handdator

Visa fullständig version : Min syn på träning.


Herkulez
2005-07-21, 23:24
utan att skryta eller nåt så tycker jag väl att jag kan påstå att jag tillhör en av dom större på kolo och därför tänkte jag att det kanske är intressant att höra min syn på träning. Har druckit en vinare så det är säkert rätt osammanhängande :D

Träningen

Jag har alltid varit en sån person som baserat mina pass på känsla, har jag kännt för att köra en 30reppare i knäböjjen så har jag gjort det, har jag kännt för att träna axlar istället för armar fast jag körde det för 3dagar sen så gör jag det. Har aldrig följt ett schema, aldrig skrivit i ett block hur många reps jag gjorde i en viss övning veckan innan. Jag tränar för att det är kul och tvingar jag mig att köra efter ett visst sätt fast jag inte känner för det så är det inte kul mer för mig och då har träningen tappat sin poäng.

När jag var yngre så var jag helt besatt att bli så stark som möjligt, gjorde 107,5 i bänken i nian med en kroppsvikt på 66kg, 200 i böjjen i smithen nån månad innan jag fyllde 17 vägandes 74kg, 270 i böjjen när jag var 20-21 och 170 i bänken med stopp samtidigt. Nu 4-6 år senare så är jag inte ens i närheten av dom viktena, bänken kör jag inte mer pga axelskada, böj kan jag inte köra mer för tillfället för att jag slet upp en gammal ryggskada från den tiden, axelpressar kör jag på bra mycket mindre vikter än då för att jag blivit så rädd om axlarna efter bänkskadan etc. overall så kör jag på mycket mindre vikter nu och hur kommer det sig? jo jag har lärt mig en sak som är fruktansvärt viktigt ifall man ska bli en bra byggare...MUSKELKONTAKT... Jag har lärt mig att riktigt koncentrera mig och dra/pressa med nästan enbart den muskeln jag tränar för tillfället, och det har gjort så att jag inte kan "vålda" på samma sätt som förut med vikterna men även så att jag håller mig skadefri, återupphämtar mig bättre och växer bättre. Jag ska ändå inte bli en styrkelyftare, tyndlyftare, strongman etc så varför ska jag vara stark??!! Har även pratat med många av dom bättre byggarna som huserade i boden på 80-talet och dom körde på samma sätt som jag kör nu, lättare viker, mer strikt men mer kontakt.
4-5pass i veckan, 12-20set, 6-15reps, varierar som fan.

Viktigaste är inte hur tungt du kör, utan hur länge du orkar köra och hålla igång.


Maten.

följer inte nya rön, matar proteiner fast "kroppein inte kan ta upp det", tar tex 50-70gram proteiner efter passet, äter mellan 320-400gram proteiner varje dag, äter efter känsla precis som träning. ibland tar jag skumbananer fast malto är bättre, varför? jo för att jag känner för det, skulle jag följa matschema slaviskt så skulle det hända samma sak som om jag följde ett träningschema slaviskt: jag skulle bli utråkad, less och inte orka hålla och mata i mig all föda som krävs för att bli stor. Som allan sa engång, för att bli stor måste du äta mycket.

Äter väl inte så mycket, har svårt för mat men har genom trial and error lärt mig att min kropp växer bäst på högt med protein, ca 300-400gram kolisar och lågt på fett. Vissa kan tycka proteiner är alltför högt och visst är det säkert det, men jag ligger hellre för högt än för lågt, många har säkert en annan syn på det här men i dont care, känns det rätt för mig så är det rätt jag mår bra av att äta så mycket och då har jag lättare att behålla motivationen.

Psyker mår inte bra av att följa en strikt kosthållning hela tiden, inte min iaf därför tillåter jag mig själv att då och då i 1vecka (eller hur länge jag nu känner för det) äta hur mycket/hur lite jag vill. Jag har inte den diciplinen att hålla strikt kost hela tiden, så istället för att hålla det så länge jag står ut och sen bli less och slarva under en längre tid så håller jag bara 90& kosthållning, äter kakor när jag vill och känner jag för att inte äta nå alls nån enstaka gång så gör jag det, då har jag lättare att hålla i längden.

Tillåter mig själv att äta godsaker gör jag rätt mycket, inte nå stora mängder men en bulla hit eller dit, varför jag kan göra så kommer jag ta under nästa segment, kardion

så här kan sen vanlig dag se ut, har lite svårt att få i mig mat på morgonen så det blir inte så avancerat

morgon: 60gram vassle, 5-6dl sockerfri youghurt.
mellanmål: 1 burk kesella, 2 mackor
lunch: kycklingsallad +lite pasta
mellanmål: 50gram vassle med mjölk
mellanmål: äggröra
middag: 200gram rött kött, lite dressing, 70gram ris
efterträning: 50-70gram vassle +80gram malto
kvällsmål: 1burk kesella
EDIT: ska kanske tillägga att det inte är så jag äter varje dag, men brukar försöka hålla samma antal kcal vid varje mål. Brukar väga upp allt onyttigt med en proteindrink med, som idag vid 20,00 blev jag sugen på bullar så jag värmde några stycken men drack 50gram vassle till det.


Kardio

Kardio försöker jag köra året runt, iaf 3 långprommisar i veckan, har en hund så det blir lite lättare att göra det. Hade jag tränat på ett mer fitnessinriktat ställe med massa kardiomaskiner så hade jag garanterat kört iaf 15minuter efter passen med, för kör man kardio så kan man tillåta sig själv att slarva mer, sen en kropp under rörelse tror jag iaf är en kropp som blir mer mottaglig för energi. Har en hund så det blir väl lite lättare att motivera sig själv att gå ut, kör inte morgonprommisar offseason för då vill jag få i mig mat på engång när jag vaknar.

sammanfattning
Vet att jag inte kommer bli ett proffs (vill inte det heller, ska bara väga max 90kg i tävlingsform innan jag är 32) så jag tar det hela med ro, tränar för att det är kul, sen att man får lite muskler så är det inte helt fel. Skulle aldrig tvinga mig att träna, då vilar jag hellre tills jag vill träna. Avancerar inte till allt heller, kör efter KISS principen. kostillskott kör bara protein och malto, nu kör jag ZMA till det med men det är första gången.


TRÄNA FÖR ATT LEVA men LEV INTE FÖR ATT TRÄNA då blir det bara pannkaka av det hela och det håller nästan aldrig i längden.
har ni frågor eller synpunker så svarar jag när jag är nykter, blir det massa edits sen så är det för att jag nyktrat till :D

//småfull Johan.

Bolio
2005-07-21, 23:28
Ärligt talat, och bortsett från att leka ***-anhängare (även fast *** är Gud) och att jag gillar dig personligen så var det där bland det bästa jag någonsin har läst här på kolozzeum kring träning. Om inte det allra bästa.

Herkulez
2005-07-21, 23:30
thanks mate, har en ganska avslappnad syn till träningen faktiskt =)

ska sova nu och se om det är så vettigt som det lät när jag skrev det haha.

spacedog
2005-07-21, 23:32
Uppfriskande! :hbang: Men Kung Grub kommer bli ledsen. ;)

Nu till den riktigt intressanta frågan: vem är denna seriösa person och vad har han gjort med den riktige herkulez? :D

Bolio
2005-07-21, 23:32
Det har jag med, och det går skitbra för mig med. Så.. in your face alla töntar som mäter allt till punkt och pricka.

Och ja, det kommer låta lika bra när du vaknar. Men vafan dricker du på en torsdag för din alkisfinne? =D

Bamse
2005-07-21, 23:34
utan att skryta eller nåt så tycker jag väl att jag kan påstå att jag tillhör en av dom större på kolo

HAHA den dagen jag kan skriva ett sådant inlägg ........ :devil:

... will never come :D

Herkulez
2005-07-21, 23:34
Uppfriskande! :hbang: Men Kung Grub kommer bli ledsen. ;)

Nu till den riktigt intressanta frågan: vem är denna seriösa person och vad har han gjort med den riktige herkulez? :D
kan vara rätt seriös med =)

tänk på att min skriftförmåga är inte så bra, har alltid haft svårt att få ner från hjärnan på papper, verbala förmågan är desto bättre så hoppas ni förstår va jag menar.

The_RobRoy
2005-07-21, 23:35
bra skrivet herkan, du har dina ljusa stunder ;)

Kaboffastar
2005-07-21, 23:36
najs :)

GymTT
2005-07-21, 23:37
Jag ser på träningen väldigt seriöst, samt med kost och rätt mycket sömn även. Dock är det tugnt när man ser vissa oseriösa polare som blir stora även fast de krökar varje helg och käkar pizza osv osv :)
Thats life!

Herkulez
2005-07-21, 23:37
bra skrivet herkan, du har dina ljusa stunder ;)
ja dom är inte många men dom finns =)

High1ander
2005-07-21, 23:37
Jag hade för mig att en låda vin döda hjärnceller, men Herkiz bevisa mig fel verkar det som, verkar ha haft motsatt effekt där...

