handdator

Visa fullständig version : Kjellströms träningsdagbok


Kjellstroem
2005-07-19, 10:11
Historik:

Började träna 2001 som 16 åring. Var klen utav bara helvete, åtminstone i storlek sett (fanns lite styrka).
Jag tror jag vägde 57kg på 1.79cm vilket inte är mycket att hänga i julgranen.
Började läsa här ganska mycket då (2001) och körde igång med träningen. Två år senare vägde jag 77kg och hade gått up 20kg och var i riktigt bra form. Givetvis var det inte 20kg muskler men jag var i riktigt, riktigt bra form så en hel del muskler lär det ha varit :)
Gick från att böja 50kg till 120kg, gick från marklyft på 50kg till 140kg och i min favoritövning bardips gick jag från att göra 8 stycken med kroppsvikten till att göra 8 stycken med kroppsvikt +40kg i viktbälte.
Blev lite utbränd sen och tog det lugnt en hel sommar. Hösten 2003 började lumpen där jag gjorde tjänst som Prickskytt i Säkerhetskompaniet (nytt förband mot terrorism, spionage och sabotage).
Sjukt jävla hård tjänst (ni som gått FJS och KJ hade kännt igen er, alla våra befäl var därifrån) som jag har att tacka för att min kondition blev mycket bättre och min vilja och mitt psyke också. Dock blev det inte mycket till muskelökning alls då överlevnadsveckor och 2-3 dagars marscher, springa milen varje vecka, språngmarscher varje vecka etc inte bidrog till mycket massa :)
I samband med vår slutövning drog jag på mig en lunginflammation och sen några månader senare ytterligare en. Tränade inte någonting överhuvudtaget på ett halvår utan spenderade all tid med att spela och läsa om poker. (Har 14 pokerböcker, över 3000 posts på olika pokerforum och mest intressant är väl resultaten. Vill inte gå in i detalj men sen januari i år har jag gått plus ett 6-siffrigt belopp.)
Vill ni ha boktips eller andra råd så fråga gärna :)

Vilket leder oss till idag. Har börjat träna så smått (har ett halvtaskigt hemmagym med en stång, två hantlar och totalt 60kg i viktskivor). Har blivit en månad nu med utfallsgång (svårt att få det jobbigt för benen annars med 60kg), skivstångsrodd, skivstångscurl och diverse andra axel och tricepsövningar.


Mål:

Bli en vältränad jävel helt enkelt. Så vältränad som jag kan bli. (eller iaf så nära som möjligt och fortfarande leva ett någorlunda normalt liv ).

Vad är då så vältränad som möjligt?
Alla tycker olika. Vissa anser kanske att det är Ronnie Coleman som är det, andra säger Lance Armstrong, andra Bruce Lee osv, osv, osv.
För mig är det att vara riktigt duktig inom alla områden (massa, styrka, kondition/uthållighet, smidighet, snabbhet, etc) och inte vara dålig inom något område. Eftersom det inte går att vara stor och stark som Ronnie, ha Lance's uthållighet och Bruce's snabbhet/explosivitet samtidigt så får man väl kompromissa lite :)
Så målet är att inom några år ha:
Fysik/Massa: Som en duktig AF-tävlande. Inte mycket mer, inte mycket mindre.
Styrka: Ungefärligt men.. Knäböja min dubbla kroppsvikt, marklyft 2.5x min kroppsvikt, 10 dips med halva min kroppsvikt i viktbälte.
Kondition/Uthållighet: Springa milen på max 45 min, kunna genomföra en svensk klassiker (kommer inte ihåg exakt men det är väl Vasaloppet, Vättern runt, Lidingöloppet och Vansbrosimmet, eller?)
Snabbhet/Smidighet/Explosivitet: Lite svårare att jämnföra med men jag vill att golfsvingen och tennisserven ska vara brutalt hård/snabb. Just nu är golfsvingen explosiv som fan men tennisserven är så klen att får jag serveess så är det för att motståndaren inte hinner fram innan 2:a studsen :)

Till sist kan jag nämna att jag tänker aldrig bulka (i någon större omfattning iaf). Jag har inte fruktansvärt bråttom till min ideal fysik så det får gärna ta lite längre tid än optimalt så länge jag har bra kroppsform och låg bf% året runt.

