handdator

Visa fullständig version : Olika frågor :P


rQx
2005-07-18, 21:44
Hej.
Har några olika frågor och lite saker ni kan få ha anmärkningar på :P..

Hur kan det vara att jag tar mer och mer i vikter men att vikten i stort sett ligger på samma??

Kör nu på mitt Rygg pass Marklyft, Skivstångsrodd, Sittande rodd, latsdrag V-grepp och enarms rodd.. Hantlarna på en arms rodden börjar bli för tunga för mitt grepp och dessutom går bara hantlarna till 43 kg... Hur ska jag göra, ska jag skippa en arms rodden och lägga till en annan övning eller helt enkelt bara skippa den? Kör 3 set på allt så det blir totalt 15 set med och 12 utan...

Är det normalt att det knakar i leder?? Mina handleder, min rygg, min ena axel och mina knän knakar till rejält ibland.. Ska röntga mina knän nästa vecka ,men det andra?

Finns det typ något sätt att kolla muskelmassa och fett massa på? (relativt billigt då) Skulle vara intressant och se ökningen i muskel massa i gram och kilo för att se om det går framåt....

Vägde 58 när jag började träna för 2.5 år sedan och väger nu 76.. Jag har vägt 76 kilo sedan ett par månader tillbaka och jag är nästan uppe och nosar på 77.. Jag tycker jag äter väldigt mycket men jag går inte upp. En dag kan se ut så här...

Morgon 06.30: 1.5 dl Havregrynsgröt (lite morgon mat, jag vet. Är för slö på morgonen)

Frukost 09.00: 1 grov macka med leverpastej, 2 Fina mackor med skinka

Middag 12.00: 1 grov macka med leverpastej, 2 fina mackor med skinka resp. ost.

Fika 17.00: Mjölk och flingor (typ netto flingor) en portion verkar i alla fall vara ca 800 kcal i alla fall.

Kvällsmat 19.00: Det mor lagar :D .. Kan väl vara typ 6 fiskpinnar och 4 potatisar kanske något mindre...

Nattmat 22.30: Fil, russin, och K special . Blir väl 5 dl fil här och 20-40 gram russin och 100 gram k special (löst räknat)

Så blir det när jag sommarjobbar. Ta bort frukosten 09.00 och lägg till riktigt mat vid middag på skoldagar :P ...

Detta borde väl endå räcka för att typ gå upp mer i vikt?... I skolan äter jag förövrigt mer än hemma.. Ingen fattar hur jag kan behålla vikten nere :P .

MilkmaN
2005-07-18, 21:55
Jag äter mer än dig men jag tappade i vikt under våran försäsong, från 85-86 till 82 och ett tag var jag nere i 80 t o m. Nu är jag uppe i 82-83 igen men jag ser ingen som helst skillnad i fettnivå eller dylikt. Försök äta mer, om du märker att du går upp för mkt i fett så får du väl skära ner.

Det andra har jag ingen aning :D

rQx
2005-07-18, 21:59
Försäsong till vad? Under föärsäsongen är det mycket kondis och så måste man äta mer :P .. Maten blir väl runt 4000-4500?? Träningsdagar med drinkar runt 5000-5500 .. Det borde räcka? :?

Fettecke
2005-07-18, 22:03
Försäsong till vad? Under föärsäsongen är det mycket kondis och så måste man äta mer :P .. Maten blir väl runt 4000-4500?? Träningsdagar med drinkar runt 5000-5500 .. Det borde räcka? :?

helvete pojk, om du väger runt 76-77kg, och smäller i dig 4500-5500kcl per dag så borde du nog lägga på dig vikt om du inte löper längre sträckor varje dag....

jag äter max 4500kcl per träningsdag (inkl. gainer), och jag har ett aktivt jobb, löper de dagar då jag inte tränar.... tung styrketräning och står still i vikt... väger dessutom runt 90 så jag borde göra av med mer energi då jag flyttar min tyngre kropp :D

Jax
2005-07-18, 22:21
Hur kan du få det där till 4500-5500 kcal?
Mackor till lunch och några potatisar och ynka fiskpinnar till middag.

Jag brukar få i mig 4000-4500 och det känns som om jag äter bra mycket mer än det där. Brukar dock bara äta 5 ggr/dag.

