handdator

Visa fullständig version : funderingar (OBS mycket viktiga)


bosse_brutal
2005-07-20, 16:30
Jag har några funderingar som jag behöver svar på, först så undrar jag hur man vet när det går över från att vara kväll till att bli natt, och natt till morgon? är det speciella klockslag eller har det att göra med när det blir mörkt och ljust?

de har pratat om datasäkerhet på radion 2nätter i rad nu, eftersom det tydligen är möjligt att återskapa data som har blivit raderad med "datorns raderingsfunktion", antar att dom menar formatera hårddisken. det som formateringen egentligen gjorde var tydligen att den tog bort "innehållsförteckningen" på datorn, men själva infon var kvar, och man kunde med hjälp av speciella program få till baks den.
Men om infon finns kvar, hur kan det då stå att hårddisken är tom när man kollar? och hur kan man spara mer grejer när det egentligen inte finns nån plats kvar?

kolo relaterat: Skrev detta i "kommuner" tråden först, och jag tänkte ändra namn på tråden så att det blev en funderingstråd. först ändrade jag namn på den från vad det nu var till "kommuner??" och det fungerade så att det blev ett annat namn, men sen tänkte jag ändra till ett annat namn igen eftersom jag kom på mer funderingar och det skulle bli en allmän funderingstråd istället för bara en kommun funderingstråd, men när jag editerade då så ändrade sig inte själva trådnamnet utan bara överskriften på första posten, va beror det på? första ändringen (den som fungerade) var ett par minuter efter att jag startat tråden, den andra kanske 10-15min efter.

föresten, en fråga också, har ni mycket småsniglar på era brevlådor? har märkt att vissa brevlådor har i genomsnitt nästan 1 snigel per natt, även om jag petar bort dem så kommer det nya efter en eller två nätter... det verkar lite dumt faktiskt, vad fan ska en snigel upp på en brevlåda att göra?

sen så verkar PK-polisen vara på besök på vissa skolor, eftersom det har kommit in förslag på att förbjuda ordet "misslyckande" i vissa skolor. detta pga elever som får beskedet att de har misslyckats på ett prov kan bli "demoraliserade för livet". istället så bör man använda termen "uppskjuten framgång" när det går åt helvete för eleverna... vilka jävla idioter det finns...

stålcalle
2005-07-20, 16:58
Ang datafrågan så tar man mycket riktigt bara bort en fil i "innehållsförteckningen". Det som gör att man sedan får plats med mera är att när du skapar en ny fil så kollar den i innehållsförteckningen efter plats som inte är upptagen och lägger det där. Så efter att du tagit bort en fil är det fritt fram för nya filer att uppta dess utrymme, men det kan dröja ett tag.

bosse_brutal
2005-07-20, 17:22
Ang datafrågan så tar man mycket riktigt bara bort en fil i "innehållsförteckningen". Det som gör att man sedan får plats med mera är att när du skapar en ny fil så kollar den i innehållsförteckningen efter plats som inte är upptagen och lägger det där. Så efter att du tagit bort en fil är det fritt fram för nya filer att uppta dess utrymme, men det kan dröja ett tag.

så det är alltså så att även om det finns data på en plats på hårddisken, så kan den datan skrivas över av annan så länge som den inte står med på listan, och om man tar bort en sak så finns den ändå kvar ända tills det kommer ny data och lägger sig på samma ställe? låter ju lite osäkert faktiskt...

Allan
2005-07-20, 17:26
J

kolo relaterat: Skrev detta i "kommuner" tråden först, och jag tänkte ändra namn på tråden så att det blev en funderingstråd. först ändrade jag namn på den från vad det nu var till "kommuner??" och det fungerade så att det blev ett annat namn, men sen tänkte jag ändra till ett annat namn igen eftersom jag kom på mer funderingar och det skulle bli en allmän funderingstråd istället för bara en kommun funderingstråd, men när jag editerade då så ändrade sig inte själva trådnamnet utan bara överskriften på första posten, va beror det på? första ändringen (den som fungerade) var ett par minuter efter att jag startat tråden, den andra kanske 10-15min efter.

...

