handdator

Visa fullständig version : Officiella Formel 1 Tråden!


Sidor : [1] 2 3

axlpxl
2005-07-23, 12:32
Sitter och glor på kval nu, Hockenheim.
Hoppas starkt på att kimi tar pole nu, eller alonso. Vilket är jävligt troligt :)

Måste säga att alonso är en superb förare, fast att jag håller på kimi. Jag tror faktiskt kimi är en av de största naturbegvningarna i sporten någonsin. Lätt kommer han hamna på top3 genom tiderna om tio år, sicket underbarn!

Jag tror Alonso och Kimi kommer dominera F1 i två år framöver, Kimi kommer bara bli bättre och bättre och bli nästa storförare. Han kommer ta hem minst ett Världmästerskap innan 2008. Allt annat känns ju galet.

Myten
2005-07-23, 12:33
Sitter och glor på kval nu, Hockenheim.
Hoppas starkt på att kimi tar pole nu, eller alonso. Vilket är jävligt troligt :)

Måste säga att alonso är en superb förare, fast att jag håller på kimi. Jag tror faktiskt kimi är en av de största naturbegvningarna i sporten någonsin. Lätt kommer han hamna på top3 genom tiderna om tio år, sicket underbarn!

Jag tror Alonso och Kimi kommer dominera F1 i två år framöver, Kimi kommer bara bli bättre och bättre och bli nästa storförare. Han kommer ta hem minst ett Världmästerskap innan 2008. Allt annat känns ju galet.



Mer förutsägbar sport får man leta efter!

s_himself
2005-07-23, 12:36
tycker det är skitkul med formel1 dessutom har den blivit mer oförutsägbar nu när dom inte får byta däck vid depåstopp osv. va väl monaco gp't som va jävligt kul

axlpxl
2005-07-23, 12:36
Mer förutsägbar sport får man leta efter!

Golf? Tiger Woods?

axlpxl
2005-07-23, 12:37
tycker det är skitkul med formel1 dessutom har den blivit mer oförutsägbar nu när dom inte får byta däck vid depåstopp osv. va väl monaco gp't som va jävligt kul

Håller med om att dom nya reglerna har gjort det mer öppet. Nu är det fyra-fem stall och tio bilar som kan vinna ett lopp. Förra säsnongen var det en. *popcorn*

s_himself
2005-07-23, 12:38
Håller med om att dom nya reglerna har gjort det mer öppet. Nu är det fyra-fem stall och tio bilar som kan vinna ett lopp. Förra säsnongen var det en. *popcorn*


Det krävs större prestationer av alla nu eftersom det gäller att spara på däcken. 2-3 felaktiga inbromsningar kan va avgörande om en 1:a placering eller en 5:e

Axon
2005-07-23, 12:40
Kimi all the way, bara de får ordning på McLaren bilarna så kommer det vara GG for the rest :devil:

axlpxl
2005-07-23, 12:40
Det krävs större prestationer av alla nu eftersom det gäller att spara på däcken. 2-3 felaktiga inbromsningar kan va avgörande om en 1:a placering eller en 5:e

Jo, men fortfarande så ligger det mycket i hur väl inställd bilen är, det är nästan allt.
Snålar du som fan med en dålig bil så kommer däcken vara mer sönderslitna än om du slösar på däcken med en bra bil.

axlpxl
2005-07-23, 12:42
Kimi all the way, bara de får ordning på McLaren bilarna så kommer är det GG for the rest :devil:

Kimi är ju lätt bästa föraren med en av de bästa bilarna. Jag tror mclaren är snabbare än renault, men renault är 100% mer pålitliga. Sen fattar jag inte varför det just är kimis mclaren som alltid pajjar och inte montoyas?

s_himself
2005-07-23, 12:44
Jo, men fortfarande så ligger det mycket i hur väl inställd bilen är, det är nästan allt.
Snålar du som fan med en dålig bil så kommer däcken vara mer sönderslitna än om du slösar på däcken med en bra bil.


jo men top teamen har sällan dåligt inställda bilar. När dom körde i kanada kunde ferrari kört med halva bilar och ändå vunnit :cool:

Myten
2005-07-23, 12:45
Golf? Tiger Woods?


Dålig liknelse, Tiger Woods vinner inte alls så mycke som folk tror, snarare hade det varit mer lämpligt att skriva Roger Federer!

axlpxl
2005-07-23, 12:46
Dålig liknelse, Tiger Woods vinner inte alls så mycke som folk tror, snarare hade det varit mer lämpligt att skriva Roger Federer!

Ja du svarar ju på din egen fråga åt mig så jag slipper anstränga mig :)

Axon
2005-07-23, 12:46
Ja precis. Stackars Kimi, han har haft så j-la mycket otur. Det är ju för fan inte klokt :(

Jag kan knappt vänta den dagen då de får ordning på McLaren bilarna. Ojoj Kimi ownage on its way!!!

axlpxl
2005-07-23, 12:46
jo men top teamen har sällan dåligt inställda bilar. När dom körde i kanada kunde ferrari kört med halva bilar och ändå vunnit :cool:

Halva bilar?

s_himself
2005-07-23, 12:46
Dålig liknelse, Tiger Woods vinner inte alls så mycke som folk tror, snarare hade det varit mer lämpligt att skriva Roger Federer!



eller kålman

axlpxl
2005-07-23, 12:47
Ja precis. Stackars Kimi, han har haft så j-la mycket otur. Det är ju för fan inte klokt :(

Jag kan knappt vänta den dagen då de får ordning på McLaren bilarna. Ojoj Kimi ownage on its way!!!

Det loppet då däcket slets isönder och av på sista varvet. Fyfan vad hårt.

s_himself
2005-07-23, 12:47
Halva bilar?


du vet.. om man tar en yxa och kapar en bil på mitten så har du en halv bil.

axlpxl
2005-07-23, 12:48
Och vi har Mr Räikonen i Pole position!

Fan vilken bra start på förfesten!

axlpxl
2005-07-23, 12:48
du vet.. om man tar en yxa och kapar en bil på mitten så har du en halv bil.

Hehe. Formel 1 har alltid varit högteknologi :)

Myten
2005-07-23, 12:48
eller kålman

Well that hit the spot, men BB är väl ingen sport?

s_himself
2005-07-23, 12:49
Det loppet då däcket slets isönder och av på sista varvet. Fyfan vad hårt.


haha fan va skadeglad jag va då!!! men hela hjulupphängningen och allt slets sönder.. fy fan.. det är inte bara kul med att dom inte får byta däck under loppet. (såvida det inte är risk att det smäller) men dom byter ju inte i första taget.. förlorar ju massor på det.

Johan_P
2005-07-23, 12:49
Fin sladd Montoya fick nyss :hbang:

s_himself
2005-07-23, 12:50
Hehe. Formel 1 har alltid varit högteknologi :)


joo visst.. Men just det loppet hade det inte behövt någon högteknoligi ;) det va utklassning :P

såg för övrigt en dok. på discovery om hur det började med all teknologi.. döökul!

Axon
2005-07-23, 12:51
Nån som saknar Mika i F-1 världen?

axlpxl
2005-07-23, 12:53
haha fan va skadeglad jag va då!!! men hela hjulupphängningen och allt slets sönder.. fy fan.. det är inte bara kul med att dom inte får byta däck under loppet. (såvida det inte är risk att det smäller) men dom byter ju inte i första taget.. förlorar ju massor på det.

:( Håller du inte på vår finske vän?

axlpxl
2005-07-23, 12:54
Fin sladd Montoya fick nyss :hbang:

Fan det var synd, mclaren verkar lite lätta bak, kimi hade ju en fin fyrhjulssladd också *flex*

axlpxl
2005-07-23, 12:55
Nån som saknar Mika i F-1 världen?

Inte med Kimi med, han är defenitivt en värdig eftersättare. Kommer säkert bli ännu större än Mika, och dessutom pratar han lika bra racingfinskengelska *kissass*

s_himself
2005-07-23, 12:55
:( Håller du inte på vår finske vän?


märks det att jag inte gör det menar du? :cool:

Igentligen har jag hållt på ferrari så länge jag kan komma ihåg. Men jag diggar vem som en vinner. Mest kul att titta på allt. omkörningar osv. Spec. När man vet hur fort det går!

Olsson
2005-07-23, 12:56
Golf? Tiger Woods?

Cykling? (Tour de France) Lance Armstrong?

axlpxl
2005-07-23, 12:58
märks det att jag inte gör det menar du? :cool:

Igentligen har jag hållt på ferrari så länge jag kan komma ihåg. Men jag diggar vem som en vinner. Mest kul att titta på allt. omkörningar osv. Spec. När man vet hur fort det går!

Hehe. Appropå Ferrari, kommer ihåg när MS körde in i bilen framför inne i tunneln på Monaco. Det var läckert :)

Läskigt som fan att dom ligger 1dm ifrån varandra i en kurva i 160km/h.

s_himself
2005-07-23, 12:58
Well that hit the spot, men BB är väl ingen sport?


skit i vilket. .Men han vinner alltid

axlpxl
2005-07-23, 12:58
Cykling? (Tour de France) Lance Armstrong?

Du är fan besatt min sadelridannde kompis :)

Olsson
2005-07-23, 13:02
Du är fan besatt min sadelridannde kompis :)

Jag försöker bara få alla andra att förstå att dem egentligen tycker cykling är kul. De vet inte om det än.

Axon
2005-07-23, 13:10
Haha!! Mika var fan roligast, och inte bara hans Finengelska det var också hans sätt att prata på som var så fun! :D

Bästa minnet?
Då Ville och Schummi körde årets sista race och Schummi försökte prejja Ville från banan, men istället så åkte han själv (Schummi) av banan :laugh: Den man som vann det rejset skulle också vinna årets VM i F-1! De låg väl jämnt i PTS. Det var nog också årets sista rejs. Var 1997-1998 eller så.

PS.
Hahaha va man skrattade :D

axlpxl
2005-07-23, 13:14
Jag försöker bara få alla andra att förstå att dem egentligen tycker cykling är kul. De vet inte om det än.

Thats the spririt :)

DTH
2005-07-23, 13:14
Gött! Pole för Kimi! Hyvä Suomi! ;-D

Han har haft sån otur hela tiden... Men funkar bilen så äger han alla. Skall bli ett intressant lopp! :thumbup:

Axon
2005-07-23, 13:25
Så här ser det ut då=)
Montoya var mycket snabb i de 2 första sektionerna.

PS.
Klien börjar imponera på mig.

axlpxl
2005-07-23, 13:45
Doornbos kan ju va nöjd, gjorde varken bort sig eller kom sist!
En bra insats!

edit: livetiming rockz!

axlpxl
2005-07-23, 13:47
Gött! Pole för Kimi! Hyvä Suomi! ;-D

Han har haft sån otur hela tiden... Men funkar bilen så äger han alla. Skall bli ett intressant lopp! :thumbup:

Hag gör ju verkligen det. Han är outstanding när han är igång, helt sjuk männsika.

zXz
2005-07-23, 16:17
Härligt med en F1 tråd. Fick banda kvalet idag då jag var på jobb men såg just klart det. Riktigt skönt med Kimi i första rutan.

jakke
2005-07-23, 23:03
det handlar för mkt om däck denna säsong. Det sabbar mkt av det roliga med F1

Daniel_S
2005-07-24, 03:05
Kimi är stenhård, hoppas han tar in rejlt många poäng i morrn!!! I framtiden hoppas jag dock att Kimi, Kovalainen* och Rosberg* krigar i täten.

