handdator

Visa fullständig version : "Stickande" svettlukt


VoDaresVins
2005-07-21, 11:46
Vad beror det på att man (iaf jag) ibland har man en svettlukt som riktigt sticker i näsan?
När jag tränar brukar jag svettas som en gris, men oftast luktar det knappt något. Nu idag när jag bara sitter på jobbet märkte jag att jag stinker som fan (trodde först det var han som sitter brevid), trots att jag dushat för några timmar sen.

blekfet2
2005-07-21, 11:57
det är inte svetten som luktar utan skiten man har på kroppen.!

VoDaresVins
2005-07-21, 13:36
det är inte svetten som luktar utan skiten man har på kroppen.!
Å fan, var det så enkelt? Ja trodde det skulle ha nåt att göra med brist på vätska eller nåt annat. Men ok, ja har aldrig påstått mig vara smart heller. :smash: Får se till att skrubba armhålorna bättre ikväll.
Tack för svaret.

Jay-Z
2005-07-21, 13:40
Det hjälper även att tvätta kläderna med jämna mellanrum.

Bjorne
2005-07-21, 13:49
det är inte svetten som luktar utan skiten man har på kroppen.!Är det helt säkert?

När jag har legat i perioder där haft jättehögt protein-intag, långt över vad jag behöver = 400-500g/dag så tycker jag att svettet börjat lukta (tillskillnad från annars)...

Sheogorath
2005-07-21, 14:12
En av de stora byggarna på mitt gym luktar sådär stickande du talar om... Man vill inte vara efter honom till toan *spy*. Kan det inte, som någon annan var inne på, ha att göra med extremt högt proteinintag eller intag av andra "kostillskott"?

MrBoris
2005-07-21, 14:14
En av de stora byggarna på mitt gym luktar sådär stickande du talar om... Man vill inte vara efter honom till toan *spy*. Kan det inte, som någon annan var inne på, ha att göra med extremt högt proteinintag eller intag av andra "kostillskott"?

Jag vet en på mitt gym som tar lite "produkter" och han luktar amoniak eller kattpiss eller vad man ska kalla lukten..

Mats J
2005-07-21, 14:21
Japp - högt protein intag ger en speciell svettlukt, amoniak. Nu när jag inte kan träna, slet av triceps för 2 månader sedan. Äter jag klart mindre protein än förut, runt 180-200 g dag mot 400-500 g dagen då jag tränade som värst. Det är en stor skillnad på svettlukten nu och förut, nu kan jag ha en tröja 2 dagar i rad utan problem alls, och när jag tränade börja de lukta amoniak om tröjan redan efter 2-3 timmar, alltså trots att jag bara satt hemma och kolla på tv. :cryout:

Om jag tränade i en vit tröja blev den aldeles gulfärgad efter ett pass, och luktade förskräkligt. Denna lukt gick nästan inte att få bort, trots att jag tvättade kläderna i 90 gradigt vatten om och om igen var det en svag lukt av amoniak kvar. *spy*


Har alltid unvikigt sk. "produkter", så i mitt fall var det endast ett allt för högt intag av protein som orsakade lukten..

Endumen
2005-07-21, 16:24
Japp - högt protein intag ger en speciell svettlukt, amoniak. Nu när jag inte kan träna, slet av triceps för 2 månader sedan. Äter jag klart mindre protein än förut, runt 180-200 g dag mot 400-500 g dagen då jag tränade som värst. Det är en stor skillnad på svettlukten nu och förut, nu kan jag ha en tröja 2 dagar i rad utan problem alls, och när jag tränade börja de lukta amoniak om tröjan redan efter 2-3 timmar, alltså trots att jag bara satt hemma och kolla på tv. :cryout:

Om jag tränade i en vit tröja blev den aldeles gulfärgad efter ett pass, och luktade förskräkligt. Denna lukt gick nästan inte att få bort, trots att jag tvättade kläderna i 90 gradigt vatten om och om igen var det en svag lukt av amoniak kvar. *spy*


Har alltid unvikigt sk. "produkter", så i mitt fall var det endast ett allt för högt intag av protein som orsakade lukten..


