Visa fullständig version : Paleolitisk kost och träning
Går dessa ihop väl?
Jag inser att den primära kolhydratskällan blir från frukt och grönt, men utöver det fylls ju kosten med massa nyttiga fetter och protein. Det borde väl gå ihop med vanlig styrketräning?
Åse Columbus
2005-07-22, 15:03
det kan ta lite tid innan din kropp vänjer sig vid att använda andra typer at kolhydrater än de den varit van vid...men ett par månader...sen e man igång som vanligt....
som sagt lite trött vid omläggningen ....sen vänjer sig kroppen.. *flex*
Fast kolhydraterna i frukt o grönt är väl sämre än de i sädesslagen?
Jag vill minnas att en av de mer namnkunniga förespråkarna för paleolitisk kost, Fredrik Paulún, själv har skrivit att han inte rekommenderar paleolitisk kost för "hårt" tränande. Det var ju i och för sig ett tag sedan, och han har ju en, hm, ska vi säga ickedogmatisk, tendens.
Själv kan jag tänka mig att det blir svårt att återhämta sig fort nog med så liten mängd kolhydrater, och dessutom av en så (tydligen) värdelös typ. Värdelös särskilt för tränande alltså. Inte nog med att de är väldigt långsamma, de mättar ju först och främst levern. Har jag hört.
baldrick
2005-07-22, 20:10
Går dessa ihop väl?
Jag inser att den primära kolhydratskällan blir från frukt och grönt, men utöver det fylls ju kosten med massa nyttiga fetter och protein. Det borde väl gå ihop med vanlig styrketräning?
Jag har gjort detta under ungefär ett halvår. Kroppen mådde jättebra. Min personliga åsikt är att det inte går att äta bättre än så. Dvs helt optimalt för
kroppen, men som sagt det är bara en åsikt.
Nackdelarna:
- Strikt Paleolitisk kost kräver extremt mycket disciplin.
- Det handlar extremt mycket förberedelser hela tiden.
- Det ställer ganska stora krav på din matlagningsförmåga. I alla fall om
vill ha variation.
- Du får äta extremt stora mängder. Jag åt och åt och åt och åt och
ändå tappade jag fettvikt. Det är jobbigt att äta tillräckligt mycket
energi för hård träning tycker jag. Det går men det är tungt ibland.
Men orkar du, så är det i mitt tycke den bästa kosthållning som finns.
mangemani
2005-07-22, 20:19
det kan ta lite tid innan din kropp vänjer sig vid att använda andra typer at kolhydrater än de den varit van vid...men ett par månader...sen e man igång som vanligt....
som sagt lite trött vid omläggningen ....sen vänjer sig kroppen.. *flex*
gäller det också under deff när man drar ner på kolhydraterna drastiskt och ökar fettintaget?
Fast kolhydraterna i frukt o grönt är väl sämre än de i sädesslagen?
På vilket sätt? Problemet, som jag ser det, är möjligen att man måste äta betydligt MER frukt och grönsaker för att få i sig en viss mängd kolhydrater. Och det kräver att man lär isg lite om grönsaker; det går inte att köra något slags "paleokost" på sallad och tomater (då blir man nog mer än LITE trött ...).
- Du får äta extremt stora mängder. Jag åt och åt och åt och åt och ändå tappade jag fettvikt. Det är jobbigt att äta tillräckligt mycket energi för hård träning tycker jag. Det går men det är tungt ibland.
Det va det här jag förutsåg litegrann, jag kommer bli tvungen att äta en sjuhelsikes mycket frukt för att komma upp i kolhydratsnivån jag ligger på vanligtvis om ens det.
En fråga till dig som gått igenom det, åt du mycket inälvsmat, typ ögon tunga lever njurar hjärta hjärna etc ? Läste att inälvorna va favoritdelarna på djuren hos hunter-gatherer(aka paleolitisk kost) människor, och att de ibland slänger bort muskelkött om de har för mycket av det.
Cartwright
2005-07-24, 13:39
Håll utkik efter den här boken! (http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=1594860890&mscssid=XG61EB537CE69KWG2KUPL2SAMC7FENPE)
Kolla här också: Paleo Newsletter (http://www.thepaleodiet.com/newsletters/PaleoNewsletterVol1Issue2.pdf)
En fråga till dig som gått igenom det, åt du mycket inälvsmat, typ ögon tunga lever njurar hjärta hjärna etc ? Läste att inälvorna va favoritdelarna på djuren hos hunter-gatherer(aka paleolitisk kost) människor, och att de ibland slänger bort muskelkött om de har för mycket av det.
Tunga är fint kött :eating: , ögon är inte mycket näring, mest vatten.
Något som är finfint är ju benmärg, fett och näringstätt. Stenålderfolket skulle inte lämna ben efter sig utan att först äta upp benmärgen :eating:
baldrick
2005-07-24, 17:33
Det va det här jag förutsåg litegrann, jag kommer bli tvungen att äta en sjuhelsikes mycket frukt för att komma upp i kolhydratsnivån jag ligger på vanligtvis om ens det.