Herkulez
2005-07-21, 23:37
Jag ser på träningen väldigt seriöst, samt med kost och rätt mycket sömn även. Dock är det tugnt när man ser vissa oseriösa polare som blir stora även fast de krökar varje helg och käkar pizza osv osv :)
Thats life!
ja seriös är jag med, men jag tillåter mig själv aldrig att bli manisk.

Pudzianovski
2005-07-21, 23:38
Låter som ett "Johan Oldenmark" repotage i B&K från 90 talet.

Destra
2005-07-21, 23:38
Bra skrivet! :thumbup:
Nu fick man sig en tankeställare.

"TRÄNA FÖR ATT LEVA", härlig samanfattning, ska bli mitt motto.

Herkulez
2005-07-21, 23:39
Låter som ett "Johan Oldenmark" repotage i B&K från 90 talet.
tar jag som en väldigt fin komplimang, han är en förebild när det gäller inställning till träningen, men då har han hållt i länge med

JAM
2005-07-21, 23:39
Intressant läsning! Du är ett av många tydliga exempel på att bara på lär sig att träna hårt och rätt behöver man inte räkna GI för att bli grofv. :thumbup:

spacedog: Ja, det kan man fråga sig... :D

Razamanaz
2005-07-21, 23:40
Va du tvungen att bli lite småfull för att skriva detta? ;)

JAM
2005-07-21, 23:40
Jag ser på träningen väldigt seriöst, samt med kost och rätt mycket sömn även. Dock är det tugnt när man ser vissa oseriösa polare som blir stora även fast de krökar varje helg och käkar pizza osv osv :)
Thats life!
Och då är frågan: Vad skiljer dem från dig...?

Pudzianovski
2005-07-21, 23:40
tar jag som en väldigt fin komplimang, han är en förebild när det gäller inställning till träningen, men då har han hållt i länge med

Ja, han är en grym snubbe.

spacedog
2005-07-21, 23:46
tänk på att min skriftförmåga är inte så bra, har alltid haft svårt att få ner från hjärnan på papper, verbala förmågan är desto bättre så hoppas ni förstår va jag menar.

Men efter en vinare så flyter det ju på i skrift också - med mig är det precis tvärtom. Hur som helst så var det mycket bra - helt klart best of kolozzeum-kvalitet och en länk till Herkulez tankar bör komma automatiskt så fort det dyker upp ett inlägg av typen "jag har tränat i en månad nu men undrar hur många gram protein jag skall ta till morgonkaffet för att vara optimal"...

Mart|n
2005-07-21, 23:49
Du grappen är inte detta lite svårt?

blablabla.... ...270 i böjjen när jag var 20-21 och 170 i bänken med stopp samtidigt.


Böhöhöhö. :D

Berge
2005-07-21, 23:51
Jag ser på träningen väldigt seriöst, samt med kost och rätt mycket sömn även. Dock är det tugnt när man ser vissa oseriösa polare som blir stora även fast de krökar varje helg och käkar pizza osv osv :)
Thats life!


Du har inte tränat så länge va ? ,vänta ett par träningsår som kommer du få en helt annan syn på saker och ting

personligen så har min attityd till träning /tävling ändrats mycket genom dom 6 år jag tränat ,från galet manisk till mer slapp och bekväm .Men jag trivs oerhört bra med mitt liv just nu och min träning . Har en underbar tjej ,fin lägenhet bra inkomst samt är på väg att starta upp ett eget företag. skulle egntligen tävlat på lucia i år men bestämde mig för att satsa på företaget istället och det känns mycket bra ! . träna kommer jag alltid göra men det dröjer nog något år till innan jag tävlar igen . Grymt bra skrivet herk jag känner verkligen igen mig :thumbup:

Bolio
2005-07-21, 23:51
Om någon kan bänka och böja tungt samtidigt, så är det Herkulez.

Tycker också för övrigt att det här bör gå till "Best of"...

GymTT
2005-07-21, 23:51
ja seriös är jag med, men jag tillåter mig själv aldrig att bli manisk.


Okej, hur mkt tränar du nu förtiden?

MVH TT

Jorgen
2005-07-21, 23:54
Herk älskling. Mycket bra skrivet. :thumbup:
"TRÄNA FÖR ATT LEVA men LEV INTE FÖR ATT TRÄNA" något liknande sade Arne Tammer (rip) till mig en gång. Och det är så sant.
Visst är det lite "distans och balans" över det hela. Och ett bättre betyg kan amn knappast få.

Pez
2005-07-22, 00:09
Jag ser på träningen väldigt seriöst, samt med kost och rätt mycket sömn även. Dock är det tugnt när man ser vissa oseriösa polare som blir stora även fast de krökar varje helg och käkar pizza osv osv :)
Thats life!
Läs det du har skrivit. Ringer det inte en liten klocka? *driiinggg* ;)

Jense
2005-07-22, 00:11
thanks mate, har en ganska avslappnad syn till träningen faktiskt =)
.


syns fetto








NÄ ba skoj. bra text manne

Herkulez
2005-07-22, 00:14
Okej, hur mkt tränar du nu förtiden?

MVH TT
4-5 pass i veckan, samma som förut, men har en helt annat avslappnat syn till det hela, kör inte för att jag måste mer utan för att jag vill.

Halldin
2005-07-22, 00:16
Jag hoppar över själva sakfrågan och konstaterar att du äter betydligt mindre än vad jag trodde. :MrT:

Herkulez
2005-07-22, 00:20
Jag hoppar över själva sakfrågan och konstaterar att du äter betydligt mindre än vad jag trodde. :MrT:
yes, min kropp svarar inte bättre av att äta mer, blir bara fetare då, visst lite extra muskler får jag säkert isåfall men jag håller mig hellre lite hårdare =)


glöm för gudskull inte att det är så jag äter varje dag, utan hur jag fösöker äta slinker ner lite pizza eller bröd till måltiderna +mjölk

Stab
2005-07-22, 00:20
grymt bra skrivet.. :hbang:

Jense
2005-07-22, 00:22
när jag tränar gör jag som du f.ö fast jag äter lite mindre och utövar mindre mängd cardio. och jag växer lite av det jag med. må även säga att detta är inget magiskt tillvägagångsätt. att bygga muskler tar en jävla tid. så har man inte kul när man tränar så kommer man aldrig träna till sig några muskler

aliquis
2005-07-22, 00:31
TRÄNA FÖR ATT LEVA men LEV INTE FÖR ATT TRÄNA då blir det bara pannkaka av det hela och det håller nästan aldrig i längden.
Fast det är ju lätt hänt att träningen om inte annat tar alldeles för mycket tid och energi.

Officer
2005-07-22, 00:40
Det här ska hedras med en fet buffé på lördag!

Matte_Maiden
2005-07-22, 00:44
Bra skrivet Johan! =)

Megatuttarna
2005-07-22, 00:47
Håller bara med alltså. Haha kommer ihåg förut då hela veckan var förstörd för att man åt en måltid med mättat fett istället för fleromättat. Hahahaaaaaa, som att vara fjortis på nytt ungefär.

Endumen
2005-07-22, 00:48
Ah, grymt vackert skrivet ;)

drkrupp
2005-07-22, 01:42
Härlig attityd!

zipper
2005-07-22, 01:55
Ja tror det du skriver är en underbar skrift som borde finnas med ibland de 10 budorden.
Men, jag tror att vissa människor mår bra av lite scheman och sånt, alltså lägga upp en plan. Kanske inte följa den till punkt å pricka så man dör av tristess, men alla har inte den självdiciplinen att kunna göra som dom själva vill och tycker, utan måste sätta upp mål att uppfylla.

Men jag går hellre på din linje :)

Krampus
2005-07-22, 02:15
Episkt! :)
Jag tänker mkt som du. Va fan ska man gå omkring med reflor på Glutseus och må skit för, om man inte ska tävla?
Vill man slå teori-nördarna på fingararna lite finns det studier som visar att mindre fokus kan vara den rätta medicinen..
Socialt umgänge främjar hormonproduktionen! (speciellt socialt umgänge med det motsatta könet.. Därför är jak en womanizer.. :naughty: )

Har en bekant som är en halvkänd tävlings BB i Sverige.
Denna människan har inget liv utanför gymet.
Prat om barn, djur, film, musik osv är bara larv..
När motgångarna kommer så slår de mkt hårdare, eftersom personen inte har ngt annat att falla tillbaka på.. Blir deppad och vresig mot omgivningen.
Det är faktiskt ganska tragiskt att se...