*edit*
Är inte du väldigt hungrig vid middagen? Kvällsmat kallar du det visst, men det är ju den måltiden vid 19 som är ditt enda lagade mål mat. Även om fiskpinnar inte riktigt kvalificerar sig på mitt matschema. Se till att äta en riktig måltid mitt på dagen också.

*edit 2*
Sen räknar du en gainer som 1000 kcal. Tar du verkligen så mycket?

*edit 3*
Sluta äta så mycket fil och flingor. Ät något med mer energi i. Nu kanske du har mycket energi i dina flingor men det beror mest på sockermängden i så fall. Fil och flingor blir man i alla fall inte stor på.

tossefar
2005-07-18, 23:56
Du äter ju ingenting alls av värde, bara en massa mellanmål hela dagen. Då går du självklart inte upp i vikt.

King Grub
2005-07-19, 06:04
Lägg kostdelen i kostforumet.

pellepedal
2005-07-19, 08:18
Hur kan det vara att jag tar mer och mer i vikter men att vikten i stort sett ligger på samma??
Din kropp lär sig rekrytera fler muskelfibrer och blir på så sätt starkare. Eller du kanske minskar i fettmängd samtidigt som du ökar i muskelmassa. Eller du kanske lär dig utföra övningarna bättre och bättre. Eller... ;)

Kör nu på mitt Rygg pass Marklyft, Skivstångsrodd, Sittande rodd, latsdrag V-grepp och enarms rodd..
Det var väldigt många övningar... Behöver du verkligen 5 övningar?

Hantlarna på en arms rodden börjar bli för tunga för mitt grepp...
Skaffa remmar, och börja träna grepp... Låt inte ryggträningen bli lidande pga att underarmarna inte hänger med ryggen...

...och dessutom går bara hantlarna till 43 kg...
Byt gym eller byt övning om det inte räcker till...

Kör 3 set på allt så det blir totalt 15 set med och 12 utan...
Tycker du kör för mycket på ryggen...

Är det normalt att det knakar i leder?? Mina handleder, min rygg, min ena axel och mina knän knakar till rejält ibland.. Ska röntga mina knän nästa vecka ,men det andra?
Har diskuteras många gånger fram och tillbaka om det är farligt eller inte, men det är helt klart vanligt att det knakar lite här och där..

Finns det typ något sätt att kolla muskelmassa och fett massa på? (relativt billigt då) Skulle vara intressant och se ökningen i muskel massa i gram och kilo för att se om det går framåt....
En vanlig fettmätning med kaliper. Brukar inte vara så dyrt. SKa själv mäta mig om några dagar, och det betalar jag 150 spänn för...

Vägde 58 när jag började träna för 2.5 år sedan och väger nu 76.. Jag har vägt 76 kilo sedan ett par månader tillbaka och jag är nästan uppe och nosar på 77.. Jag tycker jag äter väldigt mycket men jag går inte upp. En dag kan se ut så här...

Morgon 06.30: 1.5 dl Havregrynsgröt (lite morgon mat, jag vet. Är för slö på morgonen)

Frukost 09.00: 1 grov macka med leverpastej, 2 Fina mackor med skinka

Middag 12.00: 1 grov macka med leverpastej, 2 fina mackor med skinka resp. ost.

Fika 17.00: Mjölk och flingor (typ netto flingor) en portion verkar i alla fall vara ca 800 kcal i alla fall.

Kvällsmat 19.00: Det mor lagar :D .. Kan väl vara typ 6 fiskpinnar och 4 potatisar kanske något mindre...

Nattmat 22.30: Fil, russin, och K special . Blir väl 5 dl fil här och 20-40 gram russin och 100 gram k special (löst räknat)

Så blir det när jag sommarjobbar. Ta bort frukosten 09.00 och lägg till riktigt mat vid middag på skoldagar :P ...

Detta borde väl endå räcka för att typ gå upp mer i vikt?... I skolan äter jag förövrigt mer än hemma.. Ingen fattar hur jag kan behålla vikten nere :P .

Det var inte mycket. Det var ju som en frukost ungefär. ;)
Öka ditt proteinintag till det dubbla så ska du se att det händer lite mer..

kharon
2005-07-19, 08:29
Köp en egen kaliper för att mäta fett istället för att betala för en mätning då och då. Paulun säljer en rätt billig i plast, samma som första bilden i länken. Kanske inte världens bästa men den fungerar i alla fall till att följa upp utvecklingen.

