handdator

Visa fullständig version : FEM - vilka springer?


skaparn
2005-07-21, 09:19
Tänkte bara göra en snabbundersökning om det är någon annan som ska upp nästa vecka och späka sig.

http://www.fjallraven.se/fem/

Jax
2005-07-21, 09:28
Nä tyvärr så ska jag inte dit. Hade varit hur kul som helst.
Ska du springa?

skaparn
2005-08-08, 14:44
Nä tyvärr så ska jag inte dit. Hade varit hur kul som helst.
Ska du springa?

Oj, missade att någon svarat i tråden. Ja, jag sprang och det var helt ok, synd bara att vädret fick arrangören att dra om banan till att inte gå hela vägen upp på Kebnekaises topp.

Men jag provar igen:
BAMM - vilka springer?
Tyckte att det var lika bra att utnyttja löpträningen så jag gör ett bejublat framträdande även i Björkliden. Någon annan som ska dit?

Jax
2005-08-08, 18:14
Nu är jag ju inte alls avundsjuk *grr27*
Enda jag ska springa mer i år är Lidingöloppet och det är ju inte så upphetsande i jämförelse även om det är förbannat roligt det också.

skaparn
2005-08-09, 07:00
Jag funderar fortfarande på Lidingöloppet då jag aldrig sprungit det tidigare. Såg dock en bild på hemsidan som var lite avskräckande, det såg riktigt trångt ut och om det ska vara som på GB-varvet så kommer jag att börja ett bråk. Dessutom är 08XC helgen innan och två sthlm-turer i rad för tävling känns om inte annat dyrt.

Ett tips är dock att prova något av de alternativa lopp som bjuds, såsom BAMM, FEM eller KIMM. Det finns ju några i Åre också men det brukar vara lite mer multisportbetonat. Då rikserar man att behöva paddla eller nåt sådant tjafs.

Jax
2005-08-09, 08:18
Har sprungit FEM en gång och det är så förbannat roligt, men det kostar ju också. Både tid och pengar. Men jag ska absolut springa mer sådana tävlingar någon gång.

skaparn
2005-08-09, 08:58
Har sprungit FEM en gång och det är så förbannat roligt, men det kostar ju också. Både tid och pengar. Men jag ska absolut springa mer sådana tävlingar någon gång.

Aha! Så du är med i hårdingklubben som avverkat bergsmarathon? Gott att höra. Det jag hoppas på nu är att de nästa år verkligen genomför 150km-loppet som i år blev inställt och att jag hinner kvalificera mig till det så att man verkligen får testa gränserna.

Angående pengar så är det egentligen inte så dyrt när man väl skaffat nödvändig utrustning. Det är heller inte helt ogenomförbart att skaffa sponsor till startavgifter och dylikt då man springer i ett lag med namn, vilket lämpar sig bra för att heta typ "Team Älvsbyhus" eller nåt.

Jax
2005-08-09, 09:15
Nä men det är ju utrustningen i kombination med resa och anmälningsavgift som gör att det kostar en del. Det är det dock värt. Men nästa mål är Iron Man, sen är jag tillräckligt vältränad för att ge mig på bergen igen. Måste bara hitta någon sjuk människa som vill följa med och springa.

Hur kvalificerar man sig till 150 km? Genom andra liknande lopp?

skaparn
2005-08-09, 09:50
Nä men det är ju utrustningen i kombination med resa och anmälningsavgift som gör att det kostar en del. Det är det dock värt. Men nästa mål är Iron Man, sen är jag tillräckligt vältränad för att ge mig på bergen igen. Måste bara hitta någon sjuk människa som vill följa med och springa.

Hur kvalificerar man sig till 150 km? Genom andra liknande lopp?

Jo, det krävdes att man ställt upp och presterat bra i minst två andra liknande lopp har jag för mig att jag läst. Det där med presterat bra är förstås subjektivt...

Du menar alltså Iron Man i Kalmar? det riktiga Iron Man? helt galet. Det skulle jag också vilja prova. Måste dock bli bättre, hårdare, starkare och framför allt simkunnig innan dess. Så det ligger nog under 2007.

Jax
2005-08-09, 09:53
Iron Man i Kalmar får det bli. Ska börja träna med en triatlonklubb nu, sen får vi se om jag kör nästa år eller 2007. Ska i alla fall köra någon triatlontävling nästa år.

Vilken vacker tråd för inbördesbeundran detta är. Vill verkligen ingen annan vara med och skriva? :D

skaparn
2005-08-09, 10:14
Iron Man i Kalmar får det bli. Ska börja träna med en triatlonklubb nu, sen får vi se om jag kör nästa år eller 2007. Ska i alla fall köra någon triatlontävling nästa år.

Vilken vacker tråd för inbördesbeundran detta är. Vill verkligen ingen annan vara med och skriva? :D

Jag tror vi är utsatta för en utfrysning i sann vuxenmobbingstil.

Det är mycket som känns skrämmande med triathlon faktiskt. Bland annat så har jag sett nån cykla med badbyxor, vilket torde göra ont efter 18 mil, men det kanske inte är kutym. Sen är det inte helt trivialt att simulera tävlingsdag då man måste byta gren och allt ska stämma. Men det kanske inte behövs så många pass där man verkligen övar på att köra allt i ett sträck. Har sett att Colting delar upp sin träning över dagen. Att hans schema ändå är helt sjukt är en annan femma, men då blir han bäst också.

Dav0d
2005-08-09, 10:30
Kan bara säga att jag sitter och dreglar när ni pratar :). Fantiserar om saker jag vill göra :thumbup:

Jax
2005-08-09, 10:59
Cykla 18 mil i badbyxor måste man nog vara bra härdad för att klara, men ja antar att de flesta gör det. Jag lär dock kränga på mig mina söta byxor med vadering, vill helst klara av att springa efteråt. Men kortare lopp ska inte vara några problem. Har cyklat 3 mil i tights direkt efter 1 km simning och sen sprang en halvmil på det för att sedan avsluta med lugn cykling i ytterligare en mil. Det var inga problem alls faktiskt. Klarade mig helt utan skav och rövont.

Colting är för övrigt grym! :bow:

MasterChief
2005-08-09, 13:36
Vilken vacker tråd för inbördesbeundran detta är. Vill verkligen ingen annan vara med och skriva? :D

Jag läser och njuter. Själv så har jag mest ägnat mig åt att iscensätta egna små race. Det sätter viljan på prov. Körde 36 mil på 12,30 nyligen med min MTB alldeles solo i hällregn och motvind. Var rätt nöjd efteråt. Jag körde samma sträcka för ett par år sedan och slog personbästa med några minuter. :D Men i sådana utmaningar är inte minuterna det viktigaste.

Men nästa år ska jag skärpa mig och vara med i några tävlingar. Vättern är given men även 3-4 andra ska med...Har ni några tips på fina cykellopp?

FEM går däremot bort helt...Någon bra löpare blir jag aldrig. Är lite för tung.

Jax
2005-08-09, 13:50
Haha, jag som trodde att jag var sjuk i huvudet. Snyggt träningspass. :thumbup:

MasterChief
2005-08-09, 15:45
Haha, jag som trodde att jag var sjuk i huvudet. Snyggt träningspass. :thumbup:


Äsch... :em: Du är nog lika sjuk i huvudet som jag. :D

Det segaste var nog dock när jag körde en mara på en Concept II mitt i natten. Det varade inte så länge men bristen på intryck fick mig nästan att hallucinera.

Vad kör ni för dårpass? Berätta! Behöver lite inspiration.

skaparn
2005-08-09, 15:53
Jag läser och njuter. Själv så har jag mest ägnat mig åt att iscensätta egna små race. Det sätter viljan på prov. Körde 36 mil på 12,30 nyligen med min MTB alldeles solo i hällregn och motvind. Var rätt nöjd efteråt. Jag körde samma sträcka för ett par år sedan och slog personbästa med några minuter. :D Men i sådana utmaningar är inte minuterna det viktigaste.

Men nästa år ska jag skärpa mig och vara med i några tävlingar. Vättern är given men även 3-4 andra ska med...Har ni några tips på fina cykellopp?

FEM går däremot bort helt...Någon bra löpare blir jag aldrig. Är lite för tung.

Finnmarksturen, 08XC, Birkebeinerrittet (stavning? min norska är kass), Grenserittet (norska igen), allmänt i Hellas är några förslag på MTB-lopp där det finns motionsklasser. Eller så skaffar man licens och kör för ära och berömmelse.

Motionslopp på LVG finns det säkert gott om i södra sverige, har dock dålig koll. Finns en motionsloppkalender här:
http://www.scf.se/t27c.asp?p=723

Det var förövrigt helt galet med 36 mil. Så långt har jag aldrig cyklat och troligtvis inte tänkt göra heller då det riskerar att överskrida min maxgräns för aktiviteter. Inget är nämligen så roligt att det kan göras i mer 10 timmar i sträck. Men respekt ska du ha.

Jax
2005-08-09, 16:17
Vad kör ni för dårpass? Berätta! Behöver lite inspiration.
Det galnaste på senare tid var i slutet av vintern. Tog ett långpass löpning på två timmar. Helt fritt fritt från vägar och absolut inte fritt från vatten. Började springa på en halvt frusen mosse, tog mig via en väldigt gammal hängbro över ett vattendrag, sprang på blöta tunga åkrar, hoppade över ett smalare istäckt vattendrag som jag inte riktigt kom över utan gick igenom isen, vadade genom knähögt vatten på en annan åker, sprang genom skogen för att få upp värmen och torka lite, hittade en ny vattentäckt åker, sprang i lågt vatten för att komma fram till ett vattendrag, försökte vada över, tog bort mp3-spelaren från höften och höll den i huvudhöjt, fortfarande för djup, springer tillbaka och försöker på ett annat ställe, vattnet går bara till brösthöjd och jag kommer över, benen börjar kännas stela, kämpar tappert för att komma upp torr mark igen, men måste springa i knähögt vatten ytterligare fem minuter innan jag når skogen, avslutar passet med 20 minuters skogslöpning för att återigen få upp värmen.

tuben
2005-08-09, 16:36
Det galnaste på senare tid var i slutet av vintern. Tog ett långpass löpning på två timmar. Helt fritt fritt från vägar och absolut inte fritt från vatten. Började springa på en halvt frusen mosse, tog mig via en väldigt gammal hängbro över ett vattendrag, sprang på blöta tunga åkrar, hoppade över ett smalare istäckt vattendrag som jag inte riktigt kom över utan gick igenom isen, vadade genom knähögt vatten på en annan åker, sprang genom skogen för att få upp värmen och torka lite, hittade en ny vattentäckt åker, sprang i lågt vatten för att komma fram till ett vattendrag, försökte vada över, tog bort mp3-spelaren från höften och höll den i huvudhöjt, fortfarande för djup, springer tillbaka och försöker på ett annat ställe, vattnet går bara till brösthöjd och jag kommer över, benen börjar kännas stela, kämpar tappert för att komma upp torr mark igen, men måste springa i knähögt vatten ytterligare fem minuter innan jag når skogen, avslutar passet med 20 minuters skogslöpning för att återigen få upp värmen.

Jag som tyckte jag var extrem när jag spydde efter att ha kört benpress ;)

Fan jag skulle länga hem till soffan efter att jag fått blöta fötter :hbang:

Xponent
2005-08-09, 17:10
Såg på FEM:s hemsida att utrustningskravet är ganska så strikt. Hur mycket kan man komma undan med som billigast för rimligt bra utrustning?