Träningschema:

Träningschema är ju sånt som man ändrar till höger och vänster så ska inte skriva för mycket i detalj då det alltid sker förändringar.
Vad det gäller styrketräningen så kommer det bli ungeför varannat pass i gymmet i stan (Ystad) och varannat pass hemma. Detta för att det är lite jobbigt att ta sig in till stan när vissa muskelgrupper dessutom går utmärkt att träna i hemmagymmet och dess vikter (t.ex axlar, mage, underarmar och biceps).

Ungefärligt program (2 hårda pass med stora muskelgrupper, 2 lugnare pass hemma med mindre muskelgrupper):

Pass 1: Gymmet:
Uppvärmning sen 20 rep Breathing Squats (fick precis höra att gymmet jag inte varit hos på flera månader skaffat ett powerrack, yippie )
Vadpress.
Dips med viktbälte.
Hantelpress (bröst).

1 dag vila.

Pass 2: Hemmagymmet:
Axlar, typ en övning för varje "del", 3 set per övning.
traps, nacke.

1 dag vila.

Pass 3: Gymmet:
Marklyft, lågreps
Chins
någon roddövning.

1 dag vila.

Pass 4: Hemmagymmet:
Biceps
Underarmar.

1 dag vila.

Som sagt, ett ungefärligt program, inget som är 100% bestämt. Kommer slänga in magövningar och lite annat "skit" när det passar osv.

Konditionsträning följer inget schema utan blir när jag känner för det. Då är det löpning, cykling, simning och tennis som gäller.
Går ut med hunden på halvtimmespromenader 3 gånger om dagen också om någon nu vill kalla det träning.

Kosten den närmsta framtiden kommer bestå av en jävla massa mat och enda kosttillskott blir vassleprotein och glutamin (som jag ska iväg och köpa nu)

Mvh Christian

Kjellstroem
2005-07-20, 16:03
Onsdag, 20 Juli

Gympass 1:

Steg in i Ystad Kraftsports gym för första gången på snart 2 år och det mesta kändes igen. Ett fint powerrack skymtades dock längst bort och jag lös upp som ett barn på julafton. Efter diverse klydd (av ngn anledning har dom stäng 12-15 och jag förberede mig för att träna 14, allt vad gäller preworkoutdrink osv) så kunde jag till slut börja mitt pass.
Inte kört knäböj på ett år så hade ingen aning om vad som skulle vara lagom.

Knäböj
Värmde upp med stång, sen 60kg, sen körde jag.
20 reps, 70kg

Ok, ingen vikt man skryter om direkt men med tanke på hur länge sen jag körde ett ordentligt benpass så får man ju börja någonstans. Jag räknar med att göra rätt stora ökningar här mellan passen.

Bardips
3 set a 10, 10 och 12 reps
Första två setten stannade jag vid 10 och sista körde jag allt vilket blev en klen 12:a.
Ska hänge på viktbälte här tills nästa gång.

Hantelpress för bröst
Uppvärmning, sen
2 set med 20.5kg, 7 och 5 reps
Skämdes ta mig fan nästan av att inte klara mer vikter här :) Vet att jag körde på 32.5kg för något år sen iaf. Aja, länge sen man tränade hårt i gymmet sist och att jag kört mig slut i bardips precis innan bidrar såklart.

Stående vadpress
2 set med 7 plattor, 12 och 15 reps

Slut


Tryckte i mig cirka 15g vassle och 5g glutamin innan, och lika mycket efter.
Tillsammans med lite mjölk+dextrosol innan och med vatten+dextrosol+ ahlgrens bilar efteråt.(bilarna ingick dock inte drinken :))

hultman
2005-07-20, 16:12
Ojojoj. Jag blev otroligt imponerad av pokervinsterna faktiskt :)
Journalen skall följas.

