handdator

Visa fullständig version : Långsamt eller snabbt protein?


Mikey
2005-07-21, 17:15
Om jag ska ta en proteindrink som mellanmål (mitt på dagen), ska jag då se till att få i mig ett snabbt eller långsamt proteinpulver?

/Mikey

King Grub
2005-07-21, 17:16
Långsamt protein ger bättre proteinbalans, om du inte är runt 80 år gammal, då ett snabbt är att föredra.

Mikey
2005-07-21, 17:24
Men borde inte ett snabbt protein (Whey) med snabbt upptag vara att föredra om man inte ätit på en stund?

Jag använder i dagsläget två olika sorters proteinpulver: Whey-80 (snabbt)och Milk-90 (mestadels långsamt). Båda dessa produkter från Star Nutrition (*************).
Om man läser på burken till Milk-90 står det bl.a.:
"Milk-90 används framförallt som ett kvällsprotein, för att minska nedbrytningen under natten."
"Tag en portion Milk-90 innan läggdags. Du kan även ta en portion direkt efter träning eller som ett mellanmål, men ett rent vassleprotein är att föredra vid dessa tillfällen."

Det låter med andra ord som att vid mellanmål är det vassle som gäller..? Har hört båda delarna och är därför lite osäker över vilket som är bäst vid mellanmål? Vilket man ska ha efter träning och vid läggdags råder ingen tvekan.

/Mikey

King Grub
2005-07-21, 17:29
Nej, varför då?

Mikey
2005-07-21, 17:40
Läs min editering ovan samt att min fundering var att ett snabbt upptag medförde att musklerna snabbt fick tillgång till protein och muskelnedbrytningen skulle minska. Men jag är osäker själv som sagt...

Exhale_
2005-07-21, 17:47
Du ska käka Milk-90 som mellanmål då du inte har tränat. Detta eftersom det är ett långsamt protein som stannar kvar i kroppen länge.. (Vet inte hur jag ska förklara det bättre).

Vassleproteinet är bra efter träningen eftersom det pumpas in snabbt i kroppen men går snabbt "ur kroppen".. Det är därför du ska dela upp proteinintaget efter träning så att du äter mindre mängder protein (runt 20 g vassle / gång) flera gånger istället för en stor mängd direkt efter. Du kan t ex käka en portion vassle direkt efter, och sen en halvtimme senare, en timme senare osv.. Och glöm inte kolisarna..

Fan Grub, säg det jag vill säga men med finare ord tack ;)

King Grub
2005-07-21, 17:48
Nej, kasein är det bästa valet som måltidsprotein (även annat långsamt som fisk, fågel, kött, osv); snabbt protein ger sämre proteinbalans.

"Therefore, net leucine balance over the 7 h after the meal was more positive with CAS than with WP. In conclusion, the speed of protein digestion and amino acid absorption from the gut has a major effect on whole body protein anabolism after one single meal."

Proc Natl Acad Sci U S A. 1997 Dec 23;94(26):14930-5.

"The fast meals induced a strong, rapid, and transient increase of aminoacidemia, leucine flux, and oxidation. After slow meals, these parameters increased moderately but durably. Postprandial leucine balance over 7 h was higher after the slow than after the fast meals."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

"In young men, using a non-steady-state approach and intrinsically labeled milk protein fractions [whey protein (WP) and casein (CAS)] we showed that a slow digested dietary protein (CAS) induced a greater protein gain than a fast one (WP)."

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3228S-33S.

"Ingestion of whey proteins resulted in amino acid
concentrations in the blood that were higher and less
prolonged than those resulting from casein. Both resulted in positive whole-body proteinbalance, but the anabolic response to casein was
superior to that of whey proteins."

Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

Det är dessutom oklart om vassle eller kasein är bäst i samband med träning. Kasein ger lika bra proteinbalans där också.

Du kan, om du vill, använda vassle också som mellanmåls- eller måltidsprotein. Det är ingen katastrof; tillsammans med kolhydrat och protein ger vassleproteinet ett långsammare och mer anabolt gensvar. Kasein eller annat långsamt protein är bättre, men det går med vassle också, om man inte har något annat.

