handdator

Visa fullständig version : Sluta snusa?


skaparn
2005-07-18, 19:33
Ville inte kapa nikotinpollen så jag startar en ny tråd.

Har börjat tänka i banor av att sluta med snuset. Hur länge är det jävligt ifall man bara lägger av? Har gjort ett längre uppehåll men inte ens efter några månader blev suget mindre. Varenda gång någon jävel i min bekantskapskrets tog en snus brann det i min själ, och det var inte sällan eftersom nästan alla killar jag känner snusar. Även endel tjejer som gärna bjöd på Catch Mini på den tiden jag hade "lagt av".

Problem:
Jag älskar snus. Det förgyller min dag. En av de bästa dagarna i mitt liv var när jag började om för två år sedan efter fyra månaders uppehåll.

Dock. Har snusat i dryga tio år och inser att det är bra dumt ändå. Dyrt blir det också eftersom det går ett antal (jag arbetar aktivt med att förtränga mängden) dosor i veckan och mitt senaste rekord är 28:50 för en dosa.

Så. Ni som slutat med snus, försvinner suget någonsin? Vad gjorde ni istället? Har någon studierna jag sett abstrakt från där man säger att snus är farligt? Det kanske kan funka som motivator.

Så vackert det är...
http://www.ihrstad.com/gfx/snustyper/boxer.jpg

Allan
2005-07-18, 19:52
Jag slutade tvärt efter över trettio års bruk. Kanske det blev en aning mer godis men det var nog inte suget efter nikotinet som var värst, utan att inte ha något att hålla i, leka med, fingra på.


allan

skaparn
2005-07-18, 21:36
Jag slutade tvärt efter över trettio års bruk. Kanske det blev en aning mer godis men det var nog inte suget efter nikotinet som var värst, utan att inte ha något att hålla i, leka med, fingra på.

Antar att det är _tvärt_ som gäller. Fasa ut användandet måste vara svårare då man hela tiden blir retad av snussmak. Man kanske skulle skaffa sig en hobby för fingrarna om man blir odräglig, grippers kanske?

Mighty
2005-07-19, 09:13
Jag slutade också tvärt. Tror inte avtrappning fungerar alls.
De första 3-4 veckorna knaprade jag en hel del morötter + russin.
Russinen bakade jag och stoppade in under läppen som snussubstitut, tycker det fungerade över förväntan. Ett hett tips mao ;)

Jense
2005-07-19, 10:12
utan att inte ha något att hålla i, leka med, fingra på.


allan


Det är min allmänna plikt. förlår


Skaffa dig en flickvän allan!

Honn
2005-07-19, 10:35
Jag slutade för nio år sedan efter sex års snusande. Det var relativt lätt att sluta eftersom jag gick över till cigg i stället http://bestsmileys.com/hitting/11.gif . Sluta röka var däremot inte kul.
Känner fortfarande ett litet sug då och då när jag ser personer som tar en snus. Jag har däremot inte ens ett feströkarbehöv längre. Blir bara äcklad av ciggarettrök.

skaparn
2005-07-19, 10:57
Håller på att göra upp en plan. Testade några läkerol och tuggumin som kommer att få bli ersättare IFALL jag bestämmer mig för att sluta. Har inte riktigt kommit till beslut än. Det bästa vore förstås om jag kunde skära ner så att jag bara fick den där härliga morgonsnusen till kaffet och sedan inget mer på dagen.

blekfet2
2005-07-19, 11:31
funderar själv på att lägga ner snusandet...men som sagt, det är bättre än sex. *screwy*



Fänkål funkar hyfsat bra typ...stoppa in några "bitar" under läppen, tugga på nån lite då å då så får du en smak som typ påminner om snus blandat med lakrits..

hobbitar
2005-07-19, 11:38
Den bästa tiden att sluta är när du har en rejäl förkylning alt är rejält bakfull. Då är suget efter snus minimalt. Funkade bra för mig :thumbup:

Megatuttarna
2005-07-19, 12:20
Min gamla lärare körde in en stor boll av papper som han hade skrynklat. Det kändes enklare när han hade det där "trycket" under läppen enligt honom.

Timme
2005-07-19, 12:31
Antar att det är _tvärt_ som gäller. Fasa ut användandet måste vara svårare då man hela tiden blir retad av snussmak. Man kanske skulle skaffa sig en hobby för fingrarna om man blir odräglig, grippers kanske?


Grippers är nog en bra ide :)

/Timme

skaparn
2005-07-20, 11:52
Är det ingen här som snusar som vill ställa upp i en utmaning om vem som kan hålla sig längst?

Jag har 12:51 gjort ett nästan tre timmar långt uppehåll. Får se hur länge det håller.

goatass
2005-07-20, 12:53
slutade snusa i december förra året i samband med att jag bytte lägenhet, dagen efter var värst, sur och grinig var jag. Efter den dagen så flöt det på rätt bra, dock hade jag en mindre kris runt påsk och började igen, har inga planer på att sluta än, men det kanske kommer och då vet jag ju att jag kan...

Johan
2005-07-20, 13:05
Är det ingen här som snusar som vill ställa upp i en utmaning om vem som kan hålla sig längst?

Jag har 12:51 gjort ett nästan tre timmar långt uppehåll. Får se hur länge det håller.
Jag kan utmana dig, jag är lite bakfull så jag känner ett litet övertag.
Tog min sista snus före 12.00 idag.

Hades
2005-07-20, 13:06
Får se hur länge det håller.
Med den inställningen håller det nog inte länge. Bestäm dig för att du ska sluta helt istället.

Slayerized
2005-07-20, 13:13
Har provat att sluta två gånger. Första gången höll jag upp i två månader. Sen mindes jag den ljuva smaken och känslan, och trillade dit igen.

Andra gången var för att jag flyttade till Italien och helt enkelt var tvungen att sluta då de inte har någon snus i det landet.
Någon mystisk kraft lyckades dock få mig att bli kompis med en annan svensk som bor där, som naturligtvis fick snus nedskickat från Sverige.

Nu när jag är hemma över sommaren snusar jag självfallet mer än någonsin.

Fast jag har bestämt mig för att sluta... någon gång.

Du klarar det säkert bättre än jag. Lycka till!

Johan
2005-07-20, 13:24
Nu har jag inte tagit en snus 2.5 h, har istället proppat i mig 5 st bullar.
Känns som det kommer bli 5 st till inom denna timme :)

skaparn
2005-07-20, 13:40
Nu har jag inte tagit en snus 2.5 h, har istället proppat i mig 5 st bullar.
Känns som det kommer bli 5 st till inom denna timme :)

Jag är uppe i 4:40 nu. Jag har en ledning tack vare att jag fick slut i dosan ~10:00.

Hades-> Hmmm, det har du ju faktiskt rätt i. Men det känns så terminalt att säga att jag ska sluta. Ska fundera ett tag till innan jag kan säga något sådant.

Jense
2005-07-20, 13:42
Jag är uppe i 4:40 nu. Jag har en ledning tack vare att jag fick slut i dosan ~10:00.

Hades-> Hmmm, det har du ju faktiskt rätt i. Men det känns så terminalt att säga att jag ska sluta. Ska fundera ett tag till innan jag kan säga något sådant.


för dagbok om det. starta en träningsdagbok för att skriva ner hur det känns och för att få stöd.

skaparn
2005-07-20, 13:47
för dagbok om det. starta en träningsdagbok för att skriva ner hur det känns och för att få stöd.

Det var inte en dum idé. Det vore ju något som t.ex. Sluta-Röka-Linjen borde starta, ett forum.

Men jag måste ha klarat att vara utan några dagar först. Vill inte misslyckas direkt inför folk.

Jense
2005-07-20, 14:04
Det var inte en dum idé. Det vore ju något som t.ex. Sluta-Röka-Linjen borde starta, ett forum.

Men jag måste ha klarat att vara utan några dagar först. Vill inte misslyckas direkt inför folk.


okej , rocka på, du kanske inspirerar mig till att sluta röka och snusa

Johan
2005-07-20, 14:38
Jag är uppe i 4:40 nu. Jag har en ledning tack vare att jag fick slut i dosan ~10:00.