MasterChief
2005-08-09, 18:27
Finnmarksturen, 08XC, Birkebeinerrittet (stavning? min norska är kass), Grenserittet (norska igen), allmänt i Hellas är några förslag på MTB-lopp där det finns motionsklasser.

Det var förövrigt helt galet med 36 mil. Så långt har jag aldrig cyklat och troligtvis inte tänkt göra heller då det riskerar att överskrida min maxgräns för aktiviteter. Inget är nämligen så roligt att det kan göras i mer 10 timmar i sträck. Men respekt ska du ha.

Finnmarksturen och =8XC är ju fina! Nu var jag lite otydlig och nästa år är det nog mest racer som gäller tänkte jag. Men känner jag mig rätt så hamnar man helt plötsligt i skogen igen. Svårt att motstå!

Äsch..36 mil är väl inget. Kör du med racer och i klunga så hinner man ju i och för sig 36 mil under 10 timmar...så vad väntar du på! Inte för att jag siktar på Randonneur eller RAAM men livet börjar efter 20 mil!

Det galnaste på senare tid var i slutet av vintern. Tog ett långpass löpning på två timmar. Helt fritt fritt från vägar och absolut inte fritt från vatten. Började springa på en halvt frusen mosse, tog mig via en väldigt gammal hängbro över ett vattendrag, sprang på blöta tunga åkrar, hoppade över ett smalare istäckt vattendrag som jag inte riktigt kom över utan gick igenom isen, vadade genom knähögt vatten på en annan åker, sprang genom skogen för att få upp värmen och torka lite, hittade en ny vattentäckt åker, sprang i lågt vatten för att komma fram till ett vattendrag, försökte vada över, tog bort mp3-spelaren från höften och höll den i huvudhöjt, fortfarande för djup, springer tillbaka och försöker på ett annat ställe, vattnet går bara till brösthöjd och jag kommer över, benen börjar kännas stela, kämpar tappert för att komma upp torr mark igen, men måste springa i knähögt vatten ytterligare fem minuter innan jag når skogen, avslutar passet med 20 minuters skogslöpning för att återigen få upp värmen.

Kudos till dig! :thumbup: Såna där pass skiljer männen från mössen. Vad fick dig att vilja utmana naturens element till sådan grad?

MasterChief
2005-08-09, 18:37
För övrigt har ni väl läst om att blott 18-åriga Alaskakillen Couturier genomförde RAAM 2005 som yngste deltagare någonsin och kom in på en hedervärd 7:e plats....Vi pratar 491 mil på 11 dagar och 3 timmar!
Alltså ett snitt på nästan 19 km/h utan uppehåll.

Kan ju även nämna vår egen Catharina Berge som kom in på 8:e plats med 11 dagar och 11 timmar!! Helt otroligt....Fullständigt obegriplig prestation.

Men ingen slår ju Pete Penseyres som har rekordet på 8 dagar och 9 timmar vilket ger ett snitt på 25 km/h....i åtta dagar!

:bow:

Jax
2005-08-09, 20:07
Kudos till dig! :thumbup: Såna där pass skiljer männen från mössen. Vad fick dig att vilja utmana naturens element till sådan grad?
Jag hade inget att göra och ville få användning för mina IceBug.
Vad är kudos?

skaparn
2005-08-09, 20:13
Såg på FEM:s hemsida att utrustningskravet är ganska så strikt. Hur mycket kan man komma undan med som billigast för rimligt bra utrustning?

Det mest kritiska är tältet. Jag har lagt en slant på ett KIMM vägandes 960 gram för 2500 SKR. Sen tillkommer väl nån tusing för sovsäck och ett gaskök. Kolla http://www.litepac.com/ för inspiration.

skaparn
2005-08-09, 20:18
Finnmarksturen och =8XC är ju fina! Nu var jag lite otydlig och nästa år är det nog mest racer som gäller tänkte jag. Men känner jag mig rätt så hamnar man helt plötsligt i skogen igen. Svårt att motstå!