*se GP2, finne/halv finne

zXz
2005-07-24, 11:02
Jo det ser ljust ut för finsk motorsport. Nu börjar GP2 loppet på Eurosport. Kan bli en intressant fight mellan Kovalainen och Rosberg.

snelhest
2005-07-24, 12:36
följer det slaviskt och hoppas alltid ferrari och schumacher ska misslyckas! :devil:

axlpxl
2005-07-24, 12:37
Härligt att höra att så många håller på Kimi!

25min kvar till start nu!!

Lite fakta: Kimi har ALDRIG kommit i mål på hockenheim, och har en passion för att krocka/köra av i första kurvan precis efter starten. Får hoppas på bättre denna gången. Jag vill ju att alonso ska köra av och att kimi ska vinna. Det vore en dröm!














Men jag måste erkänna att Alonso är asbra. FAN!

axlpxl
2005-07-24, 12:38
följer det slaviskt och hoppas alltid ferrari och schumacher ska misslyckas! :devil:

klap på dig

axlpxl
2005-07-24, 12:39
det handlar för mkt om däck denna säsong. Det sabbar mkt av det roliga med F1

Fan vad du var negativ då *kissass*

axlpxl
2005-07-24, 13:01
Nu börjar det :D:D

zXz
2005-07-24, 15:50
*grr27*

axlpxl
2005-07-24, 16:14
Det är fan helt sjukt. omg why!
*grr27* *grr27* *grr27*

DTH
2005-07-24, 16:20
P#rk#l#!!!! VARFÖR? Varför sån otur? Likadant för Häkkinen i slutet... *grr27*

Axon
2005-07-24, 16:24
Det var helt j-la otroligt *grr*
Kan bara tänka mig hur han känner sig, omg :(

PS.
Mycket spännande rejs. Schummi got owned pretty good, Montoya var fantastisk, från 20 till 2:a plats. :thumbup:

Bärs
2005-07-24, 16:33
Det är de där korkade britterna i McLaren som förstör hans karriär år efter år. Visst blir han rik men det känns slött att en supertalang slösas bort under flera år.

Axon
2005-07-24, 19:43
Det är Mercedes som inte kan tillverka tillräckligt tillförlitliga motorer. McLaren borde för fan ha börjat samarbeta med BMW för länge sen!! BMW engines=ownage

Coldsmith
2005-07-24, 19:47
Tänkte just säga det. Maclaren plus bmw vore de ultimata. Precis som MacLaren F1.. mmm... brum brum! :).

Mercedes dom jävlarna, deras motorer förstörde förra säsongen och nu ännu en säsong. Dom borde inte få bygga bilar längre!

Bärs
2005-07-24, 22:54
Det är Mercedes som inte kan tillverka tillräckligt tillförlitliga motorer. McLaren borde för fan ha börjat samarbeta med BMW för länge sen!! BMW engines=ownage


Precis, och det är McLaren som valt att samarbeta med dem. McLaren byggde dessutom en hel rad halvkassa bilar under flera år trots Adrian Newey i stallet. För att inte tala om alla gånger McLaren förlorat på ren taktik mot Ferrari. och Williams som trots fetaste motorn flera år rad bara skiter till det hela tiden. Britter kan inte bygga bilar.

Jag ser fram emot en egen BMW i F1, både bil och motor. Sätt Räikkönen i den om några år så blir det VM-titlar på rad.

axlpxl
2005-07-24, 23:22
Vi är nog alla överens om att räikonen är den mest talangfulla föraren på länge, får han en bil som heter duga så kommer han gå hur långt som helst.

Bärs
2005-07-24, 23:36
Hoppas bara psyket håller för alla dessa motgångar.

axlpxl
2005-07-30, 13:12
Hoppas bara psyket håller för alla dessa motgångar.

Finns ju en anledning till varför hans smeknamn är Iceman :)

High1ander
2005-07-30, 13:18
Träffade en Italienare som jobbade på ferrarri, han sa att när de tillverkade motorer åt schumacher så gjorde de 20 st, bara 2 duger, resten får Barrichello leka med... Så han tyckte lite synd om Rubens som hela tiden fick ta "skrotet", men att det enda var extremt bra kvalité på de motorerna han fick också...

axlpxl
2005-07-30, 13:19
http://www.student.lu.se/~ihm04ajo/f1.png

Så blev det idag, MS är ju stora överaskningen, men kommer det hålla hela loppet?
Jag tror inte det. Kimi kan vara ganska nöjd eftersom han har med sig Montoya i toppen, kommer han förbi montoya så är han ju ett bra vapen när det gäller att hålla alonso bakom sig (alternativt köra in i alonso *innocent* )

axlpxl
2005-07-30, 13:20
Träffade en Italienare som jobbade på ferrarri, han sa att när de tillverkade motorer åt schumacher så gjorde de 20 st, bara 2 duger, resten får Barrichello leka med... Så han tyckte lite synd om Rubens som hela tiden fick ta "skrotet", men att det enda var extremt bra kvalité på de motorerna han fick också...

Helt galna resurser det finns inom Formel 1, detta ä ju bara ännu ett bevis på galenskapen.

Axon
2005-07-31, 08:43
ojojoj det här kommer vara ett race av högsta klass, känner det på mig. Så va tror ni händer med Kimi idag? :D Motorhaveri i näst sista kurvan på sista varvet kanske? (hoppas inte)

edit: fattar inte varför Schummi är så snabb?! För lite bränsle? Mjukare däck? Fått fart på Ferrari, What?

axlpxl
2005-07-31, 12:30
ojojoj det här kommer vara ett race av högsta klass, känner det på mig. Så va tror ni händer med Kimi idag? :D Motorhaveri i näst sista kurvan på sista varvet kanske? (hoppas inte)

edit: fattar inte varför Schummi är så snabb?! För lite bränsle? Mjukare däck? Fått fart på Ferrari, What?

Så många bra förare i toppen, kan bara bli spännande till tusen!
Kimi kommer va snabbare än alla andra över ett helt lopp men motorn kommer haverera. Montoya vinner!

Ferrari har dels fått rätt en DEL på bilen, men jag tror också dom har tagit en chansning och ligger precis på gränsen till vad bilen klarar av, så där är en risk. Sen gjorde också MS ett underbart varv, inte att förglömma, nästintill perfekt var det.

Alonso tar pallplats, dock efter montoya och.... BUTTON!

axlpxl
2005-07-31, 12:33
Lite påminnare!
Loppet startar 14:00 idag och sänds på tv4+, så bänka er framför tvn! (och ta med laptoppen så du har kolo med :))

Bärs
2005-07-31, 12:57
Jag känner på mig att Kimi äger upp fältet idag :hbang:

s_himself
2005-07-31, 13:01
Jag känner på mig att Kimi äger upp fältet idag :hbang:


ägde han fältet förra veckan? kommer inte ihåg hur det sluta.

axlpxl
2005-07-31, 13:18
Det går ju som planerat, kimi är troligt snabb och tvåa, alonso är kass och näst sist :cool:

axlpxl
2005-07-31, 13:19
Jag känner på mig att Kimi äger upp fältet idag :hbang:

Som vanligt, han är ju snabbare än ALLA både idag och förra veckan och veckan före det, han förtjänar verkligen framgångar idag!

axlpxl
2005-07-31, 14:42
Omg Kimi Is The Champ!

DTH
2005-07-31, 14:44
Kimi is teh WIN!!1112! :thumbup:

axlpxl
2005-07-31, 14:46
Och alonso är teh loseee!

Slartibartfast
2005-07-31, 14:46
RAIKKOENEN is tha shiznit! Eläköön suomi!!

axlpxl
2005-07-31, 15:03
RAIKKOENEN is tha shiznit! Eläköön suomi!!

Hyve!

Axon
2005-07-31, 15:16
Ahh vilket race!!
Fy fan, total utklassning!! Snygg kullerbytta av Klien :D

axlpxl
2005-07-31, 16:31
Han visar ju verkligen att han är ett bra snäpp över alla andra just nu, vilket han har gjort i de flesta lopp tycker jag, skönt att han fick utdelning nu med.

axlpxl
2005-08-19, 13:58
*uppdate*
Idag började Istanbuls GP, en helt ny bana och helt nya förhållande, minst sagt spännande att se.

Efter dagensträningar toppar Mclaren som vanligt :)
Kimi raikonen var snabbast av de tävlande *yourock*

http://www.formula1.com/race/news/3454/745.html

axlpxl
2005-08-20, 13:10
Och det gick precis som vi alla hoppades på , eller hur? :)

http://www.formula1.com/race/news/3462/745.html

axlpxl
2005-08-20, 13:18
resultat!

axlpxl
2005-08-20, 13:19
Ser ut att bli en underbar kamp mellan mclaren och renualt, hoppas på att toyota också kan vara med och utmana!

Axon
2005-08-20, 20:01
Körde Cardio och kollade på Q idag, det var helt jävla underbart att se Kimi sno åt sig 1 platsen. Blev lite orolig när Fisi satte bästa tiden men fan va Kimi äger!! Älskar hans körstil :thumbup:

För övrigt: Mycket intressant bana, älskar den långa svepande vänstra svängen. Sätter verkligen press på bilarna.

axlpxl
2006-03-11, 17:00
Bump!
Så var det dags igen. Fultysken i pole tyvärr och kimi sist pga katastrof :(
Dock ger vi inte upp hoppet, heja kimi!

Coldsmith
2006-03-12, 23:25
Förresten skulle inte BMW ha eget stall? Stod ju "BMW/Sauber" Huh?
Vad har jag missat :)

Daniel_S
2006-03-13, 10:23
Verkade vara ett jäkligt intressant lopp igår, synd att jag spealde innebandy hela dagen. Fast Kimi gjorde en grym prestation så är det inte utan att man får dålig känsla av McLarens tillförlitlighet. Det delas ju inte ut några extra poäng för bästa uppkörning. Kul också att andra "finnen" tog poäng.

OggeP
2006-03-13, 11:12
Förresten skulle inte BMW ha eget stall? Stod ju "BMW/Sauber" Huh?
Vad har jag missat :)

BMW ska inte ha eget stall, däremot ska de leverea motorer till Sauber då Williams satsar på brittiska motorer (Cosworth)


Rätt ok lopp igår, Nico imponerade, vilket även Kimi och Alonso gjorde. Lite trist att de har så pass mycket mindre motorer i år, det lär väl knappast göra det billigare för de små stallen. Kul däremot att däckbytena är tillbaka, blir mer taktik då.

robba_86
2006-03-13, 11:27
BMW ska inte ha eget stall, däremot ska de leverea motorer till Sauber då Williams satsar på brittiska motorer (Cosworth)


Rätt ok lopp igår, Nico imponerade, vilket även Kimi och Alonso gjorde. Lite trist att de har så pass mycket mindre motorer i år, det lär väl knappast göra det billigare för de små stallen. Kul däremot att däckbytena är tillbaka, blir mer taktik då.

Jo snacka om taktik och små marginaler när Alonso kom ut ur depån precis före Schumacher, synd bara att det inte blev mer fight mellan dom på slut varven.

OggeP
2006-03-13, 11:28
Jo snacka om taktik och små marginaler när Alonso kom ut ur depån precis före Schumacher, synd bara att det inte blev mer fight mellan dom på slut varven.

Haha ja det var inte många milimetrar. Jisses vad tight det var. Jag håller med dig det hade varit kul med en fight i samma stil som den de två hade i Malaysia (var det va?).

