handdator

Visa fullständig version : Max-ot


Something
2005-07-19, 13:06
Jag har sökt runt lite överallt här på forumet för att försöka hitta lite information om MAX-OT för att få en lite bättre syn än en försäljares vinklade syn, dock har jag inte hittat någonting alls här faktiskt, kanske bara jag som är kass på att söka men nu frågar jag iallafall.

Är det någon som har följt MAX-OT tränings programet? Och som vet om det fungerar, går det för mig som nybörjare att börja direkt med denna variant av träning? Mitt mål är just nu bara att bli bredare överlag och självklart starkare, och det enligt vad jag läst nu (Läst 12 veckors kursen för MAX-OT) så verkar denna tränings form vara något att testa.

Men som sagt, jag har bara fått vinklad och partisk information, kan någon av er här berätta för mig vad som är bra/dåligt med det här tränings sättet, och om jag som nybörjare borde köra på detta eller inte.


Tack på förhand.

Ungtuppen
2005-07-19, 13:15
När jag själv för ett år sedan började träna så körde jag helkroppspass lite då och då, jag hade inte något specifikt schema att följa. Jag körde på så i den första månaden och sen började jag med max-ot. När jag började träna vägde jag 54 tunna kg och nu efter ett år med max-ot väger jag 67. Jag har lagt på mig bra med massa och jag tycker att programmet är kanon.

De första veckorna tycker jag att du borde vänja in dig vid övningarna innan du börjar lasta på vad du maximalt klarar för att sedan köra på för fullt, så gjorde jag och det har iaf funkat för mig.

MilkmaN
2005-07-19, 13:22
Många har påpekat att man inte bör börja med Max-OT tidigt i sin styrketräningskarriär eftersom det är ganska så tung träning som kan slita mer än nödvändigt på kroppen. Mer kan jag inte säga så nu får någon kunnigare ta över.

Something
2005-07-19, 13:27
Jag ska iofs inte ha nån styrketränings karriär vad jag hade planerat iallafall, mer för att komma i bättre form, bli stabilare och helt enkelt se bättre ut :) Sen ska jag troligen börja jobba som vakt lite senare och det hade inte vart fel att se lite biffigare ut då. Jag vill också försöka stärka min kropp mer eftersom att jag haft problem med skador som t.ex muskelbristningar och dylikt och jag tror det hade vart bra att försöka bygga på dessa muskler så att dom klarar mer stryk.

Men fortsätt nu, spamma på med all information ni har :)

Falconer
2005-07-19, 13:32
Även jag är intresserad av det där programmet som en nybörjare. Först tänkte jag använda mig av nybörjarträningen från ATS men det känns lite tråkigt så jag undrar även jag om det går bra att direkt börja med Max-OT om man är noggran och försiktig?

MilkmaN
2005-07-19, 13:36
Som sagt så har flertalet rekommenderat att inte göra det. Men någon mer kunnig får ta över och förklara risker osv.

Sheogorath
2005-07-19, 14:03
Det hela handlar om tillvänjning. Börja med 10-12 reps. Kör så någon månad. Gå sedan ner till 8-10 någon månad senare, sedan till 6-8 någon månad därefter för att slutligen landa på 4-6 reps.

Lexidos
2005-07-19, 15:48
Det hela handlar om tillvänjning. Börja med 10-12 reps. Kör så någon månad. Gå sedan ner till 8-10 någon månad senare, sedan till 6-8 någon månad därefter för att slutligen landa på 4-6 reps.

Precis så har jag kört, har precis börjat med MAX-OT. Känns som att det inte var så dumt att få kläm på övningarna innan jag började häva på allt för tungt.

Baan
2005-07-19, 16:05
tror itne det är så farligt med max-ot i början, visst det kan låta lite dumt att säga till en nybörjare att köar lågreps men i regel så kan inte en nybörjare ta i lika bra som någon som tränar lite mer så 5-6orna eller vad det är nu man kör blir ändå itne särskilt tunga/farliga/whatever känner ajg i alla fall. Så var det för mig i "början" och för månag jag känner, man kan köra lågreps men itne fan är man bra på att köra tungt så att säga

Sheogorath
2005-07-19, 20:48
Precis så har jag kört, har precis börjat med MAX-OT. Känns som att det inte var så dumt att få kläm på övningarna innan jag började häva på allt för tungt.

