handdator

Visa fullständig version : Äta gamla nötter


VoDaresVins
2005-07-20, 13:19
Kan man tro "få nåt fel" av att äta gamla nötter? Köpte för ett år sen ett kilo hasselnötter som jag förvarat i en plastburk. Nu när jag skulle äta käka av dom tyckte jag de hade en rätt stark smak i sig. Kan eventuellt komma från plastlådan så nötterna är nödvändigtvis inte gamla. Hur som helst undrar jag om det kan vara skadligt att äta gamla nötter eller är det bara att käka på?

Tolkia
2005-07-20, 13:24
De kan mycket väl ha härsknat, eftersom de innehåller rätt mycket fett. Jag tycker nog att ett år låter som ganska "gamla" nötter; skall man förvara nötter länge rekommenderar jag frysen eller åtminstone kylskåpet. Jag tror inte att du bli sjuk av att äta dem, men smakar de inte äckligt? Köp en påse nötter till och jämför smaken, så lär du märka om de är "dåliga" eller inte.

VoDaresVins
2005-07-20, 13:35
Äckligt och äckligt, bör väl göra som du sa och jämföra med färska. Efter man gått på sojaprotein ett år så är man inte så kinkig längre... Hade aldrig tänkt tanken att man kunde frysa nötter. Finns det inte något näringsämne som förstörs då tro?
Tack för svaret.

Sverker
2005-07-20, 14:35
Tolkia !

Feta, omättade livsmedel som fet fisk (sill och lax ) eller fläskkött och NÖTTER härsknar fortare i frysen än vad de skulle göra i skafferiet.


Ställ nötterna i skafferiet !

Tolkia
2005-07-20, 14:54
Tolkia !
Feta, omättade livsmedel som fet fisk (sill och lax ) eller fläskkött och NÖTTER härsknar fortare i frysen än vad de skulle göra i skafferiet.
Hoppsan, där lärde man sig något nytt! Men varför (med en obehaglig känsla av att jag borde veta det ...)? Och varför förvarar man i så fall många feta livsmedel (t.ex. olja, smör, kokosfett) i kyl? Smör och kokosfett är ju i och för sig inte omättade, spelar detta någon roll?

(ursäkta trådkapning)

omeN
2005-07-20, 16:34
Smör och kokosfett är ju i och för sig inte omättade, spelar detta någon roll?

(ursäkta trådkapning)

Kokosfett är vell bland det sämsta fettet man kan få i sig p.ga "fettsammansättningen", och smör är ju ingen höjdare heller. Iufförsig är det säkert bättre än härsken olivolja men det låter jag vara osagt
:D

Tolkia
2005-07-20, 17:37
Kokosfett är vell bland det sämsta fettet man kan få i sig p.ga "fettsammansättningen", och smör är ju ingen höjdare heller. Iufförsig är det säkert bättre än härsken olivolja men det låter jag vara osagt

Jo, men vad jag undrade var ju varför man förvarar det i kylen, om nu fettet härsknar fortare i kyla? Och jag har liiiite svårt att tro på att det har något att göra med hur "dåligt" eller "bra" det är att få i sig ... :D

Akilles
2005-07-20, 18:19
Jag tror inte att du bli sjuk av att äta dem,

Du får cancer av gamla nötter.

Sverker
2005-07-20, 19:32
Hoppsan, där lärde man sig något nytt! Men varför (med en obehaglig känsla av att jag borde veta det ...)? Och varför förvarar man i så fall många feta livsmedel (t.ex. olja, smör, kokosfett) i kyl? Smör och kokosfett är ju i och för sig inte omättade, spelar detta någon roll?

(ursäkta trådkapning)

När fett härsknar bildas fria radikaler. Fria radikaler är oftast lösliga i vatten och inte lösliga i fett. När du fryser in ett fett livsmedel som nötter finns inget "fritt" vatten som kan lösa in de fria radikalerna. Därför tvingas de fria radikalerna in i fettet och ställer till med förstörelse där.

Att förvara i kyl, 2 - 8 grader går däremot bra. Då är vattnet fortfarande vatten och inte is ;)

Yankeee
2005-07-20, 19:44
När fett härsknar bildas fria radikaler. Fria radikaler är oftast lösliga i vatten och inte lösliga i fett. När du fryser in ett fett livsmedel som nötter finns inget "fritt" vatten som kan lösa in de fria radikalerna. Därför tvingas de fria radikalerna in i fettet och ställer till med förstörelse där.