Surt!

VoDaresVins
2005-07-21, 18:51
Skulle det tro vara proteinet för mig då, några s.k. "produkter" har jag inte i mitt skafferi heller.

Tomas W
2005-07-21, 19:16
Jag har uplevt samma sak, gjorde en tråd om det här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46545&highlight=amoniak). Där skrev dem att det var lågt kolhydratsintag det berodde på. Men jag tror att fortfarande att det är högt proteinintag som e boven i dramat.

kraftsport
2005-07-21, 20:33
Å fan, var det så enkelt? Ja trodde det skulle ha nåt att göra med brist på vätska eller nåt annat. Men ok, ja har aldrig påstått mig vara smart heller. :smash: Får se till att skrubba armhålorna bättre ikväll.
Tack för svaret.

Hmmm, prova duscha på morgonen i stället och använd deo :thumbup:

z_bumbi
2005-07-21, 20:39
Jag har uplevt samma sak, gjorde en tråd om det här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46545&highlight=amoniak). Där skrev dem att det var lågt kolhydratsintag det berodde på. Men jag tror att fortfarande att det är högt proteinintag som e boven i dramat.

Både och.
Om du äter lite kolhydrater så tvingas kroppen omvandla protein till glukos (Sker vid deff med lite kolisar, svält mm.), äter du en stor andel protein i maten (Oavsett om du ligger på underskott eller inte.) så gör kroppen förvandligen för att den vill bli av med proteinöverskottet.

Strykkatt
2005-07-21, 21:14
Under de senaste veckorna har jag börjat lukta som sjutton under mina träningspass. Efter en 30-40 minuter stinker det ammoniak eller någon annan kemikalie. Jag har till och med hunnit att skälla ut sambon och anklagat henne för att ha bytt till ett tvättmedel som luktar pyton. Men nu förstår jag bättre...sedan en månad har jag skurit ordentligt på kolhydraterna. Jag är nu rätt säker på att det måste vara det som framkallar doften under träning!

Jax
2005-07-21, 21:26
Tips från husmor:
Kläder i funktionsmatrial har en förmåga att lukta illa även efter tvätt när man har använt dem ett tag. Brukar inte lukta direkt efter tvätten men så fort man har fått på sig dem kommer amoniakdoften fram. Antar att det beror på kroppsvärmen. För att bli av med doften:
Lös upp 2 dl ättika eller citronsyra i 10 liter vatten och låta plagget ligga i lösningen i 15 - max 30 minuter, och sen en vanlig tvätt på det.

...och ni vet väl att mjukmedel förstör funktionsplagg?

Chandler
2005-07-23, 12:32
Både och.
Om du äter lite kolhydrater så tvingas kroppen omvandla protein till glukos (Sker vid deff med lite kolisar, svält mm.), äter du en stor andel protein i maten (Oavsett om du ligger på underskott eller inte.) så gör kroppen förvandligen för att den vill bli av med proteinöverskottet.

Skulle man t.o.m. våga säga att man lugnt kan trappa ned på proteinintaget i det skedet? För "tas överskottet upp" längre i det skedet det börjat omvandlas till glukos?

Edit: Det blev litet otydligt. I det skedet man börjat stinka ammoniak (och inte håller på med någon form av ketodiet) omvandlas då alltså redan den största delen av "överskottsproteinet" till glukos? Och att "kapa" den delen medför inget annat än angenämare svettlukt?

Nucleus
2006-06-26, 17:46
Skulle man t.o.m. våga säga att man lugnt kan trappa ned på proteinintaget i det skedet? För "tas överskottet upp" längre i det skedet det börjat omvandlas till glukos?

