handdator

Visa fullständig version : Vilka muskelgrupper tränar ni samma dag?


Endumen
2005-07-20, 01:21
Jag har en tendens att ta i för hårt så jag överanstränger vissa muskelgrupper. Detta främst pga att de tränas på flera dagar under veckan, för att undvika detta undrar jag vilka muskelgrupper som är bäst att träna samma dag samt hur de ska vara utspridda under veckan?

blekfet2
2005-07-20, 01:46
kika i träningsdelen...finns massa upplägg där

tuffe_viktor11
2005-07-20, 07:07
Ja, jag undrar samma sak.
Själv så tränar jag tre gånger i veckan (mån, ons och fred).
Hur ska jag lägga upp träningen bäst för att få så bra resultat som möjligt.
Vilka muskelgrupper bör man ta samtidigt och vilka ska man absolut inte ta vid samma tillfälle?
Jag har kikat i träningsdelen, men tycker så klart att det är enklare att fråga på nytt ;)

Sommriga hälsningar Viktor

Sheogorath
2005-07-20, 07:22
Jag slänger ihop alla associerade muskler, med undantag för grepp, som jag tränar fyra dagar i veckan numera, och rygg som får pisk två dagar (eftersom jag tycker att drag från olika vinklar är tillräckligt olika för att få en sådan split att funka). Såhär:

Dag 1:
Rygg (mark, rodd), baksida axlar, hamstrings, nacke, grepp (extensions och pinch)

Dag 2:
Bröst, framsida/yttre axlar, triceps, grepp (grippers)

Dag 3:
Vader, tibialis

Dag 4:
Rygg (chins, latsdrag), biceps, grepp (plate/wrist-curls)

Dag 5:
Framsida/insida lår, röv, höftböjarna/mage, grepp (strapholds)

Har precis börjat med den här träningsmängden för greppet och vet inte om det kommer funka än, ska sägas.

MrBoris
2005-07-20, 08:00
Jag slänger ihop alla associerade muskler, med undantag för grepp, som jag tränar fyra dagar i veckan numera, och rygg som får pisk två dagar (eftersom jag tycker att drag från olika vinklar är tillräckligt olika för att få en sådan split att funka). Såhär:

Dag 1:
Rygg (mark, rodd), baksida axlar, hamstrings, nacke, grepp (extensions och pinch)

Dag 2:
Bröst, framsida/yttre axlar, triceps, grepp (grippers)

Dag 3:
Vader, tibialis

Dag 4:
Rygg (chins, latsdrag), biceps, grepp (plate/wrist-curls)

Dag 5:
Framsida/insida lår, röv, höftböjarna/mage, grepp (strapholds)

Har precis börjat med den här träningsmängden för greppet och vet inte om det kommer funka än, ska sägas.

Dag 3, tibialis är det baksida lår eller? eller vart får du in baksidan?

Sheogorath
2005-07-20, 08:04
Dag 3, tibialis är det baksida lår eller? eller vart får du in baksidan?

Hamstrings är baksida lår och tränas alltså på dag 1 tillsammans med rodd och mark. Tibialis är muskeln på skenbenets framsida: vadens antagonist.

MrBoris
2005-07-20, 08:06
Hamstrings är baksida lår och tränas alltså på dag 1 tillsammans med rodd och mark. Tibialis är muskeln på skenbenets framsida: vadens antagonist.

amen fasen missade hamstrings ordet på dag1 *trött* :) Åhfan smiskar du bara vader en hel dag? snacka om prioritering

Sheogorath
2005-07-20, 08:11
amen fasen missade hamstrings ordet på dag1 *trött* :) Åhfan smiskar du bara vader en hel dag? snacka om prioritering

Yea baby. Ska dit om en timme. 28 set utan mer vila än som behövs för övning/viktbyte. Brukar landa på cirka 75-90 minuter. Det är smärtsamt. Men det behövs. De är fortfarande alldeles för små.

MrBoris
2005-07-20, 09:48
växer dem då med så många sets? hur många övningar kör du och vilka?

Jay-Z
2005-07-20, 09:57
Yea baby. Ska dit om en timme. 28 set utan mer vila än som behövs för övning/viktbyte. Brukar landa på cirka 75-90 minuter. Det är smärtsamt. Men det behövs. De är fortfarande alldeles för små.

Det ska bli skoj och se vems vader som växer mest. Våra är i princip lika dåliga, av bilder att döma, mina är nog snäppet sämre till och med. Du kör 28 set i veckan. Jag kör 4 set DC-stylee. It's on.