Mkt bra skrivit av dig! Hoppas många yngre läser detta. :)

no1fitness
2005-07-22, 02:26
Bra skrivet. :love:
Har också sådan inställning till träningen, även om det inte verkar så för många då jag tävlar hela tiden och antagligen uppfattas som manisk... ;)
Du är verkligen en hyvens kille ( eller vad det heter... :D ). *kissass*










Hmm, hyvens...Jag har nog hittat på ett eget ord såhär i dimman av trötthet på jobbet... :sleep:

Jense
2005-07-22, 02:30
Bra skrivet. :love:
Har också sådan inställning till träningen, även om det inte verkar så för många då jag tävlar hela tiden och antagligen uppfattas som manisk... ;)
Du är verkligen en hyvens kille ( eller vad det heter... :D ). *kissass*










Hmm, hyvens...Jag har nog hittat på ett eget ord såhär i dimman av trötthet på jobbet... :sleep:


Hyvens ja, en hyvens kille. även en hyvlad kille

no1fitness
2005-07-22, 02:32
Hyvens ja, en hyvens kille. även en hyvlad kille

Du hjälper alltid till Jense. :thumbup:
Hyvlad... :naughty:

Jense
2005-07-22, 02:37
Du hjälper alltid till Jense. :thumbup:
Hyvlad... :naughty:


ja men nu menade jag ju på huvudet





















:D

Bjorne
2005-07-22, 02:56
Klart man ska ha en avslappnad syn på träning och kost, att plåga sig är inte hållbart...

Själv ser jag bara till att försöka äta mycket nu och till det äta mycket protein och bra fett. Jordnöttsmör som fettkälla och Kesella som ex proteinkälla :)

Riktigt gott och fan så trevligare än att käka tonfisk och väga upp 50g pasta till det :p

no1fitness
2005-07-22, 03:10
ja men nu menade jag ju på huvudet





















:D

Nehej, det gjorde du inte alls... :D :naughty:

King Grub
2005-07-22, 06:09
Uppfriskande! :hbang: Men Kung Grub kommer bli ledsen. ;)

Varför då?

Tro inte att jag väger allt jag äter, enbart äter optimala saker eller tränar med stoppur för att mäta viloperioder mellan seten.

Det är skillnad på att ha ett hum om vad som är, eller anses vara, det optimala, och på att slaviskt följa varje detalj. Gör man det senare är man nästan dum. Kunskap är aldrig fel; sedan är det upp till var och en att plocka ut delar av den kunskapen och applicera dom på sig själv och sin träning/kosthållning, men att försöka applicera allt är bara att förstöra för sig själv. Att man inte är som en robot och lever till punkt och pricka efter forskning på alla områden är inte dåligt, och Herkulez text visar väl verkligen hur applicerandet av kunskap kan skötas på ett ypperligt sätt för praktiska resultat.

Att ha kännedom och kunskap om saker och ting, så att man kan välja vad man skall applicera på sin kropp och sin träning är en förutsättning.

Jet
2005-07-22, 06:24
Precis min syn på det hela kompis, men det visste du redan.... *flex*

Slartibartfast
2005-07-22, 06:52
Först när jag läst det Herk skrev blev jag så uppspelt att jag fick andas i en papperspåse en stund. Men sen kom jag på att nån som gör 270 i böj när han är 20 kan nog träna hur slappt som helt och ändå öka som en måtterfukker. Annat är det med oss dödliga.

Nä men seriöst. Väldigt bra och inspirerande text! :bow:

Tolkia
2005-07-22, 06:57
Uppfriskande! Men Kung Grub kommer bli ledsen. ;)

Nja. Alla som hittills levt i tron att en minutiös anpassning av kost och träning efter den allra senaste forskningen är det enda möjliga sättet att bygga muskler på - och därtill ett garanterat sådant - kanske blir aningen besvikna ...

Lasse Kongo
2005-07-22, 07:01
Ja va säger man, jag har precis samma tankar kring allt.

Men du: ÄT :D

Chandler
2005-07-22, 07:13
Jag hoppar över själva sakfrågan och konstaterar att du äter betydligt mindre än vad jag trodde. :MrT:

Bump this one. Trevligt att veta att man kan bli überstor med så "lite" mat. :thumbup:


Först när jag läst det Herk skrev blev jag så uppspelt att jag fick andas i en papperspåse en stund.

:laugh:
Jag tror nästan att du är roligare än mig och det vill inte säga litet! :D


- - -


Edit: med såhär grymma resultat kan man ju bara undra över hur långt du skulle ha gått om du hade varit optmimal.

- Chandler som just missat poängen med hela texten. :D

Jay-Z
2005-07-22, 07:57
Distans och balans. Way to go. :thumbup:


Ps. byt mitt namn på din bräda annars kommer jag med hagelbössan förbi Boden när jag ska upp till Moskosel. :D

Pingu
2005-07-22, 09:01
Herkulez: bra skrivet, riktigt bra skrivet :thumbup:

Sparrisen
2005-07-22, 09:07
Jag tror de flesta som tränat en längre tid kan se tillbaka på de första åren och konstatera förljande:

första månaderna (ev året): inte mycket kunskap och konstig kost och konstiga övningar.
nästkommande 1-2 år: har nu intagit en massa kunskap om kost och träning, och följer det i stor utsträckning maniskt. Försöker ta del av minsta lilla studie och läser om proffsens scheman etc.
därefter: Börjar inse att man inte kan hålla på att följa allt slaviskt. Har tillräckligt stor insikt för att förstå att en glass då och då inte skadar och att potatissallad faktiskt tom är nyttigt. Överger många fjollövningar och småler år nybörjarna när de baserar sina bröstpass på 15 set i cablecrossen. Kör nu betydligt mer på känsla.

haha typ, orkar inte skriva bättre nu :D

skaparn
2005-07-22, 09:35
Först när jag läst det Herk skrev blev jag så uppspelt att jag fick andas i en papperspåse en stund. Men sen kom jag på att nån som gör 270 i böj när han är 20 kan nog träna hur slappt som helt och ändå öka som en måtterfukker. Annat är det med oss dödliga.

Nä men seriöst. Väldigt bra och inspirerande text! :bow:

Var fick du "hur slappt som helst" ifrån? Jag läste bara in "avslappnat" i Herkulez träningsfilosofi. Det har nödvändigtvis inget med slappt att göra.

Något säger mig att den gode Herk, som skrivit en tänkvärd text, nog tränar våldsamt hårt när han väl är i gymmet.

Herkulez
2005-07-22, 09:51
Ja tror det du skriver är en underbar skrift som borde finnas med ibland de 10 budorden.
Men, jag tror att vissa människor mår bra av lite scheman och sånt, alltså lägga upp en plan. Kanske inte följa den till punkt å pricka så man dör av tristess, men alla har inte den självdiciplinen att kunna göra som dom själva vill och tycker, utan måste sätta upp mål att uppfylla.

Men jag går hellre på din linje :)
precis, allt går ut på att man ska köra det man måst bäst av, mår man bättre av att följa ett shema ska man givetvist göra det.

Herkulez
2005-07-22, 09:51
Varför då?

Tro inte att jag väger allt jag äter, enbart äter optimala saker eller tränar med stoppur för att mäta viloperioder mellan seten.

Det är skillnad på att ha ett hum om vad som är, eller anses vara, det optimala, och på att slaviskt följa varje detalj. Gör man det senare är man nästan dum. Kunskap är aldrig fel; sedan är det upp till var och en att plocka ut delar av den kunskapen och applicera dom på sig själv och sin träning/kosthållning, men att försöka applicera allt är bara att förstöra för sig själv. Att man inte är som en robot och lever till punkt och pricka efter forskning på alla områden är inte dåligt, och Herkulez text visar väl verkligen hur applicerandet av kunskap kan skötas på ett ypperligt sätt för praktiska resultat.

Att ha kännedom och kunskap om saker och ting, så att man kan välja vad man skall applicera på sin kropp och sin träning är en förutsättning. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Herkulez
2005-07-22, 09:53
Var fick du "hur slappt som helst" ifrån? Jag läste bara in "avslappnat" i Herkulez träningsfilosofi. Det har nödvändigtvis inget med slappt att göra.

Något säger mig att den gode Herk, som skrivit en tänkvärd text, nog tränar våldsamt hårt när han väl är i gymmet.
huvudet på spiken min vän.

Jay-Z
2005-07-22, 09:53
Jag vet att Herkulez har nämnt det förut men det kan vara värt att dra upp igen.

Kontinuitet. Kontinuitet. Kontinuitet. Kontinuitet.

Att gå till gymmet regelbundet. Och att ständigt försöka förbättra sina resultat. Överbelasta kroppen. Få ont. Ha träningsvärk. Nöta. Nöta. Och nöta lite mer. Och att göra det i fem år i sträck. Och sedan 5 år till.

Jag tror tyvärr att inte mer än 10 % av Kolos medlemmar kommer att ha uppvisat den kontinuiteten om 5 år. Dock de som om 5 år har gjort det kommer också vara de grövsta/mest vältränade 10 % av Sveriges befolkning. Ok, så jag hårdrar lite, so sue me. ;)

And for all you kids out there, sluta för fan inte att träna. Sure, ta en månad och softa nån gång om motivationen är nere i rännstenen. Men inte mer.
(disclaimer: Ok, så alla vill inte bli jättestora och jättestarka, eller kanske vill hålla på med en annan sport. osv osv. Men ni hajjar the big picture)

För då sitter ni där i 25-årsåldern, eller 27 för den delen *host*, och funderar på hur bra ni kunde ha varit. Ta reda på istället hur bra ni kommer att vara när ni är 25.