Du har inte befogenhet att göra det. Man måste vara moderator för att kunna ändra hela trådnamnet. Det är inge vi hittat på utan det är något som vi fick på köpet med forumversionen.


allan

mini
2005-07-20, 17:44
sen så verkar PK-polisen vara på besök på vissa skolor, eftersom det har kommit in förslag på att förbjuda ordet "misslyckande" i vissa skolor. detta pga elever som får beskedet att de har misslyckats på ett prov kan bli "demoraliserade för livet". istället så bör man använda termen "uppskjuten framgång" när det går åt helvete för eleverna... vilka jävla idioter det finns...

I England.

aliquis
2005-07-20, 17:47
Varför kollar du efter sniglar på natten? :D

Vad gäller datorfrågan så finns det i början av disken en så kallad filallokeringstabell som talar om vilka ställen på hårddisken som redan är använda av någon fil eller inte, dvs en innehållsförteckning som någon sade. Och mycket riktigt när du tar bort en fil "avregistreras" den bara i filallokeringstabellen, men själva datan skrivs inte nödvändigtvis över förens någon annan fil råkar hamna där, det kan dessutom vara så att det bara finns lite småhål här och där för den nya filen så den får skrivas på flera olika ställen. Det är då den blir vad man kallar fragmenterad. Kör man då ett defragmenteringsprogram kommer det flytta om alla (försöka iaf, och i mån av plats) filer på hårddisken för att på så vis lägga respektive fil "i rad" på hårddisken. Det finns program som försöker göra en säker radering av filen, men eventuellt går det väl att mäta sig fram och kanske lista ut originalet trots det, men det går inte att bara köra något program som letar data och visar filen direkt.
Vet inte riktigt hur det är med formattering av hårddisken, om snabbformattering bara gör en ny filallokeringstabell och riktig fyller disken med tom information, eventuellt kollar en riktig bara så att hela hårddisken gick att använda (fast den borde ju testa skrivning också? typ skriva något, se så det går att läsa, och gå vidare), nåja.

bosse_brutal
2005-07-20, 18:18
Du har inte befogenhet att göra det. Man måste vara moderator för att kunna ändra hela trådnamnet. Det är inge vi hittat på utan det är något som vi fick på köpet med forumversionen.


allan

men varför fungerade det första gången jag ändrade då? man kanske har ett par minuter på sig även som vanlig användare?

Mini: var det i england? jag tycke de sa att de pratade på det i vissa svenska skolor

aliquis: jobbar som tidningsbud, och ser man sniglar på en förhållandevis stor del av postlådorna på en gata nästan varje natt så börjar man fundera... lär ju ta typ 2dygn för dom dumma jävlarna att krypa upp på lådorna... så kommer jag och petar ner dom igen :devil: men lik förbannat är dom där igen nästa natt...
fattar inte riktigt vad dom ska upp där och göra, kanske äter färgen för att få mineraler eller nått, lär ju knappast va för utsikten...

får tacka för datakunskaps lektionen

bosse_brutal
2005-07-20, 23:52
bara jag som undrar när det blir natt? får väl sitta på kolo tills det stängs ner, för det skulle det ju göras inatt

Otto GROV
2005-07-20, 23:57
bosse sluta fundera o börja träna

bosse_brutal
2005-07-20, 23:59
bosse sluta fundera o börja träna

det är stängt på gymmet nu.

spacedog
2005-07-21, 00:00
bara jag som undrar när det blir natt? får väl sitta på kolo tills det stängs ner, för det skulle det ju göras inatt

Bosse, natten är den tid på dygnet då du skall sova. Gör du det så kommer du må bättre och inte fundera på så många konstiga saker. :D

Otto GROV
2005-07-21, 00:06
det är stängt på gymmet nu.

ja kommer med nyckeln

bosse_brutal
2005-07-21, 00:06
Bosse, natten är den tid på dygnet då du skall sova. Gör du det så kommer du må bättre och inte fundera på så många konstiga saker. :D

kan inte sova, då blir chefen sur och ringer och undrar varför jag inte kommer till jobbet.

bosse_brutal
2005-07-21, 00:09
ja kommer med nyckeln

gött om förbi då, ring när du står utanför så hänger jag med till gymmet. jag lovar på heder och samvete att göra det om du kommer med nyckeln inom en kvart

Otto GROV
2005-07-21, 00:11
gött om förbi då, ring när du står utanför så hänger jag med till gymmet. jag lovar på heder och samvete att göra det om du kommer med nyckeln inom en kvart
ja har ingen nyckel man en tegelsten