handdator

Visa fullständig version : Stackars lilla 14 åring :/


Ungtuppen
2005-07-20, 19:00
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,675153,00.html

Mel
2005-07-20, 19:01
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,675153,00.html

Ja ush, måste lidigt något fruktansvärt! *rolleyes*

JustinCredible
2005-07-20, 19:03
Jevvlar vad het hon var :naughty:

Ja ush, måste lidigt något fruktansvärt! *rolleyes*

haha passande avatar :)

Ungtuppen
2005-07-20, 19:04
Kusinen som anmälde det lär fått några knytnävar i ansiktet sen.

Vad tror dom egentligen? Att den stackars oskyldiga fjortonåringen led medans den djävulskt onda blondinen *******e skiten ur honom? Bahaha!

Ps. Jag hade inte bangat.

Yankeee
2005-07-20, 19:07
Vad spelar det för roll om ungen led eller inte? Det är fortfarande olagligt.

Ungtuppen
2005-07-20, 19:12
Hon riskerar att få 30år i finkan. Det får man inte i sverige även om man springer runt i en skola med byssan och skjuter på allt man ser.

Jag tycker att straffet är alldeles för hårt, ingen kom ju till skada eller hur, eller jo pojken kanske fick skavsår på den lilla :(

Allan
2005-07-20, 19:15
Håll er till ämnet!


allan

Cilia
2005-07-20, 19:17
jag tycker inte man ska ironisera över pedofeli

ett av de få områden jag inte tycker är så kul att skämta om eller bagitalisera om.
barn ska vara barn och det är viktigt. Sen att det skulle vara mer ok för en kvinna att ha sex med en pojke än tvärtom är också konstigt.

För inte så många veckor sedan blev en svensk lärare dömd för att ha sex med en kvinlig student som var äldre än den här. Tror inte många tyckte det var ok och tycker att hon nog fick sig ett skönt skjut!

incest är ett annat område som jag inte tycker är ok heller.

Hon riskerar att få 30år i finkan. Det får man inte i sverige även om man springer runt i en skola med byssan och skjuter på allt man ser.

Jag tycker att straffet är alldeles för hårt, ingen kom ju till skada eller hur, eller jo pojken kanske fick skavsår på den lilla :(
du har ingen aning om vilken skada han har tagit eller inte.
jag har diskuterat det här mycket med en vän som arbetar med att "rehabilitera" pedofiler och han ser inget försonande i det hela och säger att barn aldrig är mogna att ha sex med en vuxen sen kanske barnet inte själva är medvetna om vilken skada dom tar men det handlar alltid om en maktutövning som barnet inte kan kontrollera. Skadan kan "uppkomma" senare i livet.

JustinCredible
2005-07-20, 19:19
jag tycker inte man ska ironisera över pedofeli

.

det är fan inte pedofili med en 14 åring.. Knappt hebefili.

Yankeee
2005-07-20, 19:20
det är fan inte pedofili med en 14 åring.. Knappt hebefili.

Säger killen med michael jackson som avatar.

mini
2005-07-20, 19:20
En vuxen ska inte ha sex med barn. En lärare ska inte ha sex med sin elev.
Undrar precis som Cilia: skulle ni tyckt att det var okej om det var en manlig lärare som hade sex med/utnyttjade en 14-årig tjej?

Gabriel_
2005-07-20, 19:23
"I det ena uttryckte pojken oro över att han kunde ha gjort henne gravid."

fan kan tänka mig att det skulle vara läskigt att ha sådana tankar när man är 14 och inte vet så mycket om allt.. helt fel att göra så mot ett barn.

Ungtuppen
2005-07-20, 19:25
Nej, jag tycker inte att det hade varit fel om en manlig lärare haft sex med sin fjortonåriga elev bara hon gått med på det.

Hade jag varit en 14årig brud och haft värsta heta manliga läraren på 24år så hade jag antagligen inte bangat, lika som jag inte hade bangat att haft sex med en het 24åring till brud varken nu eller när jag var 14. Och när man är 14 så är man även överkåt så jag kan säga att den där pojken har inte fått något skada av detta :P

Yankeee
2005-07-20, 19:26
*bs* så jag kan säga att den där pojken har inte fått något skada av detta :P

Jaha, så alla resonerar precis som du?

Justin: så funkar det inte :)

Cilia
2005-07-20, 19:26
Nej, jag tycker inte att det hade varit fel om en manlig lärare haft sex med sin fjortonåriga elev bara hon gått med på det.

Hade jag varit en 14årig brud och haft värsta heta manliga läraren på 24år så hade jag antagligen inte bangat, lika som jag inte hade bangat att haft sex med en het 24åring till brud varken nu eller när jag var 14. Och när man är 14 så är man även överkåt så jag kan säga att den där pojken har inte fått något skada av detta :P
orkar inte gå in på hur jag kände för 24-åriga killar när jag var 14 men inte gick jag omkring och var våt i byxorna direkt.

Ungtuppen
2005-07-20, 19:32
orkar inte gå in på hur jag kände för 24-åriga killar när jag var 14 men inte gick jag omkring och var våt i byxorna direkt.

Synd för dig, eller kanske inte?

Det jag menar är att vilken normal heterosexuell 14årig pojke som helst skulle _inte_ banga att *****a en attraktiv 24åring av det kvinnliga könet :P

Yankeee
2005-07-20, 19:34
Det jag menar är att vilken normal heterosexuell 14årig pojke som helst skulle _inte_ banga att *****a en attraktiv 24åring av det kvinnliga könet :P

Beror helt på omständigheterna. Vilka du inte vet något om. Dessutom tänker inte en 14-åring på konsekvenserna. Vad händer om hon blir gravid? Om han får någon könssjukdom? Hela hans liv kan bli förstört utan att egentligen har en aning om det.

Allan
2005-07-20, 19:35
Synd för dig, eller kanske inte?

Det jag menar är att vilken normal heterosexuell 14årig pojke som helst skulle _inte_ banga att *****a en attraktiv 24åring av det kvinnliga könet :P

Det handlar inte om vad fjortonåringen tycker. Han är ett barn. Det handlar om hur vuxna ska uppträda mot barn. Haka inte upp dig på att det var en snygg lärarinna; det är oväsentligt.

Och håll er till ämnet!

allan

Cilia
2005-07-20, 19:38
Synd för dig, eller kanske inte?

Det jag menar är att vilken normal heterosexuell 14årig pojke som helst skulle _inte_ banga att *****a en attraktiv 24åring av det kvinnliga könet :P
du har ingen aning om vad normalt är och hur barn reagerar på sex med en vuxen.

och det var inte alls synd om mig. jag tror nämligen att det är bra att få mogna sexuellt i lagom takt. Livet är långt om man måste inte ha sex när man är 14 år för att vara normal. Det är (eller iaf var) en väldigt liten % som har sex vid 16 års ålder. Färre än vad man tror har en tidig sexualdebut.

förutom håller jag med Allan.
Det finns en anledning till att det finns en lag om åldergräns

sen är det alltid fel att en lärare har sex med en elev oavsett ålder.
det är maktmissbruk. Lagar har inte bara kommit till för att vi ska vara kyska och leve i ett moraliserande samnhälle.

A.K.O.A
2005-07-20, 19:40
Synd för dig, eller kanske inte?

Det jag menar är att vilken normal heterosexuell 14årig pojke som helst skulle _inte_ banga att *****a en attraktiv 24åring av det kvinnliga könet :P


Det du säger är alltså att en man inte kan kontrollera sig, utan är kåt hela tiden, bara en snygg tjej är villig? Jag tycker att det låter som att du dumförklarar män, det du säger är att män är svaga inför sina drifter, du hävdar alltså att män är lika djur i det avseendet???

Allan
2005-07-20, 19:41
Ni som saknar era inlägg - det blir inga fler pubertetsstön i den här tråden. Begrips?

allan
höj myndighetsåldern till 25 tammefan

Markus H
2005-07-20, 19:52
Jag tycker också att barn är barn och skall så vara så länge som möjligt, men måste erkänna att jag jag nog inte hadde tackatr nej till henne om jag var i samma stuation. Men jag säåger inte att det är rätt, för hur bra initiativ tog man när man var 14 !?.... de går att räkna på en hand.

summa sumarum är min åsikt att hom borde ha hållit sig till grabbar i hennes egen ålder eller iaf till de som är lagliga!

Ungtuppen
2005-07-20, 20:01
Nej jag syftar inte på att dumförklara män, jag säger bara som det är, och som ni (killar) inners inne vet hur det är.

A.K.O.A
2005-07-20, 20:18
Nej jag syftar inte på att dumförklara män, jag säger bara som det är, och som ni (killar) inners inne vet hur det är.

Du håller mao med ROKS ordförande om att män är djur, eller kanske djuriska? Att du pratar om dig själv är en sak men att du generaliserar och säger att alla män som inte är villiga är onormala är dumt och okunnigt, och reproducerar bara ett visst beteende. Du menar alltså att alla som innerst inne inte skulle vilja sätta på en snygg brud är onormala, att deras djuriska drift är onormalt liten? Jag anar att du är en ganska ung och osäker person?

Allan
2005-07-20, 20:22
Nu tar vi det lilla lugna här. Håll er till ämnet. Vill ni dividera om mäns/pojkars sexualitet startar ni en ny tråd


allan

Ungtuppen
2005-07-20, 20:30
"Du menar alltså att alla som innerst inne inte skulle vilja sätta på en snygg brud är onormala, att deras djuriska drift är onormalt liten?"

Ja det är precis så jag menar.

Cilia
2005-07-20, 20:32
"Du menar alltså att alla som innerst inne inte skulle vilja sätta på en snygg brud är onormala, att deras djuriska drift är onormalt liten?"

Ja det är precis så jag menar.
seriöst, hur gammal är du?

A.K.O.A
2005-07-20, 20:37
"Du menar alltså att alla som innerst inne inte skulle vilja sätta på en snygg brud är onormala, att deras djuriska drift är onormalt liten?"

Ja det är precis så jag menar.

Det du menar är alltså att män inte kan hållas till ansvar för sin sexualitet, eftersom de har så stark drift? Om situationen i det aktuella fallet skulle varit det omvända, en man som haft sex med en tjej under femton så är det helt naturligt, men om en tjej gör det, som i det aktuella fallet så kan hon hållas ansvar inför hennes gärningar eftersom hon inte har så stark drift, är det så du menar? Jag hoppas inte det för med ett sådant resonemang så skulle våldtäkter kunna förklaras som naturligt; männen hade ju inte haft sex på länge och kunde inte hejda sig...

Jag tycker du låter mycket lik ROKS ordförande, och jag antar att du inte är feminist som hon utger sig för att vara? Jag skulle sätta er båda i facket sexister istället.

Allan
2005-07-20, 20:39
Men vad fan - minsta tendens till att det här spårar ur så åker alla såna inlägg....


allan

Cilia
2005-07-20, 20:45
Det du menar är alltså att män inte kan hållas till ansvar för sin sexualitet, eftersom de har så stark drift?
nu låter jag som Stina i Saltkråkan
men min kompis som arbetar med sexualbrottslingar är helt övertygad om att män kan kontrollera sin sexualitet och allt snack om att man inte kunde avbryta när kvinnan sa nej i sista stund är bara tjafs.

Yankeee
2005-07-20, 20:48
men min kompis som arbetar med sexualbrottslingar är helt övertygad om att män kan kontrollera sin sexualitet och allt snack om att man inte kunde avbryta när kvinnan sa nej i sista stund är bara tjafs.

Det kan väl inte vara någon ingen vettig man som säger annorlunda?

Jet
2005-07-20, 20:49
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,675153,00.html

Hade det varit lika fräckt när din eventuella framtida 14-åriga dotter kommer hem och har fått i lådan av sin lärare?

Allan
2005-07-20, 20:57
Återigen - det handlar inte om huruvida unga grabbar är k*ta eller inte. Det handlar om att vuxna människor ska bete sig som vuxna människor. Och att man inte kan ha nån slags "medgivande"-klausul när det gäller minderåriga (vilket diverse jurister tjafsar om). Den här gången handlade det om en vuxen kvinna. Är det lika OK när det gäller en vuxen man? Det tycker inte jag

allan

Rataxes
2005-07-20, 20:58
nu låter jag som Stina i Saltkråkan
men min kompis som arbetar med sexualbrottslingar är helt övertygad om att män kan kontrollera sin sexualitet och allt snack om att man inte kunde avbryta när kvinnan sa nej i sista stund är bara tjafs.
De som inte avbröt kunde väl inte?

A.K.O.A
2005-07-20, 21:02
De som inte avbröt kunde väl inte?

Klart de kan, men de VILLE inte

Cilia
2005-07-20, 21:02
Återigen - det handlar inte om huruvida unga grabbar är k*ta eller inte. Det handlar om att vuxna människor ska bete sig som vuxna människor. Och att man inte kan ha nån slags "medgivande"-klausul när det gäller minderåriga (vilket diverse jurister tjafsar om). Den här gången handlade det om en vuxen kvinna. Är det lika OK när det gäller en vuxen man? Det tycker inte jag

allan
jag tycker inte att det är ok oavsett kön.
vuxna är vuxna och barn är barn. Det finns en anledning till att vi har ord för olika åldrar.