Oh, and don't smoke crack.

Jay-Z
2005-07-22, 09:54
not me, jense :D

Haha. Han får fan skära ner på sockret, den unge Cornholio och hans tipi for his bunghole. :D

Herkulez
2005-07-22, 09:57
Jag vet att Herkulez har nämnt det förut men det kan vara värt att dra upp igen.

Kontinuitet. Kontinuitet. Kontinuitet. Kontinuitet.

Att gå till gymmet regelbundet. Och att ständigt försöka förbättra sina resultat. Överbelasta kroppen. Få ont. Ha träningsvärk. Nöta. Nöta. Och nöta lite mer. Och att göra det i fem år i sträck. Och sedan 5 år till.

Jag tror tyvärr att inte mer än 10 % av Kolos medlemmar kommer att ha uppvisat den kontinuiteten om 5 år. Dock de som om 5 år har gjort det kommer också vara de grövsta/mest vältränade 10 % av Sveriges befolkning. Ok, så jag hårdrar lite, so sue me. ;)

And for all you kids out there, sluta för fan inte att träna. Sure, ta en månad och softa nån gång om motivationen är nere i rännstenen. Men inte mer.
(disclaimer: Ok, så alla vill inte bli jättestora och jättestarka, eller kanske vill hålla på med en annan sport. osv osv. Men ni hajjar the big picture)

För då sitter ni där i 25-årsåldern, eller 27 för den delen *host*, och funderar på hur bra ni kunde ha varit. Ta reda på istället hur bra ni kommer att vara när ni är 25.

Oh, and don't smoke crack.precis, kontinuerligtet är nyckeln till massa. Därför jag har min syn på träning som jag har för annars hade jag aldrig orkat nöta år ut och år in.

Fairing
2005-07-22, 09:58
Herkulez du är Gud... nä men nästan.. bra skrivet som satan :hbang:

spacedog
2005-07-22, 10:06
Varför då?

Du ser, du blev lite ledsen i alla fall... ;) (Nej, just det...den smileyn gick inte fram första gången heller :D )

Honn
2005-07-22, 10:08
Min syn på träning. osv
Mycket bra skrivet och resonerat. Den som slarvar lite, men trivs med sitt liv och sin träning och håller på i 10 år, kommer att vara större än den som alrdrig slarvar och fanatiskt lägger ner hela sin själ i träningen men tröttnar efter 3 år.

Jorgen
2005-07-22, 10:11
Jag tänker osökt på Medusa.

Var är han förresten? Har han blivit hel i sina axlar än?

King Grub
2005-07-22, 10:16
Det sorgligaste än nog personer som slösar bort sina tonår på att leva träning till 100%, trots att dom egentligen skulle vilja leva normalt och göra annat.

Sedan vaknar dom upp och är 30 och frågan sig själva "hur fan kunde jag slösa bort mina bästa år; är jag lyckligare för det idag? Nej, snarare tvärtom".

Okej om man som tonåring vill engagera sig till 100% därför att man tycker det är det roligaste som finns: då är det inte bortkastad tid eller slöseri. Det är när man känner något slags tvång att leva till 100% för en viss sak, trots att man egentligen skulle vilja bara leva, som det blir tragiskt, och det verkar tyvärr inte vara alltför ovanligt.

sunkan
2005-07-22, 10:18
mycket bra ord från mycket bra folk i denna tråd :bow:

n1tro
2005-07-22, 10:24
:bow:

Tricklev
2005-07-22, 10:39
Väl skrivet folk :thumbup:

Ps: Herkulez ÄR en kissballong :thumbup:

Kebab-Arne
2005-07-22, 10:39
Det sorgligaste än nog personer som slösar bort sina tonår på att leva träning till 100%, trots att dom egentligen skulle vilja leva normalt och göra annat.

Sedan vaknar dom upp och är 30 och frågan sig själva "hur fan kunde jag slösa bort mina bästa år; är jag lyckligare för det idag? Nej, snarare tvärtom".

Okej om man som tonåring vill engagera sig till 100% därför att man tycker det är det roligaste som finns: då är det inte bortkastad tid eller slöseri. Det är när man känner något slags tvång att leva till 100% för en viss sak, trots att man egentligen skulle vilja bara leva, som det blir tragiskt, och det verkar tyvärr inte vara alltför ovanligt.

Nu tror jag det kan ha o göra med tonåringarnas uppror mot föräldrarna. Man gör tvärtemot föräldrarna, varav det kan vara att springa på gymmet 6 dagar i veckan. Även kröka och k*ulla runt. Det som man kommer in på. Sen om det är vettigt eller ej spelar inte så stor roll då, bara man gör nåt tvärtemot.

Herk: Bra skrivet. Har efter två år här själv fattat att det avgörande för muskelbyggande är ej att vara så extremt optimal som möjligt i efterträningsdrinken utan helheten. Vilket stämmer bra överens med din text.

GymTT
2005-07-22, 10:41
Alltså jag lever ju för träningen just nu skulle man kunna säga, men det är för att jag är mkt ivrig av att se resultat samt jag tycker verkligen det är kul, planera kost, planera träningen, äta mycket, jag gillar hela livsstilen faktiskt.
Så jag tycker inte jag kastar bort tiden. Känner inget behov av att dricka alkohol egentligen heller, jag blir lika taggad på fest nykter även.....

MVH TT

EDIT: Mkt bra sagt King Grub !. :bow:

Tolkia
2005-07-22, 10:49
Det är när man känner något slags tvång att leva till 100% för en viss sak, trots att man egentligen skulle vilja bara leva, som det blir tragiskt, och det verkar tyvärr inte vara alltför ovanligt.
Ja, och varför gör man det egentligen? Jo, för att man på något sätt tror att man måste vara på ett visst sätt - nämligen typ perfekt; snygg och smart med en underhållartalang i sociala sammanhang som Seinfelds, ugefär - för att FÅ just leva. Och det som är lättast att jobba på är ju utseendet (mindre lätt att träna sig smart eller supersocial ...) och då satsar man på det. Och sedan märker man att det lik förbannat inte hjälper ... Det är MÅNGA märkliga beteenden som någonstans bottnar i en önskan att få vara med och leka (och att man, så länge man är som man är "obearbetad" ALDRIG kommer att få vara med ...).

Halldin
2005-07-22, 10:52
Var fick du "hur slappt som helst" ifrån? Jag läste bara in "avslappnat" i Herkulez träningsfilosofi. Det har nödvändigtvis inget med slappt att göra.

Något säger mig att den gode Herk, som skrivit en tänkvärd text, nog tränar våldsamt hårt när han väl är i gymmet.
Det tror jag också att han gör. Men det går ju inte att förneka att han har anlag...

"16år och hade precis slutat nian, vägde kring 67 och bänkade ändå 110kg. Men efter varje träningspass så åt man kanske 3mackor och ett glas oboy."

Hur många klarar det t ex.? Eller vaderna som han har trots att han inte tränar dom... *screwy*

Falconer
2005-07-22, 10:56
Mycket tankvärd text "Herkan", jag som precis har börjat med styrketräning (2 ggr och jäklar vad jag vill kapa av bena just nu...) så känns det nästintill ovärderligt att få reda på sådana här saker i förskott av mera erfarna personer.

En annan VÄLDIGT bra text var King Grubs:
"Det sorgligaste än nog personer som slösar bort sina tonår på att leva träning till 100%, trots att dom egentligen skulle vilja leva normalt och göra annat." Osv...
- Det får nog bli så att jag skriver ut den texten då det är något som är väldigt viktigt att tänka på.

Rätt så facinerande att jag troligtvis har ökat min erfarenhet med 2 år bara av att sitta i den här tråden och läsa i 30 minuter :D

Edit: Tackar Tolkia med för ett bra inlägg, kanske dags för en "Best of?"

Herkulez
2005-07-22, 11:09
Ja, och varför gör man det egentligen? Jo, för att man på något sätt tror att man måste vara på ett visst sätt - nämligen typ perfekt; snygg och smart med en underhållartalang i sociala sammanhang som Seinfelds, ugefär - för att FÅ just leva. Och det som är lättast att jobba på är ju utseendet (mindre lätt att träna sig smart eller supersocial ...) och då satsar man på det. Och sedan märker man att det lik förbannat inte hjälper ... Det är MÅNGA märkliga beteenden som någonstans bottnar i en önskan att få vara med och leka (och att man, så länge man är som man är "obearbetad" ALDRIG kommer att få vara med ...).sant sant, trodde förut att jag skulle bli lyckligare om jag bara kunde fläska på mig 5kg mer muskler, nu har jga ökat 25-30kg mer och likförbannat har det inte gjort mycket för det allmäna välmåendet. Däremot så gör träningen mig lyckling.

Lasse Kongo
2005-07-22, 11:11
sant sant, trodde förut att jag skulle bli lyckligare om jag bara kunde fläska på mig 5kg mer muskler, nu har jga ökat 25-30kg mer och likförbannat har det inte gjort mycket för det allmäna välmåendet. Däremot så gör träningen mig lyckling.

