handdator

Visa fullständig version : Huvudsaklig kolhydratkälla


Nadja
2005-07-23, 11:50
Hej hej,

tänkte höra vad the guru´s anser om att använda fiberberikade havregryn som huvudsaklig kolhydratkälla. Fördelar? Nackdelar?

För mig blir det ca 150 g okokta gryn (som sedan kokas..) per dag och utöver detta får jag "endast" i mig kolisar från minimjölk, grönsaker och ett par frukter.

Anledningen att jag fallit för grynen är: lång mättnad, bra i magen, smidigt och snabbt samt GOTT!!

MVH, Nadja

LunaSpice
2005-07-23, 12:23
Hej hej,

tänkte höra vad the guru´s anser om att använda fiberberikade havregryn som huvudsaklig kolhydratkälla. Fördelar? Nackdelar?

För mig blir det ca 150 g okokta gryn (som sedan kokas..) per dag och utöver detta får jag "endast" i mig kolisar från minimjölk, grönsaker och ett par frukter.

Anledningen att jag fallit för grynen är: lång mättnad, bra i magen, smidigt och snabbt samt GOTT!!

MVH, Nadja

Jag är inte "the guru" men har ändå åsikter. ;)

Den energi som finns i havregryn är energi, full med fibrer plus en del mineraler och vitaminer. Det finns inget negativt att ha en huvdusaklig kolhydratskälla. Vissa äter mängder med pasta, andra fullkonrsris etc. Nackdel må vara att man tll slut tröttnar om man inte varierar men så är det ju med allt.

blekfet2
2005-07-23, 12:24
när vi ändå är inne på kolhydratskällor, vad är egenligen "bäst":
fullkornspasta eller paraboiled ris?

LunaSpice
2005-07-23, 12:33
när vi ändå är inne på kolhydratskällor, vad är egenligen "bäst":
fullkornspasta eller paraboiled ris?

Definiera "bäst". Fullkornspastan har något lägre GI.

Fullkornspasta (beroende på sort): 50-60
Parboiled ris: 68

aliquis
2005-07-23, 12:47
när vi ändå är inne på kolhydratskällor, vad är egenligen "bäst":
fullkornspasta eller paraboiled ris?Lägre gi, lättare att äta mer och mer protein i pastan. Högre gi, fyller magen bättre och mer näring i riset.

aliquis
2005-07-23, 12:48
Fullkornspasta (beroende på sort): 50-60
Parboiled ris: 68Har för mig att gi på ris berodde på mängden innehåll av vad det nu var för ämne(n) och inte så mycket på typ, så det där stämmer eventuellt inte.

blekfet2
2005-07-23, 13:20
är storätare av pasta...fan måste lära mig att äta mer ris...

Sverker
2005-07-23, 13:53
Bättre protein i ris, inte lika dålig sammansättning av aminosyror som i vete.

blekfet2
2005-07-23, 14:31
man kanske ska börja göra mellanmål som då är blandat med tonfisk,para. ris samt rapsolja...

LunaSpice
2005-07-23, 18:59
man kanske ska börja göra mellanmål som då är blandat med tonfisk,para. ris samt rapsolja...

Plus majs och lite Thai, sweet and chilisås. :D

Max
2005-07-23, 21:30
Parboiled ris behöver ju inte betyda ett näringsrikt råris eller liknande, det kan ju lika gärna vara ett skalat/polerat riskorn som förbehandlats för att bli parboiled.

Nadja
2005-07-24, 20:54
när vi ändå är inne på kolhydratskällor, vad är egenligen "bäst":
fullkornspasta eller paraboiled ris?
Total trådkapning blev det här. Min fråga handlade om fiberberikade havregryn och dess fördelar/nackdelar.

MVH, Nadja

z_bumbi
2005-07-24, 21:00
Total trådkapning blev det här. Min fråga handlade om fiberberikade havregryn och dess fördelar/nackdelar.

MVH, Nadja

Jag ser inte heller några fel på att äta mycket havregryn utom att jag skulle tröttna ganska snabbt med en sådan diet.

Nadja
2005-07-24, 21:09
Jag ser inte heller några fel på att äta mycket havregryn utom att jag skulle tröttna ganska snabbt med en sådan diet.
Bra det, för det var mest det jag undrade. Enligt min "näringstolkning" har ju grynen väldigt bra sammansättning, men det är alltid intressant höra andras åsikter.