Rataxes - what?????????????????

Pingu
2005-07-20, 21:04
Men för faan, skulle ni skämta om det var en 14 årig flick som hade haft sex med sin manlige lärare ??? Knappast
Fy faan jävla idioter

Det finns en orsak till att det är olagligt

Dipshit
2005-07-20, 21:04
trög unge.. tänk va mkt han går miste om nu..

Cilia
2005-07-20, 21:05
Men för faan, skulle ni skämta om det var en 14 årig flick som hade haft sex med sin manlige lärare ??? Knappast
Fy faan jävla idioter

Det finns en orsak till att det är olagligt
det tragiska är att jag inte tror att dom skämtar.
jag tror att dom tycker det är ok bara för att hon är snygg.

Ungtuppen
2005-07-20, 21:06
Det du menar är alltså att män inte kan hållas till ansvar för sin sexualitet, eftersom de har så stark drift? Om situationen i det aktuella fallet skulle varit det omvända, en man som haft sex med en tjej under femton så är det helt naturligt, men om en tjej gör det, som i det aktuella fallet så kan hon hållas ansvar inför hennes gärningar eftersom hon inte har så stark drift, är det så du menar? Jag hoppas inte det för med ett sådant resonemang så skulle våldtäkter kunna förklaras som naturligt; männen hade ju inte haft sex på länge och kunde inte hejda sig...

Jag tycker du låter mycket lik ROKS ordförande, och jag antar att du inte är feminist som hon utger sig för att vara? Jag skulle sätta er båda i facket sexister istället.


Får jag fråga vad i helskotta du babblar om? Det jag säger är att de flesta (om inte alla) killar och särskilt i 14års åldern _inte_ skulle tacka nej till sex med en väldigt attraktiv kvinna.

Jag försöker föra en vanlig diskussion och du återkommer hela tiden med "är det så du menar?" och med dina fina ord.

Pingu
2005-07-20, 21:07
Jo jag med Cilla.

Blir så satans förbannad över sånt. Har jobbat med barn som varit utsatta för sexuella övegrepp och sett vilka jonsekvenser det får *grr27*

Überbiffen
2005-07-20, 21:07
Allan får snetändning snart. :D

Ontopic: Jag vet inte.

Allan
2005-07-20, 21:09
det tragiska är att jag inte tror att dom skämtar.
jag tror att dom tycker det är ok bara för att hon är snygg.

Exakt.


allan

Ungtuppen
2005-07-20, 21:10
Och nej jag tror knappast att jag skulle få några "framtida skador" om jag när jag var 14år blivit förförd och haft sex med en väldigt attraktiv kvinna i 20års åldern :P

Allan
2005-07-20, 21:11
Det jag säger är att de flesta (om inte alla) killar och särskilt i 14års åldern _inte_ skulle tacka nej till sex med en väldigt attraktiv kvinna.




Och det har_inte_ett_skit_att_göra_med_saken! Fjortonåringar är inte mogna att ta såna beslut. Det är därför de definieras som barn. I synnerhet nuförtiden.


allan

Ungtuppen
2005-07-20, 21:12
Och det har_inte_ett_skit_att_göra_med_saken! Fjortonåringar är inte mogna att ta såna beslut. Det är därför de definieras som barn. I synnerhet nuförtiden.


allan
ok

Allan
2005-07-20, 21:13
Och nej jag tror knappast att jag skulle få några "framtida skador" om jag när jag var 14år blivit förförd och haft sex med en väldigt attraktiv kvinna i 20års åldern :P

Och det har inte heller med saken att göra. Folk ska inte klara sig från lagbrott bara för att de är "attraktiva". Var går gränsen då? Nä, hon är snygg så då är det OK. Nä, hon är ful - in på kåken me'na. Hon är vuxen och ska veta bättre. Dessutom måste det ju vara något allvarligt fel i huvet på någon vuxen som överhuvudtaget vill ha sex med en fjortonåring...
*spy*


allan

Cilia
2005-07-20, 21:17
Och nej jag tror knappast att jag skulle få några "framtida skador" om jag när jag var 14år blivit förförd och haft sex med en väldigt attraktiv kvinna i 20års åldern :P
precis
men dom som arbetar med barn som har haft sex med vuxna kanske har en annan bild.

men tydligen har du en fantastisk förmåga att bedömma vad som skadar barn och inte och vad alla 14-åriga killar behöver och vad som är normalt och hur sexuellt utvecklad man är i den åldern.

Man är inte på samma nivå när man är 14 och 24.
Man är inte likställd och har inte samma makt och förmåga att bedömma situationen.
Det gör att förhållandet inte kan utövas på lika villkor och 14-åringen får en felaktig bild av vad sex och sexualitet är.

Biceps
2005-07-20, 21:19
Hon kan våldta mig anytime :D

Haha skämt åsido. Visst borde hon veta bättre.

Dipshit
2005-07-20, 21:19
det tragiska är att jag inte tror att dom skämtar.
jag tror att dom tycker det är ok bara för att hon är snygg.
det tragiska är att många av "er andra" skulle tycka det va OK om han var 15..

för att inte se till vad som är olagligt, utan etiskt..
det handlar ju mkt om vad killen tycker om den situation han var i..
och iom att han gick runt o skröt om det.. så är svaret ganska enkelt

Cilia
2005-07-20, 21:20
Dessutom måste det ju vara något allvarligt fel i huvet på någon vuxen som överhuvudtaget vill ha sex med en fjortonåring...
*spy*


allan
Amen!
vilket hon iofs hävdar som försvar.
Vilket förbryllar mig ännu mer men vad gör man inte för att slippa fängelse?
sen att försvaren hävdar att hon inte kan få fängelse för hon är för snygg och att hon skulle ta skada där?
det kanske hon borde ha tänkt på innan det kliade för mycket i byxorna.

Cilia
2005-07-20, 21:21
det tragiska är att många av "er andra" skulle tycka det va OK om han var 15..

för att inte se till vad som är olagligt, utan etiskt..
det handlar ju mkt om vad killen tycker om den situation han var i..
och iom att han gick runt o skröt om det.. så är svaret ganska enkelt
nepp!
jag tycker fortfarande att det är fel och även 16
sen är det som jag har skrivit tidigare alltid fel med en relation lärare/elev oavsett ålder.
det händer även på universitet och är fortfarande en grund för avsked om än inte fängelse.

Ungtuppen
2005-07-20, 21:22
precis
men dom som arbetar med barn som har haft sex med vuxna kanske har en annan bild.

men tydligen har du en fantastisk förmåga att bedömma vad som skadar barn och inte och vad alla 14-åriga killar behöver och vad som är normalt och hur sexuellt utvecklad man är i den åldern.

Man är inte på samma nivå när man är 14 och 24.
Man är inte likställd och har inte samma makt och förmåga att bedömma situationen.
Det gör att förhållandet inte kan utövas på lika villkor och 14-åringen får en felaktig bild av vad sex och sexualitet är.

blabla...

Trance
2005-07-20, 21:22
Inte ok av henne, mest för att det är mot lagen och en lärare borde veta bättre. Sedan är hon ju nog inte pedofil, även om hans ålder nog spelar in i attraktionen. Men 30 års fängelse vore ju helt absurt, det är ju inte direkt värre än att misshandla någon. Han var 14..inte 10. 15 är åldern i Sverige, är ett år så stor skillnad för er?

Allan
2005-07-20, 21:29
Man kan inte vända på det och säga att det är OK för en vuxen kvinna. Vore det OK för en vuxen man att ge sig på en 15-årig kille? Det tycker inte jag.

allan

Trance
2005-07-20, 21:30
Man kan inte vända på det och säga att det är OK för en vuxen kvinna. Vore det OK för en vuxen man att ge sig på en 15-årig kille? Det tycker inte jag.

allan

Tycker nog på samma sätt där, fel men ingenting som kräver något hårt fängelsestraff.

Ungtuppen
2005-07-20, 21:32
Ge sig på? Ingen har gett sig på någon, det är inte våldtäkt det handlar om. Pojken gick med på det och dom hade sex ett flertal gånger, och jag tror knappast det var en "hard time" för pojken :D

Visst, läraren borde vetat bättre. Men om jag hade varit pojken, och min polare hade anmält den mycket sexiga läraren som mer än gärna ville ha sex med mig, så hade jag blivit väldigt arg på honom :P

Rataxes
2005-07-20, 21:35
Klart de kan, men de VILLE inte
Så vilja och drift är två skilda saker eller? Vad jag menar är att om någon vill och gör något trots att det går emot hans etiska principer så är det väl just för att han inte klarar av att kontrollera sin drift? Att kunna avbryta i den situationen är väl att ha förmågan att trycka ned sin drift till förmån för ens etiska principer?

Sheogorath
2005-07-20, 21:36
"Hon riskerar att dömas till 30 års fängelse för att ha haft sex flera gånger med en 14-årig pojke – men hoppas komma lindrigare undan genom att göra en överenskommelse med åklagaren."

Det tror jag säker... *innocent*

Ungtuppen
2005-07-20, 21:37
"Hon riskerar att dömas till 30 års fängelse för att ha haft sex flera gånger med en 14-årig pojke – men hoppas komma lindrigare undan genom att göra en överenskommelse med åklagaren."

Det tror jag säker... *innocent*

HAHA! ja undra vad det kan vara för överenskommelse :P

Jense
2005-07-20, 21:42
jag blev av med min oskuld i tidig ålder, jag va 13. min flickvän va 14 dock. kändes som en bra sak då, även nu. jag gör inte så stor sak i det här med att inte ha sex öfrens man gifter sig eller väntar med det tills man är 20 osv. får man chansen ska man ta den om det är på likas vilkor. detta är därimot sjukt då lärarinnan antagligen manipulerat barnet ngt jävulskt. Hon ska in och sitta av sitt straff. Är man med i leken får man leken tåla brukar man säga.

Jet
2005-07-20, 21:42
Och nej jag tror knappast att jag skulle få några "framtida skador" om jag när jag var 14år blivit förförd och haft sex med en väldigt attraktiv kvinna i 20års åldern :P

Om din framtida 14-åriga dotter hade fått i lådan av en 24-åring, hade det varit ok?

/ Vet det är andra ggn nu, men vissa verkar ha svårt att svara

Allan
2005-07-20, 21:44
Visst, läraren borde vetat bättre.P

Nej. Du fattar fortfarande inte va? Det handlar inte om att läraren "borde" ha vetat bättre. Läaren, och andra vuxna, SKA veta bättre. Man lägger sig inte med minderåriga, folk nyttjar inte en beroendeställning mot de som är yngre. Och man kan ICKE dela upp det i "han ville" eller "hon var snygg". Lagar skapas för att de inte får brytas.

allan

Allan
2005-07-20, 21:48
Om din framtida 14-åriga dotter hade fått i lådan av en 24-åring, hade .... ....han varit död nu!


allan *grr*

Daniiiel
2005-07-20, 21:48
nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte om nån sagt detta innan..men det är sån skillnad på vilka det är som gör det

hade detta varit en 30 årig manlig lärare som hade sex med en 14 årig tjej så hade alla skrikit pedofil..när det är tvärtom så säger alla typ men lol åh va den ungen kan ha lidigt..fan han lär ju haft askönt när han ****** den asheta bruden

osv

just my 50 cents

Spiffy
2005-07-20, 21:56
....han varit död nu!


allan *grr*

Du skulle bryta mot lagen alltså

Jense
2005-07-20, 21:58
Du skulle bryta mot lagen alltså


ja vadå? gör väl inget att man sållar bort lite mindre värda personer.

Ungtuppen
2005-07-20, 22:05
Om din framtida 14-åriga dotter hade fått i lådan av en 24-åring, hade det varit ok?

/ Vet det är andra ggn nu, men vissa verkar ha svårt att svara

Nej, från min synvinkel som hennes fader så hade det verkligen inte varit ok, jag hade blivit redigt förbannad.

Men, om jag hade varit HENNE så hade det såklart varit ok, för jag hade ju gått med på det eller hur? Och antagligen för att den 24-åringen var het och jag varit kåt på honom.

Allan
2005-07-20, 22:11
En fjortonåring kan inte "gå med på" såna saker. Det är därför de kallas barn. Det ska inte finnas nåt som heter samtycke i det läget. Man kan tammefan övertala en tonåring till vad som helst. Visst, de tror att de är kära. De är "kära" i popstjärnor också. Men det är inte det saken handlar om. Det handlar om att en lärare inte håller sig till lagen. Om hon skadar eleven eller inte är TOTALT ointressant. Hon bryter mot lagen.
Är det OK att folk kör bil i 200 förbi en skola bara de inte kör på nån? Är det OK att skjuta med vapen hej vilt bara man inte skadar nån? Eller...

Bryska exempel men jag hoppas budskapet går fram.


allan

Jense
2005-07-20, 22:12
En fjortonåring kan inte "gå med på" såna saker. Det är därför de kallas barn. Det ska inte finnas nåt som heter samtycke i det läget. Man kan tammefan övertala en tonåring till vad som helst. Visst, de tror att de är kära. De är "kära" i popstjärnor också. Men det är inte det saken handlar om. Det handlar om att en lärare inte håller sig till lagen. Om hon skadar eleven eller inte är TOTALT ointressant. Hon bryter mot lagen.
Är det OK att folk kör bil i 200 förbi en skola bara de inte kör på nån? Är det OK att skjuta med vapen hej vilt bara man inte skadar nån? Eller...

