handdator

Visa fullständig version : De mest irriterande och dumma tränings myterna


Timme
2005-07-19, 18:52
Vilka är de dummaste och mest irriterande tränings myterna ni vet?

Skriv ner dem här i tråden eller gå in
här http://sv.wikipedia.org/wiki/Styrketr%C3%A4ning och skriv ner dem genom att redigera texten. Själv har jag skrivit dit de två största myterna enligt mig samt förklaring varför det är myter.

Ni får mer än gärna redigera min text eller komma med synpunkter angående den men som sagt jag vill att ni fyller på med fler myter och förklarar varför det är en myter.

edit: Resten av texten har inte jag skrivet. Redigera gärna texten om ni hittar fel i den.

/Timme

Myten
2005-07-19, 19:03
Déjà Vu?
Va inte en liknande tråd uppe för ett tag sen?

MilkmaN
2005-07-19, 19:08
Tycker att du bör formulera dig bättre om du skall lägga upp saker på en wiki-plats. Annars ger det lätt ett oseriöst intryck.

King Grub
2005-07-19, 19:13
Att inkludera uttryck som bullshit och skit snack (och dessutom särskriva det sistnämnda så där) ger ett väldigt dåligt intryck; det går inte att ta texten på allvar när den är så dåligt skriven.

spacedog
2005-07-19, 19:16
Fördelen är å andra sidan att hela texten diskrediteras, vilket kanske är lika bra.

För övrigt misstänker jag att texten "Den här artikeln innehåller ifrågasatta faktauppgifter" kommer bli kvar ett bra tag.

Allan
2005-07-19, 19:23
Nej!



allan

Timme
2005-07-19, 19:29
Att inkludera uttryck som bullshit och skit snack (och dessutom särskriva det sistnämnda så där) ger ett väldigt dåligt intryck; det går inte att ta texten på allvar när den är så dåligt skriven.


Jo det har du rätt i, ska fixa det.

edit: Så nu är det fixat.
Finns det inga fler träningsrelaterade myter? Skriv gärna ner dem.

/Timme

Loke
2005-07-19, 19:49
Egentligen hamnar man ju i en svår situation när det gäller den här typen av artiklar.

Antingen skriver folk en jättestorartikel där man går igenom alla delar av styrketräningen, tar upp argument för och emot olika metoder etc... Eller så låter man den vara väldigt kort och grundläggande.

Just nu tycker jag hela artikeln känns mer som en liten manual för styrketräning, snarare än en uppslagsverksartikel.

Mindre tjat om metoder hit och metoder dit. Det blir ju bara en massa åsikter, inte fakta. Stretching bör få en egen artikel.

Men framför allt: Mer HISTORIA! Det är den felande punkten, det är en artikel om vad styrketräning är, inte hur man utför den. Hur tränade man i antikens grekland, när populäriserades styrketräningen i sverige, kan man verkligen ta över 200 i bänkpress om man är ren? Det är ju den typen av info man vill mötas av på wikipedia.

Ok, detta kanske skulle ha postats på wikipedia, men anyway...

Timme
2005-07-19, 19:55
Egentligen hamnar man ju i en svår situation när det gäller den här typen av artiklar.

Antingen skriver folk en jättestorartikel där man går igenom alla delar av styrketräningen, tar upp argument för och emot olika metoder etc... Eller så låter man den vara väldigt kort och grundläggande.

Just nu tycker jag hela artikeln känns mer som en liten manual för styrketräning, snarare än en uppslagsverksartikel.

Mindre tjat om metoder hit och metoder dit. Det blir ju bara en massa åsikter, inte fakta. Stretching bör få en egen artikel.

Men framför allt: Mer HISTORIA! Det är den felande punkten, det är en artikel om vad styrketräning är, inte hur man utför den. Hur tränade man i antikens grekland, när populäriserades styrketräningen i sverige, kan man verkligen ta över 200 i bänkpress om man är ren? Det är ju den typen av info man vill mötas av på wikipedia.

Ok, detta kanske skulle ha postats på wikipedia, men anyway...

