handdator

Visa fullständig version : Hur många minuter/timmar innan de räknas som småätning?


replay
2005-07-18, 20:10
Ursäkta topicen men min fråga är rätt simpel:
Att man ska småäta har man ju alltid blivit påmind om att göra och jag minns fortfarande hur man som liten alltid gick runt och åt små mackor och dylikt, för att sedan resultera i en smaskig övervikt man fortfarande deffar bort ;)
Iallafall, min fråga är; hur lång tid måste de gå för att de ska "räknas" som småätning? Ibland på morgonen blir gröten färdig mycket fortare än äggen och då blir det ett mellanrum på 10 min, inte för att jag tror att de påverkar så mycket men eftersom jag är rätt skraj för det här med småätning dök frågan upp. Om frågan är oklar hojta till så får jag förklara bättre :MrT:

King Grub
2005-07-18, 20:13
Det finns nog ingen sådan definition; det är inte ens negativt (annat än för tänderna), förutsatt att det inte leder till att du får i dig mer kalorier än du vill.

replay
2005-07-19, 07:25
Inte någon negativ effekt? För min skolsköterska skyllde min övervikt när jag var liten på just småätande, är detta bara en myt att kroppen lättare skulle lägga på sig fettet vid småätning? Bygger det helt enkelt på ett kcal överskott?

Razamanaz
2005-07-19, 07:30
Det bygger på hur ditt kaloriintag ser ut i helhet. Går du och småäter utan att lägga dig på ett kaloriöverskott går du inte upp i vikt.

replay
2005-07-19, 14:49
Gott, så det sker ingen förändring i upptaget av näringsämnen om man äter lite sedan 10 minuter senare käkar resten?

King Grub
2005-07-19, 14:51
Nej.

adde
2005-07-19, 15:24
Man får antaligen jämnare insulin- och blodsocker nivåer av att "småäta" förutsatt att det totala kcal intaget inte blir högre än normalt.

/adde

aliquis
2005-07-19, 17:28
Inte någon negativ effekt? För min skolsköterska skyllde min övervikt när jag var liten på just småätande, är detta bara en myt att kroppen lättare skulle lägga på sig fettet vid småätning? Bygger det helt enkelt på ett kcal överskott?Skillnad på att stoppa i sig godis o kakor mellan måltiderna eller att ta en frukt eller macka emellanåt.