Larsson
2006-03-13, 11:31
BMW ska inte ha eget stall, däremot ska de leverea motorer till Sauber då Williams satsar på brittiska motorer (Cosworth)


Rätt ok lopp igår, Nico imponerade, vilket även Kimi och Alonso gjorde. Lite trist att de har så pass mycket mindre motorer i år, det lär väl knappast göra det billigare för de små stallen. Kul däremot att däckbytena är tillbaka, blir mer taktik då.

Hur tyckte du att de gick för Toyota bilarna? Hur bra gick bilarna i förhållande till de andra stallen? Hade inte själv möjlighet att se loppet.

OggeP
2006-03-13, 11:57
Hur tyckte du att de gick för Toyota bilarna? Hur bra gick bilarna i förhållande till de andra stallen? Hade inte själv möjlighet att se loppet.

Toyotas insats var minst sagt blek. Ett team med deras resurser ska definitivt vara med i toppen. Inte sluta på 14:e resp 16:e plats.

Bilarna hade itne en chans, avre sig på rakorna eller i kurvorna. Illa. Toyota har lite att jobba med inför Malaysia.

DTH
2006-03-13, 12:37
Fantastiskt kört av Kimi som kom trea i loppet efter att ha startat från SISTA plats pga bilden pajade i kvalet!! Helt rent lopp utan några fördelaktiga säkerhetsbilsituationer eller nåt. Men varför alltid otur ändå?! Alltid får Kimi kämpa i motvind.. Livet e inte rättvist hehe. Han hade vunnit om hans bil inte pajat i kvalet.

Och fantastiskt av Nico Rosberg sonen till finska världsmästaren Keke Rosberg.. Nico gjorde loppets snabbaste varv i sitt första F1 GP!! ;-) Ai ai ai.. SUOMI!

Även intressant när Schumi e med i toppen igen. Det var stor fight mellan Schumi o Alonso.


Lite mer tankar... Barrichello som nu är Buttons stallkamrat var långsammare än Button medans Schumis nya stallkamrat Massa endast var 47tusendelar från Schumis tid i valet.. Tänk om Schumi bara haft enkelt motsånd hela tiden? Ai ai ai.. ;-P Tänk om han blir utklassad av Massa?

Bärs
2006-03-13, 13:09
BMW ska inte ha eget stall, däremot ska de leverea motorer till Sauber då Williams satsar på brittiska motorer (Cosworth)

Det är väl så att Wiliams var tvungna att ha Cosworths motorer eftersom BMW avbröt samarbetet efter den förra säsongens usla williamsbil. Tanken är väl också på sikt att BMW skall ha ett helt eget stall. Är det någon som vet mer om detta?

Cosworth har dock fått till en hyfsad motor i år och Williams har äntligen fått fason på sin vindtunnel. Kan bli en bättre kombination är många trott.

Coldsmith
2006-03-13, 14:48
Det är väl så att Wiliams var tvungna att ha Cosworths motorer eftersom BMW avbröt samarbetet efter den förra säsongens usla williamsbil. Tanken är väl också på sikt att BMW skall ha ett helt eget stall. Är det någon som vet mer om detta?

Cosworth har dock fått till en hyfsad motor i år och Williams har äntligen fått fason på sin vindtunnel. Kan bli en bättre kombination är många trott.

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Sauber

Där står lite grand, verkar som att bmw köpt sauber. Så då kanske man kan räkna BMW som "eget". Eller?

Bärs
2006-03-13, 15:12
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Sauber

Där står lite grand, verkar som att bmw köpt sauber. Så då kanske man kan räkna BMW som "eget". Eller?

Ja det kan man väl nog. Undrar hur länge stallet kommer att ha Sauber i sitt namn.

Mr.Cosybear
2009-03-30, 13:12
Dags att återuppliva denna tråd kanske... Någon som såg gårdagens race i australien? Vad tycker ni om det nya teamet Brawn och vad tror ni om denna säsong?

Tycker det var ett ruskigt underhållande race och måste säga att jag gillar uppstickare och tror Brawn kommer vara mina favoriter för iår. Dock har jag alltid gillat kubica och måste säga att han och vetels urkörning var riktigt onödig, var lite båda deras fel.

Ska iallfall bli en riktigt intressant säsong iom de nya reglerna och KERS-systemet!

von huff
2009-03-30, 13:58
Svårt att säjja, men tror att Hamilton kommer att bjuda på bra motstånd till Barichello och Webber. Brawn stallet tror jag att kan hålla sig i toppen och även Massa och Räikkönen kan vara med och bråka lite i toppen.
Kubica, Vettel och Kovalainen är alla bra men de har sina bra och dåliga dagar.
Hursomhelst så tror jag att mästerskapet kommer att handla om: Barichello, Webber, Hamilton och Massa

Rackham
2009-03-30, 14:18
Riktigt kul med Brawn! Och vilken snyting till Honda för att de drog sig ur, skitkul tycker jag :)

Det spekuleras ju i att Brawn och några till kör med bilar som stretchat reglementet lite väl mycket, men vi får väl se vart det slutar. Det brukar ju bli så (när det går dåligt för Ferrari) om ni minns Renault och deras masstötdämpare för några år sen.

Loppet i australiet var grymt tycker jag, tyvärr kunde jag bara se sammandraget (tack för det Viasat) men lätt ett av de bättre loppen jag sett :thumbup: Synd för Trullkarlen att något gick fel under gulflagget, för att köra upp sig från start i depån till 3:e i en Toyota är inte varje dag man gör.

Just det. Världsmästare bli Kimi. Trots allt.

Rackham
2009-04-02, 15:43
Hamilton diskad från Australiens GP, och riskerar ytterligare straff efter att han och stallet ljugit om gulflaggsincidenten med Jarno Trulli (Trulli återigen 3:a i loppet):

http://www.formula1.com/news/headlines/2009/4/9115.html

Förvånar mig inte alls att Hamilton gör så här, mer skenhelig människa får man leta efter.

Coldsmith
2009-04-02, 16:46
om ni minns Renault och deras masstötdämpare för några år sen.

Låter intressant, berätta mer om dessa dämpare :).

Tycker det är tråkigt annars att det känns som att FIA håller tillbaka utvecklingen, det var väl Lotus som byggde in en stor sug som sög fast bilen i kurvorna, och ett annat stall som kom med en bil med dubbla främre hjulpar men vars hjul var mindre som gjorde att det blev mindre motstånd, men det förbjöds. Turbon förbjöds, allt nytt verkar förbjudas. Vore mer intressant om dom olika teamen kunde ha lite mer olika bilar, en satsar på sug, en på mindre framdäck osv. Nu har dom ju ingen anledning att satsa på innovationer, för det blir ju ändå bara förbjudet,.

tommie-92
2009-04-02, 16:52
Brawn GP är ej att underskatta, väldigt bra presterat i Australiens GP.
Ferrari bygger en HELT NY bil som är klar tills Barcelonas GP. Jag skulle tro att de kommer att använda sig av samma eller liknande diffusorer som både Brawn GP, Toyota och Willams använder sig av. Verkar ju vara det som sätter fart på bilarna..

Tidsträning, Malaysias GP, imorrnbitti, 04:00, Viasat Motor

omnibus
2009-04-02, 17:06
Låter intressant, berätta mer om dessa dämpare :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Tuned_mass_damper

Brawn GP är ej att underskatta, väldigt bra presterat i Australiens GP.
Ferrari bygger en HELT NY bil som är klar tills Barcelonas GP. Jag skulle tro att de kommer att använda sig av samma eller liknande diffusorer som både Brawn GP, Toyota och Willams använder sig av. Verkar ju vara det som sätter fart på bilarna..

Tidsträning, Malaysias GP, imorrnbitti, 04:00, Viasat Motor

I princip alla team håller på att ta fram en tvåplans-diffusor, skulle den visa sig vara "laglig" så måste teamen vara redo att montera den. Skulle dem vänta med att utveckla den tills beslutet kommer (14 April?) så skulle dem hamna långt efter.

Vissa team (inte helt oväntat de team som protesterat mest ang. diffusorn), däribland Ferrari måste göra om stora delar av bilen för att kunna montera dit en tvåplans-diffusor, något som beräknas kosta €20m i Ferraris fall.

Imni
2009-04-02, 17:16
Brawn GP är ej att underskatta, väldigt bra presterat i Australiens GP.
Ferrari bygger en HELT NY bil som är klar tills Barcelonas GP. Jag skulle tro att de kommer att använda sig av samma eller liknande diffusorer som både Brawn GP, Toyota och Willams använder sig av. Verkar ju vara det som sätter fart på bilarna..

Tidsträning, Malaysias GP, imorrnbitti, 04:00, Viasat Motor

Njae, såg en intervju med Ferraris utvecklingschef (som är bra vän med Ross Brawn) som sa att det inte var så konstigt att dem hade en bra bil när varje veckas utveckling spelar stor roll och att dem hade ganska många veckors mer tid än Ferrari. Brawn har utvecklat denna bil även fast dem inte vetat om det skulle bli en säsong för deras del. Så även om teamet är nytt och precis kom till start har dem haft en bil under utveckling ganska länge.

Dessutom tolkade dem regelverket lite udda och hade en diffuser som många andra (bla Ferrari och McLaren) klagade på. Den godkändes dock. Det gjorde däremot inte Toyotas bakvinge som flexade för mkt.

Men jag är inte orolig, Ferraris utvecklingstakt är förmodligen den bästa och deras resurser kommer tillslut generera en bil som kommer vara otroligt bra. McLaren har däremot haft det lite väl tungt och deras resultat har vart lite väl dåliga för att dem ska ses som ett hot iaf dem närmsta loppen. Men ny bil är utlovad till Spanien.

Renault verkar inte heller ha hittat rätt. Det har däremot Toyota. Dem har dessutom fördelen med stor budget och ett väl fungerande KERS.

Williams var en överraskning och Force India är hopplöst efter.

Däremot verkar det inte vara så att alla nya regler skulle sprida fältet ännu mer då olika stall har så olika förutsättningar till utveckling och det är roligt. Och KERS fungerar otroligt bra och gör omkörningar med slip stream barnsligt enkelt.

Rackham
2009-04-02, 17:48
Det har däremot Toyota. Dem har dessutom fördelen med stor budget och ett väl fungerande KERS.

Fast Toyota använder väl inte kers än? Fast det kanske funkar bra ändå iofs, men isf borde de ju använda det tycker man. Eller så väntar de till en bana mer lämpad för det.

Nog inte omöjligt med en Toyota på P1 under denna säsongen.

Imni
2009-04-02, 19:03
Fast Toyota använder väl inte kers än? Fast det kanske funkar bra ändå iofs, men isf borde de ju använda det tycker man. Eller så väntar de till en bana mer lämpad för det.

Nog inte omöjligt med en Toyota på P1 under denna säsongen.

Toyota använde inte KERS i Australien men dem har ett väl fungerande system. På försäsongen körde ena bilen med och andra utan. Dock ansågs inte förra banan vara lämpad för KERS och det antagandet får väl ses som riktigt om man kollar på vilka bilar som hamnade i toppen.

omnibus
2009-04-02, 21:19
Toyota är väl också det enda team så vitt jag vet som använder ett frihjul istället för batterier för att lagra energin från KERS.

Kimi borde stuka kepsen, ser ut som han har en hink på skallen ;)

http://www.f1-live.com/f1/photos/2009/gpsepang/diapo_028.jpg

Ska bli kul med lite regnrace i Malaysia :)

Jarod
2009-04-02, 21:39
Kimi är gangstah!

Imni
2009-04-02, 21:48
Toyota är väl också det enda team så vitt jag vet som använder ett frihjul istället för batterier för att lagra energin från KERS.