Bryska exempel men jag hoppas budskapet går fram.


allan


är det pedofili för en 30 årig man att idka sex med en 15 årig flicka?

tänkte på byxmyndigheten

Allan
2005-07-20, 22:13
Det finns inget brott som heter pedofili. Det går under sexualbrottslagstiftningen alltihop. Man brukar ta hänsyn till åldersskillnaden.


allan

Tolkia
2005-07-20, 22:22
Men, om jag hade varit HENNE så hade det såklart varit ok, för jag hade ju gått med på det eller hur? Och antagligen för att den 24-åringen var het och jag varit kåt på honom.
Det, min käre unge man, kan du knappast ha en jävla aning om. Förutsatt att du inte födde som kvinna och genomgick ett könsbyte för något år sedan?

Vad är det med folk egentligen? En vuxen utnyttjar ett barn (för med tante på vad läraren sagt till pressen var det ju inte precis fråga om någon romantisk kärlekshistoria; grabben verkar ha varit hennes lilla sexleksak, helt enkelt), en överordnad utnyttjar en underordnad, en person med makt utnyttjar en som är i beroendeställning - DET ÄR INTE OK, det spelar ingen roll hur "snygg" den vuxne är (det är alltså mer OK om en "snygg" pedofil, oavsett kön, förgriper sin på en fyraåring?) eller om barnet "tillåter" det. Precis samma argument använder pedofiler som våldfört sin på yngre barn och våldtäktsmän när de skall ursäkta sig: "Hon/han gjorde inte motstånd". Det spelar för fan ingen roll om den man utnyttjar gör motstånd eller inte - det är ju själva UTNYTTJANDET som är det felaktiga/brottsliga. Att hävda något annat är ungefär som att säga att det är OK att köra rattfull under semestern eftersom polisen har "tillåtit" det i och med att de låter sina anställda vara lediga. BRA argument när man har kört ihjäl någon. LYSANDE.

Det. Är. Inte. Okej. Att. Utnyttja. Någon.

Hur kan det vara så IN I HELVETE svårt att få in det i skallen ...?

Big_Vik
2005-07-20, 22:27
Men fan vad alla hänger upp sig på ålder, det är ju ett absolut relativt begrepp, om samma kille hade varit 15 och myndig att dasa på då? Hade han då också fått sitt liv förstört? Jag var på gränsen mellan 14-15år när jag blev av med oskulden (inte till något moget frumtimmer då förstås) och jag artade mig ganska normal. :D

Det är väl inget tvivel om att det är moraliskt förkastligt av lärarinnan, men så säg det då, istället för att hålla på :bs:a om att barnet tar skada, för så behöver det väl inte vara om man ser till mognadsaspekten på barnet, han kan ju vara på t.ex. en 18årings nivå?

Spiffy
2005-07-20, 22:38
ja vadå? gör väl inget att man sållar bort lite mindre värda personer.

Nä verkligen inte. Hade antagligen gjort det samma utan att tveka en sekund.
Var mest att det var mycket snack om att lärarinnan bröt mot lagen.
För att göra det också klart, så tycker jag det var svinigt gjort av henne.

aliquis
2005-07-20, 22:38
Vad spelar det för roll om ungen led eller inte? Det är fortfarande olagligt.Enorm, vem fan bryr sig om lagar? :D

aliquis
2005-07-20, 22:39
En vuxen ska inte ha sex med barn. En lärare ska inte ha sex med sin elev.
Undrar precis som Cilia: skulle ni tyckt att det var okej om det var en manlig lärare som hade sex med/utnyttjade en 14-årig tjej?Om hon ville ha sex med honom och han ville ha sex med henne så visst, varför inte?

mini
2005-07-20, 22:45
Men fan vad alla hänger upp sig på ålder, det är ju ett absolut relativt begrepp, om samma kille hade varit 15 och myndig att dasa på då? Hade han då också fått sitt liv förstört? Jag var på gränsen mellan 14-15år när jag blev av med oskulden (inte till något moget frumtimmer då förstås) och jag artade mig ganska normal. :D

Det är väl inget tvivel om att det är moraliskt förkastligt av lärarinnan, men så säg det då, istället för att hålla på :bs:a om att barnet tar skada, för så behöver det väl inte vara om man ser till mognadsaspekten på barnet, han kan ju vara på t.ex. en 18årings nivå?

Det är ju ingen idé att spekulera i just detta specifika fallet. Vi vet inte om han farit illa. Han kanske kommer att må dåligt imorgon, eller om tio år, eller aldrig. Vi vet inte, och lagen (och i detta fallet även moralen?) finns där för att skydda barn mot sådant som KAN skada.
Inte heller har väl någon här uttryckt åsikten att det alltid är förkastligt att 14-åringar har sex? Det handlar ju inte alls om det, utan om lärarinnan som utnyttjat en minderårig elev.

mini
2005-07-20, 22:45
Om hon ville ha sex med honom och han ville ha sex med henne så visst, varför inte?
För att det finns alldeles för lite fri vilja i det valet.

Davil
2005-07-20, 22:49
Om hon ville ha sex med honom och han ville ha sex med henne så visst, varför inte?

Därför att det är ett barn på 14 år, och ett barn på 14 år skall inte ha sex med en vuxen som är dubbelt så gammal "punkt"

aliquis
2005-07-20, 23:18
Fast visst är det lite konstigt att det är så hemskt om det är en 14åring som nu tyckte det var kul att nuppa sin 24åriga lärare men "ok" (iaf ur lagens mening) med en 17åring som hänger ut med en 45åring?

BajareN
2005-07-20, 23:20
Jag tycker verkligen att ett 30 års fängelsestraff är absurt, det banar ju iväg något helt otroligt. Ett lämpligare straff vore enligt mig 2 år och ett högt skadestånd.

"14-åringens kusin trodde inte på honom när han skröt om att han träffat på en lärarinna som var ”het på honom”.
För att försöka bevisa motsatsen tog han med sig kusinen på en av sexträffarna"

När jag läste det där kändes det nästan som att han utnyttjade henne, alltså att han var medveten om att det hon gjorde var olagligt och att han kunde tjäna pengar på henne... eller nåt liknande. Och jag måste än en gång påpeka att fängelsestraffet hon kan få är alldeles för hööööögt.

BajareN
2005-07-20, 23:25
Fick två barn
Mary Kay LeTourneau var 32 år när hon för elva år sedan förförde 12-årige Vili Fualaau och blev gravid.
Uppståndelsen var enorm, inte minst för att LeTourneau var gift och fyrabarnsmor.
LeTourneau dömdes till sju års fängelse för barnvåldtäkt.
Vili Fualaau vägrade själv att kalla sig ”ett offer” och lovade att vänta på sin Mary Kay.
Det osannolika kärleksparet fick ytterligare ett barn tillsammans och den 21 maj i år gifte de sig.

Som sagt, 30 år kan ju inte ens komma på frågan isåfall. Aftonbladet överdriver som vanligt med andra ord *rolleyes*

Razamanaz
2005-07-20, 23:35
Tråkigt att se att vuxna inte kan ta sitt ansvar. Att läraren var snygg är helt irrelevant, man gör inte så emot ett barn som vuxen. Och alla ni som skriver något i stil med "Nämen fan, hon va ju snygg, ja hade inte bangat" tycker jag ska tänka om och kanske mognar ni så småningom. Vuxna SKA ta ansvar när det gäller sådana här saker, det finns inget som heter "Hon borde vetat bättre".

Aja, tråkigt att se i alla fall. God natt med er! :sleep:

datorjaevel
2005-07-21, 02:23
Så vilja och drift är två skilda saker eller? Vad jag menar är att om någon vill och gör något trots att det går emot hans etiska principer så är det väl just för att han inte klarar av att kontrollera sin drift? Att kunna avbryta i den situationen är väl att ha förmågan att trycka ned sin drift till förmån för ens etiska principer?

Japp vilja och drift är två skilda saker.

datorjaevel
2005-07-21, 02:26
Nej. Du fattar fortfarande inte va? Det handlar inte om att läraren "borde" ha vetat bättre. Läaren, och andra vuxna, SKA veta bättre. Man lägger sig inte med minderåriga, folk nyttjar inte en beroendeställning mot de som är yngre. Och man kan ICKE dela upp det i "han ville" eller "hon var snygg". Lagar skapas för att de inte får brytas.

allan

Nej du allan, lagarna skapas inte för att de inte får brytas, däremot får inte lagar brytas.

datorjaevel
2005-07-21, 02:28
....han varit död nu!


allan *grr*

Moget allan.
Skadad möjligtvis, knappast död.

Garnax
2005-07-21, 05:41
Jag hade en riktigt snygg lärare när jag var 13-14...

Hade hon vissat sig "villig" så hade inte jag bangat, det var en underbar återkommande önskning på den tiden :)

Det må vara fel, men som sagt jag tror inte killen klagade :P

Slartibartfast
2005-07-21, 06:37
....han varit död nu!


allan *grr*

Du har en tuff tonårstid framför dig.

Slartibartfast
2005-07-21, 06:37
ontopic:

Hon hade mer än gärna fått utnyttja mig sexuellt när jag var 14.

Dum kille som anmäler. *screwy*

Han ville nog bara ropa ut åt världen att han satt på sin lärarinna.

mini_Arnold
2005-07-21, 06:50
Reschpekt till ungen.
Börja milfa så tidigt.. :thumbup:

Mental
2005-07-21, 07:30
Det ses som ganska allvarligt i florida, jag tror de är ganska konservativa

"The age of consent in Florida is 18.

However, for the sake of argument and clarification, if a person is less than 24 years old, they may enter into sexual contact with a person who is at least 16 years old."

Så att sätta på en 14 åring i florida skall ses ur deras perspektiv, de är inte 1 år från byxmyndiga utan 4. jmf 11-åringar hos oss.

Gabber
2005-07-21, 07:34
jag fattar inte hur ni som tycker lärarinnan är snygg resonerar. 14 åringar kan fan inte skilja på rätt och fel som en vuxen kan, ibland kan inte ens en vuxen göra det.

när man är 14 så ska man få vara 14 och inte utsättas för detta. hur het hon än är så är det FEL. alla ni kåta som sitter och dreglar över att få dra över henne kan väl lägga av.

dessutom så borde det vara olagligt att ha sex tills man är 18 år, för inte ens då kan ALLA skilja på vad som är rätt och fel.

barn är barn och måste få vara det så länge det går. det är bara bra för framtiden.

och som någon skrev, hur skulle detta ses på om det vore en gammal gubbe som dragit över en 14 år gammal tjej, som dessutom är snygg?

Baha
2005-07-21, 08:23
Mkt hårda grabbar här. du tääänker väl inte dööööööda ngn på kolozzeum festen allan :D


är man 14 så anser iaf jag att man inte är så totalt korkad och lättlurad som många här tycker.=)

jag tror inte han lidit, men hon har ju brutit mot deras lag så in med henne på 30 år bara, inte spelar det ngn roll för mig/oss. :)

AngelLove
2005-07-21, 08:33
Självklart tror jag de flesta yngre manliga personer har sexuella fantasier om ex sin heta lärarinna eller andra snygga tjejer (hur tjejer tycker överlåter jag till tjejerna att berätta). Av den enkla anledningen att en massa hormoner etc rusar runt i kroppen. Du börjar inte gå direkt utan du hasar, kryper, staplar på vingliga ben för att sedan gå.... På samma sätt med din sexualitet.

Ni som anser att han inte tagit skada utan njutit av att hon var het etc tror jag ser det ur er egna sexuella synvinkel i dagsläget, mao den ålder ni är i nu..

christian
2005-07-21, 08:49
Det ses som ganska allvarligt i florida, jag tror de är ganska konservativa

"The age of consent in Florida is 18.

However, for the sake of argument and clarification, if a person is less than 24 years old, they may enter into sexual contact with a person who is at least 16 years old."

Så att sätta på en 14 åring i florida skall ses ur deras perspektiv, de är inte 1 år från byxmyndiga utan 4. jmf 11-åringar hos oss.

Sett http://www.ageofconsent.com/ageofconsent.htm ? Riktigt konstig företeelse.

Lasse Kongo
2005-07-21, 08:53
Jag tycker det som har inträffat är hemskt, tycker synd om pojken. Hela hans framtida sexuella liv får men av detta, hoppas hon åker dit rejält och får betala feta skadeständ till pojken.

Mental
2005-07-21, 08:54
Sett http://www.ageofconsent.com/ageofconsent.htm ? Riktigt konstig företeelse.

Japp, men vad är det som är konstigt?
18 som byxmyndighetsålder är inte ovanligt.
Att de förbjuder både manligt och kvinnligt homosexuellt umgänge käns lite mera ålderdomligt dock.
På samma sätt som att många länder även förbjuder anal/oralsex.
Vad vuxna myndiga individer gör i sänkammaren tycker jag staten skall ge blanka fan i.