Det har du ju rätt i. Wikipedia är ju ett uppslagsverk så då ska det kanske inte stå om massa metoder och sådant.

/Timme

P.S.

Din avatar är hel skön Loke :D

Slartibartfast
2005-07-19, 19:58
jag läste dethär: "16 år anses vara en rekommenderad lägsta ålder då de flesta har växt färdigt då" Sen slutade jag läsa.

Timme
2005-07-19, 20:02
jag läste dethär: "16 år anses vara en rekommenderad lägsta ålder då de flesta har växt färdigt då" Sen slutade jag läsa.


Som sagt jag har inte skrivit texten och det där med lägsta åldern är ju helt sjukt. Vad är det som säger att man måste vara minst 16år för att börja träna? Det är såna här grejer som man irriterar sig på.

/Timme

kalle_banan
2005-07-19, 20:40
Stretchar du regelbundet så ökar återhämtningsförmågan och träningsvärken minskar avsevärt

också en myt.

Timme
2005-07-19, 20:47
också en myt.

Ja jag har också hör en myt men man vet väl inte riktigt efter som det inte finns några studier angående detta.


/Timme

King Grub
2005-07-19, 20:48
Ja jag har också hör en myt men man vet väl inte riktigt efter som det inte finns några studier angående detta.


/Timme

Massor!

"The practical implication of our findings is that clinicians should be aware that prescribing... stretching following intense eccentric or unaccustomed exercise will not enhance the recovery."

Eur J Appl Physiol. 2004 Oct;93(1-2):30-8. Epub 2004 Jun 17.

"Cryotherapy, stretching, homeopathy, ultrasound and electrical current modalities have demonstrated no effect on the alleviation of muscle soreness or other DOMS symptoms."

Sports Med. 2003;33(2):145-64. Delayed onset muscle soreness : treatment strategies and performance factors.

"The exercise bout produced severe DOMS, with parameters peaking and troughing at 48 h postexercise. However, no significant differences were found, regarding any of the parameters, when comparing stretched and nonstretched legs."

Scand J Med Sci Sports. 1999 Aug;9(4):219-25.

"Other conventional approaches, such as massage, ultrasound, and stretching appear less promising."

J Strength Cond Res. 2003 Feb;17(1):197-208. Treatment and prevention of delayed onset muscle soreness.

"It is concluded that passive stretching did not have any significant influence on increased plasma-CK, muscle pain, muscle strength and the PCr/P(i) ratio, indicating that passive stretching after eccentric exercise cannot prevent secondary pathological alterations."

Scand J Med Sci Sports. 1998 Aug;8(4):216-21. The effect of stretching on delayed onset muscle soreness, and other detrimental effects following eccentric exercise.

"Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness."

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468, Effects of stretching before and after exercising on muscle soreness and risk of injury: systematic review.

"No time-by-treatment interactions were found. DOMS on pressure, extension angle and myoglobin concentration in blood did not differ between the groups."

Int J Sports Med. 1994 Oct;15(7):414-9.

"We concluded that static stretching and/or warm-up does not prevent DOMS resulting from exhaustive exercise."

Res Q Exerc Sport. 1989 Dec;60(4):357-61.

Sheogorath
2005-07-19, 20:52
Man minskar inte träningsvärk genom att stretcha. Minska träningsvärk gör man genom att äta ordentligt och kontinuerligt efter passet och dagarna som följer efter passet, samt, naturligtvis, att använda sig av övningar kroppen är van vid. Dålig kosthållning och nya övningar ger brutalvärk.

(om någon ska försöka få det här till att jag tycker att övningsbyte är dumt, kan de låta bli. övningsbyte är bra ibland, och träningsvärken kan man leva med.)

King Grub
2005-07-19, 20:56
Träningsvärk är i o f s inget man behöver försöka minska, eftersom det inte är tecken på skador på muskulaturen, utan tecken på att den anpassar sig för och förbereder sig för på mer framtida arbete.

http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-105-1__fulltext.pdf

Sheogorath
2005-07-19, 20:58
Träningsvärk är i o f s inget man behöver försöka minska, eftersom det inte är tecken på skador på muskulaturen, utan tecken på att den anpassar sig för och förbereder sig för på mer framtida arbete.

http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-105-1__fulltext.pdf

Det sa jag inte. Jag sa bara hur man gör det. Själv gillar jag träningsvärk, men jag är ju inte så dum att jag käkar kasst bara för att jag tycker det är hardcore att inte komma upp ur sängen.

