handdator

Visa fullständig version : mitt schema! kan nån kolla igenom det för att se ifall det är bra?


xenite
2005-07-22, 01:17
hej! jag har en fråga. det handlar om att jag vill gå upp i vikt.men det ska då vara i muskler. det e såhär att jag har kört på gym i 1 år nu.då ahr jag kört 3ggr i veckan.å då inkluderar det alla övningar som man kör på gymmet.ben,rygg,biceps,triceps ,mage,bröst. och jag har kört 12x3 på varje övning..men nu e det såhär att jag har hört av en annan att man ska köra ungefär 8x3 för att musklerna ska "växa" mera så att dom syns.så nu har jag kört det i en månad ungefär.plus att jag går 4ggr/veckan på gymmet..det jag undrar nu e ifall det e ett bra schema för att gå upp i muskelmassa.och så att msukerlan ska "synas" mera? låter det som ett bra schema? tack på förhand//oscar


jag är 16 år.väger 70kilo,är runt 180. kosten bruakr väl bli pasta å kött efter gymmet.har inte tänkt på kosttillskott heller. har för mig att det räcker att äta "rätt" bara

Endumen
2005-07-22, 01:22
hej! jag har en fråga. det handlar om att jag vill gå upp i vikt.men det ska då vara i muskler. det e såhär att jag har kört på gym i 1 år nu.då ahr jag kört 3ggr i veckan.å då inkluderar det alla övningar som man kör på gymmet.ben,rygg,biceps,triceps ,mage,bröst. och jag har kört 12x3 på varje övning..men nu e det såhär att jag har hört av en annan att man ska köra ungefär 8x3 för att musklerna ska "växa" mera så att dom syns.så nu har jag kört det i en månad ungefär.plus att jag går 4ggr/veckan på gymmet..det jag undrar nu e ifall det e ett bra schema för att gå upp i muskelmassa.och så att msukerlan ska "synas" mera? låter det som ett bra schema? tack på förhand//oscar


jag är 16 år.väger 70kilo,är runt 180. kosten bruakr väl bli pasta å kött efter gymmet.har inte tänkt på kosttillskott heller. har för mig att det räcker att äta "rätt" bara


12*3? Menar du 12 set och 3 reps per set eller tvärt om?

Jag skulle satsa på att köra 5 set med 6 reps på varje övning samt köra med ganska tunga vikter. Glöm bara inte att köra uppvärmningsset innan!

xenite
2005-07-22, 01:34
12*3? Menar du 12 set och 3 reps per set eller tvärt om?

Jag skulle satsa på att köra 5 set med 6 reps på varje övning samt köra med ganska tunga vikter. Glöm bara inte att köra uppvärmningsset innan!

12*3 menar jag:) ok.rekommenderar du nått kosttillskot eller nått då?

P3trus
2005-07-22, 01:41
12*3 menar jag:) ok.rekommenderar du nått kosttillskot eller nått då?

Ja, du borde iaf få i dig något efter träningen..protein och snabba kolhydrater.
En gainer är ju att rekommendera, men vissa föredrar att blanda själva. Jag själv kör med Gainer Pro, enkelt och billigt ! :)

Endumen
2005-07-22, 01:46
12*3 menar jag:) ok.rekommenderar du nått kosttillskot eller nått då?

Håller med talaren innan mig, en gainer är både enkel, relativt billig och man får i sig protein och snabba kolisar.

Fast det viktigaste är ändå att äta riktigt.

xenite
2005-07-22, 01:57
Håller med talaren innan mig, en gainer är både enkel, relativt billig och man får i sig protein och snabba kolisar.

Fast det viktigaste är ändå att äta riktigt.


ok.men då måste ja fråga lite frågor angående om gainers. jag har hört att ifall man använder det så kan det få motsatt effekt och man kan blir tjock istället? sen så undrar jag också ifall man ska äta som jag har gjort tidigare efter gymmet.fast jag har tagit gainer? eller ska jag hoppa måltiden efter gymmet ifall jag har tagit gainer?

