handdator

Visa fullständig version : Gi på kallt/uppvärmt potatismos


omeN
2005-07-23, 14:44
Tänkte på att pröva på antf och tänkte då på potatismos. Har inte en chans och hinna laga till mat innom den första halvtimmen så matlåda tänkte jag kunde vara på sin plats :). Så då undrar jag om gi:t blir lika lågt på kallt/uppvärmt potatismos på samma sätt som det blir på den vanliga potatisen.

Om någon har något annat förslag på kolhydratkälla som kan funka istället och är lätt o ta med så upskattas det. :bow:

King Grub
2005-07-23, 14:45
Det finns inga tester gjorda; antagligen sjunker GI:t genom bildande av resistent stärkelse, men potatismos som sådant är så fluffigt med lätt nedbrytbar struktur att det förmodligen inte kommer att blir lågglykemiskt.

Jakobbus
2005-07-23, 14:50
Tänkte på att pröva på antf
Vad är det?

Om någon har något annat förslag på kolhydratkälla som kan funka istället och är lätt o ta med
Riskakor med smak av kanelbulle rockar!!!
Om du är ute efter snabba kolisar alltså, jag kan ju fattat helt fel..

King Grub
2005-07-23, 15:10
Vad får dig att tro att han är ute efter snabba kolhydrater, om han nu vill sänka GI:t på dom?

Jakobbus
2005-07-23, 16:28
Vad får dig att tro att han är ute efter snabba kolhydrater, om han nu vill sänka GI:t på dom?
Det han skrev: "Har inte en chans och hinna laga till mat innom den första halvtimmen så"
Första halvtimmen från vad?
Jag antog att det var första halvtimmen efter träningen han syftade på och att han var orolig att GI:t skulle sjunka för mycket (så att det inte längre skulle vara lika optimalt efter träning), precis som det gör på vanlig kokt potatis.

Vart i hans text läser du att han vill sänka GI:t på dom?

omeN
2005-07-23, 16:51
Hade tänkt mig något med relativt högt GI men som mättar någorlunda bra. Kolhydrater i flytande form mättar ju inte så bra helt enkelt :).

Som jag har förstått så ska/bör man äta kolhydrater med lite mindre fiberinehåll och högre GI om man ska försöka sig på antf :confused:

MrBoris
2005-07-23, 19:12
Hade tänkt mig något med relativt högt GI men som mättar någorlunda bra. Kolhydrater i flytande form mättar ju inte så bra helt enkelt :).


pöjk ät vanlig mat 1timme efter gainern? :)

King Grub
2005-07-23, 19:14
om man ska försöka sig på antf :confused:

Vad är antf?

Jakobbus
2005-07-23, 20:58
Vad är antf?
Det är nånting som dom på AST tycker sig ha kommit på.
Anabolic Nutrient Timing Factor

Nån som heter Paul Cribb säger:

För flera år sedan utformade jag något som heter ANTF (Anabolic Nutrient Timing Factor) och den positiva respons jag fick på den var otrolig. Här kommer nu en uppdaterad version av "de anabola fördelarna med näringstiming - ANTF", med nya rön och jag tror att denna ANTF till och med är bättre än den tidigare.

ANTF är ett vetenskapligt steg-för-steg-sätt för hur du ska äta och maximera resultaten efter varje träningspass. Oavsett om ditt mål är att bygga muskler, bränna fett eller både och kommer ANTF att se till att du når dina mål snabbare.

aliquis
2005-07-23, 21:24
:sleep: