handdator

Visa fullständig version : bra "japansk" litteratur


tristan
2005-07-18, 22:21
är det någon som har något tips på böcker i stil med shogun, över näktergalens golv triologin. "" citationstecknen i titeln innebar alltså att författaren inte nödvändigtvis behöver vara japan, utan att det ska handla om japan.

spacedog
2005-07-18, 22:26
Om du vill läsa riktigt bra böcker så rekommenderar jag Yukio Mishima. Ingen samurajromantik, men läskigt bra.

tristan
2005-07-18, 22:30
vad har han för stil då?
Några särkilda böcker du rekommenderar, engelsk text eller svenskt?

tristan
2005-07-18, 22:32
äh du behöver inte svara jag gjorde en googling.

tristan
2005-07-18, 22:32
men det var inte riktigt vad jag var ute eftetr

Nitrometan
2005-07-19, 11:00
Robert Shea. Hans "Shike"-serie är jättebra och lite åt samurajromantikhållet. De skrev han på tidigt 80-tal.

Sen har han skrivit ett par böcker som utspelar sig under korstågen. De är också bra men kanske inte riktigt det du är ute efter. Mer år riddarromantikhållet. Skrivna i slutet på 80-talet.

Sen har han tillsammans med Robert Anton Wilson skrivit tidernas näst mest skruvade bokserie (Liftarens Guide är etta), "illuminatustrilogin". Helt underbar humor. Man kan skratta sig fördärvad. Böckerna heter "The eye in the pyramid", "The golden apple" och "Leviathan". Jag har bara de engelska titlarna, eftersom jag bara har läst den på originalspråk.

Men kolla nåt bibliotek eller så efter Shike-böckerna av Robert Shea.

Allan
2005-07-19, 11:06
Jag måste erkänna att jag läste Eric van Lustbader med utbyte för ett par år sen. Sök på hans namn på www.bokus.com.

Dessutom en klassiker - Musashi Samurajen av Eui Yoshikawa. Ett absolut måste för folk som snöat in på VildaÖsternstilen.


allan

Nitrometan
2005-07-19, 18:33
Just det Allan! Glömde Lustbader - han är bra men tycker nog att Robert Shea är bättre.

Sen är det som du säger Musashi av Yoshikawa är ett måste. :thumbup:



*kissass*