Kjellstroem
2005-07-20, 18:02
Bilder från 19 juli
Ingen pump alls, helt kall (no shit! säger ni )

Kort historik innan bilderna
2001 - började träna, var klen som fan (179cm lång, 57kg lätt)
2003 - hade gått upp nästan 20kg och var i riktigt bra form, ryckte in i lumpen som prickskytt i ett "specialförband"
2004 - överlevnadsveckor mm bidrog till viktminskning, i stort sett inget ordentligt gympass under hela året. Mycket uthållighet/kondition dock.
2005 - P.g.a två lunginflammationer så spenderades Januari till Maj med att enbart spela poker online, ingen tränings alls, åt bacon och makaroner, pizzor med mera som huvudföda. Blev sjukt lat efter att varit extremt aktiv hela mitt liv innan.

Och då kommer vi till idag. Började småträna som sagt för någon månad sen och hade mitt första ordentliga pass på väldigt länge idag.
Nog om det.

Bilderna som utlovat:

Arnold gjorde den bättre
http://www.malmohusskytte.se/bilder/02.jpg

Jag tar iaf i
http://www.malmohusskytte.se/bilder/03.jpg

Inte mycket biceps
http://www.malmohusskytte.se/bilder/04.jpg

Man ser iaf lite triceps
http://www.malmohusskytte.se/bilder/05.jpg

Kjellstroem
2005-07-20, 18:04
Rygg
http://www.malmohusskytte.se/bilder/07.jpg

Benbilder klagas det alltid på om man skippar så fanns inget val
http://www.malmohusskytte.se/bilder/06.jpg

Avslutar med vaderna.
http://www.malmohusskytte.se/bilder/01.jpg

titanic
2005-07-20, 18:25
Grymm fysik! det som jag tycker är bäst är nog ben,vader och lats.
Lycka till! :thumbup:

Cilia
2005-07-20, 18:58
intressant bakgrund.
jobbigt med lunginflamation, ingenting tar på krafterna som en sån.
Det tar tid att komma igen.

Spelar du bara poker som sysselsättning/försörjning?
då har du säkert en hel del tid att träna med.

om jag vore dig skulle jag nog gå till ett riktigt gym (om det är möjligt)
tror motivationen ökar mot att kämpa hemma på kassa vikter.

Kjellstroem
2005-07-20, 19:26
intressant bakgrund.
jobbigt med lunginflamation, ingenting tar på krafterna som en sån.
Det tar tid att komma igen.

Spelar du bara poker som sysselsättning/försörjning?
då har du säkert en hel del tid att träna med.

om jag vore dig skulle jag nog gå till ett riktigt gym (om det är möjligt)
tror motivationen ökar mot att kämpa hemma på kassa vikter.

1) Lunginflammation är hemskt. Problemet för mig var att jag fick det i samband med vår slutövning (inte efter) så jag slet som ett djur i sommarvärmen i Sthlms skärgård, (packningen kunde ibland vara 70kg totalt inkl vapen/väst) vilket gjorde att jag fick skador på lungorna och luftrören som jag fortfarande har lite problem med (det läker saaaaakta av sig självt dock).
Tydligen är det inte så bra att slita fysiskt 18 timmar om dagen och knappt sova när man har lunginflammation.
Visste inte att jag hade lunginflammation då (fick provsvaret när vi kom hem från övningen) så jag försökte bara kämpa mig igenom det. I den miljön var det inte aktuellt att vara "vek" och ge sig, vilket i efterhand var jävligt dumt av mig men ville man vara hård så var detta tydligen priset, heh.