Hades-> Hmmm, det har du ju faktiskt rätt i. Men det känns så terminalt att säga att jag ska sluta. Ska fundera ett tag till innan jag kan säga något sådant.
Bra jobbat!
Jag tror antalet bullar som jag ätit har blivit 2-siffrigt :eating:
Men o andra sidan så är det min födelsedag och morsan bakar väldigt sällan sånna här bullar!
Fan jag har en 3/4 full grov lös ligger här bredvid, tror jag ska gå och slänga den nu.

skaparn
2005-07-21, 09:21
Såja! Nu har jag sprängt 24-timmarsgränsen. Detta får bli startskottet på ett långt uppehåll. Jag har redan hunnit med att bli onödigt aggresiv på en fikarast där folk som vanligt skulle börja dra fram myter, osanningar och skrönor om dopning och idrottare.

Men jag hoppas att irritationen avtar... snabbt.

RobbeliRobban
2005-07-21, 09:25
Varför sluta snusa? Snuset är en stor del av personligheten, och att ta bort snuset blir som att döda hälften av vad man är. Inte bara abstinens utan även existensiell kris.

skaparn
2005-07-21, 09:29
Varför sluta snusa? Snuset är en stor del av personligheten, och att ta bort snuset blir som att döda hälften av vad man är. Inte bara abstinens utan även existensiell kris.

Visst är det en del av personligheten, det är väl alla beroenden?
Men om man inte är nöjd med den delen av sig själv gör man väl något åt det?

reinholdsson
2005-07-21, 09:44
Tycker det är starkt att försöka sluta. Alla borde göra det :)

Jay-Z
2005-07-21, 09:46
Varför sluta snusa? Snuset är en stor del av personligheten, och att ta bort snuset blir som att döda hälften av vad man är. Inte bara abstinens utan även existensiell kris.

Håller med. Min tandläkare har sagt att det är bra för tänderna då det blir en lägre PH-nivå i munnen och att salivproduktionen ökar, vilket är bra för att hålla Karius och Baktus borta.

reinholdsson
2005-07-21, 09:47
Håller med. Min tandläkare har sagt att det är bra för tänderna då det blir en lägre PH-nivå i munnen och att salivproduktionen ökar, vilket är bra för att hålla Karius och Baktus borta.

Men det är väll inte bra för tandköttet?

RobbeliRobban
2005-07-21, 09:51
Visst är det en del av personligheten, det är väl alla beroenden?
Men om man inte är nöjd med den delen av sig själv gör man väl något åt det?

Tänk vad gott det hade vart med en riktig välbakad, något för stor, General nu. Tar udden av grälsjukan, gör tankeprocessen klarare, befrielse från begäret.

Det bästa av allt, är att du behöver bara gå ut till närmsta butik, betala och köpa en liten bit av guds godhet. Förresten, köp två dosor, och kläm ner en fjärdedel av innehållet i den andra (fulla) dosan. Tobakens densitet ökar, och njutningen förhöjs ytterligare ett snäpp.

Johan
2005-07-21, 11:29
Håller med. Min tandläkare har sagt att det är bra för tänderna då det blir en lägre PH-nivå i munnen och att salivproduktionen ökar, vilket är bra för att hålla Karius och Baktus borta.
Igår kväll när jag va ute och drack öl så åt jag självklart lite nötter.
Och fan va ont jag hade i tänderna då, för då hade jag inte snusat på 12 timmar.
Måste ha varit Karius som slog i mina tänder för att han inte fick nå snus. *grr27*

Yankeee
2005-07-21, 12:14
Men jag hoppas att irritationen avtar... snabbt.

Det hoppas inte jag. Du måste göra skäl för din personlighet i signaturen.

skaparn
2005-07-21, 13:55
Det hoppas inte jag. Du måste göra skäl för din personlighet i signaturen.

Men det klarade jag ju lätt av utan snusuppehåll. Det ska nog inte vara nåt problem heller i fortsättningen, även om det inte alls är mitt mål. Grahn var ju bara överdrivet lättstött.

Johan
2005-07-21, 15:52
Fan va tråkigt, det verkar som man klarar sig utan snus.
Får se hur det blir i helgen när det vankas fest och det finns massa andra som snusar.

skaparn
2005-07-24, 10:51
Nu jävlar. Passerade just fyra dygn utan snus. Då hittade jag lämpligt nog en oöppnad dosa i ryggsäcken som gömt sig i ett fack när jag var och handlade bara någon dag innan starten på mitt uppehåll. Den var med andra ord riktigt färsk och skrek åt mig att käka upp hela dosan.
Men jag stod emot (hittills), stoppade en bit hushållspapper under läppen och längtade till den dag då suget försvunnit.

Oxe
2005-07-24, 10:55
man måste ha lite laster för att ha karaktär

skaparn
2005-07-27, 10:01
Kanske av inget intresse, men jag stillar mitt behov av att berätta.

Nu har en vecka gått utan snus, suget har fan inte försvunnit, det har knaprats på snacks lite extra. Häromdagen så fick jag ett spel och kunde inte sluta äta glass, det hann bli en hel del glass (med havrekakor, chokladsås och grädde) innan det äventyret var slut.

Men iallafall har det gått så långt att jag inte gärna kan slösa bort dessa dagar av lidande genom att börja om igen. Eller så kan man hävda att en veckas uppehåll iallafall var bättre än ingenting. Så hur det än går har det varit värt något iallafall.

jwzrd
2005-07-27, 10:04
Jag slutade tvärt efter över trettio års bruk. Kanske det blev en aning mer godis men det var nog inte suget efter nikotinet som var värst, utan att inte ha något att hålla i, leka med, fingra på.


allan


Jag snusade iofs inte i 30 år men rätt många år. Jag slutade nästan tvärt. Trappade ner till att bara ta gottesnusen efter lunch, middag och träning och körde så i knappt två veckor. Sen slutade jag tvärt och körde tuggummi ett tag (för att ersätta prillan i munnen rent mekaniskt och för att ha nånting att pula med). Det sved i två dagar och jag var rastlös, två veckor var jag rätt sugen på snus men sen var det borta. För min del handlade det om att det inte funkar att störa aptiten och vara halvhård i magen med snus om man ska kunna träna medelhårt. Det var lätt att sluta.

Det kan vara kul att testa något annat än att snusa ett tag för att se hur man utvecklas då, för nånting händer. Man måste ju ersätta (hur fånigt det än är) snusandet med något annat beteende.

Ett tips: det enda man behöver tänka på är att ge fan i att ta första snusen efter upphållet. Låt bli första prillan. Det är självbedrägeri naturligtvis, men det fungerar. Gefasen i första!

skaparn
2005-07-27, 10:09
För min del handlade det om att det inte funkar att störa aptiten och vara halvhård i magen med snus om man ska kunna träna medelhårt. Det var lätt att sluta.

Lustigt. Jag tycker en prilla var ett perfekt sätt att få gå och skita innan man skulle ut och göra nåt skumpande. Laxerande indeed.

jwzrd
2005-07-27, 10:12
Lustigt. Jag tycker en prilla var ett perfekt sätt att få gå och skita innan man skulle ut och göra nåt skumpande. Laxerande indeed.

Jovisst, men när man snusat hundraolti kg snus på en dag så är det ändå stopp på ett sätt det inte blir utan snus. Aptiten är sämre och hastigheten på maten genom systemet är sämre. Det är svårare att få i sig rejält(tm) med mat.

Allan
2005-07-27, 10:25
Kanske av inget intresse, men jag stillar mitt behov av att berätta.

Nu har en vecka gått utan snus, suget har fan inte försvunnit, det har knaprats på snacks lite extra. Häromdagen så fick jag ett spel och kunde inte sluta äta glass, det hann bli en hel del glass (med havrekakor, chokladsås och grädde) innan det äventyret var slut.