Mikey
2005-07-21, 17:51
Du ska käka Milk-90 som mellanmål då du inte har tränat. Detta eftersom det är ett långsamt protein som stannar kvar i kroppen länge.. (Vet inte hur jag ska förklara det bättre).

Vassleproteinet är bra efter träningen eftersom det pumpas in snabbt i kroppen men går snabbt "ur kroppen".. Det är därför du ska dela upp proteinintaget efter träning så att du äter mindre mängder protein (runt 20 g vassle / gång) flera gånger istället för en stor mängd direkt efter. Du kan t ex käka en portion vassle direkt efter, och sen en halvtimme senare, en timme senare osv.. Och glöm inte kolisarna..

Fan Grub, säg det jag vill säga men med finare ord tack ;)

Förstår vad du menar och det låter vettigt också... Tack!
Känns dock lite konstigt med vad det står på burken till Milk-90 angående mellanmål och vassle som sagt. Men men...
/Mikey

Mikey
2005-07-21, 17:58
Tack King Grub för ditt svar! Det var ungefär som jag misstänkte men skönt att få det bekräftat också...

/Mikey

Lizzie
2005-07-21, 22:02
Varför inte bara äta riktig mat? En massa pulver hit å dit... JAG föredrar mat!
(inte svaret på din fråga, men det kröp i mig att få säga det.)

MyungChul
2005-07-22, 02:57
det som står på burken, som verkar göra dig förvirrad är om du tränat, så är vassle att föredra. om du bara ska ha ett mellanmål så är kasseinet att föredra

Highlander
2005-07-22, 04:53
milk-90 är fö. både vassle och kasein.. fördelningen ligger 30-70 %

Mikey
2005-07-22, 11:15
Varför inte bara äta riktig mat? En massa pulver hit å dit... JAG föredrar mat!
(inte svaret på din fråga, men det kröp i mig att få säga det.)

Självklart äter jag till största delen vanlig mat! Kosttillskott för mig är precis vad det heter, ett tillskott.
Men det är smidigt att kunna ha med sig en shake till jobbet eller liknade som mellanmål. Sedan handlar det lite om enkelheten att kunna blanda en drink istället för att ha lagad mat till varje måltid. Äter man ofta som jag gör så är det ganska tidskrävande att alltid ha lagad mat. Självklart slinker det också ner en och annan burk tonfisk eller kesella som mellanmål och det är enkelt, men variation förnöjer.
Dessutom är det i regel billigare med ett pulver om man ska räkna på mängden protein man får i sig och det är inte alltid lätt att få sig rätt mängd protien av bara vanlig mat.

Kör hårt!
/Mikey

Mikey
2005-07-22, 11:31
det som står på burken, som verkar göra dig förvirrad är om du tränat, så är vassle att föredra. om du bara ska ha ett mellanmål så är kasseinet att föredra
Jo jag har väl förstått att det är så men då är det felskrivet på burken... Det står som sagt: "Tag en portion Milk-90 innan läggdags. Du kan även ta en portion direkt efter träning eller som ett mellanmål, men ett rent vassleprotein är att föredra vid dessa tillfällen."
När man skriver "vid dessa tillfällen" så syftar man på båda de tillfällen man nämner (alltså efter träning eller som ett mellanmål) och då är det rent vassle som gäller enligt texten.
Det var därför jag blev konfunderad...

/Mikey

Mikey
2005-07-22, 11:32
milk-90 är fö. både vassle och kasein.. fördelningen ligger 30-70 %
Jo jag vet...

/Mikey

Chandler
2005-07-22, 11:41
Sedan är det kanske ingen större skillnad för den genomsnittlige "gymmaren" om man tar en vassle- eller kaseindrink. För min del lämnar jag sånt hifi åt proffsen och använder det (åtm. i Finland) avsevärt mycket billigare vasslet.

Mikey
2005-07-22, 11:50
Sedan är det kanske ingen större skillnad för den genomsnittlige "gymmaren" om man tar en vassle- eller kaseindrink. För min del lämnar jag sånt hifi åt proffsen och använder det (åtm. i Finland) avsevärt mycket billigare vasslet.
Kan ju vara värt att tänka på för en del kanske...
/Mikey