handdator

Visa fullständig version : Glutamin


Maran
2005-07-21, 08:11
Hej!
Jag vet inte riktigt när jag ska ta (fördela)mitt glutamin och hur mycket per gång/dag. Om jag tränar förbränning en dryg timma innan frukost och senare på dagen spinning eller styrka när ska jag då ta glutamin? Likaså undrar jag hur jag ska ta det om jag inte tränar på morgonen eller de dagar jag inte tränar alls.
På vissa förpackningar står det att kroppen behöver det bäst innan man ska sova och på andra att man bäst behöver glutamin på morgonen. Jag vet att efter träningen är en självklarhet.

King Grub
2005-07-21, 08:25
Det spelar nog ingen roll, eftersom det saknar verkan.

Annars är nog före aktivitet, efter aktivitet, innan sömn, och vid uppvaknande, tidpunkter som är vanliga för intag.

Maran
2005-07-21, 08:48
Saknar verkan skriver du. Menar du då att det egentligen är medningslöst tillskott? Känner mig nämligen sliten nu när jag är inne i en period att jag tränar mycket och hårt. Och tänker då att jag vill ta glutamin för återhämtningen och immunförsvarets skull.
Förresten får man i sig tillräckligt med glutamin ändå genom en hel del protein i kosten + 2 proteindrinkar Whey 80 per dag tro?

King Grub
2005-07-21, 09:11
Man har aldrig lyckats visa några effekter av glutamin på friska individer. Glutamin är den aminosyra som är mest förekommande i vanlig proteinrik mat, och kroppen kan dessutom tillverka den själv.

"In fact, intracellular glutamine concentration may not be compromised when plasma levels are decreased postexercise. In addition, a number of recent intervention studies with glutamine feeding demonstrate that, although the plasma concentration of glutamine is kept constant during and after acute, strenuous exercise, glutamine supplementation does not abolish the postexercise decrease in in vitro cellular immunity, including low lymphocyte number, impaired lymphocyte proliferation, impaired natural killer and lymphokine-activated killer cell activity, as well as low production rate and concentration of salivary IgA."

J Appl Physiol. 2002 Sep;93(3):813-22.

"BCAA ingestion does not appear to affect fatigue during prolonged exercise, there is little support from controlled studies to recommend glutamine ingestion for enhanced immune function, and although glutamine stimulates muscle glycogen synthesis, its addition to carbohydrate supplements provides no additional benefit over ingestion of carbohydrate alone."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Mar;11(1):133-45.

"It is concluded that ingestion of a glutamine/carbohydrate mixture does not increase the rate of glycogen resynthesis in muscle. Glycogen resynthesis rates were higher, although not statistically significant, after ingestion of the drink containing the wheat and whey protein hydrolysate compared to ingestion of the control and free glutamine drinks.."

Int J Sports Med. 2000 Jan;21(1):25-30.

"The purpose of this study was to determine if high-dose glutamine ingestion affected weightlifting performance...

These data indicate that the short-term ingestion of glutamine does not enhance weightlifting performance in resistance-trained men."

J Strength Cond Res. 2002 Feb;16(1):157-60.

"We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults."

Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9.

"In conclusion, our results show that decreased plasma and muscle glutamine levels have no effect on whole-body protein turnover or muscle protein kinetics. Therefore, it is unlikely that, in vivo, the intracellular muscle concentration of glutamine is a major regulating factor in muscle protein kinetics."

Clin Sci (Lond). 1999 Jun;96(6):639-46.

"We conclude that intravenous infusion of amino acids increases the fractional rate of mixed muscle protein synthesis, but addition of glutamine to the amino acid mixture does not further stimulate muscle protein synthesis rate in healthy young men and women."

Metabolism. 2000 Dec;49(12):1555-60.

"The purpose was to determine if glutamine supplementation would prevent a loss of lean mass in athletes during a 12-day weight reduction program. It was hypothesized that supplementation would spare lean body mass. Subjects (n=18) exercised and dieted to create a 4186kJ· day-1 energy deficit and a 8372 kJ· day-1 energy deficit on days 1-5, days 6-12, respectively. The glutamine (GLN) group (n=9) ingested 0.35 g· kg-1 body mass of glutamine while a placebo was administered to the remaining subjects. Body mass (BM), lean body mass (LBM) and fat mass (FM), were measured at days 0, 6, and 12. GLN and placebo groups both lost significant amounts of BM, LBM and FM. There were no significant differences between groups. The findings indicate little benefit for retention of lean mass with supplementation of glutamine during a short-term weight reduction program."