Men iallafall har det gått så långt att jag inte gärna kan slösa bort dessa dagar av lidande genom att börja om igen. Eller så kan man hävda att en veckas uppehåll iallafall var bättre än ingenting. Så hur det än går har det varit värt något iallafall.

Se till att göra nånting - en inaktiv människa har ett större nikotinbegär än en aktiv. Ut och gå, möblera om, passa barn, sortera alla böcker i bosktavsordning. Men ta ingen snus!


allan

skaparn
2005-07-27, 10:27
Aptiten är sämre och hastigheten på maten genom systemet är sämre. Det är svårare att få i sig rejält(tm) med mat.

Ja en sak är säker. De som har svårt att äta nog mycket borde börja snusa för att sedan sluta. Då slinker maten (och allat annat tuggbart) ner utan problem.

jwzrd
2005-07-27, 10:32
Ja en sak är säker. De som har svårt att äta nog mycket borde börja snusa för att sedan sluta. Då slinker maten (och allat annat tuggbart) ner utan problem.

Köp tuggummi dock. (INTE INTE INTE nikotintuggummi, du ska bli av med beroendet). Pula in, tugga 2-3 gånger och sen in under läppen. Då svider det och härjar lite, det tyckte jag funkade. Det händer nånting under läppen och man har nånting att hålla munnen sysselsatt med. Det är bättre än att häva in medelstora grabbnävar godis också :D

kirch
2005-07-27, 10:58
Åhh vad jobbigt där är at läsa om andras snus känslor, det där med att det brinner i själen när polaren lägger fram snusdosan på bordet... då måste jag vara stark.

Hej, jag har varit snusfri i 2½ månad. Jag är fortfarande beroende. hjälp. :)

forums-gruppterapi? :)

hobbitar
2005-07-27, 10:59
SKaffat ett annat intresse. Bli mer seriös med träningen eller något liknande, håll dig sysselsatt!

skaparn
2005-08-10, 09:09
Jaha, misslyckat försök #3 i ordningen sen jag började 1995.

Jag tog en snus efter 17 dagars uppehåll under vilka jag lyckades vara så vansinnigt otrevlig mot min omgivning att jag vantrivdes med mig själv. Jag lyckades dessutom sätta i mig nästan 3 kilo lösviktsgodis plus att jag sabbade en tävling då jag inte kunnat sluta äta kexchoklad kvällen innan och därför mådde skit hela loppet. Sista fem milen kunde jag bara koncentrera mig på att hålla tätt.

Jag ska satsa på att hålla snusandet på en vettig nivå ett tag, kanske ett par, tre snusar per dag. Men sluta var jag för svag i sinnet för. Besviken på mig själv är jag, men det har jag varit förr.

Tack för stöd och tips iallafall. (Kanske speciellt Robbelirobbans tips om att springa iväg och köpa två dosor lös och knåda ihop till 1,5 gånger tätheten, det var iallafall det jag bäst klarade att följa)

H.Emanuel
2005-08-10, 11:52
Jag kan rekomendera en bok som egentligen är avsedd för den som vill sluta röka, men som likaväl kan användas om man vill sluta med snus.
"Äntligen icke rökare" av Allen Carr. Införskaffa den, lovar att du kommer att ha nytta av den. Det är hur lätt som helst att sluta enl honom.

Kaboffastar
2005-08-10, 12:14
FÖRFAN SKAPARN !!!

PÅ´T IGEN som min farsa brukar säga, du kan fan inte ge upp nu utan PÅ´T igen !

Oljeblixten
2016-07-06, 09:17
Slutade snusa 27/12-15

Gick då från en dosa lös om dagen till inget nikotin/tobak/plåster/tuggummi/spray överhuvudtaget. Cold Turkey.

Nu är det okej, men jag får fortfarande sådana överjävliga sug ibland, jag brukar hantera dem genom att berätta för någon så jag inte går och är sugen i hemlighet, det fungerar hyfsat!

Frågan är: Hur länge till ska jag få sådana jävliga sug? D:

Mental
2016-07-06, 09:32
Slutade snusa 27/12-15

Gick då från en dosa lös om dagen till inget nikotin/tobak/plåster/tuggummi/spray överhuvudtaget. Cold Turkey.

Nu är det okej, men jag får fortfarande sådana överjävliga sug ibland, jag brukar hantera dem genom att berätta för någon så jag inte går och är sugen i hemlighet, det fungerar hyfsat!

Frågan är: Hur länge till ska jag få sådana jävliga sug? D:

Jadu, vissa beroenden är livslånga, hade en äldre herre på min mottagning som vart nykter alkoholist i över 20 år, men som ändå beskrev känslan av att gå förbi en solvarm uteservering där folk dricker billig lager

"Man blir liksom torr i munnen, och pulsen ökar lite, och man får en lätt känsla av svindel och det är som kroppen får energi utifrån, och man vill bara rusa dit och ta en öl"

Rolfarsson
2016-07-06, 13:47
Frågan är: Hur länge till ska jag få sådana jävliga sug? D:

Dom kan sitta i resten av ditt liv, så om du inte slutade p.g.a. det ekonomiska så rekommenderar jag starkt Onico, det har hjälpt mig något djävulskt :p

Rahf
2016-07-06, 13:58
Onico och tuggummi är guld värt om det där luriga suget slår till. För min del har det kommit med större och större mellanrum, och nu snackar vi månader mellan gångerna.

GaindalfTheWhey
2016-07-06, 14:01
Frågan är: Hur länge till ska jag få sådana jävliga sug? D:

Jag slutade snusa 2007 och får fortfarande helt sjuka jävla sug efter snus då och då. Så lycka till!

ceejay
2016-07-06, 14:33
Hur mycket snusade ni som mest? Jag har legat på 2-3 påsar om dagen i runt ett år, ibland går jag flera dagar utan. Känner inget större "måste" att trycka in en.
Ettan är trevlig.
http://d1uhqbuz1wh8yf.cloudfront.net/media/catalog/product/cache/2/image/430x344/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/o/portion-ettan-1.jpg

Illustrerade mannen
2016-07-06, 16:59
Jag började snusa 1981 och började röka ca 1983. Slutade röka 12 november år 2000. Har försökt sluta snusa seriöst vid två tillfällen. Ena gången gick det i ca 6 månader - konstant ledsen, deppig, vresig och vrång. Såg ingen som helst nytta med att sluta... "Tjyvrökte" till och med en del. Andra försöket varade i ca 2 månader... Samma känslor...
Snusar nu ca en dosa per dag och har inga som helst planer på att sluta med det. Jag slutar hellre att skita... Jag tror det är lättare...

Tjuckot
2016-07-06, 18:07
Jag tycker att förberedelser i 2-4 veckor och sedan ett stopp med champix eller nikotinplåster + annat nikotinläkemedel är en bra plan. Sedan se till att vara sysselsatt med motion eller vad som sysselsätter hjärnan, samt såklart ha något i munnen / under läppen som tuggummin, sugtabletter, läkerol, ingefära. Dock inte onico, för likt snus. Ser tendensen att man fortsätter med onico..

Derbel McDillet
2016-07-06, 19:19
Rökte för ett tag sen, slutade med det och började snusa. Snusar nääästan en dosa om dan. Slutade snusa i en månad men en stressig dag kom suget och jag köpte cigg istället för snus. Efter ett pack cigg började jag snusa igen då jag inte vill falla tillbaka till ciggen :P

Raschmus
2016-10-12, 07:20
Le bump

Inte snusat på 19timmar pga skadad överläpp. Tanken slog mig att sluta helt vilket jag ger upp efter att ha läst era kommentarer. Inte minst Illustrerade mannen.. fifan

Rawrx
2016-10-12, 09:05
Jag har slutat många gånger, och börjat en gång fler. Har hållit uppp 1,5 år ca som längst. Då blev jag tjock istället.

Är lite sugen att sluta igen. Jag börjar ju ändå smyga lite med det och köra white portion när jag är i sällskap med brudar, och på fest osv.

