handdator

Visa fullständig version : SQL-Guru ?


Fettecke
2005-07-18, 21:01
sitter fortfarande och blir knäpp...

nån som har lust att skriva om så att koden blir korrekt, alla joins och helvete... eller förklara för mig hur jag rättar till de, då jag inte hänger med på vafan Access ger för felmess.

Fettecke
2005-07-18, 21:09
Helvete, glömde bilden.

Trance
2005-07-18, 21:13
Ok, jag hatar sql och databaser. Men uhm dags att fixa bättre tabellnamn? Du har inga kopplingar mellan tabellerna heller?

Fettecke
2005-07-18, 21:14
Ok, jag hatar sql och databaser. Men uhm dags att fixa bättre tabellnamn? Du har inga kopplingar mellan tabellerna heller?

tabellnamnen som står där är ju alias ;D

inga kopplinag mellan tabellerna?, say what... ?

Trance
2005-07-18, 21:16
tabellnamnen som står där är ju alias ;D

inga kopplinag mellan tabellerna?, say what... ?

Ah, heh. Det behövs ju inte om du nu inte har väldigt krångliga namn antar jag.

Kopplingar menar jag primärnycklar etc? Eller finns det ingen sådan koppling mellan dem?

Fettecke
2005-07-18, 21:22
Ah, heh. Det behövs ju inte om du nu inte har väldigt krångliga namn antar jag.

Kopplingar menar jag primärnycklar etc? Eller finns det ingen sådan koppling mellan dem?

det är inte krångliga namn, utan längre namn än o s t osv...
säg att du ska hämta ut 20 kolumner ur alla 3 tabellerna... du måste ju skriva tabellnamn.kolumnnamn... nu blir det bara alias.kolumnnamn = enormt mkt mindre tecken i hela sql-koden...

nej, inget med primärnycklarna, sätter alltid primärnyckel på ID-nummret

Trance
2005-07-18, 21:26
Men är verkligen de helt frikopplade ifrån varandra, vore det inte bra med främmande nycklar etc? Jag antar att du borde fråga någon som jwzrd eftersom han förmodligen kan mycket mer om databaser än vad jag kan. Men jag skulle nog inte designat databasen så till att börja med.

Fettecke
2005-07-18, 21:28
Men är verkligen de helt frikopplade ifrån varandra, vore det inte bra med främmande nycklar etc? Jag antar att du borde fråga någon som jwzrd eftersom han förmodligen kan mycket mer om databaser än vad jag kan. Men jag skulle nog inte designat databasen så till att börja med.

men nu är det så pga att jag måste bygga om programmet som handahåller databasen från scratch annars :D

Fettecke
2005-07-18, 21:53
Ahh, jag gör en fuling till....
slänger in en where-fråga sen när alla relevanta värden finns i databasen = i slutet av veckan.... så blir det som jag vill....

problem löst.!

cjs
2005-07-18, 22:15
Vem kodar SQL genom att dra pilar, klicka osv !? :whipped:

Släng ut Access och kör in SQL Server istället, så lär du dig Transact-SQL som du kan ha nytta av i arbetslivet! Query Analyzer rockar f.ö. :hbang:

Fettecke
2005-07-21, 19:51
Vem kodar SQL genom att dra pilar, klicka osv !? :whipped:

Släng ut Access och kör in SQL Server istället, så lär du dig Transact-SQL som du kan ha nytta av i arbetslivet! Query Analyzer rockar f.ö. :hbang:

har de inlaggt ifall jag gör nån större applikation åt nån ev. kund som vill ha.
åt mina mindre, flexiblare projekt, så är Access mkt bättre (lättare att flytta databasen)

att generera SQL genom att dra pilar är chef :D, särskilt om man vill spara tid.