Äsch..36 mil är väl inget. Kör du med racer och i klunga så hinner man ju i och för sig 36 mil under 10 timmar...så vad väntar du på! Inte för att jag siktar på Randonneur eller RAAM men livet börjar efter 20 mil!


Det är förvisso sant att det inte är några problem att hinna under 10. Men då ska man ju ragga folk till att seriöst köra sträckan, vilket kan vara svårt under sommartider med tävlingar som inte gynnas av att man kört "idiotpass" (just varför man undviker Vättern, förutom att man där riskerar köra ihop med nåt vägpulver).

Ska du köra landsväg så har jag inga bra tips som sagt. Leta lite i motionskalendern men varför inte skaffa licens och börja köra lite i seniorklassen? Det finns många duktiga som inte kör Elit så motståndet är helt OK och man blir inspirerad till mer träning.

MasterChief
2005-08-09, 20:18
Jag hade inget att göra och ville få användning för mina IceBug.
Vad är kudos?

Hade inget att göra? Perfekt anledning! Mera kudos till dig! ;)


Enligt Wikipedia står kudos för:
"fame and renown resulting from an act or achievement; prestige thus by logical extension is often used as a praising remark. "

machine gun
2007-06-04, 17:12
Titta vilken trevlig tråd jag råkade gräva fram! ;)

Det ser dock lite dåligt ut på meritlistan över genomföra Ironman innan 2007. Mycket snack och liten verkstad? :D (anmälan till Kalmar är fortfarande öppen.. *whistle*)

Jag blir även nyfiken: skaparn, genomförde du BAMM sedan?

Jax
2007-06-04, 19:24
Åh en gammal relik. Risken är antagligen stor att jag kommer att surfa runt på diverse sidor och leta efter roliga tävlingar. Kul att drömma i alla fall.

skaparn
2007-06-04, 20:24
Titta vilken trevlig tråd jag råkade gräva fram! ;)

Det ser dock lite dåligt ut på meritlistan över genomföra Ironman innan 2007. Mycket snack och liten verkstad? :D (anmälan till Kalmar är fortfarande öppen.. *whistle*)

Jag blir även nyfiken: skaparn, genomförde du BAMM sedan?

Typ. Vi sprang första dagen men blev diskade efter en kontrollmiss.
De erbjöd oss att få starta tillsammans med BAMM30 andra dagen bara för att få "känna gemenskapen" men det kändes lite förnedrande, så det blev bara en dags löpning. Ett mycket fint lopp i övrigt.

wintersnowdrift
2007-06-04, 22:25
Haha, oh så skojig tråd! Synd att man är en vekling och inte har något att skryta med bara.

Stålmännen har dock alla chanser i världen att anmäla sig till IM i Kalmar fortfarande. Go for it, jag kommer och hejar.

//Kristin

Olsson
2007-06-04, 23:33
Hehe kul tråd. Jag har inte så många riktiga galenskaper. Det värsta är nog ett minne har jag från när vi var på träningsläger på Hundfjället med SKOF (skånes orienterings förbund). Ena dagen stog det distanslöpning på schemat. Jag och en kompis tog det till det yttersta. Vi stack ut och sprang utan att riktiga veta hur långt eller länge vi skulle springa. Det sluta med att vi var ute i knappa 4 timmar och sprang hela tiden. Rundan inkluderade en toppbestigning och några andra rejäla backar. Benen var rätt stumma på slutet och det smaka riktigt fint med en kastrull pasta när vi kom tillbaka till stugan.