Har börjat dra ner lite på konsumtionen, och bryta vanan att lägga in nytt hela tiden. Så jag inte tar nytt förrän det verkligen börjar krypa i kroppen. Har jag tur kan jag trappa ner till noll :D

shut teh face
2016-10-12, 11:29
Också gått i sluta-snusa tankar .. men jag har istället börjat dosera portioner i dosorna. Jag tänker mig att en dosa ska räcka 3 dagar (som det gjorde förr i tiden när man snusade) istället för 0,5-0,1 dag. Då går också månadskostnaden ned två tredjedelar

skaparn
2016-10-12, 11:58
Kan uppdatera här, eftersom jag ändå startade tråden. Jag har sedan dess dels slutat en gång i ett drygt år, men började om. Mest för att det var trist att sluta. Nu har jag inte snusat sedan januari 2015, och den här gången var det faktiskt inget ädlare än att det kom en till skattehöjning och jag blev förbannad på att man av rent intäktsmässiga grunder brandskattar snuset, utan hänsyn till om varan tarvar en sådan hög skatt. De pengarna tänker jag helt enkelt inte ge varken Borg eller Andersson.

Så det blev en gubbe av mig också.

J.V
2016-10-12, 12:05
Kan uppdatera här, eftersom jag ändå startade tråden. Jag har sedan dess dels slutat en gång i ett drygt år, men började om. Mest för att det var trist att sluta. Nu har jag inte snusat sedan januari 2015, och den här gången var det faktiskt inget ädlare än att det kom en till skattehöjning och jag blev förbannad på att man av rent intäktsmässiga grunder brandskattar snuset, utan hänsyn till om varan tarvar en sådan hög skatt. De pengarna tänker jag helt enkelt inte ge varken Borg eller Andersson.

Så det blev en gubbe av mig också.Trans eller? Du heter val Berit? AR DU EN SADAN HAR "HEN"?

skaparn
2016-10-12, 12:11
Trans eller? Du heter val Berit? AR DU EN SADAN HAR "HEN"?

Typiskt icke-binära att heta Berit.

Rawrx
2016-10-13, 14:45
Happ. Över 24 timmar utan snus (eller något annat nikotinhaltigt) nu.

Sov rätt bra i natt.

Sömnen blir så sjukt annorlunda efter en dag som inte innefattat mängder av snus, och där inte hela natten är som ett enda stort abstinensbesvär.

Har bara märkt minimal aggressionshöjning. Jag är helt enkelt för bra på att sluta snusa (har slutat många gånger :D).

Dåligt med snus: Dålig sömn, sämre blodflöde i händer, fötter och andra. Äckligt med snus. Kostar pengar. Missbruk. Stimulerar större (miss-)bruk av kaffe och sprit.

Positivt med snus: Man blir lite manligare. Så jävla gott. Högre produktivitet.


Kanske skall fortsätta ge fan i det.

Raschmus
2016-10-14, 07:14
Jag är inne på timma 69 nu.

Gårdagen var inte snäll mot mig.. Mådde jättekonstigt och betedde mig skitkonstigt.

Blir spännande ikväll när man skall dricka några öl och gammeldansk och inte kan lägga in en fetingjävel från helvetet under läppen. Jag kommer nog hamna i någon form av identitetskris och lägga mig på golvet, skrikandes efter mitt testosteron.

Wzup2u
2016-10-14, 07:43
Jag är inne på timma 69 nu.

Gårdagen var inte snäll mot mig.. Mådde jättekonstigt och betedde mig skitkonstigt.

Blir spännande ikväll när man skall dricka några öl och gammeldansk och inte kan lägga in en fetingjävel från helvetet under läppen. Jag kommer nog hamna i någon form av identitetskris och lägga mig på golvet, skrikandes efter mitt testosteron.

Ohja man blir lustig, 24 timmar gjorde jag sistens :D
Men fan lycka till iaf!

perl
2016-10-14, 08:54
Hur fungerar det för er med sömnen? De gånger jag slutat har jag fan inte kunnat sova de första 3 nätterna. Vaknar hela tiden och är "spattig" i kroppen. Sen blir det lite bättre men fortfarande vaknar jag och är fruktansvärt trött på morgonen vilket tyder på dålig sömn. Har alltid slutat med att jag börjat igen tyvärr :/

Rawrx
2016-10-14, 10:34
Hur fungerar det för er med sömnen? De gånger jag slutat har jag fan inte kunnat sova de första 3 nätterna. Vaknar hela tiden och är "spattig" i kroppen. Sen blir det lite bättre men fortfarande vaknar jag och är fruktansvärt trött på morgonen vilket tyder på dålig sömn. Har alltid slutat med att jag börjat igen tyvärr :/

Magnesium kan nog hjälpa lite om du tar det på kvällen. Tror det där går över med tiden.

När jag slutade på riktigt första gången fick jag exakt som du beskriver dock. Slå upp restless legs och se om det är det du får, man kan få det tillfälligt extra när man slutar snusa tror jag.

Jag har själv problem med rastlösa ben om nätterna, fast det går i skov. Snusandet kan lindra det lite, så det blossar gärna upp extra illa när jag är snusfri.

Men jag har sovit riktigt fint senaste dagarna utan snus. Har dock rätt stor erfarenhet av att sluta och har gjort det så många gånger att jag inte får så stora besvär av det längre :D

LillisJ
2016-10-14, 10:35
Blir arg av denna tråd, varför skulle man vilja sluta? Nu tänker jag stoppa i en snus stor nog att man svimmar av. :cheers:

Skämt åsido. Snusar typ en dosa på två-tre veckor. :D

Rawrx
2016-10-14, 11:17
Blir arg av denna tråd, varför skulle man vilja sluta? Nu tänker jag stoppa i en snus stor nog att man svimmar av. :cheers:

Skämt åsido. Snusar typ en dosa på två-tre veckor. :D

Du kanske blir provocerad för att du vill sluta också, men inte klarar av det? :D

LillisJ
2016-10-14, 11:20
Du kanske blir provocerad för att du vill sluta också, men inte klarar av det? :D

Näää inte vad gäller snus i alla fall, börjar vi prata om WoW dock... *mini :D

Rolfarsson
2016-10-14, 11:30
Hur fungerar det för er med sömnen? De gånger jag slutat har jag fan inte kunnat sova de första 3 nätterna. Vaknar hela tiden och är "spattig" i kroppen. Sen blir det lite bättre men fortfarande vaknar jag och är fruktansvärt trött på morgonen vilket tyder på dålig sömn. Har alltid slutat med att jag börjat igen tyvärr :/

Alla fysiska besvär, som att vakna jättepigg flera gånger om natten, vara "seg i huvudet", gruskänsla i ögonen osv började att försvinna efter 6-7 dagar utan nikotin för mig, men vi är alla olika, min sambo får som exempel inga fysiska abstinensproblem dom gånger som hon har slutat, medans en nära vän till mig får det att låta som att han försöker att lägga heroin på hyllan.

perl
2016-10-14, 11:31
Magnesium kan nog hjälpa lite om du tar det på kvällen. Tror det där går över med tiden.

När jag slutade på riktigt första gången fick jag exakt som du beskriver dock. Slå upp restless legs och se om det är det du får, man kan få det tillfälligt extra när man slutar snusa tror jag.

Jag har själv problem med rastlösa ben om nätterna, fast det går i skov. Snusandet kan lindra det lite, så det blossar gärna upp extra illa när jag är snusfri.

Men jag har sovit riktigt fint senaste dagarna utan snus. Har dock rätt stor erfarenhet av att sluta och har gjort det så många gånger att jag inte får så stora besvär av det längre :D

Ska testa det, snart dags för ett försök igen då jag helt enkelt börjar bli less på kostnaden :)
Restless legs har jag säkerligen, allmänt spattig rent allmänt tror jag så säkert någon annan kombination av bokstäver också...blir ju inte bättre av att sluta med just snuset det är då säkert.
Rökte en gång i tiden och då fick jag inte alls samma besvär då jag slutade, snarare irritation och hunger om något.

saigon
2016-10-14, 13:19
Har varit utan snus i 106 dagar nu. Går rätt så bra, förutom att jag kan plussa på 10kg på kroppsvikten sen jag slutade. Det är det jag kämpar emot nu.

