handdator

Visa fullständig version : Bygga/köpa villa


datorjaevel
2005-07-21, 12:40
Någon här som har någon bra sida på nätet där man kan få se villor till salu/få idéer till byggnation av egen villa. (BILDER). Ge gärna länkar till sidor med bilder på schysta kåkar också. Inredning är väldigt intressant det med.

mvh

Jorgen
2005-07-21, 12:44
http://www.modulenthus.se/
http://www.trivselhus.se/
http://ppc.rt.se/bygga-villa/?source=adwords&oodc=1003&hash=colefksmxxs
http://www.kvalitetshus.se/
http://www.borohus.se/

Nitrometan
2005-07-21, 12:47
Ett husprojekt. Kan kanske vara bra att kolla på.
http://www.villaoscar.se

Metal_boy_
2005-07-21, 12:50
www.hemnet.se

datorjaevel
2005-07-21, 13:11
tackar för svaren

Yip_man
2005-07-21, 20:50
Någon som har lite priser på modulhusen?

Cilia
2005-07-21, 20:54
om jag någonsin skulle få för mig att bygga ett hus så skulle jag vilja ha ett arkitektritat hus. Jag har tusen idéer och skulle driva arkitekten till vansinne *L*

datorjaevel
2005-07-21, 21:05
om jag någonsin skulle få för mig att bygga ett hus så skulle jag vilja ha ett arkitektritat hus. Jag har tusen idéer och skulle driva arkitekten till vansinne *L*

Trevligt, jag är likadan. :D

Allan
2005-07-21, 21:09
om jag någonsin skulle få för mig att bygga ett hus så skulle jag vilja ha ett arkitektritat hus. Jag har tusen idéer och skulle driva arkitekten till vansinne *L*

Trevligt, jag är likadan. :D

Jag_hatar_er!!!!


allan

Jorgen
2005-07-21, 21:12
Jag_hatar_er!!!!


allan
:laugh: :laugh:

Jag hade lite samma tankar faktisk.

"Nej, men om vi skulle ta och ändra lite här, kanske flytta ytterdörren. Åååå, vilken bra idé." *grr27* *grr27*

z_bumbi
2005-07-21, 21:14
om jag någonsin skulle få för mig att bygga ett hus så skulle jag vilja ha ett arkitektritat hus. Jag har tusen idéer och skulle driva arkitekten till vansinne *L*

De flesta husen är nog ritade av en arkitekt ska du se.. :D

z_bumbi - Som faktiskt har vuxit upp i ett hus ritat av Erik Hahr.

Allan
2005-07-21, 21:18
Arkitekterna skiter ju verkligen i hur husen blir. Det är konstruktören som får dra lasset, och sen är det Jörgen och jag som ska få bitarna på plats.


allan

datorjaevel
2005-07-21, 21:20
Arkitekterna skiter ju verkligen i hur husen blir. Det är konstruktören som får dra lasset, och sen är det Jörgen och jag som ska få bitarna på plats.


allan

Hur många år haru på nacken i byggbranschen?

Jorgen
2005-07-21, 21:20
"Anpassas på plats" är ju en jäkla höjdare att se. Det betyder att konstruktören inte har kunnat klura ut hur det skulle vara (trots en lön på 800:-/tim) utan lämnar det till oss istället. Tack för det.

Allan
2005-07-21, 21:20
Observera att lösvirkeshus ger oerhört mycket större utrymme för egna initiativ och idéer. Köper man en Sjödalskåk får man finna sig i deras lösning. Där ställer man väggarna där man ställer dem. Det skiljer inte mräkvärdigt i pengar heller, snarare tvärtom.
På en ren lösvirkare finns alltid utrymme för egna arbetsinsatser, vilket sällan är fallet med modulhusen.


allan

Allan
2005-07-21, 21:21
Hur många år haru på nacken i byggbranschen?

20+


allan

Allan
2005-07-21, 21:21
"Anpassas på plats" är ju en jäkla höjdare att se. Det betyder att konstruktören inte har kunnat klura ut hur det skulle vara (trots en lön på 800:-/tim) utan lämnar det till oss istället. Tack för det.

LPP. Så stod det faktiskt på den K jag hade sista veckan. Kul? Not!


allan

datorjaevel
2005-07-21, 21:22
:laugh: :laugh:

Jag hade lite samma tankar faktisk.

"Nej, men om vi skulle ta och ändra lite här, kanske flytta ytterdörren. Åååå, vilken bra idé." *grr27* *grr27*

haha då skulle du inte villa shoppa med mig, jag älskar att shoppa, speciellt kläder, kan gå runt hela dagar o rota innan jag ens hittar ett plagg jag vill ha.