King Grub
2005-07-19, 20:58
Det sa jag inte.

Vem har påstått det? :confused: Jag menade det inte så i alla fall.

Sheogorath
2005-07-19, 21:02
Vem har påstått det? :confused: Jag menade det inte så i alla fall.

Sorry! Jag får fan lära mig att inte vara så jävla egocentrerad ;). Hur som, det är väl ingen slump att jag, dagarna när jag käkat sämre, får mycket mer träningsvärk?

MilkmaN
2005-07-19, 21:03
Lite myter saxade från trainerslab:

"Ju mer man tränar, ju mer resultat får man"
På senare år har man mer och mer börjat intressera sig för kvaliteten på träningspassen istället för kvantiteten. Mer träning betyder oftast inte mer resultat. Din kropp behöver tid för att återhämta sig mellan träningspassen. Om du inte tillåter musklerna att få tillräckligt med tid att återhämta sig riskerar du överträning eller i värsta fall skada. (Se avsnittet Vila och återhämtning)

"Om du slutar att träna kommer dina muskler att bli fett"
Muskler kan aldrig bli fett. Muskler är muskler och fett är fett. Det är två helt olika vävnader med helt olika funktioner. Att få muskler att konverteras till fett är som att omvandla trä till plast.

Om man tränar hårt och vänjer sig vid ett högt kaloriintag, och sedan plötsligt slutar träna så är kroppen fortfarande van vid att få i sig mycket mat, men den har i detta läge inget sätt att förbruka den på. Vissa personer har på detta sätt blivit fetlagda när de slutat träna, och därav denna myt.

"Du kan komma i form med bara 5-10 minuters träning i veckan"
Tyvärr är det inte så enkelt. För att komma i någorlunda bra form, måste man lägga ned minst 15-20 minuter åt gången, 2-3 dagar i veckan. Men hursomhelst kan man säga att det är bättre än träna lite än att inte träna alls, även om det inte kommer att ha någon effekt på kaloriförbränningen.

"No pain, no gain"
Denna urgamla filosofi leder oftast till överträning och/eller skada, vilket inte hjälper dig att göra några framsteg i träningen. Avancerade träningsmetoder med hög intensitet kan få dig att uppleva temporär värk, men ska inte få dig att känna smärta. Smärta är inte, och ska inte vara, en normal känsla under eller efter träning. Därför ska du lära dig att känna skillnad på värk och smärta. Smärta är ett tillstånd som kräver vila eller medicinsk hjälp. Värk upplevd genom träning kan i vissa fall vara ofrånkomlig vid vissa träningsmetoder och kräver endast vila. Kanske den gamla klyschan borde vara: "Less pain and strain, more gain!"

"Om du inte får träningsvärk, har du inte tagit ut dig ordentligt"
Denna, och även myten "No pain, no gain", är säkert skapade av någon som, i övertränat tillstånd, tränar mot en säker skada. Träningsvärk uppkommer t ex när man utfört en ny rörelse, använt en ny övningsvinkel eller börjat träna efter en tids vila. Träningsvärken verkar också öka när man använder sig av olika intensitetshöjande metoder, som t ex negativa repetitioner, forced reps osv. Med nödvändig vila kommer man att uppleva mindre och mindre träningsvärk efter varje träningspass.

Det är alltså inte nödvändigt att få träningsvärk efter varje träningspass för att göra förbättringar. Det finns hittills inga vetenskapliga studier som påvisar att träningsresultaten står i propotion till mängden träningsvärk. Och som tidigare nämnts ska inte smärta vara en normal känsla under eller efter träning.