Eftersom det var träningsläger hade vi ju redan tärnat 2 pass dagen innan och dagen efter följde med 2 träningspass. :smash:

Jax
2007-06-05, 08:01
Lagom runda, förstår att benen var lite sega efteråt.

machine gun
2007-06-05, 08:28
Det sluta med att vi var ute i knappa 4 timmar och sprang hela tiden. Rundan inkluderade en toppbestigning och några andra rejäla backar.

Läckert med en spontan bergsmara bara sådär :) Riktigt så tuff är jag inte (än).


Tycker alla ignorerar pikarna om Kalmar. Vad är detta? Fegar ni ur? :D Jag råkade lova en bekant att vi ska köra Kalmar 2009, så jag har än så länge 2 år på mig att träna. Halv IM nästa år kanske vore nåt att satsa mot. Ska bara skaffa en cykel först...

Jax
2007-06-05, 08:38
Tycker alla ignorerar pikarna om Kalmar. Vad är detta? Fegar ni ur? :D
Lalalalala, hör inte.

Målet är fortfarande att göra det någon gång, men simning är och förblir fruktansvärt tråkigt. Sen är jag inte tillräckligt vältränad än för att ta mig runt utan att skämmas.

machine gun
2007-06-05, 08:43
Lalalalala, hör inte.

Målet är fortfarande att göra det någon gång, men simning är och förblir fruktansvärt tråkigt. Sen är jag inte tillräckligt vältränad än för att ta mig runt utan att skämmas.

Häng på 2009? Du är ju trots allt mer vältränad än vad jag är redan nu, så du har ju alla möjligheter att glänsa då.

Vad är det du säger? Simning är skitkul! Sen att jag skulle drunkna om jag gav mig på att simma 4 km i öppet vatten idag är en annan femma *whistle*

Jax
2007-06-05, 09:15
2009 känns lagom långt bort för att jag ska våga säga att det låter bra nu.

Som start på min satsning lovar jag att simma idag.

På tal om riktig träning så är det en multisportare på P1 nu som snackar pratar om främst frukost men även övrig kost. Härliga kostråd till skillnad från kvällstidningarnas miniportionsdieter.

machine gun
2007-06-05, 09:35
2009 känns lagom långt bort för att jag ska våga säga att det låter bra nu.

Som start på min satsning lovar jag att simma idag.

På tal om riktig träning så är det en multisportare på P1 nu som snackar pratar om främst frukost men även övrig kost. Härliga kostråd till skillnad från kvällstidningarnas miniportionsdieter.

Härligt!

Sånt är alltid fint att höra. Jag funderar på att skriva en kokbok för folk som behöver riktig mat i rejäla portioner.

Jax
2007-06-05, 09:39
Härligt!

Sånt är alltid fint att höra. Jag funderar på att skriva en kokbok för folk som behöver riktig mat i rejäla portioner.
Åh, det låter trevligt. Vågar gissa på att den blir vegetarisk, men jag vill ändå anmäla mig frivillig till att testlaga recept.

machine gun
2007-06-05, 09:58
Åh, det låter trevligt. Vågar gissa på att den blir vegetarisk, men jag vill ändå anmäla mig frivillig till att testlaga recept.

Inte nödvändigtvis. Hellre en som är riktad till så många om möjligt. Jag kan dock behöva lite köttätare som provlagar och provsmakar recept som innehåller kött. I'll sign you up! Ska även försöka få med lite energikakor och liknande som kan användas under aktivitet.


Tillbaka till topic: Hur går egentligen ett lopp som FEM eller BAMM till, mer praktiskt? Personliga erfarenheter ni som varit med?

Ironwoman
2007-06-05, 11:02
Klart killarna fegar ur, de är väl rädda att få styrk;)

Jax
2007-06-05, 16:23
Klart killarna fegar ur, de är väl rädda att få styrk;)
Nja, jag skäms inte så mycket om jag får stryk av tjejer som dig. Däremot gillar jag inte att göra dåliga resultat.

Vad är ditt mål för i år?