Njae, vad jag förstått var Toyota det enda team som på allvar testade båda alternativen. Men dem ska ha valt batterialternativet. De enda som enbart testade svänghjul är Williams med dem hade stora problem med lager som ständigt skar sig. Nu kör dem istället utan KERS. Många team förlitar sig på vad sina motorlev. lösningar.

Nitrometan
2010-03-13, 17:06
Jahapp. Vad tror ni om Michael Schumachers chanser iår?

Fat tony
2010-03-13, 17:30
vilken kanal är det som sänder live imon?

Nitrometan
2010-03-13, 17:32
vilken kanal är det som sänder live imon?

Vet ej. Men jag gissar på Viasat Motor.

Mr.Cosybear
2010-03-13, 18:50
Hur ser det ut iår? Är det något kul som hänt inför säsongen så som regeländringar eller stallrelaterade saker?

teargaz
2010-03-13, 20:54
Alonso kör röd bil i år. Schumi är tillbaka. Räkan kör rally i år så han är borta. Bilarna är fulltankade från start. Dvs ingen tankning i depån och våldsamt krig om vilka som byter däck snabbast istället. Ett antal av de som kvalar bäst (top 10?) måste starta på samma däck som dom kvalade med. Resten får sula om till nya däck innan start.

Kul att se om Alonso kan lyfta röda bilen och kanske vinna titeln med ett nytt stall.
Fler bilar på gridden iår också. Ett gäng nya stall.

Bättre info än så har jag inte just nu efter som jag faktiskt försöker sluta kolla på F1. Har sett alla race sen 1998 och har kommit fram till att det äter väldigt mycket helg...
Sen tycker jag mest det är boring att MS är tillbaka. Fattar inte vad han tycker han har kvar att bevisa. Han känns lite som Metallica.

Mr.Cosybear
2010-03-13, 21:02
tack för infon, bra sammanfattning! Får väl bli att småtitta ibland då.

Ristretto
2010-03-14, 09:25
Hur kommer det sig att Räikkonen kör WRC istället?

kjell33
2010-03-14, 09:29
Det var inte bättre förr men det är sämre nu!
kl2tIFxSEGA

omnibus
2010-03-14, 09:33
Hur kommer det sig att Räikkonen kör WRC istället?

Han fick lämna Ferrari med ett antal miljoner som plåster på såren för att sluta och lämna plats åt Alonso. En del i dealen var att han endast fick dessa pengar om han inte körde hos ett annat stall i F1, då skulle ersättningen minska om han fick lön från det nya stallet. Så istället för att köra F1 för x-antal miljoner eller vara ledig ett år för samma antal miljoner var valet inte så svårt. Att han sen sneglat på WRC länge passade ju perfekt. Så har jag förstått det, sen vad som försiggick bakom kulisserna är en annan femma.

Mr.Cosybear
2010-03-14, 09:59
Det var inte bättre förr men det är sämre nu!
kl2tIFxSEGA

Så jävla episkt det där!

von huff
2010-03-14, 10:09
Det är så stora ändringar på bilarna att toppen kan ändras ganska mycket under hela säsongen men jag tror på Alonso,Vettel,Hamilton,Button.Det jag har sett av Schumacher härtills har varit bättre än väntat, han är ej underflötet

Larsson
2010-03-14, 10:15
Det är så stora ändringar på bilarna att toppen kan ändras ganska mycket under hela säsongen men jag tror på Alonso,Vettel,Hamilton,Button.Det jag har sett av Schumacher härtills har varit bättre än väntat, han är ej underflötet

Det känns väldigt öppet hur det kan gå i år. Flera chaufförer som kör i nya stall. Är även spännande att se hur strategierna under loppen blir nu när man inte får tanka under loppet.

Nu är det Porsche Supercup på Viasat motor perfekt uppladdning inför F1 premiären.

teargaz
2010-03-14, 10:24
Det jag tycker är intressant med Alonso är att han är med och lyfter Renault from zero to hero under sina första år i stallet. Han gick sen över till McLaren som inte hade vart med i toppen på länge. McLaren börjar leverera ordentligt det året, medans Renault sjunker som en sten.

Alonso hoppar tillbaks till Renalut och med det börjar det gå bättre för stallet (men inte skitbra).

Därför ska det bli kul att se om de röda bilarna kommer utmana titeln i år.

tommie-92
2010-03-14, 11:11
Lite skoj att av Alonso hamnade just i Ferrari den här säsongen. När Ferrari dessutom fått en ny sponsor i form av den spanska storbanken Santander, bara en slump va? ;)

hahavaffan
2010-03-14, 11:12
Rövhål. Har inte Viasat Motor. Nån som har en bra stream?

David Brent
2010-03-14, 11:14
Du får hålla dig till 17:25 annars, då har dom highlights på tv6. Annars brukar det komma upp rippar med.

David Brent
2010-03-14, 11:17
Lite skoj att av Alonso hamnade just i Ferrari den här säsongen. När Ferrari dessutom fått en ny sponsor i form av den spanska storbanken Santander, bara en slump va? ;)

Nej det var väl snarare ett krav från Santander :) Dom ville väl inte ha Kimi eller Massa som affischpojke i Spanien.

omnibus
2010-03-14, 12:22
Det är väl ganska troligt att Santander bidrog ekonomiskt när Kimi köptes ut från hans kontrakt.

Ferrari har bytt motorer i båda bilarna inför loppet, tydligen bara för att vara på den säkra sidan. Så redan innan första loppet är dom inne på motor nummer två av åtta...

teargaz
2010-03-15, 08:06
Så vad hände i förta racet?

Gissar jag rätt om det blev taffligt med omkörningar efter som alla bilar startar lika tunga och ligger på typ samma strategi?
Det känns ju som att snabbast bil borde kvala först osv så grid'en borde likna resultatet rätt bra sånär på de bilar som får tekniska bekymmer?

Jarod
2010-03-15, 08:11
Så vad hände i förta racet?

Inte ett jäkla skit egentligen. Det var det tradigaste loppet jag sett inom F1 någonsin. Halvvägs satt man och var så uttråkad att man bara ville somna.

Gillar inte alls alla nya regler som kommit dom senaste säsongerna som gör sporten långsammare. Det är ju snabba, lätta bilar man vill se då det blir mycket omkörningar och fighter.

*gah!*

teargaz
2010-03-15, 08:14
Då har jag valt rätt sässong att försöka sluta kolla då:-)

Dethär är ju en av de banorna som det faktiskt går att köra om på. Brukar vara riktigt bra race och hända en hel del. Om det då inte hände ett skit så säger det nog en hel del om resten av säsongen.

Nitrometan
2010-03-15, 08:30
Passar årets typ av racing Schumi då?

teargaz
2010-03-15, 10:05
Det tror jag säkert. Han har ju 68 pole's sen tidigare vilket typ motsvarar drygt fyra fulla säsonger med pole's. 40 av dessa har han följt upp med seger och med årets regler så borde det vara lättare att vinna från pole än tidigare år.

Den som är bra på att kvala i år kommer det gå bra för.

Nitrometan
2010-03-15, 10:07
Den som är bra på att kvala i år kommer det gå bra för.
Japp. Det verkar så. Bara de inte sliter för mycket på kvaldäcken.

Hoppas att Ferrari inte gör slut på alla motorer...

omnibus
2010-03-15, 10:14
Passar årets typ av racing Schumi då?

Schumi har ju kört tidigare år då tankning varit förbjuden så ur den aspekten tror jag inte han har något problem, det är nog snarare mercan som är för långsam då han konstant låg någon sekund bakom ledarna i varvtid. Även Nico som såg snabb ut på träningarna verkade ha problem att hänga med med fulltankad bil.

Hoppas att kommande lopp blir mer actionfyllda för gårdagens lopp var ett riktigt sömnpiller i stil med Monaco och Valencia. Förarna lär sig förhoppningsvis att dom kan pusha lite mer även med fulltankad bil för det supersofta däcket höll förvånansvärt bra även i de höga temperaturerna i Bahrain och mediumdäcket kunde dom åkt på 50varv till som det såg ut. Det handlar nog mycket om att förarna var väldigt försiktiga för att inte sabba däcken efter fem varv, så troligen har dem lärt sig det till nästa tävling och vågar lite mer. Men jag tycker gott och väl dom kunde haft kvar förra årets regler, det var en riktigt kul säsong.

David Brent
2010-03-28, 10:37
Det var ett riktigt intressant lopp idag!

Jarod
2010-03-28, 11:17
Pga sommartids-fail så vaknade jag i mitten av loppet. Såg bara att jag missat starten och att Vettel åkt ut så jag somnade om. Vem vann och hände något annat kul?

David Brent
2010-03-28, 11:22
Spoiler:

Jenson Button vann, före Kubica och Massa. Det var en hel del omkörningar och avåkningar. de fyra första, Button, Kubica, Massa och Alonso gjorde bara ett stopp vilket gjorde att de hade riktigt dåliga däck på slutet. Hamilton och Webber gjorde 2 stopp och var ifatt ferrari-bilarna med 3-4 varv kvar men Webber tabbade sig i en sväng och tog med sig Hamilton ut i gruset så Massa och Alonso lyckades hålla ut.

omnibus
2010-05-14, 18:44
Nu när cirkusen är i Monaco kan jag inte låta bli att sakna Kimi, även om han glassar på sin båt Iceman i hamnen.

ldc_ZUOCRMU

David Brent
2010-05-14, 18:56
Nu när cirkusen är i Monaco kan jag inte låta bli att sakna Kimi, även om han glassar på sin båt Iceman i hamnen.

ldc_ZUOCRMU

Ja, det är lite synd, jag gillar honom bättre än Alonso. Lite kul är det att den bäst betalde F1-föraren inte kör någon bil.

Jarod
2010-05-14, 19:01
Slutade kolla på F1 denna säsongen mest för att Kimi inte kör. =(

David Brent
2010-05-14, 19:07
Slutade kolla på F1 denna säsongen mest för att Kimi inte kör. =(

Det finns en del roliga förare med ändå. Att titta på Schumacher är fortfarande roligt även om han inte har den bästa bilen. Men det har ju även kommit en del nya namn som verkar ha potential, t.ex Alguersuari. Hamilton brukar ju kunna bjuda på en del med :)

Larsson
2010-05-14, 19:12
Jag har börjat kika på GP2 det är rolig racing. Förarna är unga och gör rätt ofta våghalsiga kurvtagningar. Sen är det roligt att se förare som troligtvis kommer att bli stora inom F1 om nåt/några år.

forslund
2011-04-10, 09:33
Dags för en bump! Race två pågår just nu.

Jag ska ner till Nürburgring i sommar och kolla. Blir mitt första race att se live. Längtar. :)

David Brent
2011-04-10, 14:07
Det är riktigt bra racing i år måste jag säga. Vettel känns dock ganska överlägsen så länge bilen fungerar bra.

Larsson
2011-04-10, 14:39
Det är riktigt bra racing i år måste jag säga. Vettel känns dock ganska överlägsen så länge bilen fungerar bra.

Håller med, dagens lopp var roligt att titta på. Oerhört mycket omkörningar och hårda dueller.

kaffekopp
2011-04-11, 10:12
synd med alonso bara! hade vart kul o se vad som hade hant om han inte hade kort in i hamilton

David Brent
2011-04-17, 12:09
Denna säsong fortsätter att imponera. Riktigt bra lopp idag igen. Man kan inte annat än lyfta på hatten för Mark Webbers prestation. Från 18e till 3a. Strongt.

teargaz
2011-04-18, 21:46
Håller med! Det var jävligt bra räcing igår. DRS piffar verkligen till det. Inte lika kul att bli jagad längre. Jobbigt att säga men MS körde bra som tusan igår också. Hit med Kimi igen säger jag!

forslund
2011-07-25, 18:00
Denna helg var jag nere i Tyskland och Nürburgring och såg allting live!