Allan
2005-07-21, 08:56
Ny tråd i såna fall - vi håller oss till ämnet här.


allan

Cilia
2005-07-21, 09:04
Självklart tror jag de flesta yngre manliga personer har sexuella fantasier om ex sin heta lärarinna eller andra snygga tjejer (hur tjejer tycker överlåter jag till tjejerna att berätta). Av den enkla anledningen att en massa hormoner etc rusar runt i kroppen. Du börjar inte gå direkt utan du hasar, kryper, staplar på vingliga ben för att sedan gå.... På samma sätt med din sexualitet.

Ni som anser att han inte tagit skada utan njutit av att hon var het etc tror jag ser det ur er egna sexuella synvinkel i dagsläget, mao den ålder ni är i nu..
jag skrev ett långt inlägg just om detta men orkade inte posta det.
Men ingången var att alla oavsett kön fantiserar om ouppnåelig kärlek även i yngre ålder än 14 år. Jag tror dom flesta av oss har haft en snygg nyexad ung lärare eller lärarkandidat som vi bara var tokförälskade i. Men det som gör det så tryggt som barn är just att man kan ha den här ouppnåerliga förälskelsen och att den är just ouppnåerlig. Vår syn på världen och främst vuxna och vår tillit förändras i samma sekund som den fantasin skulle bli verklighet.

Vi har nog alla fortfarande massor av sexuella fantasier och alla dom bör nog inte förverkligas. För det är det som är så bra med fantasier att dom kan vara just fantasier och att dom är trygga där.


OT ang listan. Kolla in Aussie land. Man kan ju bara fundera lite.

christian
2005-07-21, 09:08
Japp, men vad är det som är konstigt?
18 som byxmyndighetsålder är inte ovanligt.
Att de förbjuder både manligt och kvinnligt homosexuellt umgänge käns lite mera ålderdomligt dock.
På samma sätt som att många länder även förbjuder anal/oralsex.
Vad vuxna myndiga individer gör i sänkammaren tycker jag staten skall ge blanka fan i.

Njae, menade mer listan som sig. Men nu håller vi oss till tråden.

JLL
2005-07-21, 09:19
Jag tycker det som har inträffat är hemskt, tycker synd om pojken. Hela hans framtida sexuella liv får men av detta, hoppas hon åker dit rejält och får betala feta skadeständ till pojken.

Tror du på allvar att en 14-åring får men för livet av att ha lite sex? Som om det skulle vara något skadligt. Om tjejen sen är 14 eller 24 eller 34 lär inte göra någon skillnad för honom...lite mer spännande antagligen med en äldre tjej iofs. Nån åldersgräns måste självklart finnas och visst är det hon gjort fel men att låsa in henne på 30 år eller tro att killen lidit är löjligt. Hade jag lyckats lägra en 24-åring när jag var 14 hade jag blivit överlycklig.

Cilia
2005-07-21, 09:26
Tror du på allvar att en 14-åring får men för livet av att ha lite sex? Som om det skulle vara något skadligt. Om tjejen sen är 14 eller 24 eller 34 lär inte göra någon skillnad för honom...lite mer spännande antagligen med en äldre tjej iofs. Nån åldersgräns måste självklart finnas och visst är det hon gjort fel men att låsa in henne på 30 år eller tro att killen lidit är löjligt. Hade jag lyckats lägra en 24-åring när jag var 14 hade jag blivit överlycklig.
med risk för åthutning från Allan

absolut inte, han hade nog sin livs upplevelse precis som flickan som fick lära sig sex av dom 3 männen i Motala (tror jag det var). Varje individ borde få en riktig lektion i ämnet omkring den åldern i livet.

Mental
2005-07-21, 09:27
Tror du på allvar att en 14-åring får men för livet av att ha lite sex? Som om det skulle vara något skadligt. Om tjejen sen är 14 eller 24 eller 34 lär inte göra någon skillnad för honom...lite mer spännande antagligen med en äldre tjej iofs. Nån åldersgräns måste självklart finnas och visst är det hon gjort fel men att låsa in henne på 30 år eller tro att killen lidit är löjligt. Hade jag lyckats lägra en 24-åring när jag var 14 hade jag blivit överlycklig.

Och eftersom vi vet att tjejer mognar snabbare än killar så borde ju byxmyndighetsåldern på tjejer kunna sänkas till 11-12 eller så.

Mmm, häärlig tanke *spy*

JLL
2005-07-21, 09:33
med risk för åthutning från Allan

absolut inte, han hade nog sin livs upplevelse precis som flickan som fick lära sig sex av dom 3 männen i Motala (tror jag det var). Varje individ borde få en riktig lektion i ämnet omkring den åldern i livet.

Tycker du verkligen att dom två fallen är jämförbara? Hon riskerar 30 år...dom blev frikända...helt absurt.

Lasse Kongo
2005-07-21, 09:36
hört talas om ironi....

JLL
2005-07-21, 09:40
hört talas om ironi....

Jodå men kopplade inte här. Verkar finnas en hel del som anser att hon bör arkebuseras.

Cilia
2005-07-21, 09:45
Tycker du verkligen att dom två fallen är jämförbara? Hon riskerar 30 år...dom blev frikända...helt absurt.
frågan i den här tråden är inte huruvida 30 år är ett lämpligt straff eller inte även om några har varit inne på det men det var inte du. Frågan är huruvida det är ok eller inte för en 24-åring att ha sex med en 14-åring. Att hon dessutom är barnets lärare gör det bara värre.

Jag har aldrig tagit ställning till vilket straff som är lämpligt bara att hon har agerat fel och att det är oacceptabelt beteende precis som det var i Motala.
Vad jag försökte påvisa är att det inte är ok med vuxna som har sex med barn oavsett hur situationen ser ut.

Allan
2005-07-21, 09:47
Usch vad trött jag blir. Hur kategoriskt måste man ställa frågan för att somliga ska fatta?

Svara på det här: Ska en 24-åring få ha sex med en 14-åring? Inga "men" eller att"när jag var 14.." Framförallt inte "hon var ju snygg.." Är det OK att en 24-årig man har sex med en 14-åring, och detta oavsett kön, utseende eller mognad. Man mot pojke, kvinna mot pojke, kvinna mot flicka, man mot flicka? Tycker man att det är OK i ena fallet tycker jag man ska vara konsekvent och tycka det i de andra fallen också.


allan

reinholdsson
2005-07-21, 09:50
Det är aldrig acceptabelt att en vuxen utnyttjar sitt övertag mot barn och har sex med dem.

Dante
2005-07-21, 09:52
Tycker man att det är OK i ena fallet tycker jag man ska vara konsekvent och tycka det i de andra fallen också.


allan


Feminist fråga? :devil: :D

*popcorn*

Cilia
2005-07-21, 09:54
Feminist fråga? :devil: :D

*popcorn*
om det är att vara feminist att värna barn så är jag gärna feminist.
herregud, hur dum får man bli?

Lasse Kongo
2005-07-21, 09:54
jag blev påsatt som 15åring av en 23åring i Spanien, och jag är ju helt normal............................................ .............................

Tolkia
2005-07-21, 09:55
Feminist fråga?
Nej, fråga om barns RÄTT att bli omhändertagna och skyddade (inte utnyttjade!) av vuxna, respektive vuxnas PLIKT att just ta hand om och värna barn. ALLA vuxna och ALLA barn.

Dante
2005-07-21, 09:56
om det är att vara feminist att värna barn så är jag gärna feminist.
herregud, hur dum får man bli?


*kissass* Givet är det fel men det känns som nån underton här menad från vissa. Iofs tycker nog jag också att det känns en "anning" mildare fallet i fråga än det fall du tog upp.

A.K.O.A
2005-07-21, 10:07
Får jag fråga vad i helskotta du babblar om? Det jag säger är att de flesta (om inte alla) killar och särskilt i 14års åldern _inte_ skulle tacka nej till sex med en väldigt attraktiv kvinna.

Jag försöker föra en vanlig diskussion och du återkommer hela tiden med "är det så du menar?" och med dina fina ord.


Det jag försöker påvisa är att ditt resonemang leder till extrema åsikter som är rent idiotiska, men du kan uppenbarligen inte se vart ditt resonemang leder...

yxmannen
2005-07-21, 12:05
jag blev påsatt som 15åring av en 23åring i Spanien, och jag är ju helt normal............................................ .............................


Precis, jag tycker detta moraliserande är bullshit eftersom vi inte vet tillräckligt om fallet. Det enda felet som jag anser kvinnan gjort är om hon som lärare haft sex med en elev i sin klass. Måhända att tjejen skulle veta bättre och bla bla bla men det här med att "utnyttja" är väl inte säkert? Hon skulle säkerligen kunna ha sex med hur många snygga killar som helst i sin egen ålder om man nu ska gå efter bilderna i Aftonbladet och behöver därför inte "utnyttja" någon för att få sig ett knull. Dessutom; allt är så relativt beroende på vem denna fjortonåring är och om man ska döma ut fängelsestraff så måste man se till exakt VEM det nu är som blivit "utnyttjad". Man behöver väl inte ta för givet att killen är totalt jävla efterbliven bara för att han är 14? Och så jäkla stor skillnad på hur en fjortonåring och en artonåring tänker är det inte. Jag menar; hur jävla vuxen är man när man är 18 om vi nu ändrar pojkens ålder till 18 istället? Det finns dessutom fan ta mig fjortonåringar med mer vett än många 30+. Jag har träffat på personer ur den senare skaran som haft ett normalt jobb och liv till ytan men när man talat med dem fem minuter så har man fan ta mig funderat på om de inte ska omyndighetsförklaras här och nu eftersom de är så jävla blåsta. Och argumentet om det vore mina egna barn köper jag inte heller. Har man bestämt sig för att ha sex så har man, och om partnern råkar vara mycket äldre så tror jag inte att det är världens grej. Jag tycker många verkar vara så snabba att döma enbart för att lagen säger en sak och DET tycker jag är bullshit.

mini_Arnold
2005-07-21, 12:07
Precis, jag tycker detta moraliserande är bullshit eftersom vi inte vet tillräckligt om fallet. Det enda felet som jag anser kvinnan gjort är om hon som lärare haft sex med en elev i sin klass. Måhända att tjejen skulle veta bättre och bla bla bla men det här med att "utnyttja" är väl inte säkert? Hon skulle säkerligen kunna ha sex med hur många snygga killar som helst i sin egen ålder om man nu ska gå efter bilderna i Aftonbladet och behöver därför inte "utnyttja" någon för att få sig ett knull. Dessutom; allt är så relativt beroende på vem denna fjortonåring är och om man ska döma ut fängelsestraff så måste man se till exakt VEM det nu är som blivit "utnyttjad". Man behöver väl inte ta för givet att killen är totalt jävla efterbliven bara för att han är 14? Och så jäkla stor skillnad på hur en fjortonåring och en artonåring tänker är det inte. Jag menar; hur jävla vuxen är man när man är 18 om vi nu ändrar pojkens ålder till 18 istället? Det finns dessutom fan ta mig fjortonåringar med mer vett än många 30+. Jag har träffat på personer ur den senare skaran som haft ett normalt jobb och liv till ytan men när man talat med dem fem minuter så har man fan ta mig funderat på om de inte ska omyndighetsförklaras här och nu eftersom de är så jävla blåsta. Och argumentet om det vore mina egna barn köper jag inte heller. Har man bestämt sig för att ha sex så har man, och om partnern råkar vara mycket äldre så tror jag inte att det är världens grej. Jag tycker många verkar vara så snabba att döma enbart för att lagen säger en sak och DET tycker jag är bullshit.
Det där var ta mig fan vackert skrivet! :D :thumbup:

Body Guard
2005-07-21, 12:12
Precis, jag tycker detta moraliserande är bullshit eftersom vi inte vet tillräckligt om fallet. Det enda felet som jag anser kvinnan gjort är om hon som lärare haft sex med en elev i sin klass. Måhända att tjejen skulle veta bättre och bla bla bla men det här med att "utnyttja" är väl inte säkert? Hon skulle säkerligen kunna ha sex med hur många snygga killar som helst i sin egen ålder om man nu ska gå efter bilderna i Aftonbladet och behöver därför inte "utnyttja" någon för att få sig ett knull. Dessutom; allt är så relativt beroende på vem denna fjortonåring är och om man ska döma ut fängelsestraff så måste man se till exakt VEM det nu är som blivit "utnyttjad". Man behöver väl inte ta för givet att killen är totalt jävla efterbliven bara för att han är 14? Och så jäkla stor skillnad på hur en fjortonåring och en artonåring tänker är det inte. Jag menar; hur jävla vuxen är man när man är 18 om vi nu ändrar pojkens ålder till 18 istället? Det finns dessutom fan ta mig fjortonåringar med mer vett än många 30+. Jag har träffat på personer ur den senare skaran som haft ett normalt jobb och liv till ytan men när man talat med dem fem minuter så har man fan ta mig funderat på om de inte ska omyndighetsförklaras här och nu eftersom de är så jävla blåsta. Och argumentet om det vore mina egna barn köper jag inte heller. Har man bestämt sig för att ha sex så har man, och om partnern råkar vara mycket äldre så tror jag inte att det är världens grej. Jag tycker många verkar vara så snabba att döma enbart för att lagen säger en sak och DET tycker jag är bullshit.