Jag äter givetvis andra kolisar också, men på sistone har det faktiskt blivit väldigt mkt gröt. Tycker det går att variera hur mkt som helst samt att man får grym energi både i skallen och under träningen :thumbup:

blekfet2
2005-07-25, 00:35
Total trådkapning blev det här. Min fråga handlade om fiberberikade havregryn och dess fördelar/nackdelar.

MVH, Nadja


oj...herregud...jag alltså...flåt :thumbup:

no1fitness
2005-07-25, 02:41
Jag har alltid haft fiberhavregryn som största kolhydratskälla under mina deffar och det fungerar mycket bra för mig. :)
Men de senaste dieterna har jag bytt ut en portion mot fullkornsris och kyckling, men skulle hellre äta fiberhavregryn och kvarg. :D
Men försöker variera mig lite.

Diana
2005-07-25, 02:55
Tycker fibergrynen mättar överlägset bäst av alla koliskällor !:hbang: UUnderbara på deff och annars =)enda nackdelen är väl att om man inte skulle ha nån keso/kesella hemma och käka kyckling till kan de va lite småäckligt att bara käka kött(och sallad) *spy* på en tallrik bredvid, imo :)

vet en som provade käka gröt tillsammans me kyckling på samma tallrik och de vart inte så delikat *innocent* :D

Sverker
2005-07-25, 05:46
Fiberhavregryn, vilken är det :confused:

Det finns havregryn färdigblandat med kruskakli, dvs skaldelar från vete. Kruskakli ger "bara" cellulosa.
Bara och bara, cellulosa är bra för tarmarna, det vandrar genom tarmarna och ger lite volym åt innehållet så att tarmarna får något att trycka emot. Bra träning och gör så att det inte bildas förslappade fickor där maten ligger och jäser långa stunder.

Det finns sedan havregryn så är behandlade på ett sådant sätt att fiberinnehållet i själva havregrynen fördubblats. Fibrerna i havre är förutom cellulosa även beta-glukan.
Beta-glukan bildar en tjock gel i tarmen och gör så att upptaget av födan fördröjs. I klartext sänker det GI på de andra kolhydraterna i måltiden.

Min uppfattning är att kruskakli är helt onödigt eftersom flertalet redan äter tillräckligt med cellulosa. Bättre att lägga pengarna på rena havregryn som är utmärkta redan från början eller som allternativ havregryn med förhöjd andel fibrer.

MrBoris
2005-07-25, 08:05
Beta-glukan bildar en tjock gel i tarmen och gör så att upptaget av födan fördröjs. I klartext sänker det GI på de andra kolhydraterna i måltiden.


Är det därför man ska undvika fibrer (såsom att man ska undvika fett) i måltiden efter ett styrketräningspass?

King Grub
2005-07-25, 08:15
En av anledningarna, ja. Man vill att energin skall ut snabbt. Fibrer hör inte hemma i återhämtningsmålet (som helst bör vara flytande och därför blir en återhämtningsdrink - gainer). Målet efter gainern spelar det säkert mindre roll.

Nadja
2005-07-25, 13:11
oj...herregud...jag alltså...flåt :thumbup:
No hard feelings :)

Max
2005-07-25, 19:34
Total trådkapning blev det här. Min fråga handlade om fiberberikade havregryn och dess fördelar/nackdelar.

MVH, NadjaSorry :)
Om du gillar gröt så kan du ju variera dig med korngrynsgröt och bovetegröt också, riktigt näringsrikt och gott. Lär vara lågt GI och II på de anrättningarna också.

Cerberus
2005-07-26, 01:09
jag måste säga att parboiled ris mättar fruktansvärt dåligt, blir fan hungrig igen 20min efter ja käkat massa ris, pasta e dock bättre tycker jag rent mättnadsmässigt fast bäst tycker jag pumpernickel bröd e, gott som fan o mättar jävligt länge.

no1fitness
2005-07-26, 04:35
Jag äter fiberberikade havregryn i alla fall. :)

Nadja
2005-07-26, 11:15
Jag äter fiberberikade havregryn i alla fall. :)
Me too :D Tycker faktiskt de smakar bättre än vanliga havregryn, även om jag var lite i valet och kvalet efter det Sverker skrev om kruskakli etc i fibergrynen. Bägge sorterna är ju nyttiga, så då låter jag smaklökarna avgöra ;-)