är du hög?

Herkulez
2005-07-22, 11:13
Alltså jag lever ju för träningen just nu skulle man kunna säga, men det är för att jag är mkt ivrig av att se resultat samt jag tycker verkligen det är kul, planera kost, planera träningen, äta mycket, jag gillar hela livsstilen faktiskt.
Så jag tycker inte jag kastar bort tiden. Känner inget behov av att dricka alkohol egentligen heller, jag blir lika taggad på fest nykter även.....

MVH TT

EDIT: Mkt bra sagt King Grub !. :bow:vem har pratat om att dricka alkohol?

handlar om att inte bli för insnöad utan kunna ha andra glädjeämnen i livet. Förut var träning det enda som fanns i min skalle, enda jag pratade om, enda som betydde nåt (självkart förutom familjen). Missade jag ett pass fick jag världens ångest men nu vet jag bättre, nu vet jag att ett pass hit eller dit , råka ta en kaka till maten då och då etc inte har nån större betydelse i det långa loppet

Det är inte dom få stora misstagen som spelar roll, utan dom många små

magicteddy
2005-07-22, 11:26
Riktigt grymt skrivet! ;) :thumbup: :thumbup:

spacedog
2005-07-22, 12:03
sant sant, trodde förut att jag skulle bli lyckligare om jag bara kunde fläska på mig 5kg mer muskler, nu har jga ökat 25-30kg mer och likförbannat har det inte gjort mycket för det allmäna välmåendet. Däremot så gör träningen mig lyckling.

Shit, visdomsorden bara fortsätter att komma! :thumbup: Det är vägen som gör oss lyckliga. Målet är bara ett svepskäl för att få fortsätta gå.

Fatalist
2005-07-22, 12:05
Skitbra skrivet, verkligen!

svantee
tyckte det var bra

Herkulez
2005-07-22, 12:13
Shit, visdomsorden bara fortsätter att komma! :thumbup: Det är vägen som gör oss lyckliga. Målet är bara ett svepskäl för att få fortsätta gå.
yes, men visst fan är det kul att vara grofv :D

spacedog
2005-07-22, 12:17
yes, men visst fan är det kul att vara grofv :D

Vet inte hur det är att vara grofv... :cryout:

:D

Nej, men det är klart att målet inte är helt oviktigt. Det avgör ju vilken väg man väljer.

JoelR
2005-07-22, 12:33
In med denna Best of!!

johnnytex
2005-07-22, 12:41
Bra tråd!

Skulle dock vilja komma tillbaka till den heliga skrift Herk skrev i första inlägget. :D

Muskelkontakt. Du skriver att du gått ner i vikt och koncentrerar dig på den muskel du ska tränas. Jag förstår inte varför det skulle innebära bättre muskeltillväxt. Att kunna hantera större vikter borde väl rimligtvis betyda att du överbelastar musklerna mer och därmed större tillväxt? Jag menar du kan inte isolerar brösten till 100% i tex bänkpress men det är väl inget negativt om axlarna kan hjälpa till och få större belastning på brösten?

Ett annat exempel. Konc. curl i biceps. Denna övning är långt ifrån så bra som skivstångscurl det är väl många överens om, och i konc. curl isolerar man och i skivcurl tar man hjälp av axlar i viss grad. Är det inte bra när man kan ta hjälp av andra muskler att belasta den tänka muskeln ännu mera?

Herkulez
2005-07-22, 12:57
Muskelkontakt. Du skriver att du gått ner i vikt och koncentrerar dig på den muskel du ska tränas. Jag förstår inte varför det skulle innebära bättre muskeltillväxt. Att kunna hantera större vikter borde väl rimligtvis betyda att du överbelastar musklerna mer och därmed större tillväxt? Jag menar du kan inte isolerar brösten till 100% i tex bänkpress men det är väl inget negativt om axlarna kan hjälpa till och få större belastning på brösten? Beror på hur man lyfter, förut nr jag körde bänk så använde jag mycket triceps och axlar med vilket gjorde att min svagaste länk (brösten) kom i skymundan, framsida axlar växte som fan men inte brösten men sen började jag köra mer strikt, saktare ner och saktare upp och riktigt koncentrera mig på att pressa med bröstet, höll ner axlarna, ut med armbågarna etc för att riktigt pressa med brösten och helt plötsligt började pattarna växa. Man kan faktiskt göra så att en lätt vikt blir tung genom att försöka isolera (självklart går det inte att göra det till 100%) den muskeln man tränar och hitta småknep som ändra vinkeln etc för att riktigt försöka pricksjukta muskeln så gott det går.

Självklart kör jag med tunga vikter än, bara inte lika tunga som förut men det är bara en tidsfråga innan jag är ikapp dmo gamla vikterna, fast med utföranden med bättre kontakt.



Ett annat exempel. Konc. curl i biceps. Denna övning är långt ifrån så bra som skivstångscurl det är väl många överens om, och i konc. curl isolerar man och i skivcurl tar man hjälp av axlar i viss grad. Är det inte bra när man kan ta hjälp av andra muskler att belasta den tänka muskeln ännu merainte för mig, när jag tränar armar så vill träna armarna, axlarna har sitt eget pass, på så sätt så är återupphämtnigen bättre och dom får sin vila. ska jag pressa med axlarna på bröstdrag, lyfta lite på bicepsdagen och köra separat axelpass senare i veckan så har det blivit 3ggr axlarna fått sig träning vilket är för mycket för mig. mina axlkar växer bäst som jag kör nu och dom är väl min bästa muskelgrupp, dom har inte alltid varit så här stora, förut när jag körde så växte bara framsidan och inget annat.

Som sagt, klart man ska köra tungt, men tänk på utförandet. Se bara va milos sarcev sa, att han sett många träna med 200kg i bänkpressen men dom som hade riktigt stor bröstkorg var dom som hade sänkt vikterna och försökte verkligen pressa med bröstet.

och försöker du isolera (igen, så gott det går) en muskel så blir det mer belastning just där än om du skulle köra med 20kg till fast då pressa mer med axlarna och triccarna.

johnnytex
2005-07-22, 13:27
Okey. Jag är lite seeeg så måste följa upp det. :)

Anledningen till att basövningar är så effektiva är att man kan använda sig av många muskler och skapa stor belastning på musklerna? Borde inte detta gälla rent generellt oxå. Bänkpress bygger bättre bröst än tex pecdec, även om pecdec isolerar bättre, för bänkpressen skapar mer belastning?

Eftersom jag själv inte har någon erfarenhet att tala om så är detta alltså mest spekulationer från mig. Men kan ändå inte hålla käften :D
Jag har endast kört en benövning under det senaste halvåret, knäböj, och mina ben har nog aldrig växt så bra som de gör nu! Baksida, röv, framsida, ja allt har hängt på. Om man jämför med överkroppen så ligger benen lååångt före, och detta med hjälp av endast en övning där jag kunnat använda mkt vikt. Inga benspark lr annan isolering som jag avände mig av tidigare.

z_bumbi
2005-07-22, 13:56
Del 1
Bänkpress är den övning som nästan alla kör och ändå så finns det så mycket dåliga bröstmuskler på gymen, en stor anledning är att man fokuserar enbart på vikten och inte på var övningen tar.
Alla som studsar stången mot bröstbenet (Det brukar inte finnas några som helst muskler som dämpar smällen.) bör någon gång testa att låta stången ligga still i två sekunder på bröstkorgen och sen tryck upp stången med fart. Upprepa 8-10 gånger.
Var beredda på två saker, man får plocka av vikt och man får träningsvärk i bröstet...
Lägger man sen i övrigt till en bra teknik så blir övningen ännu bättre, man lyfter i början mindre vikt men det är ganska ointressant i långa loppet.

Det 2
Basövningar bygger bra och för att kunna utnyttna isolationsövningar behöver man ha byggt upp en viss styrka i musklerna vilket lättast sker med basövningar. I långa loppet är det en kombination av basövningar och isolation som antagligen ger mest även om det finns folk från två skilda läger som säger att man antingen bara ska köra basövningar eller att man inte alls behöver basövningar.

Del 3
Om alla som får panik över att deras superdupertillskott har tagit slut eller att de ätit en bulle för två veckor sedan istället la ner den energin på att lära sig mer om träningen eller t o m på träningen skulle man få se fler som får resultat på gymen.

Del 4
Jag funderar på att gifta mig med Herkulez

JAM
2005-07-22, 15:04
Jag tror de flesta som tränat en längre tid kan se tillbaka på de första åren och konstatera förljande:

första månaderna (ev året): inte mycket kunskap och konstig kost och konstiga övningar.
nästkommande 1-2 år: har nu intagit en massa kunskap om kost och träning, och följer det i stor utsträckning maniskt. Försöker ta del av minsta lilla studie och läser om proffsens scheman etc.
därefter: Börjar inse att man inte kan hålla på att följa allt slaviskt. Har tillräckligt stor insikt för att förstå att en glass då och då inte skadar och att potatissallad faktiskt tom är nyttigt. Överger många fjollövningar och småler år nybörjarna när de baserar sina bröstpass på 15 set i cablecrossen. Kör nu betydligt mer på känsla.

haha typ, orkar inte skriva bättre nu :D
Tycker att det stämmer bra... :thumbup:

Wooch
2005-07-22, 15:21
Kanonbra skrivet!