:bow: ( dock är man inte byxmyndig vid 15? då är det inte så jävla stor skillnad eller är man barn när man är 14 och sen natten då man fyllt 15 blir man äldre?)

Allan
2005-07-21, 12:20
:bow: ( dock är man inte byxmyndig vid 15? då är det inte så jävla stor skillnad eller är man barn när man är 14 och sen natten då man fyllt 15 blir man äldre?)

Det är inte stor skillnad till tolv eller tretton heller. Tycker du det verkar OK?


allan

mini
2005-07-21, 12:24
Precis, jag tycker detta moraliserande är bullshit eftersom vi inte vet tillräckligt om fallet osv i ett jättelångt inlägg.

Precis. Vi vet inte om just denne pojke far illa. Det vi vet är att barn inte ska utsättas för vuxnas sexualitet. Det måste finnas en rimlig gräns där man kan säga att risken för att någon far illa är för stor för att det ska vara tillåtet. Hur ska annars verktyget se ut för att bestämma vem som far illa och inte? Ska man ha rättegången efter tio år, då reaktionen kanske inte kommer på en gång? Vem ska avgöra om det var skadligt? Fjortonåringen?
Det handlar om att vuxna måste vara vuxna ibland.

Cilia
2005-07-21, 12:31
Precis, jag tycker detta moraliserande är bullshit eftersom vi inte vet tillräckligt om fallet. Det enda felet som jag anser kvinnan gjort är om hon som lärare haft sex med en elev i sin klass. Måhända att tjejen skulle veta bättre och bla bla bla men det här med att "utnyttja" är väl inte säkert? Hon skulle säkerligen kunna ha sex med hur många snygga killar som helst i sin egen ålder om man nu ska gå efter bilderna i Aftonbladet och behöver därför inte "utnyttja" någon för att få sig ett knull. Dessutom; allt är så relativt beroende på vem denna fjortonåring är och om man ska döma ut fängelsestraff så måste man se till exakt VEM det nu är som blivit "utnyttjad". Man behöver väl inte ta för givet att killen är totalt jävla efterbliven bara för att han är 14? Och så jäkla stor skillnad på hur en fjortonåring och en artonåring tänker är det inte. Jag menar; hur jävla vuxen är man när man är 18 om vi nu ändrar pojkens ålder till 18 istället? Det finns dessutom fan ta mig fjortonåringar med mer vett än många 30+. Jag har träffat på personer ur den senare skaran som haft ett normalt jobb och liv till ytan men när man talat med dem fem minuter så har man fan ta mig funderat på om de inte ska omyndighetsförklaras här och nu eftersom de är så jävla blåsta. Och argumentet om det vore mina egna barn köper jag inte heller. Har man bestämt sig för att ha sex så har man, och om partnern råkar vara mycket äldre så tror jag inte att det är världens grej. Jag tycker många verkar vara så snabba att döma enbart för att lagen säger en sak och DET tycker jag är bullshit.
Vad är det för mening att jämföra en förståndshandikappad 30-åring med en normal 14-åring för det är det du gör. Sen är det en väldig skillnad på att vara 14 och att vara 18. När jag var 18 kunde jag resa själv i världen och ta hand om mig själv och klara av relativt komplicerade situationer. Det jag gjorde som 18-åring hade jag aldrig klarat av som 14-åring. För att inte tala om hur kroppen förändrades under den här tiden och ens egen acceptans av ens kropp vilket man inte ska underskatta heller.

Det enda jag ser i era inlägg är att ni tycker att man ska ta bort åldersgränsen för sexuell debut och att det är ok för vuxna att ha sex med barn. Någon annan logik kan jag nämligen inte se.

Mental
2005-07-21, 12:38
Vad är det för mening att jämföra en förståndshandikappad 30-åring med en normal 14-åring för det är det du gör. Sen är det en väldig skillnad på att vara 14 och att vara 18. När jag var 18 kunde jag resa själv i världen och ta hand om mig själv och klara av relativt komplicerade situationer. Det jag gjorde som 18-åring hade jag aldrig klarat av som 14-åring. För att inte tala om hur kroppen förändrades under den här tiden och ens egen acceptans av ens kropp vilket man inte ska underskatta heller.

Det enda jag ser i era inlägg är att ni tycker att man ska ta bort åldersgränsen för sexuell debut och att det är ok för vuxna att ha sex med barn. Någon annan logik kan jag nämligen inte se.

Jag tolkar det som att de vill att man skall bedömma från fall till fall och inte ha fasta åldrar/regler. Sen att det bara skulle vara korkat och rörigt är en annan sak

Cilia
2005-07-21, 12:40
Jag tolkar det som att de vill att man skall bedömma från fall till fall och inte ha fasta åldrar/regler. Sen att det bara skulle vara korkat och rörigt är en annan sak
jag har nåstan förstått det med och det jag försöker påvisa är att så kan det inte fungera precis som du påkekar. Man måste välja antingen eller vilket Allan har försökt ställa i återkommande frågor utan att dom verkar fatta.

yxmannen
2005-07-21, 12:42
Precis. Vi vet inte om just denne pojke far illa. Det vi vet är att barn inte ska utsättas för vuxnas sexualitet. Det måste finnas en rimlig gräns där man kan säga att risken för att någon far illa är för stor för att det ska vara tillåtet. Hur ska annars verktyget se ut för att bestämma vem som far illa och inte? Ska man ha rättegången efter tio år, då reaktionen kanske inte kommer på en gång? Vem ska avgöra om det var skadligt? Fjortonåringen?
Det handlar om att vuxna måste vara vuxna ibland.

Jag tänker inte upprepa allt igen, jag har skrivit det en gång redan. Och jag tycker du har fel. Innan någon döms så anser jag att man bör se till det specifika fallet, inte dra någon gräns med någon lag så att rättvisa uppnås genom generaliserande. Och det är moraliserandet kring detta som jag vänder mig emot eftersom jag anser att man bör se till respektive fall innan man dömer när det handlar om ett fall som detta.

Allan
2005-07-21, 12:50
Jag tänker inte upprepa allt igen, jag har skrivit det en gång redan. Och jag tycker du har fel. Innan någon döms så anser jag att man bör se till det specifika fallet, inte dra någon gräns med någon lag så att rättvisa uppnås genom generaliserande. Och det är moraliserandet kring detta som jag vänder mig emot eftersom jag anser att man bör se till respektive fall innan man dömer när det handlar om ett fall som detta.

Det skulle se ut det. Det betyder, i förlängningen, att man alltså ska tillfråga och ta hänsyn till förövarens uppfattning om hur "mogen" den utsatte har varit. Det här är ingen jävla moralfråga - det här är fråga om att skydda barn från vuxna som saknar de rimliga spärrarna för hur man ska bete sig mot barn.
Se till varje fall? Jo, men ser du det gör man. Men inom lagens råmärken. En fjortonåring är inte redo för den typen av beslut. Om du tycker det innebär det ju också att du tycker att de skulle vara redo för den yttersta konsekvensen av sitt handlande, nämligen att bli förälder.
Hur många tror att en fjortonåring är mogen att bli mamma/pappa? År 2005?

allan

yxmannen
2005-07-21, 12:52
Vad är det för mening att jämföra en förståndshandikappad 30-åring med en normal 14-åring för det är det du gör. Sen är det en väldig skillnad på att vara 14 och att vara 18. När jag var 18 kunde jag resa själv i världen och ta hand om mig själv och klara av relativt komplicerade situationer. Det jag gjorde som 18-åring hade jag aldrig klarat av som 14-åring. För att inte tala om hur kroppen förändrades under den här tiden och ens egen acceptans av ens kropp vilket man inte ska underskatta heller.

Det enda jag ser i era inlägg är att ni tycker att man ska ta bort åldersgränsen för sexuell debut och att det är ok för vuxna att ha sex med barn. Någon annan logik kan jag nämligen inte se.

Förståndshandikappad? Samhället säger det inte, det var enbart min personliga åsikt jag relaterade till, personerna jag stött på klassas säkerligen som normala av många andra men själv tycker jag de var jävligt blåsta som sagt. Och bara för att du mognade mellan dessa fyra år så behöver det väl inte betyda att alla människor gör det, eller är du någon sorts massproduktion som stämmer in på övriga världens befolkning? Angående vad du ser för logik är naturligtvis helt upp till dig.

Tolkia
2005-07-21, 12:54
Jag har för mig att Carl Hamilton var uppe i någon tråd om män och kvinnor för ett tag sedan - hans huvudpoäng, bakom all trängtan tillbaka till en idealiserad femtiotalsbarndom hos en bullbakande hemmafrumamma, nämligen den att VUXNA MÅSTE VARA VUXNA OCH LÅTA BARN VARA BARN förtjänar onekligen att nämnas här ...

Jag gillade egentligen inte boken just för inställningen att allt skulle bli bra i samhället bara mammorna kom tillbaka till hemmet igen, men det känns som om jag ändå borde rekommendera den här. Kanske just för att DEN delen skulle tilltala folk tillräckligt för att de skulle orka läsa (och förstå?) även vad som är bra med att vuxna ansvarar för sina barn, och inte tvärt om.

Mental
2005-07-21, 12:56
Det skulle se ut det. Det betyder, i förlängningen, att man alltså ska tillfråga och ta hänsyn till förövarens uppfattning om hur "mogen" den utsatte har varit. Det här är ingen jävla moralfråga - det här är fråga om att skydda barn från vuxna som saknar de rimliga spärrarna för hur man ska bete sig mot barn.
Se till varje fall? Jo, men ser du det gör man. Men inom lagens råmärken. En fjortonåring är inte redo för den typen av beslut. Om du tycker det innebär det ju också att du tycker att de skulle vara redo för den yttersta konsekvensen av sitt handlande, nämligen att bli förälder.
Hur många tror att en fjortonåring är mogen att bli mamma/pappa? År 2005?

allan

Det är härligt med sidospår *innocent*

Men jo, jag är ju av den inte alltid populära åsikten, har man lyckats bli på tjocken skall man ta sitt ansvar, så då är det bara att bita ihop och bli mamma och pappa enligt mig, sen om det är så lämpligt alla gånger är en annan fråga.

nej, en 14åring är inte mogen att bli förälder, och myndighetsgränser är jävligt svåra, för en 17:åring som är omyndig och i sina föräldrars omsorg kan fortfarande välja att skaffa barn, även om hon inte får rösta, gå pr krogen, ta lån osv...

yxmannen
2005-07-21, 12:59
Det skulle se ut det. Det betyder, i förlängningen, att man alltså ska tillfråga och ta hänsyn till förövarens uppfattning om hur "mogen" den utsatte har varit. Det här är ingen jävla moralfråga - det här är fråga om att skydda barn från vuxna som saknar de rimliga spärrarna för hur man ska bete sig mot barn.
Se till varje fall? Jo, men ser du det gör man. Men inom lagens råmärken. En fjortonåring är inte redo för den typen av beslut. Om du tycker det innebär det ju också att du tycker att de skulle vara redo för den yttersta konsekvensen av sitt handlande, nämligen att bli förälder.
Hur många tror att en fjortonåring är mogen att bli mamma/pappa? År 2005?

allan

Hur vet man att en 25åring är mogen att bli mamma/pappa år 2005? Jag har skrivit vad jag tycker och jag kan skriva det kortfattat igen: Världen är full av idioter oavsett hur gamla de är, därför tycker jag det är fel att generalisera.

Cilia
2005-07-21, 13:03
Förståndshandikappad? Samhället säger det inte, det var enbart min personliga åsikt jag relaterade till, personerna jag stött på klassas säkerligen som normala av många andra men själv tycker jag de var jävligt blåsta som sagt. Och bara för att du mognade mellan dessa fyra år så behöver det väl inte betyda att alla människor gör det, eller är du någon sorts massproduktion som stämmer in på övriga världens befolkning? Angående vad du ser för logik är naturligtvis helt upp till dig.
jag försökte påvisa att det som är det onaturliga är att inte mogna mellan 14 och 18. Det måste väl ändå finnas ngn anledning till att man är myndig som 18-åring och inte som 14-åring? Eller du kanske anser att det normala tillståndet är att man inte utvecklas under dom här 4 åren?

Jag menar tvärtemot att dom flesta utvecklas väldigt mycket och det är just under dom här åren man går från att vara barn till att var vuxen. Att det sedan finns dom som inte gör det behöver väl inte vara normen för hur vi sätter upp regler och lagar i samhället.


Förövrigt håller jag med Tolkia, vilket flera av oss har försökt skriva men som tydligen inte alla lyckas uppfatta eller så tycker dom inte att det är så viktigt att barn får vara barn. Det centrala i det hela är inte vad barnet i den här situationen ville eller inte ville utan att den vuxna inte förstod att det var en felaktig handling. Är man 24 år ska det vara en automatisk spärr som säger att det här är fel oavsett om man råkar ha en jobbig situation på arbetet eller inte.

