handdator

Visa fullständig version : Öppen utmaning (En Svensk Klassiker)


Kjellstroem
2005-07-22, 18:40
Som sagt, öppen utmaning till alla er lönnfeta bulkande tjockisar till baddybilders. *rolleyes*
Förlåt, bara skämta. Ta det lugnt. (vill ju inte att ni klämmer ihop mig lättare än en CoC #2 om vi skulle träffas).

Till saken. Bland mina mål att bli "en vältränad jävel" ingår bl.a att kunna genomföra "en svensk klassiker".
För er som inte vet vad det är så:
Kortfattat: Inom en 12 månadersperiod ska man åka Vasaloppet, simma Vansbrosimmet, cykla Vättern runt och springa Lindingöloppet.
Läs mer på http://www.ensvenskklassiker.com/

Förmodar att det åtminstone finns ett par stycken här på Kolo som skulle vara intresserade av att genomföra detta. Vill man inte göra det inom 12 månader (om man t.ex aldrig har åkt skidor innan samt ej är simkunnig just nu ;)) så går det att köpa ett "klassikerpass" vilket innebär att man kan göra ett av momenten nu, sen ta resten när man känner för det, t.ex ett om året, tills man har genomfört alla och då får sin medalj.

Nästa lopp i ordningen är Lindingöloppet som går av stapeln 24:e september..
Läs mer på http://www.lidingoloppet.se/

Eftersom alla bör vara löpkunniga tycker jag det kunde vara ett bra lopp att starta med. Det är inte så jävla farligt egentligen, 30km löpning.
Tänker själv börja löpträna lite lugnt nu (63 dagar kvar) för att åtminstone kunna genomföra det utan att dö på kuppen :)

Vi kan iaf ha den här tråden öppen för all diskussion vad det gäller klassikern eller de individuella loppen. Vill man inte genomföra klassikern men tänker genomföra något av loppen som tillhör så kan man givetvis diskutera det här också.
Det kan diskuteras träningsupplägg, resultat, om man vill träffas innan/efter och umgås och allt annat mellan himmel och jord i tråden.
Sen är det bara att bumpa upp tråden nästa år när det är dags för Vasaloppet.

Så:
Vilka är intresserade av klassikern och sugna på att/tänker genomföra Lidingöloppet i år?
Vilka är intresserade men vill kanske vänta lite längre innan man hoppar på tåget?

Själv avskyr jag egentligen alla "långdistansträning" men ska man bli jävligt allsidigt tränad så får man väl plåga kroppen lite :) När/Om man genomfört alla 4 kommer man nog vara nöjd och stolt iaf.

Mvh Christian

Jax
2005-07-22, 20:57
Någon klassiker blir det inte än på ett tag. Är helt enkelt inte sugen än. Däremot så ska jag springa LL för tredje gången i år. Nästa år är även tanken att jag ska cykla runt Vättern, så jag är med till hälften i alla fall.

Om man är slö och inte orkar Vasaloppet så är det giltigt att skida Engelbrektsloppet också. Det är 60 km.

Olsson
2005-07-22, 21:14
Jag ska genomföra en svensk klassiker förr eller senare. Det är väl mest skidåkningen som är problemet för mig här nere i skåne. Och ska klassikern genomföras för mig så ska de vara vasaloppet och inget annat! Bara för sakens skull. Om man bortser från skidåkningen så skulle jag nog kunna genomföra det nästa år ganska bra, men har jag inte pengar till alla reser och startavgifter som student. Inte heller har jag några pengar till att köpa skidor. Så förmodligen får det bli när jag är klar med studierna och fått jobb.

Lycka till med din klassiker hur som helst!

precis
2005-07-23, 09:27
Är man godkänd om man springer 2km och går 28km? :hbang:

Kjellstroem
2005-07-23, 10:02
Är man godkänd om man springer 2km och går 28km? :hbang:

Lär finnas något maxtid man måste komma under, har dock ingen aning om vad den är. Det är möjligt att du måste gå de 28km väldigt fort isåfall :)

hobbitar
2005-07-23, 10:28
Vasaloppet är nog det som är minst ansträngande, jag har iof inte simmat och sprungit men dom säger det....

rosto
2005-07-23, 10:36
Vasaloppet är nog det som är minst ansträngande, jag har iof inte simmat och sprungit men dom säger det....
Simningen är lättast efter vad jag hört, därför sparar jag den till sist.. :)

Cilia
2005-07-23, 11:48
Jag har också det här i tankarna men längre fram i livet.
Det som gör att jag tvekar på att göra klassikern är cyklingen.
Jag vet inte om jag kan förmå mig att cykla 30 mil.
Simma och springa ska jag nog kunna klara med rätt träning.
Vasaloppet har jag alltid velat köra och jag kan ta mig tusan komma i bättre form än många av dom som kör nu. Måste bara fräsha upp mina längdskidskunskaper. Men som sagt cykeln, vette tusan.