Att förvara i kyl, 2 - 8 grader går däremot bra. Då är vattnet fortfarande vatten och inte is ;)

Hm, men finns inte vattnet kvar i nötterna då om man har de i kylen? Alltså, de fria radikalerna finns väl fortfarande kvar i nötterna bara det att de finns i vattnet istället för fettet? Eller? :D

VoDaresVins
2005-07-20, 19:56
Men tillbaka på min nivå då. Om nötter är gamla innebär det då att oljan härsknat, rigth? Får man då cancer eller nåt annat fel av att äta nötterna om man nu är så smaklös så man kan äta dom i alla fall. Akilles gav ju ett svar, men ja vet inte om jag bara är för dum för att förstå sarkasmen. :em:

Max
2005-07-20, 20:28
Man brukar väl känna på smaken om hasselnötter är dåliga

Tolkia
2005-07-20, 21:24
Du får cancer av gamla nötter.
Inte av nötter som bara är GAMLA, väl? Fira radikaler kan i och för sig angripa kroppens celler, men som jag förstår det har de ju i de dåliga nötterna redan reagerat med fettsyrorna (det är det som är själva "härsknandet") och då är de ju neutraliserade, d.v.s. de är inte radikaler längre. Det enda sammanhang då jag hört nötter nämnas som cancerframkallande gäller nötter som angripits av ett sorts mögel som tillverkar giftiga metaboliter, s.k. aflatoxiner, vilka satts i samband med utveckling av levercancer. Jag har dock för mig att det främst brukar vara jordnötter och cashewnötter som är aktuella; det var bl.a. en historia med ett parti lösviktscashewnötter från Iran för ett par år sedan.

Sedan sätts ju överkonsumtion av fett generellt i samband med utveckling av cancer i framför allt tarmen, men det hör ju inte riktigt hit.

Edit:
Yankee: Det som år speciellt för fria radikaler är att de är extremt benägna att reagera med saker, extremt fort. När de har reagerat med vattnet (vattnet har löst in dem, som Sverker skriver) är de ju inte radikaler längre.

Sniggel
2005-07-21, 09:07
Yankee: Det som år speciellt för fria radikaler är att de är extremt benägna att reagera med saker, extremt fort. När de har reagerat med vattnet (vattnet har löst in dem, som Sverker skriver) är de ju inte radikaler längre.

Ok, några frågor från en amatör inom näringslära.
De fria radikalerna finns där väl redan från början?
och när de fria radikalerna reagerar med något, blir inte det som de reagerade med, fria radikaler själva?
Hur neutraliseras egentligen fria radikaler
Gäller inte allmänt att
Fri radikal + ämne = neutraliserad radikal + ny fri radikal
eller går det till på annat vis?

Tolkia
2005-07-21, 09:51
De fria radikalerna finns där väl redan från början?
Nej. I det här fallet (fettet i nötterna härsknar) så har jag för mig att det börjar med att syret i luften angriper/reagerar med fettet. Då bildas fria radikaler, och de fortsätter sedan glatt att reagera med det som finns närmast (vatten, om det inte är frysgrader). Radikaler är ofta ett "mellansteg" i en kemisk reaktion, s.a.s. på vägen mellan utgångsläget A + B till AB eller kanske C + D. En radikal finns överhuvudtaget inte särskilt länge; man skulle t.ex. inte kunna isolera dem och spara dem på burk (alla som köpt kosttillskott med "singlettsyre" kan känna sig lurade ...).
... när de fria radikalerna reagerar med något, blir inte det som de reagerade med, fria radikaler själva?
Det behöver inte bli så, det beror lite på vad det reagerar med. Olika ämnen är bättre på att neutralisera/ta upp/lösa in radikaler än andra.
Hur neutraliseras egentligen fria radikaler
Väldigt förenklat är fria radikaler molekyler som har en oparad elektron, eller ett halvt elektronpar eller hur man skall säga. Det "normala"/"optimala" för en molekyl är att ha elektroner i par, så en radikal kommer att kasta sig över första bästa andra molekyl för att fylla ut sitt halva par, antingen genom att sno en elektron från den andra molekylen eller genom att "dela" en elektron med den. I det första fallet blir den bestulna molekylen en ny radikal. Om jag inte minns fel så är dock olika radikaler olika aggressiva mot t.ex. kroppens vävnader och det kan hända lite olika saker beroende på vad det finns att reagera med in närheten. Finns det gott om vatten och radikalerna kan reagera med det, kan de radikaler som bildas av vattnet reagera vidare med vatten till i sammanhanget ganska ofarliga saker som syrgas.