Metal_boy_
2005-07-21, 13:05
Hon var 23 år och han 14 och kanske väldigt utvecklad? Det skiljer 9 år mellan dem. Hur kan lagen avgöra om det är pedofili det handlar om? Lagen är satt på en ålder enbart och inte varje enskilds utveckling. Det innebär att han inte alls behöver vara barn bara pga hans ringa ålder. Och varför är det då fel av henne att tända på en grabb som kanske både är manlig och charmig? Egentligen...?

Cilia
2005-07-21, 13:05
jag har kommit på en annan lösning.

Vi har en sorters lagar för dom som är vackra i samhället.
Dom får ha sex med vem dom vill och hur dom vill oavsett ålder.

"fula" personer däremot borde dömas för våldtäckt så fort dom har sex över huvud taget iaf så länge det inte är med en annan person som är minst lika ful som dom är för då kan man förutse att den andra kanske ville.

yxmannen
2005-07-21, 13:07
jag har kommit på en annan lösning.

Vi har en sorters lagar för dom som är vackra i samhället.
Dom får ha sex med vem dom vill och hur dom vill oavsett ålder.

"fula" personer däremot borde dömas för våldtäckt så fort dom har sex över huvud taget iaf så länge det inte är med en annan person som är minst lika ful som dom är för då kan man förutse att den andra kanske ville.

Det låter skitsmart, skicka in förslaget omedelbart.

Slartibartfast
2005-07-21, 13:37
jag har kommit på en annan lösning.

Vi har en sorters lagar för dom som är vackra i samhället.
Dom får ha sex med vem dom vill och hur dom vill oavsett ålder.

"fula" personer däremot borde dömas för våldtäckt så fort dom har sex över huvud taget iaf så länge det inte är med en annan person som är minst lika ful som dom är för då kan man förutse att den andra kanske ville.

Absolut! Understödes!

http://www.thespoof.com/news/spoof.cfm?headline=s2i7606

Frikänn och gaskammaren.
http://www.thespoof.com/picstore/thespoof/Florida%20West%20Virginia%20teachers%20molesters.j pg

RobbeliRobban
2005-07-21, 13:53
Hon var 23 år och han 14 och kanske väldigt utvecklad? Det skiljer 9 år mellan dem. Hur kan lagen avgöra om det är pedofili det handlar om? Lagen är satt på en ålder enbart och inte varje enskilds utveckling. Det innebär att han inte alls behöver vara barn bara pga hans ringa ålder. Och varför är det då fel av henne att tända på en grabb som kanske både är manlig och charmig? Egentligen...?

Kanske repetition men, tänk dig följande scenario: Metal Boys son är 14 år gammal. En dag kommer han hem och berättar för pappa Rune att han har förlorat sin oskuld och är nyförälskad. Rune Röv döljer sin oro, och frågar om vad det är för tjej han träffat, och sonen svarar att den lyckliga kommer och hälsar på.

Det är ingen tjej i sonens egen ålder utan en skäggig lönnfet herre i Metals pappas ålder. Metal kan inte bli upprörd för han förstår och tolererar gubben när gubben säger "-Jag är 53 år och han 14 och han är väldigt väl- utvecklad! Det skiljer 39 år mellan oss. Hur kan lagen avgöra om det är homo-pedofili det handlar om? Lagen är satt på en ålder enbart och inte varje enskilds utveckling. Det innebär att han inte alls behöver vara barn bara pga hans ringa ålder. Och varför är det då fel av mig att tända på en grabb som kanske både är manlig och charmig? Egentligen...?"

Allan
2005-07-21, 16:04
Robbelirobban!

:thumbup: :bow:


allan

AngelLove
2005-07-21, 16:38
Hade varit kul att se om det funnits en tråd som handla om Anna-Nicole och hennes 80årige förälskelse och jämfört svaren på folk som skrivit.

Men jag förstår ändå till viss del folks kommentarer om åldern, säg att han är 14år och 364dagar när de har sex. Då är det straffbart enligt lagen men om de väntat 1½ dag så hade det varit OK.. Det ÄR luddigt..

Men nej, jag anser ändå att hon gjort en galen grej...

Snake
2005-07-21, 16:40
Ni som tycker det är OK kan inte ha några tonåringar i närheten. Min lillebror är just fyllda 14 år och inte FAN kan jag se mig honom tillräckligt mogen att ha sex med sin jätteheta lärarinna.

Ni lever i en fantasivärld, väx upp.

Cilia
2005-07-21, 18:57
Hade varit kul att se om det funnits en tråd som handla om Anna-Nicole och hennes 80årige förälskelse och jämfört svaren på folk som skrivit.

Men jag förstår ändå till viss del folks kommentarer om åldern, säg att han är 14år och 364dagar när de har sex. Då är det straffbart enligt lagen men om de väntat 1½ dag så hade det varit OK.. Det ÄR luddigt..

Men nej, jag anser ändå att hon gjort en galen grej...
fortfarande inte ok

Tolkia
2005-07-21, 21:42
Hade varit kul att se om det funnits en tråd som handla om Anna-Nicole och hennes 80årige förälskelse och jämfört svaren på folk som skrivit.
Gaaaanska stor skillnad på Anna Nicole Smith (omogen eller ej) och en fjortonåring, dock ...

JLL
2005-07-21, 22:01
Och eftersom vi vet att tjejer mognar snabbare än killar så borde ju byxmyndighetsåldern på tjejer kunna sänkas till 11-12 eller så.

Mmm, häärlig tanke *spy*

Att höja den för tjejer vore vettigare. Risken att en ung kille far illa i ett förhållande med en äldre tjej tror jag är minimal. Det omvända antagligen inte alls ovanligt.

Pingu
2005-07-21, 22:05
Många som har åsikter men vet inte ett förbannade dugg om vad dom skriver om. Blir nästan rädd då jag läser vad vissa har skrivit

Mental
2005-07-22, 07:01
Hade varit kul att se om det funnits en tråd som handla om Anna-Nicole och hennes 80årige förälskelse och jämfört svaren på folk som skrivit.


Åldersskillnaden spelar mindre roll ju längre upp du kommer, efter 18 får folk välja som de vill enligt mig.
Jag menar, skillnaden mellan 30 och 40 eller 30 och 50 är inte lika påtaglig som mellan 18 och 8 ;)


Men jag förstår ändå till viss del folks kommentarer om åldern, säg att han är 14år och 364dagar när de har sex. Då är det straffbart enligt lagen men om de väntat 1½ dag så hade det varit OK.. Det ÄR luddigt..

Uchäkta polichen, män de ä' lite luddit, jag menar, jag har ju bara 1 promille, det är ju bara en endaste liten tusendel, fatta, en tusendel mindre så hade jag ju varit nykter, det är väl inget att bråka om? Hänga upp sig på tusendelar sådär...
:D

AngelLove
2005-07-22, 07:27
Gaaaanska stor skillnad på Anna Nicole Smith (omogen eller ej) och en fjortonåring, dock ...

Poängen var väl kanske mer att de som tyckte det var OK nu kanske inte hade samma åsikt i det fallet.

AngelLove
2005-07-22, 07:36
Uchäkta polichen, män de ä' lite luddit, jag menar, jag har ju bara 1 promille, det är ju bara en endaste liten tusendel, fatta, en tusendel mindre så hade jag ju varit nykter, det är väl inget att bråka om? Hänga upp sig på tusendelar sådär...
:D

Nu har vi väl en nolltolerans när det gäller alkohol och bilkörning så det är inte riktigt jämförbart.

Påståendet om den 1½ dagen stämmer ju faktiskt med hur det är enligt våra lagar så det är ju inget som behöver förlöjligas.

mini
2005-07-22, 07:37
Nu har vi väl en nolltolerans när det gäller alkohol och bilkörning
Nej.

Mental
2005-07-22, 07:40
Nu har vi väl en nolltolerans när det gäller alkohol och bilkörning så det är inte riktigt jämförbart.

Påståendet om den 1½ dagen stämmer ju faktiskt med hur det är enligt våra lagar så det är ju inget som behöver förlöjligas.

Man har fasta regler för att med flytande blir det så rörigt, jag ser det som att vi har nolltolerans för sex med minderåriga med, men det kanske jag är ensam om?

Visst kan det tyckas fånigt att bråka om 1.5 dag, men det är lika fånigt att inte kunna vänta 1.5dag. Jag tycker personligen att det är bättre med fasta regler än att någon förståsigpåare skall försöka avgöra hur mogen personen faktiskt var osv...

Leon
2005-07-22, 07:44
Jag tycker att finns det lagar ska man följa dom,de finns ju där av någon anledning! MEN att riskera trettioår i fängelse för en sak båda var med på tycker jag är fördjävligt.Visst är man ett barn på väg in i en vuxens kropp, som man är vid fjorton, anses det icke vara moraliskt försvarbart ,,han är dock tillräckligt medveten för att fatta ett sådant beslut.Det är ju inte våldtäkt vi pratar om direkt!I andra kulturer får kvinnor barn vid 14,så var går gränsen.Är det efter västerländska mått eller andra mått? Vem avgör vad som är rätt eller fel! Är det inte lite individuellt......Spännande fortsättning följer..... ;)

Bärs
2005-07-22, 08:06
I den här tråden stinker det minsann unken kristen högermoralism så det står härliga till.

Tänk om hon är född till att ha sex med unga gossar? Det är hennes naturliga och normala sexuella läggning. Varför skall hon bestraffas för hur hon är född? Skall vi bestraffa andra också som är födda på "fel" sätt?

Cilia
2005-07-22, 08:11
Jag tycker att finns det lagar ska man följa dom,de finns ju där av någon anledning! MEN att riskera trettioår i fängelse för en sak båda var med på tycker jag är fördjävligt.Visst är man ett barn på väg in i en vuxens kropp, som man är vid fjorton, anses det icke vara moraliskt försvarbart ,,han är dock tillräckligt medveten för att fatta ett sådant beslut.Det är ju inte våldtäkt vi pratar om direkt!I andra kulturer får kvinnor barn vid 14,så var går gränsen.Är det efter västerländska mått eller andra mått? Vem avgör vad som är rätt eller fel! Är det inte lite individuellt......Spännande fortsättning följer..... ;)
vem bestämmer vilka lagar man ska följa?
jag kanske tycker det är ok att mörda men inte att köra mot rött ljus.
det är mitt val, vi kanske alla kan välja en lag som vi tycker vi kan bryta mot.

antalet år hon riskerar i fängelse är ovidkommande för diskussionen.
Frågan är om det är ok för en vuxen människa att ha sex med ett barn.
Precis som du skriver så är en 14-åring på väg in i vuxenvärlden. Låt den vara det då och sätt den inte på expressvägen. Så jävla kåt kan man inte vara som vuxen att man måste ta första bästa 14-åring. Och nej en 14-åring förstår inte alla konsekvenser av en sexuell relation med en vuxen.

Vi följer dom mått som gäller i det land vi lever i. Vi kan inte gå omkring och välja vilken kultur som är ok i olika situationer. Lagarna avgör vad som är rätt och fel det är just därför vi har lagar. Alla har olika moraliska uppfattningar i olika frågor. Det är just av den anledningen som vi har stiftat lagar för att ha en norm och ett mått att rätta oss efter.

Mental
2005-07-22, 08:12
I den här tråden stinker det minsann unken kristen högermoralism så det står härliga till.

Tänk om hon är född till att ha sex med unga gossar? Det är hennes naturliga och normala sexuella läggning. Varför skall hon bestraffas för hur hon är född? Skall vi bestraffa andra också som är födda på "fel" sätt?

Vad är unken högermoralism?
Att tycka att barnsex är fel?
Eller tycka att det är rätt bara förövaren är snygg?
Jag ser inte vartåt du strävar.

Ja, vi straffar folk som är födda på fel sätt, eftersom vi anser att pedofili inte är naturligt utan sjukligt.
Man kan tex tycka att det är samma med homosexuallitet, att det är sjukligt och en störning, men där handlar det om vuxna individer som själva bestämmer hur de vill leva sina liv, alltså har vi avkriminaliserat det. Men det är enligt mig ALDRIG ok att ha sex med barn, oavsett hur mycket de är med på det. Om det är unken högermoralism, så får jag stå för det!

Cilia
2005-07-22, 08:12
I den här tråden stinker det minsann unken kristen högermoralism så det står härliga till.

Tänk om hon är född till att ha sex med unga gossar? Det är hennes naturliga och normala sexuella läggning. Varför skall hon bestraffas för hur hon är född? Skall vi bestraffa andra också som är födda på "fel" sätt?
publicera 1 studie som bevisar att detta kan vara fallet så kanske vi kan ta upp frågan.

Slartibartfast
2005-07-22, 08:15
Tänk om hon är född till att ha sex med unga gossar? Det är hennes naturliga och normala sexuella läggning. Varför skall hon bestraffas för hur hon är född? Skall vi bestraffa andra också som är födda på "fel" sätt?

Woah! Inte helt PK det där inte. I like. :thumbup:

Vissa föds till bögar, det är ok. Vissa föds till pedofiler, det är inte ok. Det handlar ändå om vad man är född till. Föds man till mördare månne?

"I chose nothing. I was borne, and this is who I am." - Achilles

Mental
2005-07-22, 08:16
Woah! Inte helt PK det där inte. I like. :thumbup:

Vissa föds till bögar, det är ok. Vissa föds till pedofiler, det är inte ok. Det handlar ändå om vad man är född till. Föds man till mördare månne?