Kalla mig fruntimmer.

Jorgen
2005-07-21, 21:23
haha då skulle du inte villa shoppa med mig, jag älskar att shoppa, speciellt kläder, kan gå runt hela dagar o rota innan jag ens hittar ett plagg jag vill ha.

Kalla mig fruntimmer.
Fruntimmer!

:D

datorjaevel
2005-07-21, 21:25
Fruntimmer!

:D

*cry*

Tolkia
2005-07-21, 21:28
De flesta husen är nog ritade av en arkitekt ska du se..

Ahh .. två själar, samma tanke! :D

En lite lagom halv-off topic historia (med anledning av Allans och Jorgens inlägg):
Min kursare och evigt trogne labbkumpan från universitetstiden brukade sommarjobba med att lägga asfalt åt Skanska - ett sommarjobb han f.ö. (utan större framgång) rekommenderade till höger och vänster p.g.a. att det, somhan sade "gav en lite perspektiv". Han berättade emellanåt pikanta små historier om hur gubbarna vid diverse bro- och vägbyggen skakade på huvudena åt ritningarna och diskret (väl vetande att kommentarer av typen "det där går inte" respektive förslag underifrån sällangjorde succé) kortade lite här, förlängde lite där, justerade en vinkel eller två så att byggnadsverket när det väl var färdigställt inte bara skulle vara just färdigställt utan även fungerande. Varpå arkitekter, finansiärer och en och annan chef öppnade champagneflaskan, klappade varandra på axeln och konstaterade att "Det där gjorde vi BRA, grabbar ..."

Jorgen
2005-07-21, 21:30
Tolkia: Känner igen det där.
Men blir något fel då är det alltid VI som har gjort fel. Trots att man har följt ritningarna. *rolleyes*

Allan
2005-07-21, 21:31
Ahh .. två själar, samma tanke! :D

En lite lagom halv-off topic historia (med anledning av Allans och Jorgens inlägg):
Min kursare och evigt trogne labbkumpan från universitetstiden brukade sommarjobba med att lägga asfalt åt Skanska - ett sommarjobb han f.ö. (utan större framgång) rekommenderade till höger och vänster p.g.a. att det, somhan sade "gav en lite perspektiv". Han berättade emellanåt pikanta små historier om hur gubbarna vid diverse bro- och vägbyggen skakade på huvudena åt ritningarna och diskret (väl vetande att kommentarer av typen "det där går inte" respektive förslag underifrån sällangjorde succé) kortade lite här, förlängde lite där, justerade en vinkel eller två så att byggnadsverket när det väl var färdigställt inte bara skulle vara just färdigställt utan även fungerande. Varpå arkitekter, finansiärer och en och annan chef öppnade champagneflaskan, klappade varandra på axeln och konstaterade att "Det där gjorde vi BRA, grabbar ..."

Händer fortfarande. Det är en ständig njutning att sätta högskolefolket på plats!
:D


allan

blekfet2
2005-07-21, 21:33
om jag någonsin skulle få för mig att bygga ett hus så skulle jag vilja ha ett arkitektritat hus. Jag har tusen idéer och skulle driva arkitekten till vansinne *L*

jo samma här...men dock inte cashen!
:furious:

raZmus
2005-07-21, 21:36
http://www.byggahus.se/

Tolkia
2005-07-21, 21:37
Men blir något fel då är det alltid VI som har gjort fel. Trots att man har följt ritningarna. *rolleyes*
Jo. Det var vad min labbkumpan gärna påpekade som kapitel II ...

z_bumbi
2005-07-21, 21:44
Observera att lösvirkeshus ger oerhört mycket större utrymme för egna initiativ och idéer. Köper man en Sjödalskåk får man finna sig i deras lösning. Där ställer man väggarna där man ställer dem. Det skiljer inte mräkvärdigt i pengar heller, snarare tvärtom.
På en ren lösvirkare finns alltid utrymme för egna arbetsinsatser, vilket sällan är fallet med modulhusen.


allan

Det finns väl ett litet problem med att kunna bestämma själv (Förutom att man vill ändra hela tiden.) och det är hur man vet vad som är bra? Alla har nog inte en klar bild över vilka ytor man behöver var och då är modulhus ganska behändigt, många har väl iofs också fått för sig att det är mycket dyrare med lösvirkeshus (Nytt uttryck för mig.) än att bläddra fram ett hus ur en katalog.

z_bumbi - Som bara fick treor på de hus han ritade i skolan. :(

Cilia
2005-07-22, 08:52
Jag_hatar_er!!!!


allan


:laugh: :laugh:

Jag hade lite samma tankar faktisk.
what is new?
ställ er i kö och bråka inte.