2) Japp, spelar poker på heltid nu, även om jag minskat lite nu i sommar när det är fint väder och så. Tjänar i runda slängar 300-400:-/h när jag spelar (på lång sikt, kortsiktigt varierar resultat mycket pga av slumpelementet i poker) så jag behöver inte lägga ner så många timmar på det just nu.
Dock till hösten ska jag gå in för det lite mer så att jag förhoppningsvis iaf är miljonär innan jag fyllt 25.

3) Jepp, var på gymmet för första gången på länge idag. Motivationen ökar helt klart. Kommer säkert drömma om powerracket inatt t.ex
:bow:

Kjellstroem
2005-07-22, 19:02
Hemmapass

Körde Biceps och axlar

Skivstångscurl
30kg x 10
35kg x 8
Klena biceps :(

Militärpress
35kg x 10, 8
Ska avvakta lite med pressövningar för axlar, känns inte bra, smärtar i axlarna när jag pressar, vilket inte är bra.

Lateral Raise
7.5kg x 12, 12
Kör lättare vikter nu och mycket striktare (inga Coleman-laterals längre :))

Framåtlutande lateral raise
7.5kg x 12, 12


Fick i mig så mycket protein och mat efteråt att jag gick omkring i en halvtimme och trodde jag skulle spy. Energi- och proteinöverskott så det sjöng om det :)

Kjellstroem
2005-07-23, 16:47
Lördag, 23 Juli

Aah, dags för marklyft för första gången på cirkus ett år. Har för mig jag gjorde en 4:a på 140kg förr. Förstod att jag inte skulle göra det detta passet men hoppades på att iaf köra på 3-siffrig vikt :)

Marklyft
6 reps, 90kg, light weights.
2 reps, 100kg, moderate weights.
1 rep, 105kg, not so light, i suck :(
1 rep, 110kg.

Hmm, aja 30kg och 3 reps ifrån "förr" men det ska vi nog vara både ikapp och förbi inom några veckor. Kul att få köra marklyft och få valkar i händerna för första gången på länge.

Chins
2 set a 8 och 5 reps
Första settet kändes ok, lite segt att bara få upp sitt taniga ursäkt till kropp 5 gånger andra settet dock, nu när jag dessutom väger mindre. Aja, bättring utlovas.

T-bar, tätt grepp
En del uppvärmningsset sen,
2 set med 40kg, 12 och 10 reps
Körde relativt fort och med en aning gung. Inte som Ronnies "t-bar in the corner" men något åt det hållet. Skön övning som fan.

Hantelshrugs
2 set med 35kg, 10 och 8 reps
Trött som fan i greppet, hade dragremmar med men använde inte dem.

Avslutade med att springa till bussen :) (fick bråttom)

Kjellstroem
2005-07-24, 19:52
Söndag, 24 Juli

Värmde upp dagen genom att jobba lite ideelt för en förening min pappa och jag är medlemmar i (skytteförening). Blev som ett riktigt "Rocky 4" pass med trädfällning, vedhuggning, fylla en rullebör (skottkärra som lägre bildade kallar det) med grus och köra den ett 50-tal meter. Gjorde det cirka 15 set ;)

Kom hem med värk i halva kroppen (det mesta i form av träningsvärk från marklyften/ryggpasset igår).

Av någon anledning fick jag för mig att jag skulle springa till en backe i närheten och köra lite konditionsträning.

Sprang 1km dit och stegade upp två olika "banor".

Bana 1: 270 meter, snittlutning 10 grader.
Inte världens brantaste backe direkt men lång som fan och jämnbrant hela vägen så den är jävligt seg.

Bana 2: 170 meter, snittlutning 20 grader.
Klart brantare, börjar ganska plant 70 meter fast sista 100 är brant och köttigt.

Bana 1
1 min, 17 sek, joggade sen tillbaka och sprang en gång till efter kort vila.
1 min, 18 sek. Jämn iaf :) Delmål 1 får bli att klara 1m10s och delmål 2 blir att klara under minuten en vacker dag.

