handdator

Visa fullständig version : Kost vid långdistanscykling?


Abec
2005-07-19, 14:40
Hej, jag en en kompis kom precis hem från en cykelsemester från Sverige ner till Paris. Tänkte om någon har några tips på vad man kan äta under sådana förhållanden?

Det var första gången vi gjorde en sådan resa och här är exempel på vad vi åt, men skulle jättegärna vilja ha mer tips på bra mat, framförallt mat som gör att energin sitter kvar lång tid under konstant cyklande?

Frukost kl 8: Proppa i oss 4 dl Müssli var. Ibland lyxade vi till det med fullkornsbröd med olika typer av mjukost.

Mellanmål kl 11: Mera müssli nu med 500 ml yogurt som man inhandlat i affär, gärna ihopblandat med någon proteinrikt som lätt-kesella eller lätt-keso. (Kesella och keso hittade vi dock inte i någon affär i Frankrike, eller Belgien. Inte en enda mejeriprodukt fanns med högre proteininnehåll än mjölk. När mjölk fanns i Frankrike så var den rumstempererad i affärn haha)

ex på Lunch kl 14:
t.e.x Panbiff med ris eller potatismos lagat i stormkök. (Och nej, det är inget härdat fett i pulvermos som sälj utanför Sverige ;-) ) & Bröd
t.ex. Ris & Tonfisk & Bröd
t.ex. Kebabrulle på snabbmatskök

Mellanmål kl 16: Olika frukter så som äpple och banan.

Middag kl 19: Ofta samma som lunch men ofta med 2 stekta ägg var.

Med denna diet så gick jag ner 2,5 kg under resans 23 dagar. Min vän gick upp 1 kg.