Det ger så mycket att få ta del av sådant här från folk som har varit i samma sits och har erfarenheten.

Herkulez
2005-07-22, 15:30
Okey. Jag är lite seeeg så måste följa upp det. :)

Anledningen till att basövningar är så effektiva är att man kan använda sig av många muskler och skapa stor belastning på musklerna? Borde inte detta gälla rent generellt oxå. Bänkpress bygger bättre bröst än tex pecdec, även om pecdec isolerar bättre, för bänkpressen skapar mer belastning?

Eftersom jag själv inte har någon erfarenhet att tala om så är detta alltså mest spekulationer från mig. Men kan ändå inte hålla käften :D
Jag har endast kört en benövning under det senaste halvåret, knäböj, och mina ben har nog aldrig växt så bra som de gör nu! Baksida, röv, framsida, ja allt har hängt på. Om man jämför med överkroppen så ligger benen lååångt före, och detta med hjälp av endast en övning där jag kunnat använda mkt vikt. Inga benspark lr annan isolering som jag avände mig av tidigare.
har väl aldrig skrivit att det inte fungerar, mer att jag har lastat av lite vikter på dom övningarna, tex knäblöjjen har jag bytt till frontböjjen, men hade nog lika gärna kunnat köra knäböj Men numer så kör jag striktare, saktare ner och har ökat repsantalet, knäböjjen är svår att köra mer än på ett sätt men det är en superbövning. Bänken däremot är lättare att skjustera så man får ta av lite vikter och mer prickskjuta bröstet (igen, så gott det går)
(ut med armbågarna, upp med bröstet, ner med axlarna etc och verklgien känna så man pressar med bröstet)

du verkar ha missuppfattat lite det jag skrivit, menar inte att man ska börja köra discoövningar utan mer till att försöka få det att ta på muskeln man tränar istället för att bara få upp så mycket vikter som möjligt.


Zbumbi: :thumbup:

Pingu
2005-07-22, 15:41
Håller med. Jag växer bra mycket mer nu än när vi tokörde svintungt för då blir aldrig riktigt strikt då.

Känslan är allt och då spelar det ingen roll om man tränar eller knullar *flex*

Herkulez
2005-07-22, 15:44
Håller med. Jag växer bra mycket mer nu än när vi tokörde svintungt för då blir aldrig riktigt strikt då.

Känslan är allt och då spelar det ingen roll om man tränar eller knullar *flex*
Titta bara på Big Gay Al på forumet, när jag tränade med han körde han enligt samma princip, och han är ju rätt så gigantisk.

Pingu
2005-07-22, 15:46
Big gay Al :laugh: Det var en ny .....

Jo jag har fluktat på han när han har kört och försökt efterapa så gått det går. Man blir lite svagare men det är ju för fn muskeltillväxten man vill åt *flex*

Jense
2005-07-22, 15:50
Big gay Al :laugh: Det var en ny .....

Jo jag har fluktat på han när han har kört och försökt efterapa så gått det går. Man blir lite svagare men det är ju för fn muskeltillväxten man vill åt *flex*



big gay al som i south park karaktären :

http://www.southparkstudios.com/img/content/characters/95a.gif

Pingu
2005-07-22, 15:52
Jaha.

Han måste ju ha tilkommit sent i serien ???

Diana
2005-07-22, 15:53
MYCKE bra skrivet Herk :hbang: håller me tryck in skiten i best of oxå!! :D den förtjänar en plats i rampljuset

skulle jag följa matschema slaviskt så skulle det hända samma sak som om jag följde ett träningschema slaviskt: jag skulle bli utråkad, less och inte orka hålla och mata i mig all föda som krävs . .
:thumbup: fanns många quotables men fastnade för denna som fasen! inte förrän jag insåg detta började iaf min träning gå riktigt bra!! att just köra allt på känn :)

Jense
2005-07-22, 15:57
Jaha.

Han måste ju ha tilkommit sent i serien ???


näe. är väl först med i when a pig loves an elephant och sen även i cripple fight.

EP: 103, 104 , 201 och 503

Big Al
2005-07-22, 18:22
Fan vad du babblar på näru är full Jonte! :cheers: ,...men verkligen kanonbra skrivet killen! :thumbup: , men att du alltid måste va full för att lyckas!

förövrigt, bara så du vet!, så hade jag mina nya rosa hotpants på mej idag när jag körde djupa knäböj, du skulle varít med å passat,...mm gick hett till böjen! *kissass*, kramar!!

HenrY
2005-07-22, 18:31
Fan vad du babblar på näru är full Jonte! :cheers: ,...men verkligen kanonbra skrivet killen! :thumbup: , men att du alltid måste va full för att lyckas!

förövrigt, bara så du vet!, så hade jag mina nya rosa hotpants på mej idag när jag körde djupa knäböj, du skulle varít med å passat,...mm gick hett till böjen! *kissass*, kramar!!

Grrrrrrrr!! :naughty: :D
Jag kunde ha passat! *Puss o kram på dej snygging!*

//Tinus från HenrY´s konto

Herkulez
2005-07-22, 18:33
Fan vad du babblar på näru är full Jonte! :cheers: ,...men verkligen kanonbra skrivet killen! :thumbup: , men att du alltid måste va full för att lyckas!

förövrigt, bara så du vet!, så hade jag mina nya rosa hotpants på mej idag när jag körde djupa knäböj, du skulle varít med å passat,...mm gick hett till böjen! *kissass*, kramar!!
måste matchat din rosa diamantpiercing perfekt :D

Big Al
2005-07-22, 18:35
Grrrrrrrr!! :naughty: :D
Jag kunde ha passat! *Puss o kram på dej snygging!*

//Tinus från HenrY´s kontoVa fan gör hon hos dej! :furious:

Big Al
2005-07-22, 18:37
måste matchat din rosa diamantpiercing perfekt :DMatchade helt underbart, hade en liten ljusblå topp till,...aah du skulle ha sett! ;)

HenrY
2005-07-22, 19:07
Va fan gör hon hos dej! :furious:

Ja du..... :cool: :kinky:

Herkulez
2005-07-22, 19:56
Matchade helt underbart, hade en liten ljusblå topp till,...aah du skulle ha sett! ;)
haha vilken syn jag fick i skallen :laugh:

AFanatic
2005-07-22, 20:19
Mmm herk får jag gifta mig med dig? z_bumbi, du har ju emmzan ffs?!

Håller med om varje ord du skrivit. :thumbup:

muddler
2005-07-22, 20:39
Herkan: otroligt bra skrivet :hbang: stämmer in på mig som fan, försökte oxå bli så stark så möjligt i början utan någon tanke på kontakt (nu blev jag aldrig stark ändå men vafan :D ) och blev tillslut skadad, jag klarar heller inte psykiskt av att slaviskt följa ett kostschema bin there done that i ett par år nu, blev tillslut besatt och glömde bort att leva och ha kul, nu käkar jag på känsla och jag tror faktiskt att jag växer minst lika bra ändå, skaplig koll har jag väl på proteinet men annars så blir det väl lite allt möjligt ;)

Myten
2005-07-22, 20:44
Det du skriver är ganska självklara saker Herke, men vart är kolisarna?

Herkulez
2005-07-22, 20:57
Det du skriver är ganska självklara saker Herke, men vart är kolisarna?
behöver inte mycket kolisar, min kropp svarar bra ändå, äter jag mer så lägger jag bara på mig vatten och fett.

Herkulez
2005-07-22, 20:58
Mmm herk får jag gifta mig med dig? z_bumbi, du har ju emmzan ffs?!

Håller med om varje ord du skrivit. :thumbup:
nej men du kan få ha sex med mig om du vill




:D

Myten
2005-07-22, 20:59
behöver inte mycket kolisar, min kropp svarar bra ändå, äter jag mer så lägger jag bara på mig vatten och fett.


Håll dig undan från pastan då, där ska vi snacka om vätskebindade!

AFanatic
2005-07-22, 21:03
nej men du kan få ha sex med mig om du vill




:D


nää jag vill inte komma emellan dig o z_bumbi...ni kommer bli lyckliga! *popcorn*

Herkulez
2005-07-22, 21:04
nää jag vill inte komma emellan dig o z_bumbi...ni kommer bli lyckliga! *popcorn*
=)

snygg tummen upp pose föresten, du är en förebild när det gäller den posen :bow:

AFanatic
2005-07-22, 21:05
=)

snygg tummen upp pose föresten, du är en förebild när det gäller den posen :bow:


Jag som precis skulle byta avatar igen... :laugh:

hammer95
2005-07-23, 08:10
Det sorgligaste än nog personer som slösar bort sina tonår på att leva träning till 100%, trots att dom egentligen skulle vilja leva normalt och göra annat.