Det tycker jag med. Men mesa inte för länge bara *flex*!

carlsm
2005-07-19, 22:27
Lånar tråden för en liten fråga bara: vad står Max-OT för?

Sheogorath
2005-07-19, 22:31
Lånar tråden för en liten fråga bara: vad står Max-OT för?

Maximum-Overload-Training. En träningsmetod som går ut på:

- Tung träning (4-6 reps) med lång vila mellan seten (2-3 min).
- Mycket basövningar och mycket få isolationsövningar.
- Få arbetsset per pass (sällan över 12)
- En veckas återhämtning efter direkt stimulans av en muskel.
- Träning fem dagar i veckan (vissa splitter har fyra dagar).

Det finns mycket mer, men det är väl det grundläggande.

Avesta
2005-07-20, 02:49
lättare att skada sig i början med Max-OT, har erfarenhet av det. Ta det lite lugnare i början, kör 8-10, efter ca 3-4 månader gå över till 4-6 eller 6-8.

pellepedal
2005-07-20, 07:55
Det är inget revolotionernade med Max-ot. Det är bara vanlig tung träning som alla bör köra under vissa perioder.

Tror inte det är så bra för nybörjare att börja ligga mellan 4-6 reps så tidigt i karriären.

meathead
2005-07-20, 09:22
Leder och ligament behöver tid för att stärkas upp något innan man gå på ett sånt lågt repsantal. Slitigt i onödan och risken för skador ökar.

fnu
2005-08-02, 19:13
Tänkte lite på det med max-OT dom vill ju att man följer deras kostschema också. Gör det stor skillnad att följa det från att bara käka som vanligt och dra isig nått protein och kreatin?
Då snackar jag käka den mat som erbjuds typ. Mer äta gröt och ägg till frukost kanske en midda med potatis, kött och sås. Dra i sig en proteindryck efter träning osv... men följa deras Träningsschema.
Men så får man ju inte det perfekta upplägget med med fet, proteiner osv.

Är det något i deras kostschema som är onödigt?

Kanske man ska ge kostschemat tillsammans med träningschemat en chans?
Följa det till punkt och pricko.


//MVH fnu*

sunkan
2005-08-02, 19:14
Är det inte dem som rekomenderar 500g protein om dagen? Har för mig att det kan vara lite överkurs ;)

fnu
2005-08-02, 19:19
Typ 4g per kilo om jag förstod dom rätt.

H.Emanuel
2005-08-02, 20:21
Tänk på att de, förutom att ha sin kurs på 12 veckor (som är bra upplagd och väldigt medryckande) också är ute efter att sälja sina tillskott. Och som nån skrev tidigare så är själva sättet att träna med tunga vikter och få reps ingenting nytt. Och jag drabbades inte av Max-OtGudens vrede när jag avvek från schemat och började göra tillägg och öka antalet set osv. Men samtidigt var det en nytändning i min träning att ta del av och följa Max-Ot. Det var kul.
Det är viktigt med kosten, men inte att nödvändigtvis följa just deras kost

Allan
2005-08-02, 20:23
Om man tar sig till google och skriver följande "site:www.kolozzeum.com Max-OT" så fick i varje fall jag upp 155 trådar. Det säger väl det mesta om hur väldebatterat det är på Kolo. Sök där, hitta nåt intressant (man kan ju sortera efter datum också) och haka på i en befintlig tråd.
Och länka inte till nån sida med ast. Det blir tråkigheter då....


allan

negative
2005-08-02, 20:35
Skillnaden i vikter på 4-6 repsare och 10 repsare är inte så stor för en nybörjare.
Tror det kan skada mer att köra 10or med en massa set och konstiga övningar