handdator

Visa fullständig version : choklad och insulinkänslighet

tristan
2005-07-18, 22:27
stämmer det att jag någon gång läste att choklad kunde påverka insulinkänsligheten positivt? Ni kan ju förståss inte veta om jag läst det men ni kunde bekräfta att det stämmer och länka till tråden eller på något annat sätt använda fantasin för att hjälpa mig, för jag hittar inte den tråden när jag söker på forumet.

King Grub
2005-07-19, 05:49
Ja, det stämmer. Det finns som sagt en lång tråd om det; den skall du kunna hitta om du bläddrar bakåt i sidorna, nu när sökfunktionen aldrig verkar vilja komma igång.

Litmanen
2005-07-19, 08:44
Märkligt. Denna studien kommer fram till något annat.

Cocoa Powder Increases Postprandial Insulinemia in Lean Young Adults
http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/10/3149

Antar att ni menar denna som den positiva studien.
Short-term administration of dark chocolate is followed by a significant increase in insulin sensitivity and a decrease in blood pressure in healthy persons. Am J Clin Nutr. 2005 Mar;81(3):541-2.

King Grub
2005-07-19, 08:49
Märkligt. Denna studien kommer fram till något annat.

Cocoa Powder Increases Postprandial Insulinemia in Lean Young Adults
http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/10/3149

Den säger ju att kakao ger större akut insulinfrisättning.

Mörk choklad sänker HOMA-IR och förbättrar insulinkänsligheten, vilket den andra studien visar.

Dom säger inte emot varandra. Det ena tar inte ut det andra; vassle ger också stor insulinfrisättning, men förbättrar insulinkänsligheten, för att ta ett annat exempel.

tristan
2005-07-19, 10:20
finns det något mer sådant förbättrande livsmedel som man borde veta om grub?

angående vasslet, gäller det även vassleproteinpulver?

MrBoris
2005-07-19, 10:30
finns det något mer sådant förbättrande livsmedel som man borde veta om grub?

angående vasslet, gäller det även vassleproteinpulver?

eh om det gäller vassle så gäller det GIVETVIS vassle i pulver form :)

King Grub
2005-07-19, 10:31
Vassle är mölkproteinet, oavsett hur du får i dig det. Studierna som visar insulinkänslighetsförbättrande effekter av vassle är utförda på råttor, men dessa brukar vara väl överförbara på människor. Åtminstone aldrig tvärtom.

Highlander
2005-07-19, 13:34
är det stor skillnad i insulinfrisättning mellan vassle och kasein? vissa kasienat-produkter marknadsförs ju som "mer lämpliga" pga. att dom ger mindre insulinsvar än vassle-produkter

King Grub
2005-07-19, 13:35
är det stor skillnad i insulinfrisättning mellan vassle och kasein?

Ja, det är det. Vassle ger ungefär lika stor insulinfrisättning som samma energimängd från druvsocker.

tristan
2005-07-19, 17:15
men att insulinutsöndringen toppas innebär andå inte att insulinkänsligheten förstörs och man blir fet?

slutsatsen är alltså att man istället blir köttig.

Nä men alltså vad har då den insulinfrisättningen för effkt på kroppen om den samtidigt förbättrar ins.känsligheten? jag blir förvirrad.

Skulle det tex vara bra att äta vassle i till fler mål än runt träning och frukost? eftersom det ändå inte förstör men man blir anabol. Eller resulterar det i större fettinlagring ändå??==
? ? ? ?
? ? ? + ??

?
?

King Grub
2005-07-19, 17:29
Snabbt protein av vassletypen ger sämre proteinbalans än långsamt och är ett sämre proteinval än t ex kasein eller andra långsamma proteiner.

Och det är inget dosrelaterat anabolt gensvar på insulinfrisättning som det är på EAA.