Bana 2
55 sek. Kände när jag kom upp att jag kunde nog tagit i lite mer. Var inte direkt spytrött som man helst ska vara. Gick tillbaka och sprang sen upp igen.
53 sek. Kämpade som fan nu och var nöjd trots att det bara blev 2 sek bättre. Hade trots allt joggat 1km hit och redan kört 2x270m rusher och 1x170m rush :)

Delmål 1 får bli under 50s och delmål 2 blir under 45s.

Nu är det 10 minuter till Gudfadern börjar så dags för en snabb dusch.

Mvh Christian

Oskis
2005-07-24, 20:06
Dig kom jag ihåg. Följde din första journal 02(?). Om jag inte minns helt fel satade du på AF lagt ner de planerna nu eller?

Kul med ny journal, du är snabbt tillbaka på dina gamla vikter :thumbup:

Kjellstroem
2005-07-25, 13:32
Dig kom jag ihåg. Följde din första journal 02(?). Om jag inte minns helt fel satade du på AF lagt ner de planerna nu eller?

Kul med ny journal, du är snabbt tillbaka på dina gamla vikter :thumbup:

Har väl inga konkreta planer just nu. Saknas nog nästan 10kg muskler och det är väl inget som kommer de närsta månaderna om man säger så.
Dock är det inte omöjligt att jag skulle tävla i t.ex decembercupen 06 om jag ökar mycket nu och framför allt om jag gör ordentliga ökningar i bardips och chins (eftersom jag inte lär ha konkurrenskraftig fysik dec'06 så bör man iaf försöka vara stark :))

mangs
2005-07-25, 13:59
Välkommen tillbaka efter en lång frånvaro, kul att du är tillbaka och lycka til med både träning och poker. :D

Jag hör av mig framöver!

Kjellstroem
2005-07-25, 20:23
Välkommen tillbaka efter en lång frånvaro, kul att du är tillbaka och lycka til med både träning och poker. :D

Jag hör av mig framöver!

Tack och tack.
Kul att höra från någon som också är från way back when :cool:

Oktober 2001 var en fin månad för registrering på forumet, inte sant? :hbang:

Pecca
2005-07-25, 21:09
Nämen!!!!!!! Legenden är tillbaka! :thumbup:

Skoj! Kör hårt nu... Du är lika jävla krutad i kroppen som vanligt men minskad i volym....


Ride on! Se till o väx nu.... VÄLKOMMEN TILLBAKA! :thumbup: :bow:

Kjellstroem
2005-07-26, 10:22
Nämen!!!!!!! Legenden är tillbaka! :thumbup:

Skoj! Kör hårt nu... Du är lika jävla krutad i kroppen som vanligt men minskad i volym....


Ride on! Se till o väx nu.... VÄLKOMMEN TILLBAKA! :thumbup: :bow:

Ska göra mitt bästa *flex*

Tack förresten, alltid kul med folk som kommer ihåg en, heh.
:thumbup:

Kjellstroem
2005-07-26, 17:23
Tisdag, 26 Juli

Knäböj
Värmde upp med stång, 50kg och 70kg sen körde jag.
14 reps, 75kg
Besviken som fan, gjorde 20 reps på 70kg förra veckan och trodde att jag skulle ha god chans att klara 75kg idag. Var riktigt jävla segt, blev trött efter 4 reps typ och bara plågade mig igenom för att åtminstone få 14 reps. Var helt slut efteråt, tror inte jag hade klarat 15 reps ens under pistolhot :)

Bardips
Viktbälte: 10kg x 6 reps, sparade mig medvetet för nästa set.
Viktbälte: 15kg x 5 reps.
Skönt att man iaf har lite styrka i dipsen. (körde utan viktbälte förra passet) Förmodligen min favoritövning och hoppas kunna öka mycket här framöver.

Hantelpress för bröst
Uppvärmning, sen
20.5kg, 6 reps
22kg, 5 reps
Fortfarande klen som en jävla xxxxx i hantelpress. Körde visserligen ut mig ordentligt precis innan på bardipsen men tycker ändå jag borde klara mycket tyngre hantlar än 22kg. vafan :(

Stående vadpress
2 set med 8 plattor, 12 och 15 reps.
1 platta mer än förra gången och lika många reps. kändes bra.