Ironwoman
2007-06-07, 07:22
Går allting helt perfekt (dagsform, vågor, strömmar, vind, punkteringar, temperatur, mage...). Så siktar jag på 11,40. 1,20 på simningen, 5,55 på cyklingen och 4,15 på maran + 10 min växlingar. Det är tider jag tränar för, när jag väl kommer till Kalmar sedan kommer jag köra på känsla och puls och inte titta på klockan.

Simningen har jag slarvat med nu, simhallen på min ort är stängd och det har varit lite väl kallt att simma ute, man tappar grymt fort vattenkänslan. Annars simmar jag hyfsat enkelt sträckan på 1,16 i bassäng, iaf för en dryg månad sedan.

Cyklingen är jag mest osäker på, samtidigt är banan i Kalmar väldigt snabb, men klar risk för 6 timmar + ett par min finns.

Maran, gäller ju bara att hålla sig joggande. Hade 4,20 förra året.

Annars är Kalmar mer ett tillfälle att se hur långt jag kommit på vägen att klara Hawaii och få ett lopp mer som erfarenhet. För att kvala till Hawaii behöver jag snarare en tid runt 10,40.

Jax
2007-06-07, 07:51
Jösses, det där är imponerande. Du är väl medveten att alla vi andra som har försökt att vara lite coola är totalt knäckta nu?

Ska hålla ordentlig koll på hur det går för dig i Kalmar.

machine gun
2007-06-07, 08:25
Ironwoman: Din träningsjournal är bland det mest inspirerande man kan läsa. Långa detaljerade beskrivningar av träningspass och tävlingar, sånt gillar vi! :) Sen att dina viloveckor har ungefär samma träningsvolym som mina mängdveckor gör ju sitt till... *rolleyes* Du kommer säkert klara dina mål, jag har nog aldrig stött på någon som är så pass målmedveten. Det ska bli väldigt spännande att följa din väg till och genom årets Kalmar och din fortsatta väg mot Hawaii.

En fråga: Om jag förstått det rätt så är maxtiden ganska hög på Hawaii om man jämför med kvaltiderna som krävs, hur kommer det sig?

Ironwoman
2007-06-07, 09:16
Jösses, det där är imponerande. Du är väl medveten att alla vi andra som har försökt att vara lite coola är totalt knäckta nu?

Ska hålla ordentlig koll på hur det går för dig i Kalmar.

Ja, men jag har ju inte klarat det. Går allt perfekt tror jag att chansen finns. Förra året gick allt jättebra, men inte perfekt.

Ironwoman

En fråga: Om jag förstått det rätt så är maxtiden ganska hög på Hawaii om man jämför med kvaltiderna som krävs, hur kommer det sig?

Maxtiden på Hawaii är mycket snäll. Man måste vara klas med simningen 2 timmar och 20 min efter start, cyklingen 10 timmar och 30 min efter start och imål 17 timmar. Dels är Hawaii ordentligt tuff. Mer vågor än i Östersjön, mer kuperat, varmare, blåsigare, högre luftfuktighet. Sedan vill de vara snälla och låta folk krokna och ändå få gå imål. Man kan inte ha så stora startfält på IM. På simningen måste man hålla koll på alla, man kan ju få kramper och liknande, det är också av säkerhetsskäl som simningen är först. Sedan på cyklingen får man ju inte ligga på rulle, skulle inte gå med stora startfält då (10 meter framåt och bakåt 2 meter åt sidorna). Dessutom ska alla ha sin plats att byta om på, i Kalmar får man ungefär en dryg m3/person. För att få starta krävs det att man kvalar via några specifika lopp 27 st detta år, sedan får varje klass ett visst antal platser. Efter loppet frågar de först ettan, sedan tvåan, sedan trean osv till alla platser är fyllda. Det är ju även lite ekonomi i det hela, andra kvallopp får alltid fullt.

:em: ni är då för snälla mot mig, jag är inte så grym.*whistle*