Ljudet från starten.

6kosJpmDHAA

Förarna kommer in i T13 på första varvet.

2K1c8Qxwiqs

Hamilton kommer in i kurvan för sista gången.

P7euYXuDGoo

Var en fantastisk upplevelse att få se live. Helt otrolig ljudnivå och ett riktigt spännande race. Rekommenderar varmt att göra en sån här resa :)

Jarod
2011-07-25, 18:28
Rekommenderar varmt att göra en sån här resa :)

Ja det är nog fan en upplevelse. När Kimi börjar köra igen ska jag fan oxå ta mig i kragen å se F1 live. :D

David Brent
2011-07-25, 18:30
Jag skall nog passa på att kika på ett lopp på plats nästa säsong. Innan det blir fjantbilar av F1.

Mushi
2011-07-25, 20:32
F1 live går ej att beskriva! Såg kimi på Spa i belgien för två år sedan! Var en upplevelse speciellt när det kom lite regn på näst sista varvet och kimi skall köra om och sladdar av lite ahh dramatiken :)

Jorgen
2011-07-25, 20:33
Var en fantastisk upplevelse att få se live. Helt otrolig ljudnivå och ett riktigt spännande race. Rekommenderar varmt att göra en sån här resa :)

Jag vill också.

Danne2k
2011-07-27, 13:11
Var en fantastisk upplevelse att få se live. Helt otrolig ljudnivå och ett riktigt spännande race. Rekommenderar varmt att göra en sån här resa :)

Satan vad avundsjuk jag blir! Har länge funderat på att göra en sån där resa men inte fått tummen ur, än!

Vad fick du betala och hur mycket ser man från övriga banan, typ stora skärmar och dyl?

Grymt race, synd att regnet uteblev men att i slutet se top 3 fightas om segern utan att riktigt veta vem som skulle vinna var grymt spännande!
Lixom 3 olika förare från 3 olika team, varav 2 tidigare världsmästare och 1 som vann sitt första race på denna bana, f*cking awesome!

Synd på vädret dock, alla klagade som fan på det (kollar alltid BBC:s sändningar någon dag efter) och sa typ "yeah, this is like the weather in england" osv :D

Väldigt ovant att se Vettel så långt efter också..

Hur ser ni racen, live stream? Måste vara svårt att hitta i bra kvalitét, har BBC någon?

Annars rekomenderar jag BBC:s sändningar, dom är totalt överlägsna Viasat i form av expertis och kvalitet. Nu var det iofs länge sen jag kollade på dom, gick över till BBC (ladda ner) sändningar när F1 försvann ifrån TV6 (var det 2009?) men skillnaden i kvalitét och underhållning är fan som natt och dag.

Larsson
2011-07-27, 18:33
Satan vad avundsjuk jag blir! Har länge funderat på att göra en sån där resa men inte fått tummen ur, än!

Vad fick du betala och hur mycket ser man från övriga banan, typ stora skärmar och dyl?

Grymt race, synd att regnet uteblev men att i slutet se top 3 fightas om segern utan att riktigt veta vem som skulle vinna var grymt spännande!
Lixom 3 olika förare från 3 olika team, varav 2 tidigare världsmästare och 1 som vann sitt första race på denna bana, f*cking awesome!

Synd på vädret dock, alla klagade som fan på det (kollar alltid BBC:s sändningar någon dag efter) och sa typ "yeah, this is like the weather in england" osv :D

Väldigt ovant att se Vettel så långt efter också..

Hur ser ni racen, live stream? Måste vara svårt att hitta i bra kvalitét, har BBC någon?

Annars rekomenderar jag BBC:s sändningar, dom är totalt överlägsna Viasat i form av expertis och kvalitet. Nu var det iofs länge sen jag kollade på dom, gick över till BBC (ladda ner) sändningar när F1 försvann ifrån TV6 (var det 2009?) men skillnaden i kvalitét och underhållning är fan som natt och dag.

Helt klart att BBC har bättre och mer påkostade program inför racen. Sedan vilka kommentatorer som är bäst är ju lite av en smaksak. Jag tycker att Janne och Eje gör ett bra jobb. Fast Martin Brundle och Coulthard är också grymma, Brundles Pit Walks är legendariska. Jag vill gärna se loppen live och då blir det Viasat Motor.

Arf Pingvin
2011-07-27, 18:38
Eje är katastofalt dålig i mitt tycke.

forslund
2011-07-27, 19:57
Satan vad avundsjuk jag blir! Har länge funderat på att göra en sån där resa men inte fått tummen ur, än!

Vad fick du betala och hur mycket ser man från övriga banan, typ stora skärmar och dyl?

Grymt race, synd att regnet uteblev men att i slutet se top 3 fightas om segern utan att riktigt veta vem som skulle vinna var grymt spännande!
Lixom 3 olika förare från 3 olika team, varav 2 tidigare världsmästare och 1 som vann sitt första race på denna bana, f*cking awesome!

Synd på vädret dock, alla klagade som fan på det (kollar alltid BBC:s sändningar någon dag efter) och sa typ "yeah, this is like the weather in england" osv :D

Väldigt ovant att se Vettel så långt efter också..

Hur ser ni racen, live stream? Måste vara svårt att hitta i bra kvalitét, har BBC någon?

Annars rekomenderar jag BBC:s sändningar, dom är totalt överlägsna Viasat i form av expertis och kvalitet. Nu var det iofs länge sen jag kollade på dom, gick över till BBC (ladda ner) sändningar när F1 försvann ifrån TV6 (var det 2009?) men skillnaden i kvalitét och underhållning är fan som natt och dag.

Jag tror jag betalade runt 7000 kr men då var en weekendbiljett för 3000 kr inräknat där. Då ingick resa dit + hotell + transfers från hotell till bana alla dagar + resa hem. Biljettpriserna låg allt från 1000-4000 tror jag, för en hel helg då.

Då fläskade vi på med bra biljetter (vilket jag rekommenderar att göra, det är ju inte ofta man gör en sån resa) och det var en stor anledning att vi fick bra platser. På de filmer jag länkat ser man inte alls bra hur mycket jag såg, men man såg väldigt bra faktiskt. Hela rakan innan chikanen samt hela sista kurvan innan start/mål och fram till ungefär sista bil vid starten.

Det beror nog helt på vilka biljetter man väljer att köpa. Betalar man mer får man bättre platser med mer action och mer utsikt över hela banan.
Stora bildskärmar fanns för alla platser. Det enda som var sämre var ju att man såklart inte hörde kommentatorerna. Man fick hålla koll själv.

Vädret var helt horribelt faktiskt. Det regnade ingenting men blåste så in i helvete och var verkligen askallt. Ned mot 10 grader plus vinden. Dessutom satt vi på banans högsta punkt som ligger typ nere i en dal. :D
Men efter första dagen klädde man ju sig rätt så då var det inga problem.
Hade gärna sett lite regn efter varv 40, då blev det ju lite stora avstånd mellan förarna, men innan dess var det grymt spännande. Härlig stämning i publiken med. :)
Det regnade lite under GP2 men inte tillräckligt...


Åk!!!

Danne2k
2011-07-27, 21:11
Helt klart att BBC har bättre och mer påkostade program inför racen. Sedan vilka kommentatorer som är bäst är ju lite av en smaksak. Jag tycker att Janne och Eje gör ett bra jobb. Fast Martin Brundle och Coulthard är också grymma, Brundles Pit Walks är legendariska. Jag vill gärna se loppen live och då blir det Viasat Motor.

Jo det får man ju förstå, dom har väl mer pengar att tillgå och har uppenbarligen tittare över hela världen så dom "satsar" nog lite mer på det än tex. Viasat, kan jag tänka mig.
Janne gillar jag, Eje har jag alltid haft lite svårt för.

Ja dom är grymma, men synd att den där Jonathan Ledgehart (eller hur man stavar) inte kommenterar längre, tyckte han var klockren :(
Någon som vet var/varför han försvann?

Haha ja, Martins pitwalks är alltid lika underhållande, armbågarna utåt och sen kastar han sig respektlöst in bland journalister, förare och mekaniker, love it :laugh:


Eje är katastofalt dålig i mitt tycke.

Hahah är han fortfarande kvar? Han har ju gjort dedär i bra många år nu, så länge jag kan minnas iaf :p


Jag tror jag betalade runt 7000 kr men då var en weekendbiljett för 3000 kr inräknat där. Då ingick resa dit + hotell + transfers från hotell till bana alla dagar + resa hem. Biljettpriserna låg allt från 1000-4000 tror jag, för en hel helg då.

Då fläskade vi på med bra biljetter (vilket jag rekommenderar att göra, det är ju inte ofta man gör en sån resa) och det var en stor anledning att vi fick bra platser. På de filmer jag länkat ser man inte alls bra hur mycket jag såg, men man såg väldigt bra faktiskt. Hela rakan innan chikanen samt hela sista kurvan innan start/mål och fram till ungefär sista bil vid starten.

Det beror nog helt på vilka biljetter man väljer att köpa. Betalar man mer får man bättre platser med mer action och mer utsikt över hela banan.
Stora bildskärmar fanns för alla platser. Det enda som var sämre var ju att man såklart inte hörde kommentatorerna. Man fick hålla koll själv.

Vädret var helt horribelt faktiskt. Det regnade ingenting men blåste så in i helvete och var verkligen askallt. Ned mot 10 grader plus vinden. Dessutom satt vi på banans högsta punkt som ligger typ nere i en dal. :D
Men efter första dagen klädde man ju sig rätt så då var det inga problem.
Hade gärna sett lite regn efter varv 40, då blev det ju lite stora avstånd mellan förarna, men innan dess var det grymt spännande. Härlig stämning i publiken med. :)
Det regnade lite under GP2 men inte tillräckligt...


Åk!!!

Låter grymt! Visst är det dyrt men man betalar väl som du säger för en hel helg så det är mycket racing för pengarna!

Lite jobbigt såklart att man inte har några kommentarer men det är nog lätt värt det ändå, grymt ljud på starten btw! :hbang:

Hur är det med att gå i "pit lane" eller andra "avskilda" områden innan start/kvalet osv, är det bara för "VIP's" med speciella behörigheter eller beror det bara på hur stor plånbok man har?

forslund
2011-07-27, 21:20
Hur är det med att gå i "pit lane" eller andra "avskilda" områden innan start/kvalet osv, är det bara för "VIP's" med speciella behörigheter eller beror det bara på hur stor plånbok man har?

Man får gå in på racingområdet/banan efter avslutat race men inte tidigare under helgen, vad jag förstod. Så du får se prisutdelning och intervjuer på plats. :)

Sen var det en del VIPs som fick gå innanför i pit lane osv men jag tror inte man kan betala till sig det. Kan ha fel där dock.

Ristretto
2012-08-29, 13:17
Jahapp. Är ni taggade inför Spa Francorchamps?

Danne2k
2012-08-29, 13:27
Jahapp. Är ni taggade inför Spa Francorchamps?

Dat bump! :D

Men jorå, mer taggad än för omtentan iaf :)
Börjar dessutom få lite abstinens nu *gah!*

Har alltid diggat Spa, klockren och jäävligt snabb bana.

stS_mDVwBVY

tommie-92
2012-08-29, 13:38
Mer intresserad av F1 nu igen när Kimi kom tillbaka den här säsongen!
Planen är att se Malaysias GP live 2013, Lotus t-shirts med trycket "iceman is back" innehar jag redan!