Sedan vaknar dom upp och är 30 och frågan sig själva "hur fan kunde jag slösa bort mina bästa år; är jag lyckligare för det idag? Nej, snarare tvärtom".

Okej om man som tonåring vill engagera sig till 100% därför att man tycker det är det roligaste som finns: då är det inte bortkastad tid eller slöseri. Det är när man känner något slags tvång att leva till 100% för en viss sak, trots att man egentligen skulle vilja bara leva, som det blir tragiskt, och det verkar tyvärr inte vara alltför ovanligt.


Bra skrivet Grub!

Action
2005-07-23, 08:39
Varför då?

Tro inte att jag väger allt jag äter, enbart äter optimala saker eller tränar med stoppur för att mäta viloperioder mellan seten.

Det är skillnad på att ha ett hum om vad som är, eller anses vara, det optimala, och på att slaviskt följa varje detalj. Gör man det senare är man nästan dum. Kunskap är aldrig fel; sedan är det upp till var och en att plocka ut delar av den kunskapen och applicera dom på sig själv och sin träning/kosthållning, men att försöka applicera allt är bara att förstöra för sig själv. Att man inte är som en robot och lever till punkt och pricka efter forskning på alla områden är inte dåligt, och Herkulez text visar väl verkligen hur applicerandet av kunskap kan skötas på ett ypperligt sätt för praktiska resultat.

Att ha kännedom och kunskap om saker och ting, så att man kan välja vad man skall applicera på sin kropp och sin träning är en förutsättning.

Kunskap är som du skriver aldrig fel att ha.. Problemet blir som belysts en del i den här tråden, att många yngre förmågor tar allt för seriöst. Det märks rätt ofta i de inlägg som skapas på forum.

Exempel är när yngre inte går på en fest för att de är rädda att tappa lite muskler. När de måste hem från stan en eftermiddag för att äta en burk tonfisk. När de får dåligt samvete när svärföräldrarna bjudit på gräddsås etc.

Om man ser till mig själv så¨började jag först tänka på vad jag åt när jag dietade inför min första tävling. Innan dess gick jag ofta på fest (varje helg). Så här i efterhand hade säkert min muskelutveckling varit bättre om jag inte supit så mycket och ätit så fel kost... Eller det kanske den inte alls varit, jag har definitivt fått uppleva mycket och haft förbannat roligt. Jag är lite seriösare i dagsläget även när jag inte ska tävla. Men jag mår mycket bättre om jag har lite koll på kosten. Men är jag sugen på chokladdoppade nötter direkt efter träningspasset så äter jag det. Går jag på fest så bryr jag mig inte om att ta med en proteindrink etc...

Softa o ha kul, muskler är inte allt. :cool:

JAM
2005-07-23, 12:13
Bra skrivet Action. Många som är nya i branchen skulle verkligen behöva läsa igenom Herks, ditt och andra kloka inlägg i denna tråd!Går jag på fest så bryr jag mig inte om att ta med en proteindrink etc...Haha, det är inte ofta jag ser det fenomenet, men det händer! *screwy* :laugh:

s_himself
2005-07-23, 12:13
jag älskar dig

Herkulez
2005-07-23, 12:15
jag älskar dig
=)

Myten
2005-07-23, 12:31
Glöm inte preppet!

JAM
2005-07-23, 12:38
Glöm inte preppet!
:nono:

Herkulez
2005-07-23, 12:44
Glöm inte preppet!
sen får man även inte glömma mytens ständiga avundsjuka för folk som är större än han =)

Myten
2005-07-23, 12:45
sen får man även inte glömma mytens ständiga avundsjuka för folk som är större än han =)


Du är ju kortare!
:D

Jense
2005-07-23, 12:50
Du är ju kortare!
:D


du är en ful tönt som borde bli bannad för dina påhopp

Myten
2005-07-23, 12:55
du är en ful tönt som borde bli bannad för dina påhopp


Vad är skillnaden mellan påhopp och sanning?

FlexOnline
2005-07-23, 12:55
utan att skryta eller nåt så tycker jag väl att jag kan påstå att jag tillhör en av dom större på kolo och därför tänkte jag att det kanske är intressant att höra min syn på träning. Har druckit en vinare så det är säkert rätt osammanhängande :D

Träningen

Jag har alltid varit en sån person som baserat mina pass på känsla, har jag kännt för att köra en 30reppare i knäböjjen så har jag gjort det, har jag kännt för att träna axlar istället för armar fast jag körde det för 3dagar sen så gör jag det. Har aldrig följt ett schema, aldrig skrivit i ett block hur många reps jag gjorde i en viss övning veckan innan. Jag tränar för att det är kul och tvingar jag mig att köra efter ett visst sätt fast jag inte känner för det så är det inte kul mer för mig och då har träningen tappat sin poäng.

När jag var yngre så var jag helt besatt att bli så stark som möjligt, gjorde 107,5 i bänken i nian med en kroppsvikt på 66kg, 200 i böjjen i smithen nån månad innan jag fyllde 17 vägandes 74kg, 270 i böjjen när jag var 20-21 och 170 i bänken med stopp samtidigt. Nu 4-6 år senare så är jag inte ens i närheten av dom viktena, bänken kör jag inte mer pga axelskada, böj kan jag inte köra mer för tillfället för att jag slet upp en gammal ryggskada från den tiden, axelpressar kör jag på bra mycket mindre vikter än då för att jag blivit så rädd om axlarna efter bänkskadan etc. overall så kör jag på mycket mindre vikter nu och hur kommer det sig? jo jag har lärt mig en sak som är fruktansvärt viktigt ifall man ska bli en bra byggare...MUSKELKONTAKT... Jag har lärt mig att riktigt koncentrera mig och dra/pressa med nästan enbart den muskeln jag tränar för tillfället, och det har gjort så att jag inte kan "vålda" på samma sätt som förut med vikterna men även så att jag håller mig skadefri, återupphämtar mig bättre och växer bättre. Jag ska ändå inte bli en styrkelyftare, tyndlyftare, strongman etc så varför ska jag vara stark??!! Har även pratat med många av dom bättre byggarna som huserade i boden på 80-talet och dom körde på samma sätt som jag kör nu, lättare viker, mer strikt men mer kontakt.
4-5pass i veckan, 12-20set, 6-15reps, varierar som fan.

Viktigaste är inte hur tungt du kör, utan hur länge du orkar köra och hålla igång.


Maten.

följer inte nya rön, matar proteiner fast "kroppein inte kan ta upp det", tar tex 50-70gram proteiner efter passet, äter mellan 320-400gram proteiner varje dag, äter efter känsla precis som träning. ibland tar jag skumbananer fast malto är bättre, varför? jo för att jag känner för det, skulle jag följa matschema slaviskt så skulle det hända samma sak som om jag följde ett träningschema slaviskt: jag skulle bli utråkad, less och inte orka hålla och mata i mig all föda som krävs för att bli stor. Som allan sa engång, för att bli stor måste du äta mycket.

Äter väl inte så mycket, har svårt för mat men har genom trial and error lärt mig att min kropp växer bäst på högt med protein, ca 300-400gram kolisar och lågt på fett. Vissa kan tycka proteiner är alltför högt och visst är det säkert det, men jag ligger hellre för högt än för lågt, många har säkert en annan syn på det här men i dont care, känns det rätt för mig så är det rätt jag mår bra av att äta så mycket och då har jag lättare att behålla motivationen.

Psyker mår inte bra av att följa en strikt kosthållning hela tiden, inte min iaf därför tillåter jag mig själv att då och då i 1vecka (eller hur länge jag nu känner för det) äta hur mycket/hur lite jag vill. Jag har inte den diciplinen att hålla strikt kost hela tiden, så istället för att hålla det så länge jag står ut och sen bli less och slarva under en längre tid så håller jag bara 90& kosthållning, äter kakor när jag vill och känner jag för att inte äta nå alls nån enstaka gång så gör jag det, då har jag lättare att hålla i längden.

Tillåter mig själv att äta godsaker gör jag rätt mycket, inte nå stora mängder men en bulla hit eller dit, varför jag kan göra så kommer jag ta under nästa segment, kardion

så här kan sen vanlig dag se ut, har lite svårt att få i mig mat på morgonen så det blir inte så avancerat

morgon: 60gram vassle, 5-6dl sockerfri youghurt.
mellanmål: 1 burk kesella, 2 mackor
lunch: kycklingsallad +lite pasta
mellanmål: 50gram vassle med mjölk
mellanmål: äggröra
middag: 200gram rött kött, lite dressing, 70gram ris
efterträning: 50-70gram vassle +80gram malto
kvällsmål: 1burk kesella
EDIT: ska kanske tillägga att det inte är så jag äter varje dag, men brukar försöka hålla samma antal kcal vid varje mål. Brukar väga upp allt onyttigt med en proteindrink med, som idag vid 20,00 blev jag sugen på bullar så jag värmde några stycken men drack 50gram vassle till det.