Helt sjukt vad lätt det är att gå upp i vikt, nästan utan ens vetskap om man inte väger sig regelbundet eller liknande. Sen vaknar man upp en dag tjock :d

Synd att det är desto tuffare att gå ner igen, men jag jobbar på det.

Rawrx
2016-10-14, 13:23
Har varit utan snus i 106 dagar nu. Går rätt så bra, förutom att jag kan plussa på 10kg på kroppsvikten sen jag slutade. Det är det jag kämpar emot nu.

Helt sjukt vad lätt det är att gå upp i vikt, nästan utan ens vetskap om man inte väger sig regelbundet eller liknande. Sen vaknar man upp en dag tjock :d

Synd att det är desto tuffare att gå ner igen, men jag jobbar på det.

Det är lätt hänt att man försöker kompensera med mat, godis och sådant. Tyvärr hjälper det inte över huvudtaget. Godis hjälper kanske så länge man har det i munnen, men inte längre än så. :D. Så man får sluta med alla såna kompensationsdumheter illa kvickt om man inte vill fläska på sig.

MackeJuve
2016-10-14, 14:52
Det finns en känd bok om att sluta röka tror jag, som eventuellt även behandlar snus eller nikotin överlag. En tjejkompis hade läst den och påstod att det var omöjligt att fortsätta efter att ha läst den. Någon lampa som tänds hos någon?

Rolfarsson
2016-10-14, 14:56
Det är lätt hänt att man försöker kompensera med mat, godis och sådant.

Inte nog med det, nikotin ökar kraftigt ämnesomsättningen, speciellt om man kombinerar det med koffein, så att kombinera den minskade ämnesomsättningen med mer mat gör att dom flesta som slutar går upp en en hel del i vikt.
Jag själv får äta 3-350 kalorier mindre om dagen nu som icke snusare, tack och lov så har Onico gjort så att aptiten och suget efter skräp är ganska exakt som när jag snusade normalt snus.
Av vad jag har förstått så har detta att göra med dom surhetsreglerade medlen E504 och E500 som dom har i både Onico och normalt snus, här (http://www.slutasnusa.se/forum/svar/re-det-var-ju-busenkelt-69/) är en post på Slutasnusa.se om detta.

Tjuckot
2016-10-14, 16:06
Vill man ha professionell hjälp ska man ringa sluta-röka-linjen på 020-84 00 00 eller kontakta vårdcentralen för att få stöd. Det underlättar, speciellt om man gjort flera försök och ej klarat av det tidigare.

Finns bra hjälp att få.. :)

mazzy
2016-10-15, 14:53
Det finns en känd bok om att sluta röka tror jag, som eventuellt även behandlar snus eller nikotin överlag. En tjejkompis hade läst den och påstod att det var omöjligt att fortsätta efter att ha läst den. Någon lampa som tänds hos någon?

Kan det vara så att du syftar på "Äntligen icke-rökare!" av Allen Carr? Jag har läst den och minns den som bra och till stor hjälp för att sluta.

Raschmus
2016-10-17, 08:57
Jag slutade att sluta snusa på timma 80.

MackeJuve
2016-10-17, 09:43
Kan det vara så att du syftar på "Äntligen icke-rökare!" av Allen Carr? Jag har läst den och minns den som bra och till stor hjälp för att sluta.

Minns inte, kanske.

Jag köpte Onico idag, tänkte undersöka om det är nikotinbegäret som gör att jag snusar eller om det mer är känslan av att ha något under läppen. Än så länge(tre timmar) fungerar det lika bra med nikotinfritt.

Thornblom
2016-10-17, 09:46
18 dagar, 10 timmar, 45 minuter, 9 sekunder. Allmänt stissig och mycket överskottsenergi. Är dock aldrig trött längre.. ? :d

J.V
2016-10-17, 09:51
Minns inte, kanske.

Jag köpte Onico idag, tänkte undersöka om det är nikotinbegäret som gör att jag snusar eller om det mer är känslan av att ha något under läppen. Än så länge(tre timmar) fungerar det lika bra med nikotinfritt.Nar jag val far tag pa snus brukar jag se till att spara en hel del av dom efter anvandning for att kora upp under lappen senare, nar jag har slut pa 'farskt' snus. Fungerar faktiskt riktigt bra.

Men da verkar jag inte heller utvecklat nagot ordentligt beroende trots 1 dosa/dag forr. Kan ga dagar utan att kanna nagot vidare sug av det och helt hoppa over. Men om jag val tar en till morgonkaffet ar det kort for resten av dagen, da MASTE jag ha hela tiden. :D

MackeJuve
2016-10-17, 09:54
Nar jag val far tag pa snus brukar jag se till att spara en hel del av dom efter anvandning for att kora upp under lappen senare, nar jag har slut pa 'farskt' snus. Fungerar faktiskt riktigt bra.

Men da verkar jag inte heller utvecklat nagot ordentligt beroende trots 1 dosa/dag forr. Kan ga dagar utan att kanna nagot vidare sug av det och helt hoppa over. Men om jag val tar en till morgonkaffet ar det kort for resten av dagen, da MASTE jag ha hela tiden. :D

Ja, jag är helt klart beroende av att ha något under läppen :) Snusar varje dag men i väldigt olika mängder. Ibland byter jag varje vaken 30-60 min och ibland blir det bara ett par snus på en hel dag.

Fan vad äckligt att köra med använd snus :D

J.V
2016-10-17, 10:01
Ja, jag är helt klart beroende av att ha något under läppen :) Snusar varje dag men i väldigt olika mängder. Ibland byter jag varje vaken 30-60 min och ibland blir det bara ett par snus på en hel dag.

Fan vad äckligt att köra med använd snus :DDa lar nog Onico fungera galant. Aven om man sa klart maste ha riktig snus till dagens forsta kaffe och/eller ol.

Man gor vad man maste. :D

Rolfarsson
2016-10-17, 12:00
Nar jag val far tag pa snus brukar jag se till att spara en hel del av dom efter anvandning for att kora upp under lappen senare, nar jag har slut pa 'farskt' snus. Fungerar faktiskt riktigt bra.

Ett tips är att lägga fram dina dagsransoner utan locket på och låta dom torka i 1-2 dagar, då håller dom betydligt mycket längre innan dom börjar att rinna och bli slemmiga.
När jag slutade med riktigt snus så blev det lätt en dosa Onico om dagen då dom blir detta väldigt snabbt, men efter att jag började att göra det ovan så är jag nere på 6-8 påsar om dagen istället, så en stock räcker ganska exakt 1 månad nu.

anvihl
2016-10-17, 13:55
18 dagar, 10 timmar, 45 minuter, 9 sekunder. Allmänt stissig och mycket överskottsenergi. Är dock aldrig trött längre.. ? :d

Jag upplevde av att sluta med 1 dosa+++ lössnus varje dag i många år; morgontröttheten flög ut genom fönstret, pigg som en lärka från första vakna sekunden.

saigon
2016-10-17, 14:55
Största skillnaden för mig är absolut runt sömnen, somnar lättare. Har lägre vilopuls och på nåt sätt "lugnare" puls.

Sen på morgonen så kommer jag absolut upp lättare och inte lika grinig.

MackeJuve
2016-10-17, 15:07
En arbetsdag utan nikotin nu :) Känner verkligen inget behov av att köpa "riktigt" snus utan Onicon fyller sin funktion. Ni som har varit med förut; gick det lika lätt för er som för mig eller kom nikotinbegäret först efter några dagar?

Nu är det ju bara att avgöra om man ska sluta eller inte. Jag ska ju sluta någon gång, har jag tänkt i alla fall. 25 år nu, ~fem-sex år med snus. Kanske räcker?