Ps. Jag tror snarare på vadimplantat. :)

MrBoris
2005-07-20, 10:15
Det ska bli skoj och se vems vader som växer mest. Våra är i princip lika dåliga, av bilder att döma, mina är nog snäppet sämre till och med. Du kör 28 set i veckan. Jag kör 4 set DC-stylee. It's on.

Ps. Jag tror snarare på vadimplantat. :)

vad kör du för övning(ar) då? stående vadpress i maskin eller smith eller någon annan kanske?

z_bumbi
2005-07-20, 10:16
vad kör du för övning(ar) då? stående vadpress i maskin eller smith eller någon annan kanske?

Lägg frågan i en annan tråd.

Endumen: Vilka muskler är det du får problem med?

pabb
2005-07-20, 10:38
Om jag kör en 3-split brukar det bli:
Dag1: Rygg, baksida lår, baksida axlar, biceps.
Dag2: Bröst, Axlar, Triceps.
Dag3: Framsida Lår, Mage, eventuellt vader om jag orkar.

Har aldrig fått problem.

aliquis
2005-07-20, 10:44
Jag har en tendens att ta i för hårt så jag överanstränger vissa muskelgrupper. Detta främst pga att de tränas på flera dagar under veckan, för att undvika detta undrar jag vilka muskelgrupper som är bäst att träna samma dag samt hur de ska vara utspridda under veckan?Menar du att samma tränas flera dagar i veckan eller att du kör så hårt på respektive för att flera tränas på olika dagar i veckan?

Jag tränar allt samma dag, volymen får ändras därefter.

aliquis
2005-07-20, 10:58
Hamstrings är baksida lår och tränas alltså på dag 1 tillsammans med rodd och mark. Tibialis är muskeln på skenbenets framsida: vadens antagonist.Fast hur tränar du dem? Vickar på foten?

Sheogorath
2005-07-20, 11:59
Fast hur tränar du dem? Vickar på foten?

Jepp. Sittande i en liggande bencurl med tåspetsarna på fotkudden.

(mitt vadpass finns i min träningsdagbok; det var någon som undrade)

Endumen
2005-07-20, 13:19
Lägg frågan i en annan tråd.

Endumen: Vilka muskler är det du får problem med?

Jag brukar få problem med olika delar av ryggen, samt axlar och biceps. Vet tyvärr inte varför =/

Endumen
2005-07-20, 13:23
Menar du att samma tränas flera dagar i veckan eller att du kör så hårt på respektive för att flera tränas på olika dagar i veckan?

Jag tränar allt samma dag, volymen får ändras därefter.

Jag försöker att lägga upp min träning så att de olika muskelgrupperna tränas endast en gång per vecka. Men på något sätt känner jag att de fortfarande berörs. Alltså resultaten blir sämre och jag känner mig slut i muskler som jag inte ens har "tränat".

tp_88
2005-07-20, 13:26
Just nu kör jag:

Bröst/Triceps
Rygg/Mage
Vila
Bröst/Axlar
Ben/Biceps/(Mage)
Vila
Börja om

Tycker det är en skön split.

z_bumbi
2005-07-20, 13:36
Jag försöker att lägga upp min träning så att de olika muskelgrupperna tränas endast en gång per vecka. Men på något sätt känner jag att de fortfarande berörs. Alltså resultaten blir sämre och jag känner mig slut i muskler som jag inte ens har "tränat".

Hur ofta tränar du och hur länge har du hållit på?

Endumen
2005-07-20, 14:15
Hur ofta tränar du och hur länge har du hållit på?


Tränar 4 - 5 dar i veckan... Har tränat på gym i 2.5 år, men riktigt seriöst ungefär 1 år!

wza
2006-10-18, 20:17
Yea baby. Ska dit om en timme. 28 set utan mer vila än som behövs för övning/viktbyte. Brukar landa på cirka 75-90 minuter. Det är smärtsamt. Men det behövs. De är fortfarande alldeles för små.

28 set bara vader? är detta att rekommendera? kan man ens gå dagen efter? Behöver själv förstora vaderna enormt, hur skulle en typiskt JÄTTEprioritering av vader se ut?

Hur har det gått förresten? såg att det var ett tag sen du skrev detta

z_bumbi
2006-10-18, 20:30
28 set bara vader? är detta att rekommendera? kan man ens gå dagen efter? Behöver själv förstora vaderna enormt, hur skulle en typiskt JÄTTEprioritering av vader se ut?

Hur har det gått förresten? såg att det var ett tag sen du skrev detta

Sheo har gjort ett avbrott i sin närvaro så han kommer inte att kunna svara.