handdator

Visa fullständig version : hoppande axel -tricepspress


Lella
2002-05-24, 01:58
Vid liggande tricepspress med stång (om den nu heter så?) hoppar högeraxeln runt på nåt sätt - direkt jag lägger på lite vikt. Orsak? :confused: Har lett till att jag ligger å gnager med löjligt lite vikt tills jag får mjölksyra istället.. Ska kanske skippa den övningen eftersom det hur jag än gör blir så att axeln hoppar runt? Har kikat efter EZ-stång men inte hittat nån..

Å så tänkte jag undra om det verkligen är meningen att biceps å triceps ska vara lika starka?

Mina triceps är rejält svagare och jag har svårt att hitta sköna övningar då jag tycker jag får ont i armbågar (el axel) eller kramp i underarm hur jag än letar övningar.. det enda som fungerar är tricepspress i drag med stång - men då kommer ju inte övre delen av triceps med lika mkt som vid rep (som är svår då mina underarmar krampar då).

Mkt frågor.. många bra svar? ;)

PK
2002-05-24, 08:17
jag kan nog inte ge ett bra svar men....

jag får själv ont i armbågarna av att köra french press/liggande tricepspress. ett par övningar som inte sliter på armbågarna är:
pushdowns, kickback, repdrag mfl så välj någon av dessa ist. att axeln hoppar ur led vet jag inte vad det beror på så du får fråga en PT eller naprapat eller liknande. dock tror jag att problemet avtar ju starkare du blir i de muskler som holler axeln på plats. mitt råd är att du struntar i att köra ovanämda övning cirka 6månader och provar igen vid ett senare skede :cool:

Lella
2002-05-24, 08:20
Oki, kanske borde det.. Nu tror jag inte axeln hoppar ur led - men den är svår att hålla i position och *kadonk* rör sig runt på nåt sätt.. svårt att förklara! :confused:

Nåja, irriterande är det iaf.. :(

Forest
2002-05-24, 09:44
Kör inte den övningen om axeln "rör sig"

Testa "ryssbänk" dvs. bänk med knappt axelbrett OMVÄNT grepp. Jag tycker den tar väldigt bra. Jag har för övrigt lätt att hitta bra tricepsövningar. Smala dips med upprätt kropsställning är en annan.

Arne Persson
2002-05-24, 10:09
Lella kan du maila ditt tel. nr till mig? Det är möjligt att jag kan hjälpa dig eftersom jag har träffat på liknade problem.

Lella
2002-05-25, 08:04
Numret är mailat! Tack för att du vill hjälpa! :)

PK
2002-05-25, 11:02
inte för att det har med saken arr göra...

tränar du på ÖKK? :eek:

Lella
2002-05-25, 23:53
Ursprungligen skickat av PK:
<STRONG>inte för att det har med saken arr göra...

tränar du på ÖKK? :eek:</STRONG>

Förr, helt klart bäst är det ju. Men av olika (ok, en) anledning tränar jag inte där längre.. men börjar fundera på att börja där igen.. har du tränat där? Eller varför undrade du? :) *nyfiken juuu*

matrix
2002-05-27, 12:22
Jag har samma problem som du. Mina triceps är betydligt svagare än biceps. Och jag får ofta ont i armbågarna. När jag kör french press så hoppar axeln runt i leden. Det är inte det att den går ur led utan den bara roterar konsigt i leden på något sätt och det känns väldigt obehagligt.
Jag vet inte vad det kan bero på men det skulle vara kul om någon annan visste det :)

//Sebastian

kraftsport
2002-05-27, 13:05
Jag hade också knäppande/ploppande axlar då jag körde skallkrossare för några år sedan.

I stället började jag köra andra övningar och nu för tiden kan jag köra skallkrossare igen utan problem.

Kanske kan det vara att man hade för svaga muskler kring axlarna eller?

Pure
2002-05-29, 23:24
Tja Lella!
Jag har oxå det problemet speciellt när jag kör lite tyngre och sänker stången bakom huvet. Klonk så hoppar vänster axel och om ingen är med bakom då går stången i golvet!
Tråkigt för det är en grymt bra övning!
För min del tror jag det beror på allt för många krascher på snowboard, det har blivit några på 15 år. Det är ngt som inte har läkt på rätt sätt, brukar inte gå till doktorn om jag fortfarnde kan gå! Man är bra jävla dum ibland!
Om Arne kan hjälpa dig kanske du kan skriva nåt om det, kanske kan det hjälpa mig oxå. Kan inte köra PecDeck heller märkte jag i måndags, men det spelar mindre roll för den övningen brukar jag ändå inte köra.
DIPS är ju ett måste, kör med viktbälte och superstrikt så kan du inte undgå det otroliga pump man får!
Hmm, tänk att fler hade samma axelproblem på samma övning. Kände mig rätt ensam om det innan du skrev.
//Micke

Åse Columbus
2002-05-30, 09:20
Utan att ha läst allt i denna tråd.....

ett litet förslag...kör lite rotatorcuff övningar för att stärka axeln. ;)

Åse :cool:

leffo
2002-05-30, 16:24
Håller med Åse, du måste försöka stärka axeln så att det inte händer igen. Sök på rotator-cuff på forumet så kommer det opp en massa bra länkar.