handdator

Visa fullständig version : Frågor om gainers


Lexidos
2005-07-20, 14:33
Hej

Jag har precis köpt boken "Allt om kosttillskott" eftersom jag behövde lite hjälp med att reda ut lite saker om gainers. Men efter att ha läst i boken samt ha läst runt lite här på forumet så känner jag mig mer förvirrad än nånsin.

Det jag vill ha ut av gainern är ökad muskelmassa utan att behöva lägga på mig en massa onödigt underhudsfett. Och i boken står det att gainern bör innehålla 30-40% protein och 60-70% kolhydrater.

Jag styrketränar 3 gånger i veckan o springer 3 gånger.
Ska man ta gainers varje dag även när man bara sprungit?

Ska man ta flera gånger på en dag eller köra en halv före och en halv efter ett träningspass?

Hur ska man igenltigen blanda? Är det rätt som jag tänker.. att om jag väger 81 kg så ska jag blanda x 0,5 g ( protein) / kg .. alltså typ 40,5 g protein.

Till sist vad rekommenderar ni för bra o billig gainer?

Allt hjälp uppskattas :)

MrBoris
2005-07-20, 15:36
Hej

Jag har precis köpt boken "Allt om kosttillskott" eftersom jag behövde lite hjälp med att reda ut lite saker om gainers. Men efter att ha läst i boken samt ha läst runt lite här på forumet så känner jag mig mer förvirrad än nånsin.

Det jag vill ha ut av gainern är ökad muskelmassa utan att behöva lägga på mig en massa onödigt underhudsfett. Och i boken står det att gainern bör innehålla 30-40% protein och 60-70% kolhydrater.

Jag styrketränar 3 gånger i veckan o springer 3 gånger.
Ska man ta gainers varje dag även när man bara sprungit?

Ska man ta flera gånger på en dag eller köra en halv före och en halv efter ett träningspass?

Hur ska man igenltigen blanda? Är det rätt som jag tänker.. att om jag väger 81 kg så ska jag blanda x 0,5 g ( protein) / kg .. alltså typ 40,5 g protein.

Till sist vad rekommenderar ni för bra o billig gainer?

Allt hjälp uppskattas :)

Eftersom ingen svarar dig så kan väl jag försöka utifrån mina små kunskaper angående ämnet.
Om du ska blanda själv så använd dig utav maltodextrin och vassle. Om du delar upp gainers o tar en före gympasset och en efter så kan du med överdrift använda ca 25-30g protein i både den före o efter o ca 40-50g kolhydrater i den före och säg 70-80g kolhydrater i den du tar direkt efter.
Se till att späda ut med tillräckligt mycket vatten så att lösningen blir isoton (dvs då tas näringen upp på bästa möjliga sätt i magsäcken). Använder du dig utav maltodextrin så behöver du inte alls använda lika mycket vatten som om du använder dig utav druvsocker, 6% (60g druvsocker kräver 1L vatten) medan jag tror jag läst att maltodextrin kräver 15-20% (1L för 150-200gram, borde alltså bli 0.5L för 100g maltodextrin, dvs 0.4L vatten till 80g maltodextrin osv).

Ska du köpa en färdigblandad gainer så kolla så att det är maltodextrin som främsta kolhydratskälla och att det är ett vassleprotein utav något slag i den. Se även till att gainern INTE innehåller fruktsocker eller fett (MCT fett är dock bra och får gärna finnas i gainern)
Mitt tips är att blanda själv, billigast och du kan själv välja mängder kolhydrater/protein utifrån din vikt.

Aja det var så mycket jag kunde angående ämnet.

MVH