"Mjölksyra gör att du får träningsvärk"
Mjölksyra gör inte att du får träningsvärk. Mjölksyra är en biprodukt av ATP som används i muskelaktiveringsprocessen. Ökade nivåer av mjölksyra är normalt förknippade med den brännande känsla i musklerna som känns under högrepetitionsträning. Mjölksyreeffekten lämnar kroppen ungefär en timme efter träning, medan träningsvärk uppkommer ca ett dygn efter träningspasset. Denna värk är ofta resultatet av den stress som muskeln utsatts för genom en ny rörelse, en ny vinkel eller träning efter en tids vila.

"Om du tränar mycket mage kommer du att bränna bort fettet där"
Punktförbränning på bestämda områden är inte möjligt. Trots detta används denna metod av miljontals människor över hela världen (jfr TV-shops träningsredskap), som utför mängder av sit-ups i ett febrilt försök att förbränna fett på magen för ett mindre midjemått. Det enda dessa personer lyckas med är att träna sina magmuskler, som ligger väl gömda under fettlagret. Fett förbränns inte endast på detta område, utan förbränns över hela kroppen i samma hastighet.

Alltså, om du minskar i kroppsfett genom träning och noggrann kosthållning så kommer fettet att minska från alla delar av din kropp. Självklart kommer den del av din kropp som har mest fett på sig att förlora mest i längden.

"När du börjar bli äldre är det för sent att börja träna"
Äldre människor kan verkligen utnyttja fördelarna med träning och sund hälsa. Kvaliteten på deras liv kan absolut bli förbättrad genom regelbunden träning. Ökad styrka och flexibilitet i muskulaturen gör att skaderisken minskar på äldre dagar. Regelbunden konditionsträning hjälper också hjärta och lungor att hålla sig starka och friska. Ökade aktivitetsnivåer gör att metabolismen ökar, vilken annars vanligtvis sjunker på naturlig väg ju äldre man blir. Resultatet av detta bli att det blir lättare att behålla aptiten och kontrollera vikten.

"Ju mer du svettas under träning, desto mer kroppsfett kommer att förbrännas"
Det mesta av vikten som du svettas ut är vatten. Överdriven svettning kan ha farliga bieffekter, såsom uttorkning. Se därför till att hela tiden tillföra vätska i samband med träning. Denna gamla myt har också frambringat olika krämer och dylikt som ska öka svettningen och på så sätt öka fettförbränningen (hur det nu ska gå till?). Använd inte heller s k "bastuoveraller" i gummi för viktreducering.

"Stretching och uppvärmning är onödigt om man är vältränad"
Träning resulterar ofta i förkortade muskler, vilket kan göra dem mottagliga för smärtsamma muskelsträckningar. Ju mer du tränar, desto mer tid bör du lägga ned på stretchingen (se avsnittet Stretching).

Att värma upp inför ett träningspass är mycket viktigt, för alla från nybörjare till elitidrottsmän. Oftast är det tränande i mellanskiktet som slarvar med uppvärmningen. Har du någonsin sett en elitidrottsman slarva med uppvärmning? Ta lärdom av dem!

Tolkia
2005-07-19, 21:08
Hur som, det är väl ingen slump att jag, dagarna när jag käkat sämre, får mycket mer träningsvärk?
Min gissning: Du ger ju kroppen sämre förutsättningar att reparera och bygga upp om du inte ger den vad som behövs för att den skall kunna göra det, och då funkar återhämtningen sämre. Märker du någon skillnad de dagar du har sovit väldigt lite? Det borde - om min gissning stämmer - vara något av ett liknande fenomen (själv har jag inte tänkt så mycket på träningsvärken, men jag tycker att jag är påtagligt "svagare" och mer "sliten i kroppen" under perioder då jag sover för lite, med sämre prestation som följd).

Sheogorath
2005-07-19, 21:11
Min gissning: Du ger ju kroppen sämre förutsättningar att reparera och bygga upp om du inte ger den vad som behövs för att den skall kunna göra det, och då funkar återhämtningen sämre. Märker du någon skillnad de dagar du har sovit väldigt lite? Det borde - om min gissning stämmer - vara något av ett liknande fenomen (själv har jag inte tänkt så mycket på träningsvärken, men jag tycker att jag är påtagligt "svagare" och mer "sliten i kroppen" under perioder då jag sover för lite, med sämre prestation som följd).

