handdator

Visa fullständig version : Förebygga ryggskott?


Pellefant
2005-07-23, 18:50
Hej,

Två gånger totalt(för en månad sedan, samt för något år sedan) har jag fått ryggskott, dvs blivit sängliggande runt en vecka. (lyfte inte tungt, tror det berodde på usel sittställning(halvliggande i stolen) för vid senaste gången, kände att det var något på gång när jag satt dåligt flera dagar innan, men tänkte inte mer på det förrän det small till). Nu är ryggen helt bra.

Finns det några rörelser eller andra knep för att förebygga ryggskott. (Sitter bättre nu)

Bjorne
2005-08-11, 09:52
Träna magen?

autowah
2005-08-11, 20:50
Stretcha är säkert bra.

bear.flowertwig
2005-08-11, 22:23
Fick ryggskott första gången förra hösten. Ingen lek...
Blev bara värre och värre tills jag gick som en gammal krokig gubbe med handen på ryggen efter 4 dagar :/

Fel: Sprungit och tränat mkt men slarvat m stretch
Åtgärd: Akut in till naprapat för "kotknäckning" i ryggslutet på 2-3 kotor, massage och hååård stretch av höftböjare och rumpa.

Hoppas klara mig framöver genom att träna "jämt", dvs fram/baksida samt stretcha ordentligt. Framför allt då höftböjare, rumpa och baksida lår.

christian
2005-08-12, 08:08
..
Hoppas klara mig framöver genom att träna "jämt", dvs fram/baksida samt stretcha ordentligt. Framför allt då höftböjare, rumpa och baksida lår.

Precis. Fick också lära mig den hårda vägen. Nu är det stretch av rumpa och höftledsböjare efter varje pass.

Bjorne
2005-08-12, 13:45
Precis. Fick också lära mig den hårda vägen. Nu är det stretch av rumpa och höftledsböjare efter varje pass.Hur stretchar ni dessa två lämpligast?

christian
2005-08-12, 14:07
Hur stretchar ni dessa två lämpligast?

Hittade inga bilder nu, med rumpan så är det att sitta ned och dra ena knäet snett upp mot motstående axel. Alternativt att ligga och göra samma.

För höftledsböjaren blir det att stå på knä på ena benet och placera det andra längre fram och försöka vara rak i ryggen och liksom trycka fram ljumsken.

Åse Columbus
2005-08-14, 21:04
http://www.ryggochmuskelakuten.se/

klicka dig fram till rätt kroppsdel