J.V
2016-10-17, 15:28
En arbetsdag utan nikotin nu :) Känner verkligen inget behov av att köpa "riktigt" snus utan Onicon fyller sin funktion. Ni som har varit med förut; gick det lika lätt för er som för mig eller kom nikotinbegäret först efter några dagar?

Nu är det ju bara att avgöra om man ska sluta eller inte. Jag ska ju sluta någon gång, har jag tänkt i alla fall. 25 år nu, ~fem-sex år med snus. Kanske räcker?Det kommer pa lordag nar du ska ta en ol och lira FIFA.

MackeJuve
2016-10-17, 15:34
Det kommer pa lordag nar du ska ta en ol och lira FIFA.

Haha ja kommer det någon gång så kommer det ju då :D

(Är Onico totalt ofarligt?)

Mental
2016-10-17, 15:50
Haha ja kommer det någon gång så kommer det ju då :D

(Är Onico totalt ofarligt?)

Finns det något som är totalt ofarligt? Det är mindre farligt än bacon men antagligen aningen farligare än en morot?
Små mängder salt och salmiak är väl vad det innehåller, utöver div fibrer och annat.

MackeJuve
2016-10-17, 15:55
Finns det något som är totalt ofarligt? Det är mindre farligt än bacon men antagligen aningen farligare än en morot?
Små mängder salt och salmiak är väl vad det innehåller, utöver div fibrer och annat.

Jag trodde folk skulle förstå och inte ta frågan bokstavligt ;) Men visst, jag kan utveckla: Är Onico en snus där man har tagit bort alla nikotin-snusets värsta nackdelar? Kan jag snusa Onico under resterande del av mitt liv med gott samvete om att jag gör något som är nästintill ofarligt?

Är det t.ex. nikotinet som ger upphov till snusgropen man får i käften av snus?

Mental
2016-10-17, 16:07
Jag trodde folk skulle förstå och inte ta frågan bokstavligt ;) Men visst, jag kan utveckla: Är Onico en snus där man har tagit bort alla nikotin-snusets värsta nackdelar? Kan jag snusa Onico under resterande del av mitt liv med gott samvete om att jag gör något som är nästintill ofarligt?

Är det t.ex. nikotinet som ger upphov till snusgropen man får i käften av snus?

Det är att se som ofarligt ja, men visst sliter det lite under läppen att gå runt med en sträv fiberfylld påse. Och jag antar att saltet nöter lite det med. Men jag har otroligt svårt att se att du ska få snusgrop av onico, även om några långtidsstudier inte lär stå att finna.

MackeJuve
2016-10-17, 16:11
Det är att se som ofarligt ja, men visst sliter det lite under läppen att gå runt med en sträv fiberfylld påse. Och jag antar att saltet nöter lite det med. Men jag har otroligt svårt att se att du ska få snusgrop av onico, även om några långtidsstudier inte lär stå att finna.
Okej, jag får väl sätta mig in lite mer i det här. Kan verkligen ingenting om snus och har brukat det i ca fem år, lite illa.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Oljeblixten
2016-10-17, 16:27
100% Nikotin och snusfri sedan 27e december. Det går gott folk, det går!

dream_theater_
2016-10-17, 18:19
Fattar inte varför man ska sluta. Gjorde ett uppehåll på ett år med snus. Sen insåg jag att livet var alldeles för bra när jag snusade.

Rahf
2016-10-17, 18:37
Fattar inte varför man ska sluta. Gjorde ett uppehåll på ett år med snus. Sen insåg jag att livet var alldeles för bra när jag snusade.

Ekonomi och hälsa för egen del. Det blir lite pengar om man ska dra bort ~40kr/dag.

Diomedea exulans
2016-10-17, 19:28
Vad är det här, är det svårare för koloiter att sluta snusa än att köra nofap?

MojjMojj
2016-10-17, 22:52
12 dagar utan snus. Anledningar till att jag försöker sluta är kostnad och sliter på tandköttet samt att det är lite mesigt att vara beroende av något bara "för att".

Wzup2u
2016-10-17, 23:08
En arbetsdag utan nikotin nu :) Känner verkligen inget behov av att köpa "riktigt" snus utan Onicon fyller sin funktion. Ni som har varit med förut; gick det lika lätt för er som för mig eller kom nikotinbegäret först efter några dagar?

Nu är det ju bara att avgöra om man ska sluta eller inte. Jag ska ju sluta någon gång, har jag tänkt i alla fall. 25 år nu, ~fem-sex år med snus. Kanske räcker?

Höll upp i 6 månader en gång.
Körde 25packs tepåsar för 7- 8 kr i början...

tog en tepåse hällde ut lite så det blev snusstorlek, funkade ganska bra haha spännande med nya smaker lixom haha.... billigt med!

Hemi
2016-10-17, 23:17
Bra där, en släkting gav en annan lössnus utspätt med kaffe. Med tiden blev delen kaffe större och större tills det bara var kaffe.

Raschmus
2016-10-18, 07:13
För egen del så snusar jag 4 portionssnus per tillfälle, 3 tillfällen om dagen. Det blir en halv dosa kapten om dagen, vilket blir typ 9kr/dag.

Med start igår skall jag dra ner vardagssnusandet till 2 gånger om dagen. Inte med ambition att sluta utan att morgonsnusen och eftermiddagssnusen är godast. Den på kvällen efter middag är aldrig äcklig men minst uppskattad, så den ryker (exkl helgdagar som innefattar alkohol).

Vad är det här, är det svårare för koloiter att sluta snusa än att köra nofap?

Jag körde ju nofap i 30 dagar framgångsrikt. Anledningen i början var ju att jag var låg på testosteron och skulle baserat på studier öka kroppens testonivåer.

Utan snuset så försvann mitt testosteron komplett och jag fick en flickas attityd.

J.V
2016-10-18, 07:22
Vad är det här, är det svårare för koloiter att sluta snusa än att köra nofap?Nikoton ar ju battre an fap, sa det ar inte sa konstigt.

Thornblom
2016-10-18, 08:47
En arbetsdag utan nikotin nu :) Känner verkligen inget behov av att köpa "riktigt" snus utan Onicon fyller sin funktion. Ni som har varit med förut; gick det lika lätt för er som för mig eller kom nikotinbegäret först efter några dagar?

Nu är det ju bara att avgöra om man ska sluta eller inte. Jag ska ju sluta någon gång, har jag tänkt i alla fall. 25 år nu, ~fem-sex år med snus. Kanske räcker?

Dag 12,13,14,15 var värst för mig, då kom hjärnspökena *gah!*

MackeJuve
2016-10-18, 09:12
Dag 12,13,14,15 var värst för mig, då kom hjärnspökena *gah!*

Hmm okej :D Hjärnspökena, vad syftar du på där? För det är just hjärnspökena som är problemet för mig, ingenting rent fysiskt. Känslan av att en nikotin-snus är "mer nice" än en nikotin-fri, fastän jag i princip inte känner någon skillnad på dom. Det är mycket "bara för att".

Thornblom
2016-10-18, 12:24
Hmm okej :D Hjärnspökena, vad syftar du på där? För det är just hjärnspökena som är problemet för mig, ingenting rent fysiskt. Känslan av att en nikotin-snus är "mer nice" än en nikotin-fri, fastän jag i princip inte känner någon skillnad på dom. Det är mycket "bara för att".

Var typ samma för mig i början, körde också lite oniko. På slutet av andra veckan började jag få mycket grövre hjärnspöken dock, det var som att hjärnan intalade mig att det bara var nackdelar med att sluta. Gick ner till affären 2-3 gånger per dag för att köpa, men kom alltid ut med något annat som tur var.

perl
2016-10-18, 13:24
Det är att se som ofarligt ja, men visst sliter det lite under läppen att gå runt med en sträv fiberfylld påse. Och jag antar att saltet nöter lite det med. Men jag har otroligt svårt att se att du ska få snusgrop av onico, även om några långtidsstudier inte lär stå att finna.

Hur var det med tandhälsan då man snusar onico? Var det inte majsstärkelse eller något liknande i den som sabbade tänderna? Kan ha varit en myt eller liknande men har fått för mig att jag läst något om detta tidigare.