Edit: Det blev litet otydligt. I det skedet man börjat stinka ammoniak (och inte håller på med någon form av ketodiet) omvandlas då alltså redan den största delen av "överskottsproteinet" till glukos? Och att "kapa" den delen medför inget annat än angenämare svettlukt?
Bumpar denna frågan.

/Nucce

muchcup
2009-11-23, 07:24
Bumpar denna tråd, jag har samma problem men jag har varken ett speciellt högt proteinintag eller lågt kolhydratsintag. Jag äter nästan precis som jag alltid har gjort. De enda tillskotten jag äter är Maltodextrin, EAA, Eiselt Kreatin och lite Vassle-protein av kända svenska märken (kollo censurerade det).

Jag brukar svettas som en gris och senaste halvåret har jag som sagt märkt av en ganska tydlig doft av ammoniak. Vad kan det bero på? Känns ju inte som det borde vara speciellt bra.

emi23j
2009-11-23, 08:53
Å fan, var det så enkelt? Ja trodde det skulle ha nåt att göra med brist på vätska eller nåt annat. Men ok, ja har aldrig påstått mig vara smart heller. :smash: Får se till att skrubba armhålorna bättre ikväll.
Tack för svaret.


Det är ibland även nödvändigt att raka, eller "trimma" om du inte vill ta bort, håret i armhålorna. Svettlukten brukar sätta sig rätt bra i håret och det enda som funkar då är att raka bort skiten.

En annan sak du kan fundera över är dina kläder. Om de inte är relativt nya kan dem börja lukta riktigt vidrigt om man börjar svettas (om än bara lite).

emi23j
2009-11-23, 08:57
Om jag tränade i en vit tröja blev den aldeles gulfärgad efter ett pass, och luktade förskräkligt. Denna lukt gick nästan inte att få bort, trots att jag tvättade kläderna i 90 gradigt vatten om och om igen var det en svag lukt av amoniak kvar.

Träna inte i bomullskläder de drar ju åt sig svett något sjukt.

Brukar du hänga upp grejerna direkt när du kommer hem? Mina åker upp direkt (och då kan jag gott använda dem 3-4 ggr innan tvätt). Sen kan du ju alltid slänga i en stor skopa med sköljmedel när du tvättar.

ryss
2009-11-23, 11:27
börjar bli dags för Absolut torr!

Rahf
2009-11-23, 20:04
Finns inte så mycket man kan göra åt stanken ifall man svettas riktigt mycket. Jag hade samma problem under thaiboxningspass, och då var det utan något på överkroppen.

Se till att duscha noggrant ifall du/ni stinker ammoniak.

muchcup
2009-11-23, 22:22
Jag har aldrig haft det problemet tidigare utan det är senaste halvåret jag märkt av det, det måste ju ha någon orsak bakom sig.

Det är inget problem efter att jag har duschat och jag lider egentligen inte av det så mycket, jag är mest orolig över att det ska vara farligt på något sätt.

Rahf
2009-11-24, 06:38
Jag har aldrig haft det problemet tidigare utan det är senaste halvåret jag märkt av det, det måste ju ha någon orsak bakom sig.

Det är inget problem efter att jag har duschat och jag lider egentligen inte av det så mycket, jag är mest orolig över att det ska vara farligt på något sätt.

Det tror jag inte, utöver möjlig vätskebrist då. Se till att ersätta vätskeförlusten ifall den är enorm.

muchcup
2009-11-24, 07:18
Det tror jag inte, utöver möjlig vätskebrist då. Se till att ersätta vätskeförlusten ifall den är enorm.

Dricker bra med vätska så det är nog inte det. Funderar på om det kan vara kreatinet som påverkar? Tror inte jag körde kreatin i våras och då hade jag inga problem.

Rahf
2009-11-24, 07:21
Dricker bra med vätska så det är nog inte det. Funderar på om det kan vara kreatinet som påverkar? Tror inte jag körde kreatin i våras och då hade jag inga problem.

Jag syftar på att lukten inte innebär något farligt, så länge du ersätter vätskan som du tappar vid perspirationen.