Journal of Sports Science and Medicine (2003) 2, 163-168

Kjellstroem
2005-07-21, 09:58
Ang källor/undersökningar Grub.

I detta fallet var det onekligen många källor som menade att glutamin inte bidrog till någon större effekt.
Har själv inte kollat så vet inte säkert men finns det förmodligen inte lika många undersökningar av samma typ som visar att det har större effekt?
Tillverkare brukar ju ofta hänvisa till en massa källor, vad står det i dom?

Vad det gäller glutamin:
Har själv ett kg i förrådet just nu. Är det lika bra att blanda ner allting i mitt vanliga proteinpulver och se det som "vanligt" protein och strunta i att det är glutamin?

King Grub
2005-07-21, 10:14
Tillverkare brukar ju ofta hänvisa till en massa källor, vad står det i dom?

Dom hänvisar till studier som är gjorda på människor i varierande sjukdomstillstånd, svårt skadade, svältande, sepsis, infektioner, osv, och använder resultaten från dessa studier för att illustrera "effekten". Det är ingen tvekan om att glutaminsupplementering kan vara värdefullt i dessa tillstånd, men inga studier har visat på effekt på muskel- eller styrketillväxt, eller bevarande av muskelmassa, hos friska personer som äter någorlunda normalt.

Har själv ett kg i förrådet just nu. Är det lika bra att blanda ner allting i mitt vanliga proteinpulver och se det som "vanligt" protein och strunta i att det är glutamin?

I samband med träning är det bara essentiella aminosyror som stimulerar proteinsyntesen; icke-essentiella fyller ingen funktion.

Knäböj
2005-07-21, 10:51
...Dessutom pajar du smaken på ditt proteinpulver om du blandar i Glutamin. Jag gjorde det en gång o det smakade surt om hela rasket sen.

aliquis
2005-07-21, 11:26
Glutamin smakar väl ingenting? Eller i princip ingenting?

Kjellstroem
2005-07-21, 11:28
I samband med träning är det bara essentiella aminosyror som stimulerar proteinsyntesen; icke-essentiella fyller ingen funktion.

Så det är mer eller mindre bara att spola ner det i toaletten? Eller vänta till man får någon lämplig sjukdom :)

Om någon ger dig en burk glutamin i present, hur hade du använt det bäst?

King Grub
2005-07-21, 11:30
Jag har inget svar i beredskap på det; jag skulle väl äta det som man "skall". Det gör ingen skada. Men jag hade inte betalat för det.

Kjellstroem
2005-07-21, 11:39
Jag har inget svar i beredskap på det; jag skulle väl äta det som man "skall". Det gör ingen skada. Men jag hade inte betalat för det.

Fan att man skulle läsa den tråden. Nu har du ju sabbat eventuell placeboeffekt :cryout:

King Grub
2005-07-21, 11:43
Många är i o f s 100% övertygade om att dom får resultat av glutaminsupplementering, oavsett hur många gånger dom har läst att det inte har något effekt. ;)

EiseltUK
2005-07-21, 12:11
Så det är mer eller mindre bara att spola ner det i toaletten? Eller vänta till man får någon lämplig sjukdom :)

Om någon ger dig en burk glutamin i present, hur hade du använt det bäst?

De flesta som tar glutamin och är nöjda ligger på uppåt 20 gram och jag skulle ta 5 gram på morgonen, 5 gram strax före träning, 5 gram efter träning och 5 gram innan läggdags.

Glutamintillskott är troligen inte speciellt effektivt eller nödvändigt om du inte ligger på gränsen till överträning alternativt om du slarvar med proteinintaget eller kanske drar ned på energiintaget samt en kombination av de olika faktorerna.

Det bästa att du kan göra är att testa glutaminet i någon månad och se om du får några positiva resultat. Givetvis ska du inte förvänta dig några mirakelresultat eftersom det tar tid att bygga muskler.

/ Henrik

Smith DJ, Norris SR "Changes in glutamine and glutamate concentrations for tracking training tolerance." Medicine & Science in Sports & Exercise. 32(3):684-689, March 2000.