Kjellstroem
2005-07-23, 12:27
Jag har också det här i tankarna men längre fram i livet.
Det som gör att jag tvekar på att göra klassikern är cyklingen.
Jag vet inte om jag kan förmå mig att cykla 30 mil.

Du ska bara trampa och styra, hur svårt kan det vara
*flex*

Cilia
2005-07-23, 12:31
Du ska bara trampa och styra, hur svårt kan det vara
*flex*
eehhhh rumpan och benen men framförallt rumpan och längden det tar att genomföra.

Semiramis
2005-07-23, 12:32
Du ska bara trampa och styra, hur svårt kan det vara
*flex*
Och sitta på en cykelsadel *aaaj*.

Olsson
2005-07-23, 13:00
eehhhh rumpan och benen men framförallt rumpan och längden det tar att genomföra.

En bra sadel och ett par riktiga cykelbyxor är att rekomendera. Sen får man inte så ont längre. Några längre turer på 4-5 timmar innan så man väjer rumpan oxå, sen ska det inte vara några större problem.

Kjellstroem
2005-07-23, 16:19
En bra sadel och ett par riktiga cykelbyxor är att rekomendera. Sen får man inte så ont längre. Några längre turer på 4-5 timmar innan så man väjer rumpan oxå, sen ska det inte vara några större problem.

Trams. jag ska härda röven. Struntar i sadel, sitter direkt på ramen istället. :hbang:

Henke
2005-07-23, 18:22
Jag har kört klassikern tre ggr nu så jag har gjort mitt, vasan är helt klart roligast, cyklingen jobbigast och simningen lättast. Iallafall upplaevde jag det så.
Anledningen till det är att simningen går relativt fort medans cyklingen är ett jäkla nötande, iof körde jag på mountainbike, kanske blir bättre med en bättre lämpad cykel.
Att jag tyckte/tycker att vasan är roligast kan också bero på att det är det enda av loppen jag tränat inför, springa tycker jag e ganska trist, simma likaså och cykla tar en jäkla tid.

Men kommer du att köra vasan nästa år så syns vi nog, tänkte fortsätta köra det loppet.

MVH

Henke
2005-07-23, 18:24
Trams. jag ska härda röven. Struntar i sadel, sitter direkt på ramen istället. :hbang:

Första gången jag körde vättern hade jag cyklat tre mil innan, jag hade blödande skavsår i arslet vid målgång, det tog mig 22,5 timmar att komma runt, så till nästa gång skaffade jag ett par riktiga cykelbrallor, dom är jättefina med hängslen.

MVH

rosto
2005-07-24, 08:05
Första gången jag körde vättern hade jag cyklat tre mil innan, jag hade blödande skavsår i arslet vid målgång, det tog mig 22,5 timmar att komma runt, så till nästa gång skaffade jag ett par riktiga cykelbrallor, dom är jättefina med hängslen.

MVH
Är det bättre att köra utan cykelbyxor när man härdar röven :confused:

Tänkte börja cykla till och från jobbet nästa sommar, ca 6 km enkel väg och kommer att köra utan cykelbyxor (cyklar i arbetskläder, lugnt tempo)

På längre pass kör jag med byxorna.

Röven skall få :whipped:

Tolkia
2005-07-24, 11:14
Simma Vansbrosimningssträckan i bassäng är ju inget problem (det skall vara hastigheten, då - vad är maxtiden?) men hur mycket svårare blir det ute, när det är strömt och KALLT?

Jax
2005-07-24, 16:35
Simma Vansbrosimningssträckan i bassäng är ju inget problem (det skall vara hastigheten, då - vad är maxtiden?) men hur mycket svårare blir det ute, när det är strömt och KALLT?
Simma åt rätt håll (medströms) och använd våtdräkt :D

Sista kilometern är visserligen motstöms men det ska visst inte vara så farligt har jag hört.