Jag upplever jag att onico svider så överdjävulsk i läppen/gropen, typ som att man stoppat in ett extra starkt minttuggummi som ligger och svider. Inte alls den känslan som man får av en vanlig prilla.
Sen förstår jag inte varför onico är så gröndjävulskt dyrt heller *grr*

Hemi
2016-10-18, 15:58
http://svensktuppfinnaremuseum.se/category/uppfinnare/page/5/
Storyn om hur Onico och Choice kom till.

Tjuckot
2016-10-18, 16:39
Arbetar med att hjälpa personer sluta röka/snusa, så finns det frågor så hjälper jag gärna till efter bästa förmåga :)

Rolfarsson
2016-10-25, 23:54
Ni som har varit med förut; gick det lika lätt för er som för mig eller kom nikotinbegäret först efter några dagar?

Jag började att känna av nikotinabstinensen efter ~6 timmar, sen blev det bara värre och värre tills dag 4-5 där det nådde sig peak och efter 7-8 dagar så började jag att känna mig allt mer normal för varje dag som gick.

Men jag har otroligt svårt att se att du ska få snusgrop av onico, även om några långtidsstudier inte lär stå att finna.

Det jag har märkt dom 6 månaderna som jag nu har snusat Onico är att det faktiskt är elakare mot tandköttet än vad normalt snus var.

Fattar inte varför man ska sluta. Gjorde ett uppehåll på ett år med snus. Sen insåg jag att livet var alldeles för bra när jag snusade.

En rad hälsorisker, ökad skaderisk och försämrad läkning är bara några av orsakerna till varför man bör sluta.
Nikotin är även skit för rygghälsan om jag uppfattade min ortoped rätt, vilket var den primära anledningen till varför jag slutade.

Hur var det med tandhälsan då man snusar onico? Var det inte majsstärkelse eller något liknande i den som sabbade tänderna? Kan ha varit en myt eller liknande men har fått för mig att jag läst något om detta tidigare.

Yep, det var något fall som blev rätt känt och efter det så ändrade dom ingredienserna, så dagens Onico är ingen fara.

MackeJuve
2016-10-26, 13:06
Jag började att känna av nikotinabstinensen efter ~6 timmar, sen blev det bara värre och värre tills dag 4-5 där det nådde sig peak och efter 7-8 dagar så började jag att känna mig allt mer normal för varje dag som gick.

Det jag har märkt dom 6 månaderna som jag nu har snusat Onico är att det faktiskt är elakare mot tandköttet än vad normalt snus var.

Yep, det var något fall som blev rätt känt och efter det så ändrade dom ingredienserna, så dagens Onico är ingen fara.

Hej! Då skiljer det sig en del oss emellan, jag känner fortfarande inget begär efter just nikotin. "Fuskade" lite i helgen i och för sig när jag köpte nikotinsnus(då hade det gått en vecka utan nikotin). Det var dock inte för att stilla något nikotinbegär utan för att Onico inte fanns tillgängligt vid köptillfället.

Ja, jag har en Onico inne nu. Den är ju knappast harmlös i käften. Tycker att den bränner på som vilken annan snus som helst. Betyder den lätta "bränningen" att tandköttet tar skada--> snusgrop bildas? För är det fallet så suger ju även Onico rätt hårt :D

För egen del så funkar det bra utan nikotin. Har bestämt att jag fortsätter snusa tills vidare men att jag kör på Onico, så länge som det finns tillgängligt. I helgen var jag t.ex. ute på nattklubb när snuset tog slut. Fanns inget nikotinfritt så köpte en dosa General. Så jag är inte benhård i min restriktion men nästan. Ska börja köpa stock så kommer även dessa^ undantag att minskas.

Tricklew
2016-10-26, 14:38
Onico är ju verkligen helt värdelöst, gick åt en två dosor av den skiten om dagen de första 3 dagarna av snus och cigg stoppet, men det smakar ju fruktansvärt och ger inte alls rätt känsla under läppen. Sedan var jag fri ett par dagar från alla hjälpmedel, vaknade på skithumör och hittade något som hette Kickup, har mer eller mindre allt man kan tänka sig inuti, och smakar som parfym, men prillan känner ändå mer "äkta" än Onico.

8 dagar fri från snus och cigg nu, och känner fortfarande suget hela tiden, men abstinensen är åtminstone borta. Precis som Thornblom så har jag också funderat på om man inte skulle börja röka eller snusa igen, men har inte gått så långt att jag vandrat ut från hemmet för att köpa.

MackeJuve
2016-11-14, 13:28
Update:

Har varit utan nikotinsnus under mer eller mindre än en månads tid. Den första helgen "fuskade" jag och köpte nikotinsnus då jag var ute på partaj och fick slut på Onico. Därefter så tror jag att jag har varit "ren". Max en eller två "fuskdosor", resterande tid har jag snusat Onico. Märker fortfarande ingen direkt skillnad mellan riktigt snus och Onico vilket har gjort att det har varit extremt lätt att hålla sig nikotinfri. Jag har kunnat konstatera att det är behovet av att ha något som smakar under läppen som är stort och inte behovet av nikotin. Det enda tråkiga är väl att vara fast i ett fåtal sorters snus, där Onico Pepparmint är mitt absolut vanligaste val.

Som det känns nu så kommer jag kunna vara nikotinfri resten av livet. Mina polare blir nästan förbannade när jag berättar att det inte är någon skillnad på riktigt snus och Onico effektmässigt vilket säger mig att det är extremt olika för olika personer att sluta snusa. Grejen för min del var att jag inte kände någon nikotinkick när jag snusade, det var som att effekten av snuset hade avtagit helt i takt med att man blev mer och mer resistent(polare som inte snusar och tar en blir ju helt yra). Eftersom jag inte fick någon nikotinkick kunde jag lätt gå över till Onico. Har en polare som har upplevt exakt samma sak. Merparten som har försökt sluta snusa har dock haft betydande problem med detta.

MackeJuve
2016-11-22, 11:05
För egen del så snusar jag 4 portionssnus per tillfälle, 3 tillfällen om dagen. Det blir en halv dosa kapten om dagen, vilket blir typ 9kr/dag.

Med start igår skall jag dra ner vardagssnusandet till 2 gånger om dagen. Inte med ambition att sluta utan att morgonsnusen och eftermiddagssnusen är godast.

Hur gick det? :D

MackeJuve
2016-12-07, 09:11
En arbetsdag utan nikotin nu :) Känner verkligen inget behov av att köpa "riktigt" snus utan Onicon fyller sin funktion.

Baserat på det där inlägget så har jag kört nikotinfritt i över 1,5 månad nu :) Har gått sjukt lätt och ser till att alltid köpa en stock av Onico Peppermint så att jag har ett lager hemma. En del hjärnspöken har dock förekommit de senaste dagarna då jag har tänkt att "det vore nice med riktig snus". Jag tänker att jag har varit duktig nu och att jag kan unna mig ett köp. Har än så länge struntat i att köpa då jag inte har bestämt mig för om det är "okej" eller inte samt att jag ogärna startar upp en ovana att oftare och oftare köpa riktigt snus. Begäret är lätt att stå emot då det inte är så starkt men lite får man argumentera med sig själv när det uppstår.

Patriarch K
2016-12-07, 09:44
Jag vill inte sluta, men vill ta max 3 prillor om dagen vilket är rätt svårt. Försökte med 6-7st om dagen genom att köpa en dosett med 3st fack. Köpte en dosa och det blev ett fack per dag. Funkade skitbra och med den metoden spar man på snusen lite mer. Men 6-7st om dagen känns för mycket också. En dosa i veckan känns rimligt, men svårt att hålla.