"I chose nothing. I was borne, and this is who I am." - Achilles

Aye, skillnaden ligger i huruvida din medfödda "störning" är en fara för samhället i övrigt. Bögar ses som harmlösa medans pedofiler inte gör det.

m96olsen
2005-07-22, 08:24
Woah! Inte helt PK det där inte. I like. :thumbup:

Vissa föds till bögar, det är ok. Vissa föds till pedofiler, det är inte ok. Det handlar ändå om vad man är född till. Föds man till mördare månne?

"I chose nothing. I was borne, and this is who I am." - Achilles
Ska testa om: "Nä, men jag är född till att köra för fort?!" nästa gång snuten stoppar mig på E6:an.

Mental
2005-07-22, 08:32
Ska testa om: "Nä, men jag är född till att köra för fort?!" nästa gång snuten stoppar mig på E6:an.

Bra argument, men att vara pedofil eller fortkörare är inte olagligt, att köra för fort där man inte får det eller ha sex med barn är dock det.
Är du medfödd fortkörare så får du ta det på banan och inte på vägen, är du medfödd pedofil är du ganska rökt och får helt enkelt vara avhållsam.

Sheogorath
2005-07-22, 08:33
Aye, skillnaden ligger i huruvida din medfödda "störning" är en fara för samhället i övrigt. Bögar ses som harmlösa medans pedofiler inte gör det.

Pedofil är någon som tänder på sex med barn. Det är inte en fara för samhället. Att ha sex med barn är en fara för samhället. Vill någon ****** en babydocka i latex så skiter jag väl i vilket. Bättre det än en riktig baby.

Slartibartfast
2005-07-22, 08:34
Ska testa om: "Nä, men jag är född till att köra för fort?!" nästa gång snuten stoppar mig på E6:an.

Jag har för mig att riskbetende (köra fort) är genetiskt betingat. Hittar ingen studie för tillfället.

Bärs
2005-07-22, 08:35
publicera 1 studie som bevisar att detta kan vara fallet så kanske vi kan ta upp frågan.


Publicera 1 studie som bevisar så inte är fallet.

Bärs
2005-07-22, 08:38
Vad är unken högermoralism?
Att tycka att barnsex är fel?
Eller tycka att det är rätt bara förövaren är snygg?
Jag ser inte vartåt du strävar.

Ja, vi straffar folk som är födda på fel sätt, eftersom vi anser att pedofili inte är naturligt utan sjukligt.
Man kan tex tycka att det är samma med homosexuallitet, att det är sjukligt och en störning, men där handlar det om vuxna individer som själva bestämmer hur de vill leva sina liv, alltså har vi avkriminaliserat det. Men det är enligt mig ALDRIG ok att ha sex med barn, oavsett hur mycket de är med på det. Om det är unken högermoralism, så får jag stå för det!


Du menar alltså att pedofili är medfött? Att man är född på "fel" sätt?

Varför står naturligt och sjukligt i ett motsatsförhållande? Är det inte naturligt att vara sjuk?

Leon
2005-07-22, 08:44
Det är förkastligt att ens ta upp den här händelsen och jämföra den med pedofili.Det är ett hån mot dom barn som varit utsatta för pedofili.Att bara ta och jämföra en kåt testosteron stinn 14 åring kille med ett stackars barn som blir tvingat till diverse hemska saker tycker jag är absurt!Om min son hade råkat hamna i denna situation så hade jag ju kanske inte direkt accepterat det. MEN jag hade ju inte tyckt att hans framtida liv stod på spel. VILKET det gör för en som blivit utsatt för övergrepp!!!! *grr*

z_bumbi
2005-07-22, 08:47
Det är förkastligt att ens ta upp den här händelsen och jämföra den med pedofili.Det är ett hån mot dom barn som varit utsatta för pedofili.Att bara ta och jämföra en kåt testosteron stinn 14 åring kille med ett stackars barn som blir tvingat till diverse hemska saker tycker jag är absurt!Om min son hade råkat hamna i denna situation så hade jag ju kanske inte direkt accepterat det. MEN jag hade ju inte tyckt att hans framtida liv stod på spel. VILKET det gör för en som blivit utsatt för övergrepp!!!! *grr*

Det är ju pedofili?

Leon
2005-07-22, 08:48
Det är ju pedofili?
ja enligt lagarna, men tycker du ärligt att det går och jämföra dessa situationer!!!!!! *rolleyes*

Cilia
2005-07-22, 08:53
ja enligt lagarna, men tycker du ärligt att det går och jämföra dessa situationer!!!!!! *rolleyes*
vem bestämmer vilken pedofeli som är ok?

Pingu
2005-07-22, 08:55
Pedofili kan vara medfött men faktum är att väldigt hög % av alla pedofiler har själva varit utsatta för det.

Såg en studie på 14000 personer som var sexmissbrukare.
99 % hade blivit utsatt för psykiska övergrepp
80 + %(om jag minns rätt 81 %) hade blivit utsatt för sexuella övergrepp

Även om barnet ser vuxet ut så är det inte det i huvet. Dom kan inte tolka sex och kärlek på samma sätt som en riktig vuxen. Tonårshumör vet ni alla vad det är. Det händer då deras hjärnor växer och utvecklas. Dom kan inte tolka alla nya känslor och reagerar då med ett aggresivt utbrott.

Som jag skrev tidigare. Om ni bara visste vilka psykiska skador som uppstår vi sådana här fall så skulle ni låta annorlunda.

z_bumbi
2005-07-22, 08:56
ja enligt lagarna, men tycker du ärligt att det går och jämföra dessa situationer!!!!!! *rolleyes*

Vilka situationer ska man jämföra med? De värsta övergreppen som skett eller pedofil som helhet?
Alla delar finns ju med, stor ålderskillnad, förtroende till vuxen osv, visst finns det värre fall men det gör det ju tyvärr nästan alltid i brottsmål.

Skulle du ta det lika lugnt om det var din dotter på 14 år som var med om samma sak?

Slartibartfast
2005-07-22, 08:58
Skulle du ta det lika lugnt om det var din dotter på 14 år som var med om samma sak?

Skillnaden på om det varit en 14-årig tjej eller en lika gammal kille är ju nästan som natt och dag.

Mental
2005-07-22, 08:58
Skillnaden på om det varit en 14-årig tjej eller en lika gammal kille är ju nästan som natt och dag.

Ja, tjejen är antagligen mognare.

Leon
2005-07-22, 09:00
vem bestämmer vilken pedofeli som är ok?
ok då tar vi som exempel att det handlar om din son,vad hade du blivit mest upprörd av???släpp på den förbannade moralen nu ett tag!

Slartibartfast
2005-07-22, 09:01
Ja, tjejen är antagligen mognare.

Kroppsligt, ja.

Hade det varit en tjej hade jag gått med på att det varit sexuellt ofredande. Nu när det är en kille är det ju bara löjligt.

Vissa fjortonåringar kan vara ganska heta faktiskt.

Pingu
2005-07-22, 09:02
Satan så svårt det är för vissa att fatta....

Leon
2005-07-22, 09:03
Vilka situationer ska man jämföra med? De värsta övergreppen som skett eller pedofil som helhet?
Alla delar finns ju med, stor ålderskillnad, förtroende till vuxen osv, visst finns det värre fall men det gör det ju tyvärr nästan alltid i brottsmål.

Skulle du ta det lika lugnt om det var din dotter på 14 år som var med om samma sak?
Ja det beror helt och hållet på hur mogen hon är.När jag var femton bodde jag själv och jobbade på Mcdonalds!Så det är helt individuellt!(Och hade en 25 årig kille!)

Pingu
2005-07-22, 09:04
och lika förbannat så kan du ha varit omognare än Kalle som bodde hemma och lät morsan göra mackor åt han

Slartibartfast
2005-07-22, 09:04
När jag var femton bodde jag själv och jobbade på Mcdonalds!!

Och det säger vad om din mognad?

Edit: Pingu you fast bastard! ;)

Leon
2005-07-22, 09:05
Och det säger vad om din mognad?
och vad menar du med det,att bara för att jag valde en annan väg så är det fel *screwy* du har tydlingen inte uppnått den mognaden ännu!

Leon
2005-07-22, 09:07
och lika förbannat så kan du ha varit omognare än Kalle som bodde hemma och lät morsan göra mackor åt han
Om man sköter ett jobb,betalar räkningar ,tar ansvar för saker och ting då vill jag knappast prata om omognad!

Pingu
2005-07-22, 09:08
Du fattar verkligen inte. Du bor själv och betalar räkningar själv men det säger inget om hur mogen du är då det gäller sexualitet

Slartibartfast
2005-07-22, 09:09
och vad menar du med det,att bara för att jag valde en annan väg så är det fel *screwy* du har tydlingen inte uppnått den mognaden ännu!

HA HA! Va?

Hur läser du då? Jag har inte skrivit att det skulle vara fel. Bara att det inte säger ett smack om hur mogen du var. Läs Pingus inlägg igen.

Leon
2005-07-22, 09:10
Du fattar verkligen inte. Du bor själv och betalar räkningar själv men det säger inget om hur mogen du är då det gäller sexualitet
Lägg ner om inte du fattar vad det är jag försöker säga,DET ÄR HELT INDIVIDUELLT!!!!

Pingu
2005-07-22, 09:10
*screwy*
*screwy*
*screwy*

Mental
2005-07-22, 09:10
Lägg ner om inte du fattar vad det är jag försöker säga,DET ÄR HELT INDIVIDUELLT!!!!

Och derför behöver vi regler som skyddar alla, och inte säger, men hon kunde ju ha varit mogen!

Leon
2005-07-22, 09:11
*screwy*
*screwy*
*screwy*
Detsamma hörru! *screwy*

Slartibartfast
2005-07-22, 09:11
Det finns barn i Afrika och Asien som är fem år som sköter sina småsyskon och hela hushållet. Är de mera mogna sexuellt än sina västerländska jämnåriga? Är det mindre fel att antasta dem för att de vet hur man gör mjöl?

Slartibartfast
2005-07-22, 09:12
Lägg ner om inte du fattar vad det är jag försöker säga,DET ÄR HELT INDIVIDUELLT!!!!

Förstår fortfarande inte vad jobb på McDonalds har att göra med sexuell mognad.

Leon
2005-07-22, 09:12
Och derför behöver vi regler som skyddar alla, och inte säger, men hon kunde ju ha varit mogen!
jag skrev tidigare att det finns en anledning till att lagar finns och att då får man ju följa dem!Men man får ju ha en åsikt!

Leon
2005-07-22, 09:13
Förstår fortfarande inte vad McDonalds har att göra med sexuell mognad.
Den sexuella mognaden är ju också individuell! :)och det var ju ett exempel jag tog upp!

Slartibartfast
2005-07-22, 09:16
Den sexuella mognaden är ju också individuell! :)

Absolut. Men den har inget som helst att göra med huruvida man bor hemma eller ensam eller huruvida man jobbar och betalar räkningar.

Slartibartfast
2005-07-22, 09:17
och det var ju ett exempel jag tog upp!

Varför? Det är ju ett värdelöst exempel. Det har ju absolut inget att göra med din sexuella mognad.

Allan
2005-07-22, 09:17
Så tar vi och lugnar ner oss nu va! Jag vill inte börja städa bort inlägg....


allan

Leon
2005-07-22, 09:18
Absolut. Men den har inget som helst att göra med huruvida man bor hemma eller ensam eller huruvida man jobbar och betalar räkningar.
nä men bumbi frågade om jag tycket det var ok tvärtom.och jag kan varken säga ja eller nej om jag utgår från mig själv!

Slartibartfast
2005-07-22, 09:18
.


Vadå? Det är ju en ytterst saklig (och viktig) diskussion.

Cilia
2005-07-22, 09:19
ok då tar vi som exempel att det handlar om din son,vad hade du blivit mest upprörd av???släpp på den förbannade moralen nu ett tag!
men det handlar inte om vad som är mest fel.
det handlar om att hon har begått ett brott och att det är fel av en vuxen att ha sex med ett barn.
Sen hur mycket skada som uppstod är irrelevant.

jag blir gärna kallad både för moralist och feminist i den här frågan för jag kommer ändå att tycka att det är fel att en vuxen har sex med ett barn.
Det är också så att man inte heller alltid förstår vilken skada man tar av en handling eller ngt man blir utsatt för. Det är lite det Pingu har försökt skriva men som alla inte verkar förstå.

Leon
2005-07-22, 09:21
men det handlar inte om vad som är mest fel.
det handlar om att hon har begått ett brott och att det är fel av en vuxen att ha sex med ett barn.
Sen hur mycket skada som uppstod är irrelevant.

jag blir gärna kallad både för moralist och feminist i den här frågan för jag kommer ändå att tycka att det är fel att en vuxen har sex med ett barn.
Det är också så att man inte heller alltid förstår vilken skada man tar av en handling eller ngt man blir utsatt för. Det är lite det Pingu har försökt skriva men som alla inte verkar förstå.
Ja som sagt man ska följa lagar,men jag tycker ändå att det är lite väl hårt straff.