Ja, det är generellt sätt mer näring i inälvsmaten. Märg, lever och hjärta är kanon. Synd bara att jag tycker det smakar apa. :cool: Jag undvek det. Låtsades som om det regnade.
Arne Persson
2005-07-24, 17:46
Glöm inte att det även kan ha förekommit viss kannibalism under paleolitikum. Så även detta bör tagas med i den paleolitiska kosten.
Highlander
2005-07-24, 17:49
Något som är finfint är ju benmärg, fett och näringstätt. Stenålderfolket skulle inte lämna ben efter sig utan att först äta upp benmärgen :eating:
ah, äntligen finner jag svar på frågan om benmärgens näringsrikedom, har haft för vana att tugga i mig det mesta inklusiven ben från tex. kyckling.
är det främst fett(räknar med att det är av de onyttigare slagen) eller finns det möjligtvis nämnvärda mängder protein i märgen?
Glöm inte att det även kan ha förekommit viss kannibalism under paleolitikum. Så även detta bör tagas med i den paleolitiska kosten.
Jag ska ha grillning imorrnkväll om vädret tillåter, säg du har en fin överarm har du lust att dyka förbi och "bjuda på dig själv"? :)
Går dessa ihop väl?
Inte om man tränar ganska mycket.
Det är inte så lätt att äta de mängderna kolhydrater per dag som det krävs för att man ska kunna träna fullt ut. Om du tänker försöka så vänj dig av vid andra kolhydratskällor gradvis så att det helt plötsligt inte blir 3 kg frukt och grönt per dag.
Sikta inte på att försöka upprätta hålla någon större dos konditionsträning med hög intensitet med en sådan diet heller.
o hur var det nu med fruktsocker och dess påverkan på muskelbygge?
King Grub
2005-07-24, 19:25
Fruktos främjar insulinresistens, och jämfört med t ex glukos främjar även den hepatiska metabolismen av fruktos lipogenes och kan bidra till hyperlipidemi.
Ref:
Nutr Rev. 2005 May;63(5):133-57. Dietary fructose: implications for dysregulation of energy homeostasis and lipid/carbohydrate metabolism.
Nutr Meta. 2005 Feb 21;2(1):5. Fructose, insulin resistance, and metabolic dyslipidemia.
Inte om man tränar ganska mycket. Sikta inte på att försöka upprätta hålla någon större dos konditionsträning med hög intensitet med en sådan diet heller.
Det här verkar väldigt konstigt, kanske är det typen av träning man borde se upp med?
In support of this notion (increased efficiency of fat utilization during exercise) is evidence from the Ache hunter-gatherers from Paraguay. My research colleague, Dr. Kim Hill from the Univ of NM has spent the last 30 years studying the Ache people and has gone along with the men as they hunt peccaries in the forests. Kim reports that the men frequently would get up in the morning, eat no breakfast and then chase after peccary herds, in hunts that could last 6-8 hours or more. During this time the Ache men took no food and only drank water during the extended chase. Kim said he tried to "run with the hunt" with the Ache men, but could never do it. He always had to have his breakfast to be able to keep up. He told me the Ache men would laugh at him. Apparently, these hunters have metabolic systems that make magnificent use of the fatty acid metabolic pathways. It would be interesting to measure IMT stores, and beta-oxidation pathways (fat breakdown) in the Ache and compare them to westerners.
http://www.thepaleodiet.com/faq.htm
Det råder heller inga större tvivel om att människan på "stenåldern" eller den paleolitiska tidsepoken var en väldigt fysiskt aktiv människa.
Det råder heller inga större tvivel om att människan på "stenåldern" eller den paleolitiska tidsepoken var en väldigt fysiskt aktiv människa.
Väldigt aktiva är nog en överdrift. Att äta över 5000 kcal per dag plus att på det äta så mycket att man bygger upp reserver måste vara väldigt jobbigt på den typen av diet (Det är jobbigt nog på en vanlig diet.), särskilt om man går på vad man påstår att man åt i faqen som du länkade till.
Mer troligt är att de gick och samlade käk några timmar per dag.
Käk involverar då insekterslarver, insekter, ägg, frön, musslor, växter, kött från redan döda djur, smådjur och fisk från olika typer av fällor osv.
Skulle de jaga så la de sig i bakhåll för några djur och sen var det bara att vänta, lyckades de döda ett större djur så räckte den maten ett tag och då slapp de ge sig ut igen. Självklart bär de inte med sig de magraste delarna av djuren utan de mest mest energi dvs så feta som möjligt.
Angående herdarna.
