Logga in

Visa fullständig version : Fett

tinkerbell
2005-07-21, 20:14
Vad jag vet så behövs nyttigt fett för å kunna bli av med fett, då undrar jag hur många gram fett i form av "bra fett" bör man få i sig varje dag vid deff/diet?

Jag har en burk Friggs Omega-3 kapslar, när ska jag ta dom egentligen? och hur många?

Ska man ta några innan morgonpromenaden? Några innan man lägger dig? Hur är det egentligen?

Jag får inte i mig så mycket fett i nuläget, använder dock olivolja/rapsolja vid matlagning mm.

Oerhört tacksam för svar

MVH tinkerbell

King Grub
2005-07-21, 20:31
Ddu kan syntetisera fettsyror från andra substrat vid behov, men dom två essentiella fettsyrorna måste du dock få tillräckligt av från kosten. Linolensyra och alfa-linolensyra är dom essentiella fettsyrorna, dom som kroppen inte kan syntetisera själv. 0.5-1 % alfa-linlolensyra av energiintaget och 3-5 % av energiintaget från linolensyra är mer eller mindre livsnödvändigt. Det är minimisiffror och absolut inga hälsosamma sådana. Minst 0.5 g fett per kilo kroppsvikt skulle jag rekommendera per dag.

tinkerbell
2005-07-21, 20:33
Ddu kan syntetisera fettsyror från andra substrat vid behov, men dom två essentiella fettsyrorna måste du dock få tillräckligt av från kosten. Linolensyra och alfa-linolensyra är dom essentiella fettsyrorna, dom som kroppen inte kan syntetisera själv. 0.5-1 % alfa-linlolensyra av energiintaget och 3-5 % av energiintaget från linolensyra är mer eller mindre livsnödvändigt. Det är minimisiffror och absolut inga hälsosamma sådana. Minst 0.5 g fett per kilo kroppsvikt skulle jag rekommendera per dag.

Okej, tack så mkt Kungen.

0.5 * 70 = 35g fett?

Hur ska jag få i mig de så att ja vet att jag ligger på 35g?

tinker

MyungChul
2005-07-22, 03:06
du räknar ut hur mycket du äter per dag? svårare än så behöver det inte vara! *whatever*

tinkerbell
2005-07-22, 13:00
du räknar ut hur mycket du äter per dag? svårare än så behöver det inte vara! *whatever*

Ja?... 35g vell? om ja väger 70.

pabb
2005-07-22, 13:36
Ja?... 35g vell? om ja väger 70.

och för att få i dig 35g fett ska du altså äta 35g fett

tinkerbell
2005-07-22, 22:38
och för att få i dig 35g fett ska du altså äta 35g fett

Hur många omega-3 kapslar skulle de kunna bli på ett ungefär?

Jakobbus
2005-07-22, 23:21
Det står säkert på burken hur mycket det är i varje kapsel.

:)

tinkerbell
2005-07-22, 23:38
Det står säkert på burken hur mycket det är i varje kapsel.

:)

Gör ju inte de ; /

MyungChul
2005-07-23, 02:54
med största sannolikhet är det 1g per kapsel

Sverker
2005-07-23, 06:22

Du kan inte basera ditt fettintag på Omega-3.

35 g fiskolja och kapseln innehåller ca 35 % Omega-3. Det ger dig 12 g Omega-3.
Ditt behov av Omega-3 ligger kanske kring 2 - 3 g, kanske upp mot 5 g i de mest extrema fall. Det är mer skadligt än nyttigt att få i sig fleromättat fett. Det bildas främst mer fria radikaler som bara ställer till med oreda i kroppen.

Fett behöver du så sats på det omättade istället, rapsolja är ett bra tips.

aliquis
2005-07-23, 10:11
Det är mer skadligt än nyttigt att få i sig fleromättat fett.+för mycket?
Fett behöver du så sats på det omättade istället, rapsolja är ett bra tips.??

Sverker
2005-07-23, 11:17
Det är många siffror i luften i denna tråd så jag kan ju ställa upp King Grubs siffror för att göra det tydligt.

Energibehov 4000 kcal per dag.
En energiprocent Omega-3/alfa-linolensyra blir 40 kcal eller ca 5 g av just det fettet.

5 energiprocent linolensyra ger 200 kcal eller 22 g av just det fettet.

Mer än så av det fleromättade fettet behövs INTE för en tränande, what so ever, och nu så förbrukade den tränande 4000 kcal vilket är högt men inte alls orimligt. Behöver man färre kalorier är också behovet av de essentiella fettsyrorna också lägre.

De 12 g Omega-3 som var uppe i ett tidigare exempel är terapeutiska doser i försök att bota olika extrema symptom.

tinkerbell
2005-07-23, 13:06
Sverker, jo jag kör mkt rapsolja i maten, men jag oftast rädd att de blir ett överskott av fett, eller?

Angående kapslarna går de bra ifall jag tar 2 på morgonen (innan morgonpromenad) och 1 på natten isamband med långsamtproteinpulver drink?

Eller ska jag skippa dom?

Sverker
2005-07-23, 13:56
Ta kapslarna till frukosten istället. Fiskfettet behöver några timmar på sig att komma ut i kroppen så tidpunkten på dygnet spelar ingen roll.

Däremot är upptaget ( eg nedbrytningen till fria fettsyror ) av de långa omättade fetsyrorna i fisk lite sämre så det är bättre att fördela intaget över dagen och äta dem tillsammans med annat fett.

tinkerbell
2005-07-23, 14:07
Ta kapslarna till frukosten istället. Fiskfettet behöver några timmar på sig att komma ut i kroppen så tidpunkten på dygnet spelar ingen roll.

Däremot är upptaget ( eg nedbrytningen till fria fettsyror ) av de långa omättade fetsyrorna i fisk lite sämre så det är bättre att fördela intaget över dagen och äta dem tillsammans med annat fett.

hmm... okej, tack så mkt.

Trodde omega-3 kapsalr ökar förbränningen, exempelvis innan morgonpromenaden

tinkerbell
2005-07-23, 14:14
Blir lätt rätt så förvirrad, om jag säger så här...

Hur ska jag käka fett för maximal fettförbränning i form av "bra fett" ? Oerhört tacksam för hjälp.

Har problem med vad och när jag ska inta. Enligt uträkningar ligger jag på 0,5 g per kg kroppsvikt och jag väger 70 --> 35g.