Men ja, ska bli grymt intressant att se helgens race! Det är jämnt i toppen av tabellen!

Ristretto
2012-08-29, 15:12
Jo, Kimi är helt klart bra för mitt egna intresse. Särskilt nu när båda Lotusarna går så bra.

Vem vinner på Spa då? Alonso börjar ligga för långt fram, kan jag tycka. Hoppas på Räikkönen.

Danne2k
2012-08-29, 15:18
Jo, jag tycker också Alonso börjar dra iväg lite väl nu i mästerskapet, iofs så är han en av mina favoriter men lite spänning skadar aldrig.
Ja, vore kul om Kimi äntligen fick vinna, kan jag känna. Vettel får gärna ha ett bra race också.

Lite längre ner så hoppas jag Massa kan fortsätta att återfinna sin forna form, risken är väl tyvärr stor att han blir ersatt ändå i slutet av året..

Näe, är rätt säker på att Alonso tar hem hela mästerskapet i år, han är helt enkelt för jävla bra och har verkligen hittat någon slags formtopp nu.

Ristretto
2012-08-29, 15:25
Jo, Alonso är bra (snabbare än Massa, som vi lärde oss på Hockenheim -10), jag har dock aldrig börjat gilla honom på riktigt. Alltid fått en lite smådryg bild av honom.

Vettel har ju varit lite grinig och gnällig, nu när han inte får ha sin avgasdrivna diffuser och vinna allt. Så, för honom är det kanske bra att det inte går allt för bra. Det har ju varit snack om att han ska ersätta Massa. Undra hur Vettel och Alonso skulle komma överrens?

Danne2k
2012-08-29, 16:10
Fan, skulle kännas helt cp med Alonso och Vettel i samma team, tror inte RedBull vill bli av med honom heller..men vem vet. Hellre att man slänger tillbaka Schumacher i Ferrari :D

Framförallt Mclarens och Red Bulls förare känns så jävla hemma i sina team.

Om jag får bestämma så ska de inte ändra på någonting i Ferrari, Mclaren, Redbull och Lotus till nästa säsong (vad gäller förare), om nu Massa kan rycka upp sig. Annars bör han ju faktiskt inte vara kvar i Ferrari, tycker tom. jag.

Ristretto
2012-08-29, 16:40
Schumi i Ferrari hade varit underbart!

Har för mig att jag läste att det redan var klart att Hamilton blir kvar hos McLaren och att han har ju sagt att han känner sig väldigt hemma där, det är väl dom som har uppfostrat honom, mer eller mindre...

Danne2k
2012-08-29, 16:46
Schumi i Ferrari hade varit underbart!

Har för mig att jag läste att det redan var klart att Hamilton blir kvar hos McLaren och att han har ju sagt att han känner sig väldigt hemma där, det är väl dom som har uppfostrat honom, mer eller mindre...

Haha ja, men fatta pressen att ha Alonso som team mate, lagom kul xD

Jo, det är väl vad jag också hört. Han har väl bara kört i Mclaren, vad jag vet? Man kan åtminstone säga att de har (upp)fostrat honom, ja :)

Måste uppdatera mig på lite nyheter..

David Brent
2012-08-29, 19:40
Tror inte att Vettel är så intresserad av Ferrarri. Det är ganska klart att Ferrarri sätter Alonso som nummer ett och satsar de mesta resurserna på honom. Så att som tvåfaldig världsmästare bli given andraförare kan jag inte tänka mig att han är särskilt intresserad av, men vem vet.

Vet inte riktigt vem som skulle kunna ersätta Massa om man kikar på de övriga som kör F1 nu. Skulle väl kunna vara Perez då.

Ristretto
2012-08-29, 19:54
Tror inte att Vettel är så intresserad av Ferrarri. Det är ganska klart att Ferrarri sätter Alonso som nummer ett och satsar de mesta resurserna på honom. Så att som tvåfaldig världsmästare bli given andraförare kan jag inte tänka mig att han är särskilt intresserad av, men vem vet.

Vet inte riktigt vem som skulle kunna ersätta Massa om man kikar på de övriga som kör F1 nu. Skulle väl kunna vara Perez då.

Nä, jag tror inte heller det, det är väl bara spekulationer. Å andra sidan drömmer nog de flesta om att någon gång få köra för Ferrari...

Jorgen
2012-08-29, 20:10
Tror inte att Vettel är så intresserad av Ferrarri. Det är ganska klart att Ferrarri sätter Alonso som nummer ett och satsar de mesta resurserna på honom. Så att som tvåfaldig världsmästare bli given andraförare kan jag inte tänka mig att han är särskilt intresserad av, men vem vet.

Vet inte riktigt vem som skulle kunna ersätta Massa om man kikar på de övriga som kör F1 nu. Skulle väl kunna vara Perez då.

Det där med en uttalad försteförare har jag aldrig gillat. Den som är snabbast är snabbast och skall inte behöva släppa någon förbi sig i race.
Vettel gör nog mest nytta där han är.

Men det hade varit kul att se Schumi i Ferrari igen.

tommie-92
2012-08-29, 20:17
Tycker Kimi skrapat ihop tillräckligt många pallplatser nu och varit nära segern några gånger, så jag hoppas han vinner på Spa i helgen!

Vad gäller mästerskapet så tror jag Alonso håller undan i år!
Fast jag tror stenhårt på att Kimi och Lotus tar det nästa säsong. Om bara utvecklingen fortsätter åt samma håll som den gjort hitintills så ser det riktigt bra ut inför säsongen 2013 :)

David Brent
2012-08-29, 20:18
Det där med en uttalad försteförare har jag aldrig gillat. Den som är snabbast är snabbast och skall inte behöva släppa någon förbi sig i race.
Vettel gör nog mest nytta där han är.

Men det hade varit kul att se Schumi i Ferrari igen.

Nej, jag gillar det inte heller. Men det verkar som Ferrari är ganska ensamma om det. Det har krigats ganska friskt inom stallen under säsongen i övrigt.

Skall bli intressant att se hur säsong 2014 kommer arta sig. 1,6 liters V6or med turbo blir det i bilarna då.

Jorgen
2012-08-29, 20:34
Tycker Kimi skrapat ihop tillräckligt många pallplatser nu och varit nära segern några gånger, så jag hoppas han vinner på Spa i helgen!

Vad gäller mästerskapet så tror jag Alonso håller undan i år!
Fast jag tror stenhårt på att Kimi och Lotus tar det nästa säsong. Om bara utvecklingen fortsätter åt samma håll som den gjort hitintills så ser det riktigt bra ut inför säsongen 2013 :)

Kimi var visst sugen på att ta upp rallykarriären igen läste jag.
Men då får han nog bli fri från Lotus först, dom förbjöd honom att köra Rally Finland tidigare i år.
Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på var som hände Robert Kubica förra året.
Nej, jag gillar det inte heller. Men det verkar som Ferrari är ganska ensamma om det. Det har krigats ganska friskt inom stallen under säsongen i övrigt.

Skall bli intressant att se hur säsong 2014 kommer arta sig. 1,6 liters V6or med turbo blir det i bilarna då.

Det är kanske Alonso som ställer lite krav (jag har lite svårt för honom).

Det kan nog bli spännande, vilket team som klarar av att utveckla bäst motorer och chassi som funkar med dom nya reglerna.

Ristretto
2012-08-29, 21:02
Vad gäller mästerskapet så tror jag Alonso håller undan i år!
Fast jag tror stenhårt på att Kimi och Lotus tar det nästa säsong. Om bara utvecklingen fortsätter åt samma håll som den gjort hitintills så ser det riktigt bra ut inför säsongen 2013 :)

Och om Kimi blir kvar hos Lotus, vilket inte är säkert.

Är det alltså bestämt att det blir sexor istället för fyror till 2014? Bra isf så att de kan fortsätta ha motorn som en bärande del.

Danne2k
2012-08-29, 21:12
Apropå Lotus/Kimi, såg just denna på tv :D


iQH44mCSF6U

Ristretto
2012-08-30, 07:04
Bara att lägga ner Nivea och börja med Rexona då...

Bärs
2012-08-30, 11:05
Varför är Massa så dålig i år? Nån som har insajdinfo?

Tricce
2012-08-30, 11:27
Varför är Massa så dålig i år? Nån som har insajdinfo?

"i år" i lol´d (sorry jag gillar helt enkelt inte karln :D)

Bärs
2012-08-30, 11:40
"i år" i lol´d (sorry jag gillar helt enkelt inte karln :D)

Tidigare brukade han nog vara med och slåss och pallplaceringar, men i år är han helt under isen.

Danne2k
2012-08-30, 14:11
Tidigare brukade han nog vara med och slåss och pallplaceringar, men i år är han helt under isen.

Han var ju tyvärr inte jättebra förra året heller, övervägande placeringar mellan 5-8 och skrapade bara ihop ungefär hälften så många poäng som teamkamraten Alonso. Dock så var han väldigt konsekvent (11st placeringar på 5:e eller 6:e plats) och satte tydligen snabbaste varv 2 ggr, i Australien och i Ungern (allt detta läste jag nyss på wikipedia) :D

Förra året var ju också Hamilton på honom och bråkade en massa gånger, vet inte hur många gånger de hade kontakt och det var väl inte alltid Hamiltons fel men vad jag minns så drabbades han mest av domarnas disciplinära åtgärder, i de fall det var sådana.

Hursomhelst så har ju tyvärr inte Massa varit sig lik sen kraschen i Ungern 2009, när han fick en metallfjäder rakt i skallen @ +250 km/h, vilken hade lossnat från Rubens BrawnGP precis framför.

@ 0:15
LAbQLkgbFeA

@ 0:44
uM7BXNGy0To

Sen dess säger många att han inte riktigt varit sig lik, och jag kan väl bara hålla med om det. Numera kör han ju som vanligt och han fick ju inga allvarliga hjärnskador, men med vetskapen om hurpass komplex hjärnan och nervsystemet är, så är det ju inte alls omöjligt att något hände vid den där smällen som aldrig kommer att återställas fullt ut, han fick ju ändå 2 kraftiga frakturer.

Ganska tragiskt att se bevittna hans prestationsmässiga nedgång denna och förra säsongen, måste jag säga. Han var ju så fruktansvärt bra säsongen 2008.. enda anledningen att han inte tog hem titeln var att Ferrari klantade till 2 pitstop riktigt ordentligt, annars hade han tagit titeln med uppskattningsvis 20 poängs marginal framför Hamilton.

Edit: Man kan ju dock alltid hoppas att han kommer tillbaka och återupptäcker sin gamla form. Han har ju ryckt upp sig lite de senaste racen, nästan kvalat bättre än Alonso en gång (var det nu var någonstans).

Danne2k
2012-08-30, 14:16
Bara att lägga ner Nivea och börja med Rexona då...

Ja fan, skärp dig. Rexona Sport är grym!

Ristretto
2012-08-30, 15:47
Den kraschen hade jag ingen aning om... Det lär ju kunna hända en del med både motivation och "mod" efter en sådan smäll. Även om det säkert är mycket undermedvetet isåfall.

Ristretto
2012-08-30, 19:48
http://www.youtube.com/watch?v=H1FVF4GWcPY&t=1m47s

Favorit i repris.

Ristretto
2012-11-10, 20:07
Nå, tror ni Vettel kan hålla Alonso i schack med två lopp kvar?

Jorgen
2012-11-10, 20:47
Jag hoppas det.
Gillar inte Alonso riktigt.

För, jäkligt roligt att Kimi kunde plocka en seger för Lotus.

