Visa fullständig version : Protein, 20% värme?
Spannmål
2005-07-20, 20:47
Hej
Stämmer det att 20% av proteinets energi nyttjas som värme, även vid energiöverskott? Bör man isåfall räkna bort dessa 20% när man gör kaloriberäkningar?
King Grub
2005-07-20, 20:51
25 %, t o m. Motsvarande siffror för kolhydrat och fett är 7-8% respektive 3%.
Hej
Stämmer det att 20% av proteinets energi nyttjas som värme, även vid energiöverskott? Bör man isåfall räkna bort dessa 20% när man gör kaloriberäkningar?
Vaddå räkna bort? Att hålla kroppen varm måste väl räknas som en livsuppehållande funktion, du räknar väl inte bort de kcal som hjärtat förbrukar?
King Grub
2005-07-20, 21:08
Men det stämmer att 25% av proteinenergin du äter "räknas bort" i och med den termogena effekten. Det är en uppreglering av basalmetabolismen det handlar om. Den är som störst runt en timme efter ett mål och varar runt fyra timmar i genomsnitt. Ju mer kalorier ett mål ger, desto större termogen effekt, men även makronutrientsammansättningen påverkar, där protein har störst effekt.
Crovetti et al (1998) visade att ett mål som innehåller mycket kalorier från protein (68% av energin i studien) ger en högre termogen effekt i sju timmar efter måltiden än motsvarande mängd energi från mål rika på kolhydrat eller fett. Dock handlade det bara om runt 6 kcal per timme, utslaget, så någon deffkur är det inte.
King Grub
2005-07-20, 21:57
Måste kolla upp saken i morgon: den termogena effekten kanske redan är borträknad när värdet är 4.1 kcal per gram i genomsnitt, ner från 5.6 kcal. Jag är för trött för att tänka på saken nu, men före ureaförlust ger protein 5.6 kcal per gram, men är det den termogena effekten?
Spannmål
2005-07-20, 21:58
Så - om jag skall hamna på 4000 kcal med 300g protein bör jag ta i beaktande att 300 av de 1200 kalorierna från proteinet inte kommer mig till godo - och således lägga till 300 mer än jag hade tänkt, för att nå de 4000? Och motsvarande för kolhydrat och fett. Detta bortfall kan ju faktiskt göra stor skillnad vid en bulk där man går in för att hamna nära sin nollgräns.
Måste kolla upp saken i morgon: den termogena effekten kanske redan är borträknad när värdet är 4.1 kcal per gram i genomsnitt, ner från 5.6 kcal. Jag är för trött för att tänka på saken nu, men före ureaförlust ger protein 5.6 kcal per gram, men är det den termogena effekten?
Kommit på hur det ligger till ?
King Grub
2005-07-21, 19:56
Nej, jag har hållit på med annat i dag.
Spannmål
2005-07-25, 14:30
Jag känner att vi måste reda ut detta nu!
Helt utan belägg gissar jag att värmeförlusten nog är medräknad. Jag tycker att det verkar märkligt att man inte skulle ha gjort den jsuteringen på ett värde som man lämnar ut och räknar med att kreti och pleti (varav många knappt vet vad protein är) skall kunna förstå och använda. Dessutom skulle det ju bli en faslig massa onödigt arbete för personer som i jobbet måste veta vad mat innehåller/beräkna näringsinnehåll etc., t.ex. dietister och sjukhuskökspersonal. Det intressanta för alla som skall använda sig av värdet är ju vilken energimängd som s.a.s. kommer kroppen till godo (eller ondo, för den som bantar ;) ), inte hur det varierar under vägen.
Om inte annat känns det som om Aftonbladet Hälsa & Co. borde ha publicerat den sensationella nyheten att man kan äta 20 % mer än man trodde och ändå gå ned i vikt för länge sedan om det hade varit så ... :D
Så tyvärr, det hade varit trevligt att få lägga på 20%, men jag tror inte att man får det.
En liten fundering
Borde inte denna procentsiffra minska ju mer protein man stoppar i sig?
Om man stoppar i sig oerhört mycket protein borde man ju nästan annars få feber av den termogena effekten? ;)
(obs sarkasm)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.