Har inte kunnat koppla dålig sömn till ökad träningsvärk. Som sagt, övningsbyte och dålig kosthållning (och såklart SJUKDOM) är det som gör mig mer imobil än annars... Jag var mest intresserad om det fanns någon king-grubig studie som stödjer mina erfarenheter :D. Men jag håller med dig, dålig sömn borde kanske enligt logiken göra det också, om återhämtningen är bättre under nattens sömn.

Timme
2005-07-19, 21:52
Massor!

"The practical implication of our findings is that clinicians should be aware that prescribing... stretching following intense eccentric or unaccustomed exercise will not enhance the recovery."

Eur J Appl Physiol. 2004 Oct;93(1-2):30-8. Epub 2004 Jun 17.

"Cryotherapy, stretching, homeopathy, ultrasound and electrical current modalities have demonstrated no effect on the alleviation of muscle soreness or other DOMS symptoms."

Sports Med. 2003;33(2):145-64. Delayed onset muscle soreness : treatment strategies and performance factors.

"The exercise bout produced severe DOMS, with parameters peaking and troughing at 48 h postexercise. However, no significant differences were found, regarding any of the parameters, when comparing stretched and nonstretched legs."

Scand J Med Sci Sports. 1999 Aug;9(4):219-25.

"Other conventional approaches, such as massage, ultrasound, and stretching appear less promising."

J Strength Cond Res. 2003 Feb;17(1):197-208. Treatment and prevention of delayed onset muscle soreness.

"It is concluded that passive stretching did not have any significant influence on increased plasma-CK, muscle pain, muscle strength and the PCr/P(i) ratio, indicating that passive stretching after eccentric exercise cannot prevent secondary pathological alterations."

Scand J Med Sci Sports. 1998 Aug;8(4):216-21. The effect of stretching on delayed onset muscle soreness, and other detrimental effects following eccentric exercise.

"Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness."

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468, Effects of stretching before and after exercising on muscle soreness and risk of injury: systematic review.

"No time-by-treatment interactions were found. DOMS on pressure, extension angle and myoglobin concentration in blood did not differ between the groups."

Int J Sports Med. 1994 Oct;15(7):414-9.

"We concluded that static stretching and/or warm-up does not prevent DOMS resulting from exhaustive exercise."

Res Q Exerc Sport. 1989 Dec;60(4):357-61.


Åj då, det fanns visst en heldel studier på det :D my bad.

/Timme

Mandus
2005-07-19, 22:21
Träningsmyter är en plåga. Innan försökte jag alltid få folk på bättre tankar och med den lilla kunskap jag har försöka förklara hur det egentligen låg till när de påstod att man inte kunde tappa fett genom löpträning utan att det ända sättet var att promenera i timtal. Dock så har jag tappat lusten att inbegripa mig i ändlösa diskussioner om konsten att få en "slimmad" och "deffad" kropp (du vet en sån där som Brad Pitt ungefär) ;-) Nu biter jag mig istället i tungan och gnisslar tänder i det tysta när jag hör kommentarer som denna på gymmet "Fan vad fet jag är, måste köra lite situps"

MilkmaN
2005-07-19, 22:46
Träningsmyter är en plåga. Innan försökte jag alltid få folk på bättre tankar och med den lilla kunskap jag har försöka förklara hur det egentligen låg till när de påstod att man inte kunde tappa fett genom löpträning utan att det ända sättet var att promenera i timtal. Dock så har jag tappat lusten att inbegripa mig i ändlösa diskussioner om konsten att få en "slimmad" och "deffad" kropp (du vet en sån där som Brad Pitt ungefär) ;-) Nu biter jag mig istället i tungan och gnisslar tänder i det tysta när jag hör kommentarer som denna på gymmet "Fan vad fet jag är, måste köra lite situps"

Jag håller med dig. Min flickvän blev skitsur när jag hävdade att man inte kan träna nedre magen.

Metal_boy_
2005-07-19, 22:49
Det är en myt att man får större *** av att vagga med en 20 kilos kaka mellan benen.