Här finns info och kalkylatorer att använda med kalipern:
http://www.rustyiron.net/bodyfat.htm

pellepedal
2005-07-19, 08:32
Köp en egen kaliper för att mäta fett istället för att betala för en mätning då och då. Paulun säljer en rätt billig i plast, samma som första bilden i länken. Kanske inte världens bästa men den fungerar i alla fall till att följa upp utvecklingen.

Här finns info och kalkylatorer att använda med kalipern:
http://www.rustyiron.net/bodyfat.htm

Det är inte det lättaste att mäta rätt med en kaliper. Det krävs erfarenhet...
Dessutom blir det nog betydligt svårare om man ska mäta på sig själv.

Allan
2005-07-19, 09:11
Vad ska han med en fettmätning till överhuvudtaget? Verkar totalt onödigt. Det är en gammal sanning att det är lättare att bli stark än att bygga stora muskler. De flesta har en styrkepotential som övergår deras vildaste fantasier, samt att styrkeökningarna det första året nära nog alltid är teknikvinster och inte beroende på vare sig ökad styrka eller volym. Man måste gå "varvet runt", dvs genomlida alla framgångar och motgångar innan man verkligen kan säga att ens träning börjat. Gör man fortfarande stora ökningar i vissa övningar har man en outnyttjad styrkepotential där, och varför skulle kroppen då behöva skaffa sig större muskler? Du orkar ju ändå?

Och åt mer! Det där kan aldrig nånsin vara så många kalorier. Alla näringstabeller utgår från den icke tillagade råvaran. Hur en portion flingor kan vara 800 kcal verkar ju vara en gåta, om det inte är ett kilo socker på vill säga.

allan

Allan
2005-07-19, 09:14
100 g CornFlakes innehåller ungefär 450 kcal. Inte äter du 200 g cornflakes till på en gång? Det får man ju äta ur en hink i såna fall. Det brukar finnas en innehållsdeklaration på paketen, där det dels finns näringsinnehåll per 100 g och dels per portion (serving). Kolla den igen.


allan

rQx
2005-07-19, 16:14
Äter ca 150 gram flingor och de är 370 kcal per 100 så det blir 505 kcal + ca 500 gram filmjölk som ger 45 kcal / 100 g det är 225 alltså 725.. Räknade ut nu :) ...

Aja, får lägga den delan i kost! :)

Okej, för många övningar .. Om jag tar bort en så blir det 12 set och 4 övningar.. Lagom?

Remmar, känns lite overkill så jag skiter i en arms rodden...

MilkmaN
2005-07-19, 16:29
Försäsong till vad? Under föärsäsongen är det mycket kondis och så måste man äta mer :P .. Maten blir väl runt 4000-4500?? Träningsdagar med drinkar runt 5000-5500 .. Det borde räcka? :?

Detta åt jag varje dag när jag tappade vikt:
Frukost, 04:20, 1 portion havregrynsgröt toppat med äpplemos samt 1-2 dl mjölk till, 2 skiva lingongrova m. smör och kalkon
Mellanmål, andra frukost 8:00: 1 tallrik havregrynsgröt m. sylt + mjölk, 1 ägg, 1 kopp kaffe, 1 fralla, 1 glas juice
Lunch 11:00: pasta/ris/potatis + något kött. Fylld enlitersburk
Mellanmål 15:00, 2 tallrikar fil med musli
Middag 18:00 Lövbiffsgryta med ris
Träning 19:00,
Efter träning RR, 2 bananer, 1 tallrik fil + musli samt 3-4 mackor

Jag tappade i vikt och det känns som om jag åt ordentligt mer än vad du åt?

rQx
2005-07-19, 18:40
Beros på hur du räknar tallrikar och hur stor en banana och hur mycket du åt vid middagen o.s.v. ... En dag när jag räknade ut hur mycket jag åt den dagen hamnade jag på 4200 kcal tror jag det var.. Fast det var iofs skoldag med lunch :P

Jax
2005-07-19, 20:03
Beros på hur du räknar tallrikar och hur stor en banana och hur mycket du åt vid middagen o.s.v. ... En dag när jag räknade ut hur mycket jag åt den dagen hamnade jag på 4200 kcal tror jag det var.. Fast det var iofs skoldag med lunch :P
Då kanske du inser att 5000-5500 är lite av en glädjekalkyl. Prova att räkna en hel vecka och se vad du snittar då. Och räkna noga, höfta inte för mycket för då är det lätt att man uppskattar det till mer än det är.