handdator

Visa fullständig version : magproblem vid kolhydratsladdning


db
2005-07-20, 07:00
Hej på er,
kanske inte är rätt forum egentligen men finns ju många väldigt duktiga här så jag försöker i alla fall..

Jag har sprungit endel långlopp och skall så göra i höst med, bl.a. lidingöloppet. Problemet är att varje gång jag kolhydratsladdar så blir jag enormt sk*tnödig under loppet, kan gå på toa före men det händer ändå. Någon som har erfarenhet av detta? Mina kolhydratskällor under laddningen brukar mestadels bli pasta, ris, gryn (inte mer än ett mål per dag), vitargo. Bör jag kanske helt strunta i "fasta" kolhydratskällor på morgonen innan loppet?

Tackar för åsikter/luftade erfarenheter

vänl David

Johan
2005-07-20, 08:55
Om du inte får några bra svar här så kan du alltid surfa iväg och kolla på puls.se, om du nu inte redan har gjort det.
http://www.puls.se/forums/corner.cfm?cornerid=1

skaparn
2005-07-20, 09:56
När börjar du kolhydratladdningen? En, två, dagar innan?

Har personligen kommit fram till att det funkar bäst om jag två dagar innan äter ordentligt med ris/pasta och sedan kvällen innan och tävlingsdag tar det ganska lugnt med fast föda.

Sen ska väl sägas att överdrivet kolhydratladdande är onödigt med tanke på vilka påfrestningar på magen det kan leda till. Ät inga överdrivna mängder mat utan omfördela bara från protein och fett till kolhydrater, eventuellt öka på mängden energi en aning. Men alltså inga jättemåltider.

Jag äter inga större mängder fast föda samma dag, ett mål lättsmält mat ca 4-5 timmar innan och sedan banan/sportdryck etc fram till start.

Magar reagrea högst individuellt så du mäste helt enkelt prova dig fram. Nervositet innan tävling kan väl också ställa till endel. Så det är bara att köra så många lopp du bara kan så lär du dig.

db
2005-07-20, 20:13
Brukar som du ladda två dagar innan. Men ska nog göra som du säger att omfördela näringsämnena än att snarare bara addera kolhydrater.. Brabra, jag ska checka in puls också.se också, har inte orkat regga mig där bara. Tack för svaren