Gah; det känns att kemilektionerna är några år bort. Nu har jag förmodligen skrivit men massa bullshit ... Sverkeeeeeerrrrr!!!

(Kolla i t.ex. en kemibok för gymnasiet om du är intresserad och har någon sådan tillgänglig, där borde det stå något.)

Markus H
2005-07-21, 10:40
När fett härsknar bildas fria radikaler. Fria radikaler är oftast lösliga i vatten och inte lösliga i fett. När du fryser in ett fett livsmedel som nötter finns inget "fritt" vatten som kan lösa in de fria radikalerna. Därför tvingas de fria radikalerna in i fettet och ställer till med förstörelse där.

Att förvara i kyl, 2 - 8 grader går däremot bra. Då är vattnet fortfarande vatten och inte is ;)


Hur blir det när man fryser in lax då?? Köper ofta frysta lax sidor, är de härskna och fyllda med fria radikaler???? :confused:

Tolkia
2005-07-21, 10:59
Finns inte en chans att du missar om laxen är härsken. *spy*
Sedan är de väl inte fyllda med fria radikaler när fettet väl har härsknat, det är ju när radikalerna "reagerar bort" som härksningen sker, om jag tolkade Sverker rätt.

aliquis
2005-07-21, 11:23
Jag undrar dock ungefär samma sak, köpte massa valnötter förra julen som jag inte åt upp och åt dem därför inte den här julen heller eftersom de visst bara "höll sig" typ ett halvår enligt förpackningen, men jag trodde nötter höll sig skitlänge.. men nu är de ju ännu äldre ;/

Sverker
2005-07-21, 19:51
Jag har varit på O-Ringen och bara skrivit sporadiskt denna vecka.



Härskna nötter är i princip ofarliga. De smakar vedervärdigt långt innan mängden härsket fett blir giftigt så det är ingen som får i sig tillräckliga mängder.

Lax håller inte så länge i frysen. Den kommer att smaka illa långt innan den blir skadlig för hälsan. Men det är ju dumt att låta fisken bli så gammal.


Radikalreaktioner. Tolkia har helt rätt vad jag läst.

Syrgas angriper en dubbelbindning på ett omättat eller fleromättat fett. Syret reagera 100 ggr lättare med fleromättat fett och mer lätt ju fler dubbelbindningar det är. Fiskfett med 5 eller 6 dubbelbindningar är riktigt illa ute.

Vid angreppet bildas en peroxid. Peroxiden faller sönder till två fria radikaler. De fria radikalerna kan reagera med andra fettsyror varvid en ny fri radikal bildas. Det är alltså en kedjereaktion som inte stoppar utan fortgår.

För att stoppa de fria radikalerna behöver de reagera med något som bromsar upp farten och gör dem mer stabila så att den fria radikalen tillslut reagerar med en annan fri radikal. Vips är de oparade elektronerna parade och allt är stabilt.

Ett sådant ämne som bromsar upp/kväver fria radikaler är beta-karoten.


Fria radikaler reagerar inte med vatten. Vatten löser fria radikaler istället. Ifall vattnet är fruset kan inte vatten lösnågot eftersom det är fast/is.
Då måste de fria radikalerna lösas i något annat. Fleromättat fett är faktiskt flytande ned mot -18 - -20 grader och kan lösa de fria radikalerna. Eftersom de fria radikalerna anrikas i fettet sker också härskningen fortare .

Tolkia
2005-07-21, 21:11
Sverker - avdankade kemisters räddare i nöden ...! :thumbup:

MyungChul
2005-07-22, 03:03
varför skulle man ens vilja äta gamla nötter? vad kostar ett kilo hasselnötter, 45kr?

inte för att vara sådär men jag tror att majoriteten av folk förvarar olja i rumstemperatur/skaferiet

Sverker
2005-07-22, 06:27
inte för att vara sådär men jag tror att majoriteten av folk förvarar olja i rumstemperatur/skaferiet


Vilket fungerar utmärkt på omättade oljor som olivolja och där man har stor omsättning av flaskor, inget hinner bli gammalt.
För olivoljan är det ju också possitivt att stå frame för annars kan oljan börja att kristalicera/stelna och bli "dimmig" när man häller ut den.


Däremot sker alla kemiska reaktioner långsammare ju kallare det är. 4 grader är en utmärkt temperatur för att skydda känsliga oljor som linolja eller fiskolja.
Hellst bör en öppnad burk inte bli äldre än någon månad.


Sammanfattat: Kallt men inte fryskallt.