handdator

Visa fullständig version : Hur många dagar måste man vila?


hatalunar
2005-07-20, 01:02
Har tränat enligt Max-Ot i snart 8 månader och tyckt om allt utom en sak, att dom anser att man måste vänta 7 dagar(absolut mini 6 dagar). Jag tycker alltid efter 4-5 dagars vila att är fit for fight igen. Nu undrar jag vad ni experter(?) tycker om att man bara vilar i 5 dagar?

Tackar för er hjälp

Mats J
2005-07-20, 07:38
Tja, är du fräsch och styrkan ökar sakta men säkert, så är det inga problem. Fast se upp så du inte börjar känna dig sliten etc. då är det hög tid att öka vilan.

Kan som kontrast säga att jag får öka viloperioderna när jag kör tung träning (2-5 rep), jag hinner helt enkelt inte återhämta mig på 7 dagar. Trots att jag endast körde ca 4-5 set per muskelgrupp.

pellepedal
2005-07-20, 07:43
Om du ska köra enligt MAX-OT, kör då som det står, eller varför inte det du själv tycker fugera för just din kropp.
Själv anser jag att det är onödigt med total vila en vecka öht.

meathead
2005-07-20, 09:26
Man får ingen vidare ökad syreupptagning i musklerna av max-ot träningsprinciper... men vem fan vill ha det, vi snackar massa nu? =) Efter 48 timmar är nästan alltid musklerna återhämtade...och man känner sig som man är redo för ett nytt krig med vikterna... men det Centrala nervsystemet är långt ifrån återhämtat - Det tar ca 1 vecka - varierar ifrån person till person.

Detta märker du jävligt fort själv. Var inte rädd för att prova nya grejor ... det är så man lär sig. :hbang:

carlsm
2005-07-20, 17:25
jagtycker det verkar överdrivet att vänta en hel vecka innan man tränar samma msukel(grupp) igen...i övrigt verkar det enligt definitioner som min träning faller inom ramen för max-ot. känner jag mig sliten vilar jag lite mer bara. inte så svårt.