

heljis
2005-08-08, 22:18
Ha, ett sånt har jag också (snudd på för lätt, linan lunde vägt lite mer).

Angående hopprep - det är ju inte helt lätt att lära sig som vuxen när man aldrig lärde sig det som barn. (En snabb gallup i bekantskapskretsen visade att en bråkdel av killarna kunde hoppa hopprep men alla tjejerna...) Min tjej grälar på mig att jag ska ha armbågarna i sidorna och underarmarna rakt ut. Jag är dock alldeles för stel för det. Med armbågen i sidan fattas det ungefär 20-30 grader till rakt ut (min högerarm pekar alltså mer på klockan två än klockan tre). Hur är det för er andra? Kan ni hoppa med armarna rakt ut eller pekar de litegrann snett framåt för er med?

Det måste väl vara helt omöjligt för en normalt byggd människa att ha armbågarna i sidan och underarmarna rakt ut åt sidorna? :MrT:

eoas74
2005-08-09, 09:36
Det måste väl vara helt omöjligt för en normalt byggd människa att ha armbågarna i sidan och underarmarna rakt ut åt sidorna? :MrT:

Tack! Då är jag inte ensam iaf. Min tjej trodde att jag fejkade och försökte dra och bända i mina armar...

napzor
2005-10-04, 17:34
Hur långt är ett sådant Aerospeed rep?
aerospeed repet (http://images.amazon.com/images/P/B00017XHO8.01-A228CZ1YRM62J1._SCLZZZZZZZ_.jpg)

madmarc
2005-10-05, 10:31
Kan rekomendera de hopprep som man ofta ser hos thaiboxningskklubbar, dvs med en tjock slang som piskar upp fötterna rejält om man inte hoppa ordentligt :whipped:

eoas74
2005-10-05, 15:50
Hur långt är ett sådant Aerospeed rep?
aerospeed repet (http://images.amazon.com/images/P/B00017XHO8.01-A228CZ1YRM62J1._SCLZZZZZZZ_.jpg)

På http://www.buddyleejumpropes.com/which_rope.htm står det att ett Aerospeed ska räcka folk upp till 6'5'' i längd, vilket väl motsvarar 1.95m? Jag är 1.86 och jag fick korta av linan en bit iaf.

napzor
2005-10-05, 18:45
Hur är det med svenska säljare av aerospeed?

delta_mats
2005-10-07, 16:31
Som sagt. Var kan man köpa ett Aerospeed rep?
Ni som har kan väl berätta?

eoas74
2005-10-09, 20:21
Som sagt. Var kan man köpa ett Aerospeed rep?
Ni som har kan väl berätta?

Jag beställde direkt från buddyleejumpropes.com. De hade ingen återförsäljare inom EU då (januari 2005). På plussidan hade de en svensk tjej som svarade på mailen. Å andra sidan blev det tull på paketet, så det blev ett rätt dyrt hopprep (över femhundra spänn). Borde nog använda det mer, men det går så förbålt långsamt att lära sig hoppa rep ordentligt...

H.Emanuel
2005-10-10, 18:12
Rephoppning
Träna till dig koordination, styrka och snabbhet.
Rephoppning är en fysisk aktivitetsform som är mycket underskattad. Att ha ett hopprep i väskan är som att bära omkring på ett väldigt effektivt minigym.
Det mest perfekta är att rephoppning inte kräver några förberedelser eller någon speciell utrustning, det är bara att börja hoppa. Ta repet med dig till jobbet, på semestern eller ha det liggande framme hemma.
Hela kroppen sätts i rörelse när du hoppar. Vad- och sätesmuskulaturen aktiveras effektivt, liksom överarmarnas ovansida, axlar och biceps.
Rephoppning är en fysisk aktivitet som ger klart förbättrad syreupptagningsförmåga. Faktum är att rephoppning ger bättre kondition än att jogga. Dessutom är denna aktivitet mycket effektiv när det gäller kaloriförbränning.

Vilka hinder finns?
Det finns inte många hinder för att kunna hoppa rep, men det finns vissa saker som man skall tänka på. Om man har problem med sina knän eller med bäckenbotten skall man undvika att hoppa rep.

Vad skall man tänka på när man köper ett hopprep?
Välj ett tungt och tjockt rep. Detta minskar luftmotståndet och det är lättare att få in en fin rytm och reglera
hopphastigheten. Ett skönt handtag är bra för att undvika skavsår och blåsor på händerna. Bra hopprep finns att köpa i sportaffärer.

Teknik
Uppvärmning är alltid bra innan ansträngande fysisk aktivitet. Promenera lite, stäck ut och mjuka upp dina muskler så minskar du risken för skador.
När du satt igång med hoppningen så tänk på att slappna av och att alltid hoppa på tårna. Armbågarna skall hållas intill kroppen. Variera gärna tempot efter vad som känns bra för dig.

När du fått in tekniken så kan du utöka med mer avancerad hoppning. Hoppa på ett ben, dubbelhoppa (låt repet gå två gånger under dig när fötterna är i luften), veva med korsade armar eller svinga repet baklänges. Det är svårt men en utmaning.