Endumen
2005-07-22, 02:06
ok.men då måste ja fråga lite frågor angående om gainers. jag har hört att ifall man använder det så kan det få motsatt effekt och man kan blir tjock istället? sen så undrar jag också ifall man ska äta som jag har gjort tidigare efter gymmet.fast jag har tagit gainer? eller ska jag hoppa måltiden efter gymmet ifall jag har tagit gainer?


Har du tränat hårt så tror jag att det inte finns någon risk att du blir tjock av att dricka en gainer. Men hör med någon av moderatorerna, för dom brukar alltid ha bra svar...

Jag skulle göra såhär: Dricka gainern direkt efter jag tränat och sedan äta sedan vanlig mat någon timme efter det att jag kommit hem.... Fast det beror ju på vilken tid på dygnet jag tränat osv.

xenite
2005-07-22, 02:36
Har du tränat hårt så tror jag att det inte finns någon risk att du blir tjock av att dricka en gainer. Men hör med någon av moderatorerna, för dom brukar alltid ha bra svar...

Jag skulle göra såhär: Dricka gainern direkt efter jag tränat och sedan äta sedan vanlig mat någon timme efter det att jag kommit hem.... Fast det beror ju på vilken tid på dygnet jag tränat osv.
ok:) tadck för all hjälp! men en liten dum fråga bara.hur får jag tag i moderatorerna? e nybörjare här:)

Bjorne
2005-07-22, 03:08
ok.men då måste ja fråga lite frågor angående om gainers. jag har hört att ifall man använder det så kan det få motsatt effekt och man kan blir tjock istället? sen så undrar jag också ifall man ska äta som jag har gjort tidigare efter gymmet.fast jag har tagit gainer? eller ska jag hoppa måltiden efter gymmet ifall jag har tagit gainer?Du blir inte fet av en vanlig gainer. Själv drar jag en gainer under träningen, en efter, sedan direkt hem, 4 polarkraft skivor med tjockt lager hallonsylt och oboy till det, där efter (kanske 45-60min senare) blir det pasta och kött, sedan pasta och kött och sedan pasta och kött och mjölk till dessa måltider. Håller på sådär så länge jag kan, jag är inte fet. Min poäng är att du inte blir fet över en natt, utan att det tar ett bra tag. Ät mycket och lite extra, se ifall du lägger på dig eller inte, gör du det skär du bara ner lite :)

Fredrik_
2005-07-22, 08:28
Tjena,

Jag är lite nyfiken på antal övningar du kör. Du skriver att du kör "alla övningar på gymmet" vilket kan bli en hel del totalt. Det låter som att du är relativ nybörjare, kör helkroppspass fyra gånger i veckan, och 8*3 på varenda övning. Utan att veta mer om hur många övningar det egentligen är så är det väldigt svårt att säga.. men jag tycker det låter som en viss risk för att du gör alldeles för mycket. Men, jag kanske missförstod ditt upplägg..

Nu finns det många här som kan mycket mer än vad jag kan.. fortfarande rätt färsk själv, men posta vilka övningar du kör så kan du säkert få mycket bättre feedback av "experterna" här. Läs även övningsförslagen som Z_bumbi skrivit i Best-of-delen.

Allan
2005-07-22, 09:52
Hej och hå och välkommen. Börja med att titta i Best of - delen. Där finns så att säga grundläggande kunskaper för alla nybörjare (och andra med). Det finns ytterst sällan anledning att tillverka egna träningsprogram; det finns redan bra varianter föreslagna där.

Jag ska bumpa upp en gammal tråd om det här....


allan

aliquis
2005-07-22, 10:48
Jag skulle ju hellre köra 8 reps än 12, fast antagligen fler än 3 set isf, synligare muskler får du om du drar ner på fläsket. Om en gainer ger så mycket mer än mat direkt efter passet är jag inte heller säker på, men jag har ingen mat direkt efter passet så =P

Du sade inte riktigt HUR du tränar annars, du kör helkropp på tre pass i veckan? Kör du med fria vikter eller maskiner? Tänkte om det kanske var något i stil med ett nautilusgym bara det att du kör 3 set på alla maskiner.