Helvete också *grr27*

Gabriel_
2005-07-19, 22:50
Det är en myt att man får större *** av att vagga med en 20 kilos kaka mellan benen.


Helvete också *grr27*

förhuden lär väl ändå bli längre?

Timme
2005-07-19, 22:52
Träningsmyter är en plåga. Innan försökte jag alltid få folk på bättre tankar och med den lilla kunskap jag har försöka förklara hur det egentligen låg till när de påstod att man inte kunde tappa fett genom löpträning utan att det ända sättet var att promenera i timtal. Dock så har jag tappat lusten att inbegripa mig i ändlösa diskussioner om konsten att få en "slimmad" och "deffad" kropp (du vet en sån där som Brad Pitt ungefär) ;-) Nu biter jag mig istället i tungan och gnisslar tänder i det tysta när jag hör kommentarer som denna på gymmet "Fan vad fet jag är, måste köra lite situps"

Jag är med dig till 100% man blir så förbannat sur på alla dessa förförliga myter. Ibland så orkar man bara inte.

/Timme

Tolkia
2005-07-20, 06:54
Min flickvän blev skitsur när jag hävdade att man inte kan träna nedre magen.
Äh ... jag kan ha missat något, men varför skulle man inte kunna träna nedre delen av magen? Om man t.ex. hänger i en ribbstol och kör knäuppdrag borde det väl ta på större delen av "bålkorsetten" eller vad man skall kalla den ...? :confused:

Om du menade att hon blev sur när du hävdade att man inte får bort "bullen" på nedre delen av magen genom att träna den fattar jag dock - både varför du sade det (eftersom det stämmer) och varför hon blev sur (för att majoriteten tjejer skulle vilja att det var så ...)

Timme
2005-07-20, 09:26
Äh ... jag kan ha missat något, men varför skulle man inte kunna träna nedre delen av magen? Om man t.ex. hänger i en ribbstol och kör knäuppdrag borde det väl ta på större delen av "bålkorsetten" eller vad man skall kalla den ...? :confused:

Om du menade att hon blev sur när du hävdade att man inte får bort "bullen" på nedre delen av magen genom att träna den fattar jag dock - både varför du sade det (eftersom det stämmer) och varför hon blev sur (för att majoriteten tjejer skulle vilja att det var så ...)


Jag tror att han försökte förklara för henne att man inte kan isolera nedre deöen av magen.


/Timme

Olof Herlin
2005-09-14, 08:42
Massor!

"The practical implication of our findings is that clinicians should be aware that prescribing... stretching following intense eccentric or unaccustomed exercise will not enhance the recovery."

Eur J Appl Physiol. 2004 Oct;93(1-2):30-8. Epub 2004 Jun 17.

"Cryotherapy, stretching, homeopathy, ultrasound and electrical current modalities have demonstrated no effect on the alleviation of muscle soreness or other DOMS symptoms."

Sports Med. 2003;33(2):145-64. Delayed onset muscle soreness : treatment strategies and performance factors.

"The exercise bout produced severe DOMS, with parameters peaking and troughing at 48 h postexercise. However, no significant differences were found, regarding any of the parameters, when comparing stretched and nonstretched legs."

Scand J Med Sci Sports. 1999 Aug;9(4):219-25.

"Other conventional approaches, such as massage, ultrasound, and stretching appear less promising."

J Strength Cond Res. 2003 Feb;17(1):197-208. Treatment and prevention of delayed onset muscle soreness.

"It is concluded that passive stretching did not have any significant influence on increased plasma-CK, muscle pain, muscle strength and the PCr/P(i) ratio, indicating that passive stretching after eccentric exercise cannot prevent secondary pathological alterations."

Scand J Med Sci Sports. 1998 Aug;8(4):216-21. The effect of stretching on delayed onset muscle soreness, and other detrimental effects following eccentric exercise.

"Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness."

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468, Effects of stretching before and after exercising on muscle soreness and risk of injury: systematic review.

"No time-by-treatment interactions were found. DOMS on pressure, extension angle and myoglobin concentration in blood did not differ between the groups."

Int J Sports Med. 1994 Oct;15(7):414-9.