Ristretto
2012-11-10, 20:52
Jag hoppas det.
Gillar inte Alonso riktigt.

För, jäkligt roligt att Kimi kunde plocka en seger för Lotus.

+1

Vet inte vad det är, men jag har också svårt för Alonso...

Jag blev väldigt glad när Hamiltons bil lade av så att Kimi fick en välförtjänt vinst. Hoppas han tar hem det nästa säsong.

halvordsson
2012-11-10, 21:07
Hoppas verkligen att vettel INTE tar hem VM i år igen! Han är en grym förare men jag är inte övertygad om att han verkligen är den bäste föraren i världen då Red bull bilen han rattar verkar vara så sjukt överlägsen de andra bilarna när det gäller att fungera bra på ALLA banor.

Ristretto
2012-11-10, 21:08
Red bull bilen han rattar verkar vara så sjukt överlägsen de andra bilarna när det gäller att fungera bra på ALLA banor.

I år har bilen knappast varit så överlägsen, dessutom är det ju hela teamets samarbete som leder till vinst om det är bil+förarkombon som är vinnande. Precis som det ska vara, imo.

Jorgen
2012-11-10, 22:10
Hoppas verkligen att vettel INTE tar hem VM i år igen! Han är en grym förare men jag är inte övertygad om att han verkligen är den bäste föraren i världen då Red bull bilen han rattar verkar vara så sjukt överlägsen de andra bilarna när det gäller att fungera bra på ALLA banor.

Nej, den bästa föraren i världen är förmodligen Sebastian Loeb.

Men det handlar inte bara om att kunna köra bilen snabbt, utan om att kunna ställa in bilen rätt och ha förmågan att utnyttja bilen på bästa sätt.
Fö har inte RBR varit så överlägsna bilmässigt i år som dom var tex förra året.

speedy83
2012-11-10, 23:36
Själv har jag svårt för både Alonso och vettel men någon av dem vinner ju så inte så mycket att fundera på. Hoppas bara att Mclaren lyckas så bra som möjligt och då framförallt Button.

David Brent
2012-11-24, 18:08
Sista loppet för säsongen imorgon. Spännande. Massa kvalar ut Alonso igen, undrar om de öppnar hans växellåda "för säkerhets skull" så han blir nedflyttad igen som förra gången :D

Ristretto
2012-11-26, 19:21
Hähähähä! Vettel 1:a och Räkan 3:a. :D

Danne2k
2012-11-27, 00:00
Själv har jag svårt för både Alonso och vettel men någon av dem vinner ju så inte så mycket att fundera på. Hoppas bara att Mclaren lyckas så bra som möjligt och då framförallt Button.

Dat prediction ;)

Ristretto
2012-11-27, 00:09
http://i1188.photobucket.com/albums/z419/ristretto100/fernandoalonsosad.jpg

Sometimes, when I don't win, I get sad.

Ristretto
2013-03-11, 12:29
På söndag är det premiär. Vad tror ni om årets säsong? Det verkar ju onekligen kunna bli tight. Hamilton hos Merca ska också bli kul, bara de får ihop bilen ordentligt i år.

forslund
2013-03-11, 15:31
De körde ju bra under testdagarna i all fall. Inte för att det säger så mycket, men blygsamt hoppfull är jag.

Ska åka ner till Budapest och se det GP:t live. :)

Jorgen
2013-03-11, 19:35
Det kommer att bli ett mellanår, det är väl inget team som har gjort något revolutionerande med bilarna. Men dom nya däcken skall bli intressanta att se.
Hoppas på en jämn säsong.

tommie-92
2013-03-11, 19:51
Som alltid håller jag på Kimi.
Blir intressant att se hur Lotus har utvecklat bilen från förra säsongen, förhoppningsvis till det bättre. Oavsett så kommer säsongen bli mycket jämn i år, vilket är trevligt för oss som följer sporten.

Jorgen
2013-03-11, 19:57
Som alltid håller jag på Kimi.
Blir intressant att se hur Lotus har utvecklat bilen från förra säsongen, förhoppningsvis till det bättre. Oavsett så kommer säsongen bli mycket jämn i år, vilket är trevligt för oss som följer sporten.

Lotus kan säkert plocka ganska många poäng i år.
Frågan är om dom satsar på Kimi eller Grosjean.

tommie-92
2013-03-11, 20:02
Lotus kan säkert plocka ganska många poäng i år.
Frågan är om dom satsar på Kimi eller Grosjean.
Det tror och hoppas jag också. Förra säsongen var ju helt klart godkänd med tanke på att det var första säsongen för dom.

Ja, det är en bra fråga. Men jag tror att dom väljer att satsa på Kimi.
För mig är Grosjean fortfarande alldeles för het på gröten i loppen och förstör mycket för sig själv och ibland för andra också.
Han är en bra förare men han måste tygla sitt humör och fatta bättre beslut i loppen.

Ristretto
2013-03-11, 20:06
Kimi är ju en betydligt stabilare förare än Grosjean och erfarenheten spelar nog in en hel del där.

Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5

TheOne1994
2013-03-11, 20:20
Här safear vi inte :)

1) Webber
2) Hamilton
3) Kimi

tp_88
2013-03-11, 20:39
Började följa Formel 1 regelbundet i början av förra året, sjukt laddad inför fredagen!

Är tråkig och tror på samma top3 som förra året; Vettel, Alonso och Kimi. Vilken ordning vet jag inte, förhoppningsvis Vettel högst upp igen. Hoppas också att Mercedes har fått ordning på bilen och att Hamilton blir konkurrenskraftig, men det känns väl lite tveksamt tyvärr.

De flesta vet väl säkert det, men om någon har missat det så har Viasat Motors podcast dragit igång igen. 3 avsnitt hittils den här "säsongen": http://www.hipcast.com/podcast/HrqjQgFQ

4623
2013-03-11, 20:41
Kul! Har varit dålig på att följa senaste åren. Ska bli bättre i år!

Jorgen
2013-03-11, 21:10
Här safear vi inte :)

1) Webber
2) Hamilton
3) Kimi

Ingen Vettel eller Alonso på listan?

Lite safe är det ändå, RBR, Mercedes och Lotus kommer att vara topp tre i år.
McLaren och Ferrari har nog halkat efter lite.

TheOne1994
2013-03-12, 14:22
Ingen Vettel eller Alonso på listan?

Lite safe är det ändå, RBR, Mercedes och Lotus kommer att vara topp tre i år.
McLaren och Ferrari har nog halkat efter lite.

klart Alonso och Vettel är toppförare men känns lite fegt att sätta dom på pallplats.

Ferarri tror jag inte alls på...rörigt med så många italienare i samma garage..

Jorgen
2013-03-12, 16:37
klart Alonso och Vettel är toppförare men känns lite fegt att sätta dom på pallplats.

Ferarri tror jag inte alls på...rörigt med så många italienare i samma garage..
Sant.
Hade varit extra kul om Kimi hade plockat hem det faktiskt.
Sen hade jag gärna sett Button högt upp, men det är tveksamt om McLaren har en bra nog bil för det.

TheOne1994
2013-03-12, 20:21
Sant.
Hade varit extra kul om Kimi hade plockat hem det faktiskt.
Sen hade jag gärna sett Button högt upp, men det är tveksamt om McLaren har en bra nog bil för det.

ja klart cool om Kimi kan ta det...han är ju bara för häftig !!

Jenson gillar jag med. Han klassas nog som en av dom smartaste förarna. Han kan spara däck och köra taktiskt.

Hoppas däcken kan ställa till det lite i år.

Ristretto
2013-03-12, 20:36
"I was having a shit."

David Brent
2013-03-13, 09:04
Hoppas att Kimi tar det detta året. Skulle vara kul om Massa fick en liten revansch med från förra året, men är osäker på det. Tror inte Mercedes har en bil som kan göra Hamilton konkurrenskraftig i år.

Wzup2u
2013-03-13, 12:16
Några bilder från 2012 på min senaste f1 resa gissa plats..

http://forumbilder.se/CDLSG/dsc-0420.JPG

http://forumbilder.se/CDLSG/dsc-0423.JPG

http://forumbilder.se/CDLSG/dsc-0437.JPG

http://forumbilder.se/CDLSG/dsc-0441.JPG

Ristretto
2013-03-13, 15:45
Spa. Är det vid eau rouge?

Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5

Wzup2u
2013-03-13, 20:27
Spa. Är det vid eau rouge?

Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5

spa i belgien mm...
sjukt kul att träffa och se schumacher irl med.

Herr Oberst
2013-03-13, 21:22
Jag saknar mitt intresse lite. Men orkar fan inte ta upp det bara.
Följe F1 slaviskt mellan 1996-2005 och missade inte ett lopp. Sen dess har jag inte sett en sekund. Har jag missat något?

Kanske en resa skulle väcka lusten igen. Var på Nürburgring 2005 och såg Kimis sanslösa bryt, bortsett från det var det en cool resa.

Ristretto
2013-03-13, 22:27
Kimi är ju bäst.

BQRvym5v_io

Jorgen
2013-03-16, 07:44
Inga optimala förhållanden under kvalet direkt.
Men kul att titta på.

REDaction
2013-03-16, 07:52
Hmm, Kimi får rycka upp sig lite till andra.

ikonane
2013-03-16, 08:18
Hemskt väder och tråkigt med allt utfyllnadsprat.

REDaction
2013-03-16, 09:23
Tråkig start på året. Kvalet flyttat till 01.00 alltså och loppet börjar 07.00. Hårt att följa F1 från Sverige ibland.

tommie-92
2013-03-17, 15:47
Kul race imorse.
Lotus bilen fortsätter att vara snäll mot däcken, precis som den var förra säsongen.

Idag spelade det mindre roll hur man placerade sig i kvalet. Men för Mark Webber spelar det ingen större roll hur han kvalar, den mannen lyckas ändå alltid att tappa 3-5placeringar vid start.

En bra start på säsongen för Lotus och Kimi, välförtjänt!
Malaysias GP nu till helgen, kan nog bli liknande väder förhållanden där med regn/uppehåll/regn.

forslund
2013-08-07, 15:09
Jag var nere förra helgen i Budapest och kollade på GP:t. Riktig kanonhelg med strålande väder och bra race helgen igenom.
Måste starkt rekommendera de som är sugna på att göra en F1-resa, men inte kommit till skott, att göra slag i saken.

Har nu varit på Tysklands GP (Nurburgring) och nu då på Hungaroring.
Rekommenderar Ungern över tyskland pga bättre väder, kanonbra mat inne i Budapest, fruktansvärt billigt och smidigt att ta sig till/från banan.
Väldigt fin stad också att spendera kvällarna i.

http://i.imgur.com/yfHPYjs.jpg http://i.imgur.com/T4eYMuj.jpg

Jarod
2013-08-07, 15:38
F1 förlorar sin charm mer och mer. Allt blir bara mesigare. På youtube finns en video med ljudet från nästa års F1-motor (1,6liters V6 med turbo) och det lät mest som en mygga som surrar nära örat. Bleh.

ebpkJXJ7CFo

Tricce
2013-08-07, 16:38
Håller med på den fronten var det verkligen bättre förr!!

Le eargasm!
fZMPDCNyQxE

Jorgen
2013-08-07, 17:17
Det skall vara V10:
6Vs4Mv7ibkA

Tricce
2013-08-07, 17:21
Det skall vara V10:
[Y.T]6Vs4Mv7ibkA[/YT]

Funkar! Har 3st F1 motor klipp i min favoritlista på youtube, Brm klippet ovan din post, denna (v10)

lE1d1P07EHs

Och faktiskt en till v10 ;)

Eo-9Io41bt8

4623
2014-01-21, 13:13
Nu verkar det vara klart att Marcus Ericsson kör för Caterham kommande säsong. Har ingen direkt koll på honom. Kan han lyckas ta några poäng?