Kardio

Kardio försöker jag köra året runt, iaf 3 långprommisar i veckan, har en hund så det blir lite lättare att göra det. Hade jag tränat på ett mer fitnessinriktat ställe med massa kardiomaskiner så hade jag garanterat kört iaf 15minuter efter passen med, för kör man kardio så kan man tillåta sig själv att slarva mer, sen en kropp under rörelse tror jag iaf är en kropp som blir mer mottaglig för energi. Har en hund så det blir väl lite lättare att motivera sig själv att gå ut, kör inte morgonprommisar offseason för då vill jag få i mig mat på engång när jag vaknar.

sammanfattning
Vet att jag inte kommer bli ett proffs (vill inte det heller, ska bara väga max 90kg i tävlingsform innan jag är 32) så jag tar det hela med ro, tränar för att det är kul, sen att man får lite muskler så är det inte helt fel. Skulle aldrig tvinga mig att träna, då vilar jag hellre tills jag vill träna. Avancerar inte till allt heller, kör efter KISS principen. kostillskott kör bara protein och malto, nu kör jag ZMA till det med men det är första gången.


TRÄNA FÖR ATT LEVA men LEV INTE FÖR ATT TRÄNA då blir det bara pannkaka av det hela och det håller nästan aldrig i längden.
har ni frågor eller synpunker så svarar jag när jag är nykter, blir det massa edits sen så är det för att jag nyktrat till :D

//småfull Johan.



GET A LIFE!

Lallle
2005-07-23, 12:56
du är en ful tönt som borde bli bannad för dina påhopp

:thumbup:

Bjorne
2005-07-23, 13:29
Va du tvungen att bli lite småfull för att skriva detta? ;)Du vet hur det är, en flaska vin, sedan blir de som kärringar och börjar pladdra :p

Cilia
2005-07-23, 14:01
Det sorgligaste än nog personer som slösar bort sina tonår på att leva träning till 100%, trots att dom egentligen skulle vilja leva normalt och göra annat.

Sedan vaknar dom upp och är 30 och frågan sig själva "hur fan kunde jag slösa bort mina bästa år; är jag lyckligare för det idag? Nej, snarare tvärtom".

Okej om man som tonåring vill engagera sig till 100% därför att man tycker det är det roligaste som finns: då är det inte bortkastad tid eller slöseri. Det är när man känner något slags tvång att leva till 100% för en viss sak, trots att man egentligen skulle vilja bara leva, som det blir tragiskt, och det verkar tyvärr inte vara alltför ovanligt.
men det är inte bara när det gäller träning detta gäller.
Sen får man inte glömma att man som ung måste få gå igenom faser och det är inte så lätt att se nyanser i livet.

Jag gillade att vara ung för allt var så lätt. Det var antingen svart eller vitt och man kunde dömma eller hylla. Nu är jag gammal och bitter och förstår att det alltid finns massa nyanser.

Jag tycker det Herk skriver är bra för det är det livet handlar om inte bara träning men för att nå dit i sitt tänk tror jag att der krävs att man går igenom vissa faser i livet precis som man måste kunna åla, rulla och krypa innan man kan gå för annars får man problem med finmotoriken resten av livet.

Det är så lätt att se ner och ironisera över unga som gör samma fel som man själv har gjort och kanske även andra fel som man aldrig trodde man kunde göra. Dom har tankar och idéer som man inte kan förstå. Men så smånigom landar vi alla i en någorlunda balans i livet som vi sedan måste jobba på för att balansera rätt.

mycket svammel och vet inte om jag får fram det jag försöker säga.

Herkulez
2005-07-23, 15:14
GET A LIFE!
get a bigger dick....tönt

Herkulez
2005-07-23, 15:16
Jag tycker det Herk skriver är bra för det är det livet handlar om inte bara träning men för att nå dit i sitt tänk tror jag att der krävs att man går igenom vissa faser i livet precis som man måste kunna åla, rulla och krypa innan man kan gå för annars får man problem med finmotoriken resten av livet.

.
mkt bra skriver :thumbup:

man måste lära sig av sina misstag.

bra skrivet det andra med =)

TCOG
2005-07-23, 18:26
GET A LIFE!

:thumbup:

Herkulez
2005-07-23, 19:08
:thumbup:
Och va tror du var meningen med "artikeln", att man ska ha ett liv utanför byggningen och inte bli för insnöad i allt :smash:

gå och baka en pizza istället *rolleyes*

mystic[-_-]
2005-07-23, 19:15
Ja du verkar veta vad du pratar om men jag är förvånad att du inte äter mer :D Dock ser ju proteinintaget stabilt ut *flex*

Herkulez
2005-07-23, 19:17
']Ja du verkar veta vad du pratar om men jag är förvånad att du inte äter mer :D Dock ser ju proteinintaget stabilt ut *flex*
jo men det där är ungefär hur jga försöker hålla kosten, sen blir det 100gram mer en dag med kolisar etc.

En sak jag alltid försöker göra dock är när jag äter nå onyttigt så är det att svepa en proteindrink till det =)

mystic[-_-]
2005-07-23, 19:22
jo men det där är ungefär hur jga försöker hålla kosten, sen blir det 100gram mer en dag med kolisar etc.

En sak jag alltid försöker göra dock är när jag äter nå onyttigt så är det att svepa en proteindrink till det =)

Ok! Jao det rådet har jag läst att Dante har till de som följer DC också :)

Som sagt: If it ain't broke don't fix it :thumbup:

serdarMentorn
2005-07-23, 23:42
Fan va klockrent skrivet! Herkulez och vinaren :bow:

plutte
2005-07-24, 01:33
Epik på hög nivå!
En gripande historia....informativ... ehhhhh??? Öhhh???
JO! det var typ bra skrivet eller nåt i den stilen....jag är full...
ordförrådet sinar....Herkulez har genetik...ja..eller nåt...genetik..

Nu ska jag supa mer... bra dskrifet Hetrulkeaz


*flex*

Herkulez
2005-07-24, 08:42
Epik på hög nivå!
En gripande historia....informativ... ehhhhh??? Öhhh???
JO! det var typ bra skrivet eller nåt i den stilen....jag är full...
ordförrådet sinar....Herkulez har genetik...ja..eller nåt...genetik..

Nu ska jag supa mer... bra dskrifet Hetrulkeaz


*flex*
"HEEEEUUUJ JAAO VILLEEEEUUU BARAAAUU HÖRAAAA DIN RÖÖUST"

så lät du i telefon igår haha :D

Jense
2005-07-24, 11:46
"HEEEEUUUJ JAAO VILLEEEEUUU BARAAAUU HÖRAAAA DIN RÖÖUST"

så lät du i telefon igår haha :D


lät han som mig eller mer gay?

Herkulez
2005-07-24, 12:10
lät han som mig eller mer gay?
mer gay, han hade ljusare röst, dock inte gay, men mer gay än dig för du är jättemanlig, men hans dialekt var mer akademisk som han utryckte det haha

Jense
2005-07-24, 13:15
mer gay, han hade ljusare röst, dock inte gay, men mer gay än dig för du är jättemanlig, men hans dialekt var mer akademisk som han utryckte det haha


ahahah jag kunde tänka mig det! akademibög!! jag är mer "jauee juhang, skau du hau ein ske så du kan ejda mien röuv"

Lasse Kongo
2010-05-07, 12:11
Klassiker, en legend berättar om hur man blir en vinare, förlåt vinnare!

Nitrometan
2010-05-07, 12:24
Najs bump, Lasse!

Episkt. Mycket bra såhär på en fredag.


Tack! :thumbup: :hbang:

snej
2010-05-07, 17:19
Klassiker, en legend berättar om hur man blir en vinare, förlåt vinnare!

:)

Episk bump!

Bubban
2010-05-07, 17:47
Love it!

stevebc
2010-05-07, 17:52
Stark boj. Men, jag vet inte riktigt vad jag ska lara mig. Antar att jag har i princip samma installning :)

Nelson81
2010-05-07, 17:55
haha passande bump med tanke på att jag började träna igår efter 4 års vila :D

den där herkulez verkar vara en klok jävel, säkert svingrov idag.

snej
2010-05-07, 17:56
haha passande bump med tanke på att jag började träna igår efter 4 års vila :D

den där herkulez verkar vara en klok jävel, säkert svingrov idag.

Ryktet går att han har blivit en riktig sparv.

Nelson81
2010-05-07, 17:59
aha, han lär ju inte vara vacker om han blivit en räka för han var ju inte den snyggaste ungen på bb om man säger så, han har sett fitt a två gånger, när ´han föddes och när dom försökte trycka in han igen för att han var för ful

Gabriel174
2012-03-16, 19:52
Förtjänar en bump

Fugly
2012-03-16, 20:55
aha, han lär ju inte vara vacker om han blivit en räka för han var ju inte den snyggaste ungen på bb om man säger så, han har sett fitt a två gånger, när ´han föddes och när dom försökte trycka in han igen för att han var för ful

Lol, that's so mean!