Cilia
2005-07-22, 09:26
Ja som sagt man ska följa lagar,men jag tycker ändå att det är lite väl hårt straff.
igen, jag har inte kommenterat straffskalan eller haft en åsikt om det.
frågeställningen var huruvida man får ha sex med barn eller inte.
Sen råkar det i det här sammanhanget lagen och min moral hänga ihop.

en ytterligare kommentar är att jag inte kan förstå hur en 24-åring kan vilja ha sex med en 14-åring.

Pingu
2005-07-22, 09:27
Mitt heta tips är att hon själv har varit utsatt för övergrepp. Brukar tyvärr vara så :(

Leon
2005-07-22, 09:30
ok det var din uppfattning! :)

Pingu
2005-07-22, 09:31
Vad dillar du om. Jag skrev om 24 åringen

Leon
2005-07-22, 09:31
Vad dillar du om. Jag skrev om 24 åringen
ha ha ok missförstod!

Bärs
2005-07-22, 10:52
frågeställningen var huruvida man får ha sex med barn eller inte.


Nej, detta är inte frågeställningen. Alla tycker att det är fel att ha sex med barn, antagligen även de som har det.

Rataxes
2005-07-22, 11:04
men det handlar inte om vad som är mest fel.
det handlar om att hon har begått ett brott och att det är fel av en vuxen att ha sex med ett barn.
Sen hur mycket skada som uppstod är irrelevant.

jag blir gärna kallad både för moralist och feminist i den här frågan för jag kommer ändå att tycka att det är fel att en vuxen har sex med ett barn.
Det är också så att man inte heller alltid förstår vilken skada man tar av en handling eller ngt man blir utsatt för. Det är lite det Pingu har försökt skriva men som alla inte verkar förstå.
Har någon i den här tråden argumenterat för att det inte var det minsta opassande att en lärarinna hade sex med en 10 år yngre elev? Det svåra i den här frågan är väl just hur fel det var och hur det bör bestraffas.

Slartibartfast
2005-07-22, 11:10
Har någon i den här tråden argumenterat för att det inte var det minsta opassande att en lärarinna hade sex med en 10 år yngre elev? Det svåra i den här frågan är väl just hur fel det var och hur det bör bestraffas.

I det här fallet ska domaren säga "aja baja, din lilla markatta", och sen frikänna henne.

High1ander
2005-07-22, 11:15
Usch vad trött jag blir. Hur kategoriskt måste man ställa frågan för att somliga ska fatta?

Svara på det här: Ska en 24-åring få ha sex med en 14-åring? Inga "men" eller att"när jag var 14.." Framförallt inte "hon var ju snygg.." Är det OK att en 24-årig man har sex med en 14-åring, och detta oavsett kön, utseende eller mognad. Man mot pojke, kvinna mot pojke, kvinna mot flicka, man mot flicka? Tycker man att det är OK i ena fallet tycker jag man ska vara konsekvent och tycka det i de andra fallen också.


allan
I Norge finns det förslag på att sänka byxmyndig till 14 år, skulle du rycka mindre på ögonbrynen om man bara ändra lagen?

Cilia
2005-07-22, 11:25
Nej, detta är inte frågeställningen. Alla tycker att det är fel att ha sex med barn, antagligen även de som har det.
finns ett gäng här inne som inte tycker att det är fel det som skedde och att han bara är ett lyckligt barn som har fått uppleva en lycklig stund i livet.


Har någon i den här tråden argumenterat för att det inte var det minsta opassande att en lärarinna hade sex med en 10 år yngre elev? Det svåra i den här frågan är väl just hur fel det var och hur det bör bestraffas.
jag har defenitivt uppfattat det som om flera tycker att det är helt ok och ännu mer för att hon var snygg.

bestraffningen är en annan fråga.
jag tror aldrig att hon kommer att få 30 års fängelse utan det är det som är det högsta straffet man kan dömas till vid den här typen av brott.

sen har vi en helt annan straffskala än vad man har i USA vilket gör det svårt att jämföra svenska domar med amerikanska.

Allan
2005-07-22, 11:30
I Norge finns det förslag på att sänka byxmyndig till 14 år, skulle du rycka mindre på ögonbrynen om man bara ändra lagen?

Det finns såna förslag i Sverige också. Jag personligen tycker att den amerikanska sedvanan om statuatory rape, oavsett samtycke eller inte, är intressant. Vi lever i ett översexualiserat klimat hur som helst, och jag ser inte varför man skulle sänka den åldern när mogenheten överlag inte har så att säga ökat bland ungdomarna.

Med det menar jag insikt om konsekvenser ansvar etc-


allan

Bärs
2005-07-22, 11:45
finns ett gäng här inne som inte tycker att det är fel det som skedde och att han bara är ett lyckligt barn som har fått uppleva en lycklig stund i livet.

Som så många andra diskussioner är också den här urspårad eftersom ord används i olika betydelser, som "barn" och "pedofili".

Att han är ett barn och att hon pedofil i juridisk bemärkelse betyder inte att han är ett barn och hon pedofil i vanligt språk.

På samma sätt flippade homosexdiskussionen ut eftersom folk använde ord som normalt/onormalt, naturligt/onaturlig, rätt/fel, bra/dåligt i olika betydelser. Eller alla debatter om djurs rättigheter där vissa har en mycket specialiserad användning av ordet rättighet som de flesta inte är vana vid.

Alltid samma sak.

Fatalist
2005-07-22, 11:51
Pedofil är du om du i över 6 månader haft sexuella tankar om barn under 13 år. Så det är inte pedofili, nej. Och fängelsestraffet är bara löjligt.

svantee
tycker det är löjligt

High1ander
2005-07-22, 11:52
Det finns såna förslag i Sverige också. Jag personligen tycker att den amerikanska sedvanan om statuatory rape, oavsett samtycke eller inte, är intressant. Vi lever i ett översexualiserat klimat hur som helst, och jag ser inte varför man skulle sänka den åldern när mogenheten överlag inte har så att säga ökat bland ungdomarna.

Med det menar jag insikt om konsekvenser ansvar etc-


allan
Men om man rent "biologiskt" sett är redo för sex vid kanske redan 12-13-årsåldern, är det inte smått fel att fortsätta med den här victorianska synen på sex, vi har ju gått ifrån religion och liknande i lagarna mot ett mer öppet samhälle. Vad är det som säger att en 13 eller 14 åring har en mindre sund inställning mot sex o kärlek?
Notera att jag inte är för mindre åldersgräns, men jag är för en diskussion om vem som ska bestämma när man är "mogen"...

Du säger att det är "översexualiserat", jag skulle kunna påstå att det är "undersexualliserat" beror ju på vilka referensramar man har...

Allan
2005-07-22, 11:54
Då startar vi en ny tråd om det tack, för att hålla isär sakerna!


allan

Metal_boy_
2005-07-22, 13:18
Kanske repetition men, tänk dig följande scenario: Metal Boys son är 14 år gammal. En dag kommer han hem och berättar för pappa Rune att han har förlorat sin oskuld och är nyförälskad. Rune Röv döljer sin oro, och frågar om vad det är för tjej han träffat, och sonen svarar att den lyckliga kommer och hälsar på.

Det är ingen tjej i sonens egen ålder utan en skäggig lönnfet herre i Metals pappas ålder. Metal kan inte bli upprörd för han förstår och tolererar gubben när gubben säger "-Jag är 53 år och han 14 och han är väldigt väl- utvecklad! Det skiljer 39 år mellan oss. Hur kan lagen avgöra om det är homo-pedofili det handlar om? Lagen är satt på en ålder enbart och inte varje enskilds utveckling. Det innebär att han inte alls behöver vara barn bara pga hans ringa ålder. Och varför är det då fel av mig att tända på en grabb som kanske både är manlig och charmig? Egentligen...?"

Men nu lade ju du in att min son skulle vara bög också. Samt en större ålderskillnad? Tjejen var 23 och killen 14 och det skiljer bara 9år. Om du skulle säga att det inte spelar någon roll hur stor ålderskillnaden är om den är minderårig så skulle jag vilja tycka att det visst gör det, för du skulle tycka att det var precis lika äckligt om dom var 54 och 15 år ellerhur?

JLL
2005-07-22, 13:35
finns ett gäng här inne som inte tycker att det är fel det som skedde och att han bara är ett lyckligt barn som har fått uppleva en lycklig stund i livet.
Antagligen är det det roligaste som hänt honom under hans korta liv men det kan väl vara fel för det? Varför skulle det ena utesluta det andra?

RobbeliRobban
2005-07-22, 15:01
Men nu lade ju du in att min son skulle vara bög också. Samt en större ålderskillnad? Tjejen var 23 och killen 14 och det skiljer bara 9år. Om du skulle säga att det inte spelar någon roll hur stor ålderskillnaden är om den är minderårig så skulle jag vilja tycka att det visst gör det, för du skulle tycka att det var precis lika äckligt om dom var 54 och 15 år ellerhur?

Det är inte skillnaden på exakt antal år, det är att den ena parten är vuxen medans den andre inte är det.

Vuxen-barn förhållande är inte på lika villkor. Ett sexuellt vuxen-barn förhållande är inte heller på lika villkor. Jag ville illustrera precis samma sak, som du tycker är ok, fast med ett äckligare och personligare exempel.

Det funkar på precis samma sätt om vi ändrar scenariot till; Din 12-åriga dotter och en 20-årig bandyspelare från Värnamo, din 10-åriga son och en 74-årig pensionerad övervikt tant, din 13-årige förståndshandikappade dotter och en 19-årig fotbollsmålvakt från VästerHaninge eller din 14-årige son och ett par 23-åriga siemiska tvillingar som sysslar med bondage, eller din 14-årige dotter och en manlig bodybuildande 23-årig gymnastiklärare.

Mr Zero
2005-11-23, 06:52
För snygg för fängelse: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,734223,00.html

High1ander
2005-11-23, 07:31
För snygg för fängelse: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,734223,00.html

Roliga är ju att "snygga" personer får lättare straff, så länge de inte använt sin "snygghet" i brotten. Så om du ska vara bankrånare och planerar att åka dit, var snygg!

Intressant att hon inte får ha några porr-saker. Men eftersom jag är för en sorts sterilisering av peddo-gubbar så tycker jag det är helt rätt att förbjuda peddo-gummor också saker som kan dra igång deras fantasi.

Styrkebyggare
2005-11-23, 08:02
Det var då mig en grym fixering vid 15-strecket.

Ok - lagen har satt gränsen för brott vid 15 år, vilket kanske är ett bra snitt som jag kan tänka mig att skriva under på. Som många däremot har skrivit så kan en 16-17 åring vara betydligt mindre mogen för detta än en 14-åring.

Alltså har vi förhoppningsvis någon form av expertis som kan avgöra allvarligheten från fall till fall (dit hör inte jag). Däremot är jag kunnig nog att kunna förkasta jämförelser mellan sexuellt umgänge med en pubertetsmogen människa och ett barn. Det finns ju gradskillnader i helvetet också; visst skall det vara straffbart, men hur långt på skalan ligger man i detta fall?

Bärs
2005-11-23, 08:20
För snygg för fängelse: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,734223,00.html


Intressant uppföljning. Tycker att straffet verkade rimligt.

High1ander
2005-11-23, 08:24
Det var då mig en grym fixering vid 15-strecket.

Ok - lagen har satt gränsen för brott vid 15 år, vilket kanske är ett bra snitt som jag kan tänka mig att skriva under på. Som många däremot har skrivit så kan en 16-17 åring vara betydligt mindre mogen för detta än en 14-åring.

Alltså har vi förhoppningsvis någon form av expertis som kan avgöra allvarligheten från fall till fall (dit hör inte jag). Däremot är jag kunnig nog att kunna förkasta jämförelser mellan sexuellt umgänge med en pubertetsmogen människa och ett barn. Det finns ju gradskillnader i helvetet också; visst skall det vara straffbart, men hur långt på skalan ligger man i detta fall?

Men lagen här i USA ligger på 18 år.

Börja snacka med en snygg tjej i min kickboxingklass, visa sig att hon bara var 17 år och ändå går i college (finns en del ungar som hoppar över sista året i Highschool för att börja på college, eller små dryga wannabe-geni-barn som i min fysikklass, som just nu är i målbrottet...), så fort hon sa att hon var 17 så kom "stay away from"-mätaren upp i skallen.
Här vill man inte åka dit för att ligga med någon som är underage.

aliquis
2005-11-23, 15:43
Vad spelar det för roll om ungen led eller inte? Det är fortfarande olagligt.allt.

Yankeee
2005-11-23, 16:45
allt.

Så det är upp till var och en att bestämma hurvida något är lagligt eller ej beroende på hur man själv upplever det?

CoC
2005-11-23, 17:08
Enorm, vem fan bryr sig om lagar? :D

Så sant som det är sagt. En del lagar skiter jag högaktningsfullt i. Läggs väl ner en hel del skattemedel på att ta rätt på hjältarna som sänkte karatetränaren som ströp en tonårstjej.

kharon
2005-11-23, 17:39
Jag tror många personers inställningar, till frågor som denna, ändras den dag de själva har döttrar/söner i samma ålder.