Birkharju
2014-01-21, 13:16
Nu verkar det vara klart att Marcus Ericsson kör för Caterham kommande säsong. Har ingen direkt koll på honom. Kan han lyckas ta några poäng?

Tveksamt, det ska nog till mycket för att det ska ske. Förhoppningsvis kan dock klättra till bättre team i framtiden genom att slå hans stallkamrat Kobayashi(om jag inte minns fel). Är man i ett så pass dåligt stall är tävlingen egentligen att vara bättre än teamkamraten.

Ristretto
2014-01-21, 13:51
Nu verkar det vara klart att Marcus Ericsson kör för Caterham kommande säsong. Har ingen direkt koll på honom. Kan han lyckas ta några poäng?

Inte i en Caterham.

ducedo
2014-01-21, 14:17
Bräck tackade väl t.o.m. nej till F1 just för att han inte såg någon poäng med att köra för ett så dåligt team. Vad finns det för möjligheter att klättra på sikt? Tänker då på att han inte direkt dominerat i GP2.

Ristretto
2014-01-21, 14:20
Bräck tackade väl t.o.m. nej till F1 just för att han inte såg någon poäng med att köra för ett så dåligt team. Vad finns det för möjligheter att klättra på sikt? Tänker då på att han inte direkt dominerat i GP2.

Det är väl det som är problemet. Men många förare verkar ju behöva ha med sig egna pengar nuförtiden för att vara intressanta.

tp_88
2014-01-21, 14:56
Kul! Det trodde jag faktiskt inte.

Tror inte att det blir några poäng, om det inte blir något extremt race där halva startfältet bryter i princip.

Tyvärr så tror jag också att Kobayashi kommer vara snabbare. Har inte varit så imponerad av Ericsson faktiskt, tycker att Rosenqvist verkar vara en större talang. Däremot kan jag tänka mig att Ericsson säkert kommer göra bättre ifrån sig första året än vad Felix hade gjort, tack vare GP2-erfarenheterna.

Callon
2014-01-21, 15:18
Det är väl det som är problemet. Men många förare verkar ju behöva ha med sig egna pengar nuförtiden för att vara intressanta.

Ericsson har ju betalat sig han med, men så är det för dom flesta nuförtiden. Har man pengar så ökar dessutom chanserna att han får gå till ett bättre team om han gör en bra säsong. Hans nya lagkamrat Kobayashi har ju varit i den omvända sitsen, bra förare men med för lite pengabackning. På grund av det så körde han inte nåt F1 iår, fast han egentligen är bättre än rätt många förare.

Ericsson har visat sig vara en rätt snabb förare så han kanske kan få till några bra kval för att visa upp sig lite iallafall, mer än så kan man nog inte hoppas på då Caterham varit ett av dom riktiga skitteamen.

Herr Oberst
2014-01-21, 15:31
Riktigt coolt att det äntligen blir en svensk på griden igen. För nu ska väl inget stoppa det hoppas jag. Minns hur klart jag trodde det var för Wirdheim men hur snuvad han sen blev av Klien/Jaguar

Nu blir det nog till att skaffa sig viasat motor känns det som

Tail
2014-01-22, 13:58
Ericsson har ju betalat sig han med, men så är det för dom flesta nuförtiden. Har man pengar så ökar dessutom chanserna att han får gå till ett bättre team om han gör en bra säsong. Hans nya lagkamrat Kobayashi har ju varit i den omvända sitsen, bra förare men med för lite pengabackning. På grund av det så körde han inte nåt F1 iår, fast han egentligen är bättre än rätt många förare.

Ericsson har visat sig vara en rätt snabb förare så han kanske kan få till några bra kval för att visa upp sig lite iallafall, mer än så kan man nog inte hoppas på då Caterham varit ett av dom riktiga skitteamen.

Precis. Den gode Alonso började ju i Minardi, med en bil ungefär lika snabb som en säck potatis. Är Ericsson bara konsekvent snabbare än Kobayashi har han alla möjligheter att få en bättre styrning till nästa år.

Ristretto
2014-01-23, 10:37
Ericsson har ju betalat sig han med, men så är det för dom flesta nuförtiden. Har man pengar så ökar dessutom chanserna att han får gå till ett bättre team om han gör en bra säsong. Hans nya lagkamrat Kobayashi har ju varit i den omvända sitsen, bra förare men med för lite pengabackning. På grund av det så körde han inte nåt F1 iår, fast han egentligen är bättre än rätt många förare.

Ericsson har visat sig vara en rätt snabb förare så han kanske kan få till några bra kval för att visa upp sig lite iallafall, mer än så kan man nog inte hoppas på då Caterham varit ett av dom riktiga skitteamen.

Oki, jag har inte koll på vilka som har/har haft med sig pengar in i stallen. Men det är väl kanske nödvändigt.

Antar att ingen missat Force Indias nya bil. Snyggare än trappstegsnosarna från -12 iaf.
http://cdn.images.autosport.com/editorial/1390379893.jpg

Birkharju
2014-01-23, 10:47
Definitivt en upgrade, ser bra ut! Nyfiken på hur McLarens ser ut.

Nitrometan
2014-01-23, 10:50
Caterham satsar tydligen på en ful bil.

http://www.crash.net/f1/news/199651/1/new-caterham-will-be-ugly.html?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss

Caterham team principal Cyril Abiteboul admits the team's 2014 car is going to be “ugly”.

The new regulations relating to the nose height require it to be lowered compared to previous seasons in order to guard against danger to drivers in side-on impacts. There has been concern that the new regulations would lead to some strange solutions from designers and Abiteboul feels the Caterham falls in to that category.

Addressing the media at Caterham's Leafield factory on Tuesday, Abiteboul said: “Maybe it's better that you don't see it because it's going to be ugly. Everything that they say is true.

“It is going to be ugly and I think Formula One is still show business. They should still be attractive to people. Kids should be dreaming when they see a Formula One car; I don't know what kind of dream or nightmare they will be doing when they look at these cars! It does remind me of Alien with something coming out of the mouth…

http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motorsport/original/PAPHOTO4_469351.jpg

Ristretto
2014-01-23, 10:52
Ja, den var inte vacker.

Enda fördelen med den designen är att vi slipper dumbovingarna från -08.

http://www.crankandpiston.com/brain/media/2011/05/honda-ra108-728x366.jpg

Birkharju
2014-01-23, 10:54
Vad har ni för tankar kring kommande säsong? Det ska definitivt bli spännande att se Marcus Ericsson i F1, trots att det är Caterham.
Vilka tror ni har potential att skrälla? Jag ser fortsatt Red Bull och Ferrari som favoriter även om jag fortfarande tror Lotus är med på ett hörn i och med att de löste sponsoravtal från Ryssland. Det ska bli spännande att se vad McLaren hittar på.

Jag har själv inte följt F1 så pass lång tid att jag fått erfara en reglementes-ändring. Hur var det förra gången en sån här stor regeländring skedde?

David Brent
2014-01-23, 10:55
Det där är inte årets Caterham dock.

Ristretto
2014-01-23, 11:02
Det där är inte årets Caterham dock.

Tack för att du konfirmerade det. Jag tyckte det var en skum bild eftersom det var det var Pic och van der Garde som täckte av den...:cool:


Det blir för övrigt kul att se två alfahanar i Ferraristallet. Känns som att denna säsong kan bli riktigt spännande, Vettel ska ju bli farsa också, så han kanske kommer att bli en fegis i år, vem vet? Grosjean blev ju dock bättre efter att ha fått barn.

David Brent
2014-01-23, 11:04
Tack för att du konfirmerade det. Jag tyckte det var en skum bild eftersom det var det var Pic och van der Garde som täckte av den...:)

För hög nos med. Nya reglerna säger max 185mm från backen, till skillnad från 2013 då 550mm gällde. Vi får väl hoppas det går bra för Caterham. Stallägaren har ju hotat med att dra sig ur om det inte går bra denna säson. Sen är frågan vad han menar med bra. Bra som i att man konkurrerar med toppen eller bra som i att man konkurrerar med Marussia om jumboplatsen. Hursom vore det inte skoj om F1 tappade fler bilar.

Ristretto
2014-01-23, 11:10
För hög nos med. Nya reglerna säger max 185mm från backen, till skillnad från 2013 då 550mm gällde. Vi får väl hoppas det går bra för Caterham. Stallägaren har ju hotat med att dra sig ur om det inte går bra denna säson. Sen är frågan vad han menar med bra. Bra som i att man konkurrerar med toppen eller bra som i att man konkurrerar med Marussia om jumboplatsen. Hursom vore det inte skoj om F1 tappade fler bilar.

Antar att han menade jämfört med Marussia. Hade varit skoj om både Marussia och Caterham kunde kliva upp några hack och hamna i... Force Indias klass eller liknande. Speciellt med tanke på att Ericsson ska ratta en av bilarna.

Ristretto
2014-01-23, 11:34
http://en.espnf1.com/PICTURES/CMS/22500/22503.jpg

http://en.espnf1.com/williams/motorsport/story/142501.html?CMP=chrome

Nitrometan
2014-01-23, 11:38
Det där är inte årets Caterham dock.

Tack för att du konfirmerade det. Jag tyckte det var en skum bild eftersom det var det var Pic och van der Garde som täckte av den...:cool:

Den ska visas nästa vecka.

Han sa tom till journalisterna att de inte fick se årets bil. 'Abiteboul said: “Maybe it's better that you don't see it because it's going to be ugly. Everything that they say is true."'

Ristretto
2014-01-24, 11:25
http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/142587.html?CMP=chrome

Bouiller verkar vara på väg till McLaren.

Ristretto
2014-01-24, 13:50
http://en.espnf1.com/PICTURES/CMS/22500/22533.3.jpg
http://en.espnf1.com/PICTURES/CMS/22500/22531.3.jpg

Fin snorre längst fram på McLarens nya bil.

David Brent
2014-01-24, 18:40
http://i.imgur.com/sQC2Hgd.png

Lotus valde annan approach.

R Scarpa27
2014-01-24, 20:54
såhär ska en snygg f1 se ut =)... marlboro & agip =d
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2009/04/web580_ff09_r101_01.jpg


haha ristrettro ja snorren var fin =D....

fan nu börjar man bli pepp på f1 igen...

Ristretto
2014-01-24, 21:17
http://4.bp.blogspot.com/_wb8bAl1P-N0/S_qHqRMGHRI/AAAAAAAAOuo/-4qYp-KUlMM/s1600/Red_Bull_Mini.jpg.jpg

Red Bull presenterar RB10.

Jorgen
2014-01-24, 21:19
såhär ska en snygg f1 se ut =)... marlboro & agip =d
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2009/04/web580_ff09_r101_01.jpg


Neee, såhär skall det vara.

http://www.hotwheels-elite.com/diecast-model-cars/images/Image/CATALOGO-A-2010/1-18%20-%20FORMULA%201/N2078%20-%20F2004%20-%201-18%20-%20F1-%202004/N2078-051901T-w900.png

4623
2014-01-24, 21:23
Nej såhär:
http://1.bp.blogspot.com/-qt550kUueoQ/UiKxgXu1j-I/AAAAAAAAEfk/DDOAK57ychw/s1600/Lauda%2Baposenta.jpg


För övrigt tycker jag McLaren var riktigt snygg, förutom penisen.