Slut

Lite besviken över knäböjen som sagt. Hade hoppats på att kunna lägga på 5kg till detta passet, ytterligare 5 till nästa och sen i 2.5kgs intervaller men så verkar det inte bli. Får prova på 75kg nästa vecka igen och då ska fan ta mig skiten upp alla 20 gånger.

Kjellstroem
2005-07-27, 15:27
Lirade lite tennis idag.

Kjellström+Sörensen - Cederlund/Bengtsson
6-3, 6-4, 6-2.

Vi vinner alltid, och så ska det förbli.
Gjorde dessutom 3 serveess idag vilket aldrig hänt innan (ingen av oss spelar eller har spelat "på riktigt" någon gång så ganska amatörmässig standard på spelet :))

Nu ska jag in till Malmö med det tidigare nämnda förlorarlaget i dubbeln och se på Malmö FF's kval till Champions League.

Mvh Christian

Sjinter
2005-07-27, 15:46
1) I den miljön var det inte aktuellt att vara "vek" och ge sig, vilket i efterhand var jävligt dumt av mig men ville man vara hård så var detta tydligen priset, heh.


Känner igen den där mentaliteten. Gjorde min tjänstgöring i finska KJ (det är iof inget "elitförband" mera men jävligt tungt ändå) och där så satte man oxå ofta hälsan i andra hand, trots bättre vetande.

Ska bli intressant att följa denna träningsdagbok.

Kämpa på! :hbang:

Kjellstroem
2005-07-28, 18:14
Kort litet Hemmapass

Samma som förra veckan. Skippade militärpressen då det inte kändes bra i axlarna sist.

Skivstångscurl
35kg x 10
35kg x 10
Fortfarande klena biceps :(
Till mitt försvar är väl att jag kör ganska strikt :)

Lateral Raise
7.5kg x 12, 12
Framåtlutande lateral raise
7.5kg x 12, 12

Samma som förra veckan på dessa. Kör lugnt och strikt som fan även om jag är sugen att göra som förr, dvs 90 grader vid armbågen och gunga och slänga upp skiten :hbang:

Grillade oxfilé efter passet och det var gott något så in i helvete.:eating:

Kjellstroem
2005-08-01, 19:09
Måndag, 1 Augusti

Laddad till 110% i skallen, tyvärr inte 100% kostmässigt då frukosten och lunchen kunde varit bättre.

Marklyft
Ett par snabba uppvärmningsset på 60kg och 90kg
2 reps, 100kg fortfarande uppvärmning.
1 rep, 110kg, kändes ok, hade kanske klarat 2-3 men sparade lite inför sista setet.
2 reps, 115kg, kändes bra här också, hade kanske klarat 3 men ville inte riskera att köra med dålig form vilket jag automatiskt råkar få ju fler reps jag gör :/.
Hur som helst körde jag på 5kg mer än förra passet och gjorde 2 reps istället för bara 1 så jag är nöjd.


Chins
2 set a 8 och 5 reps
Precis samma som förra gången, 8 och 5 reps. Hade hoppats på mer men och andra sidan har jag gått upp 3kg sen förra passet för 10 dagar sen, så man kan väl kalla det en ökning om man vill :)

T-bar, tätt grepp
ett uppvärmningsset,
2 set med 45kg, 10 och 8 reps
5kg mer än förra veckan. Dock 2 reps mindre i både första och andra settet. Kändes jobbigare än förra gången. Kanske den icke 100% kosthållning under dagen som börjar gnälla :)

Hantelshrugs
35kg x 10
37kg x 10

Allt som allt tog passet 25 minuter.
Gillar att köra korta intensiva pass. Vilar bara kort mellan seten. Inget snack eller speglande här inte :)