Att någon som har en extremt bra konditon är mycket bättre på att använda fett som energikälla är väl inget konstigt på något sätt men har du så bra kondition att du använder huvudsakligen fett som energi vid något så när intensiv konditionsträning?´Att undersöka intramuskulära förråden av fett skulle antagligen inte visa på något som en bra långdistansare har även om det självklart kan vara genetiskt hur mycket fett man kan lagra. Om herdarna alltid skött kosten på det sättet bör det iofs ha gynnat de med möjlighet att lagra mer fett men då är det unikt för just deras grupp av människor.
Jag undrar om det i fallet med Ache-folket vs. den moderne västerlänningen inte också kan handla om vad man är van, d.v.s. vilken förmåga man har att uthärda olika sorters obehag. Forskaren upplevde det förmodligen som om han var "tvungen" att få i sig frukost, men det är inte säkert att han verkligen hade varit det om det hade krisat. Alternativt hade han förmodligen kunnat lära sig att jaga på fastande mage; kanske inte lika bra som Ache-folket, men avgjort bättre än innan. För som jag förstår det av den citerade texten har de inte undersökt fysiologin hos dessa människor, utan talet om ett ökat utnyttjande av fett som bränsle baseras på rapporter om människornas beteende, så det handlar ju om teorier.
Edit: Sedan tror jag som z_bumbi, att man ofta glömmer att stenålderfolket vad man vet inte var ett folk av effektiva jägare på köttdiet (jfr de stora kattdjuren) utan jägare och samlare. Och eftersom det, åtminstone i en varmare urskogsmiljö är lättare/effektivare att samla mat än att jaga den nutgjordes förmodligen en rätt stor del av kosten av sådant som man hittar på marken och under stenar: myrägg, larver, maskar, musslor, rötter, frön ... Det finns de som tycker att en matsedel bestående av biff och sallad kan kallas "stenålderskost" men jag håller inte riktigt med där (utan att dissa stenålderskost per se).
OT :D
Mindre mammut, 4 ton, varav 2 ton kött.
150 kcal per 100 g kött ger 3 miljoner kalorier.
Är stammen 30 individer och kräver i snitt 3000 kcal per dag räcker mammuten i en månad :D
...kunde inte låta bli att räkna...
Forts. på OT: Hur bevarar man mammuten i en månad (även stekt mammut måste ju hinna bli dålig på den tiden utan kylskåp, undantaget vintertid på ställen där det blir fryskallt)? I och för sig kan man äta saker utan att bli sjuk ganska långt efter att vi idag dömt ut dem, men en månad ...?
(kunde inte låta bli att undra)
Forts. på OT: Hur bevarar man mammuten i en månad (även stekt mammut måste ju hinna bli dålig på den tiden utan kylskåp, undantaget vintertid på ställen där det blir fryskallt)? I och för sig kan man äta saker utan att bli sjuk ganska långt efter att vi idag dömt ut dem, men en månad ...?
Sänk delarna i en lagom djup sjö (+4 grader och lite syre) eller så gräver du en djup grop, finns det mammutar så finns det oftast även permafrost.
Att torka köttet är ju också ett alternativ men det vet jag inte om man gjorde.
Arne Persson
2005-07-25, 10:30
OT :D
Mindre mammut, 4 ton, varav 2 ton kött.
150 kcal per 100 g kött ger 3 miljoner kalorier.
Är stammen 30 individer och kräver i snitt 3000 kcal per dag räcker mammuten i en månad :D
...kunde inte låta bli att räkna...
samt att dom dessutom under tiden även konsumerade en Mercks noshörning eller en ullhårig noshörning mm.
Edit: Sedan tror jag som z_bumbi, att man ofta glömmer att stenålderfolket vad man vet inte var ett folk av effektiva jägare på köttdiet (jfr de stora kattdjuren) utan jägare och samlare. Och eftersom det, åtminstone i en varmare urskogsmiljö är lättare/effektivare att samla mat än att jaga den nutgjordes förmodligen en rätt stor del av kosten av sådant som man hittar på marken och under stenar: myrägg, larver, maskar, musslor, rötter, frön ... Det finns de som tycker att en matsedel bestående av biff och sallad kan kallas "stenålderskost" men jag håller inte riktigt med där (utan att dissa stenålderskost per se).
Exakt, i varmare urskogsmiljö, i ett klimat som sverige skulle man antagligen äta mer frukter, bär, grönt och nötter under den varmare delen utav året och under vintern "tvingas" till att jaga. Dessutom skulle kroppsvikten hos människorna öka och falla i säsonger iochmed att fångstens fetthalt varierade under året.
Man äter allt på en gång och stoppar in mammuten i fettcellerna :D
Styckar upp köttet i lagom bitar om 75 - 100 kg och hänger upp det utom räckhåll för större rovdjur.
Därefter är det bara till att skala av lagom mängd kött allt eftersom. Alla djurkroppar måste hänga ett tag för att möras. Det är på ytan angreppen sker av mögel/bakterier/svamp och genom att det hela tiden kommer fram ny ren/steril yta hinner bakterie/mögel-talen INTE stiga så mycket att köttet blir okänligt ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.