"We concluded that static stretching and/or warm-up does not prevent DOMS resulting from exhaustive exercise."

Res Q Exerc Sport. 1989 Dec;60(4):357-61.
Grub skulle du ha något emot att svara på lite frågor angående det där?

Jag kan helt och hållet gå med på att stretchning inte minskar träningsvärk. Men hur är det med rörlighet?

Om t.ex en handbollsspelare stretchar sin muskulatur på ett sånt sätt att hans kaströrelse blir längre (när han kan röra sin arm längre bak/fram i ett kast) borde också hans kast bli hårdare? Innebär det inte att stretchningen bidragit till en styrkeökning?

Att stretching under fysisk ansträngning också kan vara negativt för resultaten (t.ex i friidrott) kan jag också köpa, men den rörlighetsförbättring stretchning ger finns väl fortfarande där ? Eller är den också bara påhittad?

För den rörligheten borde ju t.ex göra att längre kliv kan göras innan ett längdhopp vilket borde höja hastigheten. Jag är en rånovis på stretchning men man har alltid fått lära sig att om man inte stretchar men tränar tungt så leder det till att muskeln blir kort, svag, orörlig och tillomed ihopdragen (kan ses på vissa med stora armar t.ex). Stämmer detta? För om det inte stämmer borde det innebära att alla de som stretchar för att t.ex kunna sparka högt gör det helt i onödan? Vad är det då som förbättrar rörligheten?

Hoppas man kan få lite ordning på faktan för jag har gått och funderat på det här ett tag nu.

King Grub
2005-09-14, 09:29
Den påverkan stretching har på rörligheten är inte "påhittad". Däremot vet jag inte att styrketräning i fulla rörelselängder automatiskt ger sammandragna, "korta" muskler eller försämrad rörlighet.

Fagen
2005-09-14, 14:52
Grub skulle du ha något emot att svara på lite frågor angående det där?

Jag kan helt och hållet gå med på att stretchning inte minskar träningsvärk. Men hur är det med rörlighet?

Om t.ex en handbollsspelare stretchar sin muskulatur på ett sånt sätt att hans kaströrelse blir längre (när han kan röra sin arm längre bak/fram i ett kast) borde också hans kast bli hårdare? Innebär det inte att stretchningen bidragit till en styrkeökning?

Att stretching under fysisk ansträngning också kan vara negativt för resultaten (t.ex i friidrott) kan jag också köpa, men den rörlighetsförbättring stretchning ger finns väl fortfarande där ? Eller är den också bara påhittad?

För den rörligheten borde ju t.ex göra att längre kliv kan göras innan ett längdhopp vilket borde höja hastigheten. Jag är en rånovis på stretchning men man har alltid fått lära sig att om man inte stretchar men tränar tungt så leder det till att muskeln blir kort, svag, orörlig och tillomed ihopdragen (kan ses på vissa med stora armar t.ex). Stämmer detta? För om det inte stämmer borde det innebära att alla de som stretchar för att t.ex kunna sparka högt gör det helt i onödan? Vad är det då som förbättrar rörligheten?

Hoppas man kan få lite ordning på faktan för jag har gått och funderat på det här ett tag nu.

Jag är inte Grub men försöker svara ändå.
Att du skulle kasta hårdare om du har ett större rörelseomfång stämmer delvis, men om du har "kortare" muskler så kan du utnyttja något som kallas för "stretch shortening cycle". D.v.s. att man utnyttjar de elastiska komponenterna i exempelvis bindväven för att få fart på rörelsen. När t.e.x. en spjutkastare för armen bakåt i kaströrelsen och sträcker ut musklerna så aktiveras dels reflexer som gör att musklerna vill kontrahera dels "lagras" även rörelseenergi i senor och mjukdelar som frigörs i vändningen av rörelsen vilket gör att kastet får en större kraft. Samma "fenomen" utnyttjar även hoppare i fotisättningen.
Att det finns fördelar med att ha en god rölighet annars är väl ganska så vedertaget.
Olof, märk väl att detta är så som jag har fattat saker och ting, är det fel som kommer mer kunniga än jag att rätta mig.