Jag har testat att köpa Oliver Twist tuggtobak och då tar jag en pastill om dagen. Jag stoppar i den, tar ut den och då torkar den väldigt fort, sedan stoppar jag i den igen och biter lite på den för att den ska avge mer smak och har den under läppen.
Detta är en otroligt bra metod att hålla nere kostnaderna och mängden nikotin.
En liten pastill om dagen om åker in och ut är verkligen ett HETT tips. Att återanvända en snus är bara äckligt, men med tuggtobak funkar det utmärkt och ger typ det man vill ha. Det enda man kan sakna är att ha något stort tjockt under läppen, men inte nikotinet i sig.

Shqypnia
2016-12-07, 10:39
Jag slutade röka för över 6 år sedan och kommer ihåg jag köpte en dosa snus - men som tur är tyckte jag aldrig om det. Jag säger tur för att jag förstår att folk som snusar verkar ha ännu svårare att sluta än rökare.

MackeJuve
2016-12-07, 11:30
Jag slutade röka för över 6 år sedan och kommer ihåg jag köpte en dosa snus - men som tur är tyckte jag aldrig om det. Jag säger tur för att jag förstår att folk som snusar verkar ha ännu svårare att sluta än rökare.

Jag drog argumentet att det var svårare att sluta snusa eftersom att man är van vid att ha något under läppen. En bekant totaldissade det påståendet genom att säga att man som rökare är van vid att ha något i munnen, vilket skulle vara lika jobbigt. Är dock tveksam till det motargumentet, en snus har man ju inne hela tiden.

Nordenator
2016-12-07, 12:31
När jag gått från att hobbysnusa till att faktiskt snusa tyckte jag att det var dags att sluta. 4 dagar in på icke-snusandet och inga problem whatsoever. Jag är inte så brydd om hälsoeffekterna och pengarna. Det är mest det att det jag gillade med snusandet försvunnit i mängden snus. Den där snusen till första ölen är inte längre speciell om man redan snusat hela dagen. Det blev mer rutin än gott, och även om man inte var specifikt sugen på snus så snusande man i alla fall. Jag har dragit ned på det någon gång, men omedvetet trappar man upp snusandet i alla fall över tiden. Så bättre att lägga ned det. Kanske återkommer senare. Att gå upp till nivån av att vara en faktisk snusare har varit en gradvis upptrappning på närmare 10 år. Så fram till för 1-2 år sedan har mängderna varit totalt försumbara.

Tjuckot
2016-12-07, 18:45
Jag drog argumentet att det var svårare att sluta snusa eftersom att man är van vid att ha något under läppen. En bekant totaldissade det påståendet genom att säga att man som rökare är van vid att ha något i munnen, vilket skulle vara lika jobbigt. Är dock tveksam till det motargumentet, en snus har man ju inne hela tiden.

Tycker det går jämnt ut och kokar ner till subjektiv upplevelse av tobaksstopp. E.x rökare har mer vanor sett till e.x platser och (oftast) mer känslomässiga kopplingar samt mer toppar och dalar i nikotintillförseln. Snusare har en tendens att ligga högt i nikotinberoendet och en väldigt stark vana att ha något under läppen (tänk 16/18h - 24h med konstant snus under läppen).

Dom som säger det är värre har ju i många fall gått över från cigaretter till snus och det är ju inte så svårt, nikotin till nikotin. Men att sedan sluta snusa upplevs då såklart värre eftersom man inte har hand om abstinensen.

kort sagt iaf.

Shqypnia
2016-12-07, 22:24
Vad anser ni om "en gång rökare/snusare alltid rökare/snusar"?

Tror ni mantran stämmer? Personligen tror jag det är oerhört individuellt.

Rahf
2016-12-07, 22:37
När man väl varit beroende så har man tagit klivet över till ett annat liv. Demonen hänger alltid kvar, hur osynlig och liten den än är.

Färsk röklukt kan trigga ett litet sug i mig. En färsk dosa snus luktar som släktingfika och den enormt sköna känslan man fick av första nyktra prillan, den som aldrig kom igen.

MackeJuve
2016-12-08, 08:18
Det är givetvis individuellt men för de allra flesta stämmer nog "en gång rökare/snusare alltid rökare/snusare". Men att det finns undantag som glömmer det helt och hållet, det är jag övertygad om.

MackeJuve
2017-01-19, 14:18
Det vore intressant att höra hur det har gått för er andra som har slutat.

Jag har fuskat lite. Under båda Polen-resorna i december/januari snusade jag lite nikotinsnus. Dels för att en kompis tjatade och bjöd(jag var inte svårövertalad) och dels för att en kompis som inte snusar vanligtvis köpte för många dosor. Bestående intrycket av dessa snus är väl att det inte är något speciellt. Möjligtvis att den första, saftiga, portionssnusen på länge hade något(i perioder är man rätt trött på Onico-smakerna). Uppskattar det till fem dosor nikotinsnus under tre månader.

Rolfarsson
2017-01-19, 15:13
Det vore intressant att höra hur det har gått för er andra som har slutat.

Tack vare Onico så har det varit löjligt lätt, jag har inte haft någon som helst abstinens efter riktigt snus/nikotin efter dom 3-4 första veckorna, trots att min sambo snusar och jag dagligen känner doften av det.
Mitt beroende av att ha något under läppen är dock enormt, jag har en Onico inne typ 20 timmar av dygnet, men som jag har skrivit tidigare i tråden så snusar jag bara runt 8 om dagen ,så det kostar inte så mkt (torkar dom haha).

MackeJuve
2017-01-19, 16:31
Tack vare Onico så har det varit löjligt lätt, jag har inte haft någon som helst abstinens efter riktigt snus/nikotin efter dom 3-4 första veckorna, trots att min sambo snusar och jag dagligen känner doften av det.
Mitt beroende av att ha något under läppen är dock enormt, jag har en Onico inne typ 20 timmar av dygnet, men som jag har skrivit tidigare i tråden så snusar jag bara runt 8 om dagen ,så det kostar inte så mkt (torkar dom haha).

:thumbup: Ungefär samma situation som en annan då. De gånger jag har fuskat har jag varit onykter. Ja, pengasituationen har ju tyvärr inte förbättrats av Onico, kostar ju som vanligt snus. Tråkigt då jag snusar en halv till en dosa om dagen.

rooz
2017-01-19, 19:10
2 weeks clean. Fuskat med att röka 2ggr.

Raschmus
2017-01-20, 07:43
För egen del så snusar jag 4 portionssnus per tillfälle, 3 tillfällen om dagen. Det blir en halv dosa kapten om dagen, vilket blir typ 9kr/dag.

Med start igår skall jag dra ner vardagssnusandet till 2 gånger om dagen. Inte med ambition att sluta utan att morgonsnusen och eftermiddagssnusen är godast. Den på kvällen efter middag är aldrig äcklig men minst uppskattad, så den ryker (exkl helgdagar som innefattar alkohol).



Alla är vi ju olika men jag kan varmt rekommendera för de som vill trappa ner att snusa på fasta tider. Jag snusar 06:45 och 13:00 och har gjort sedan inlägget (annorlunda om jag är full en lördag). Två snustillfällen per dag får man vara nöjd med, saknar sällan eller aldrig att snusa oftare.

Raschmus
2017-01-20, 07:44
2 weeks clean. Fuskat med att röka 2ggr.

Bra jobbat!

rooz
2017-01-20, 07:57
Bra jobbat!

Hjälpte att vara förkyld som fan, hade inget sug alls nästan.

Patriarch K
2017-03-24, 09:36
Har kommit på en helt ny metod (för mig) att dra ner på snusandet och jag tycker det funkar skitbra!
Den kräver dock lite äckelmage.
Jag tar med mig 1st snus till jobbet varje dag och lämnar dosan hemma i kylen. Den snusen stoppar jag i tidigast kl 9:00. Sedan lägger jag ut snusen på ett papper och tar in den igen när jag är snus-sugen. Sedan in och ut och in och ut hela dagen, utan att bry mig om hur många gånger den åker in och ut.
Sedan är arbetsdagen slut och då kommer jag hem och käkar, tar en ny snus ur dosan som åker in och ut fram till senast kl 22:00.
På detta viset täcker jag allt snusbegär jag har och det funkar lång mycket bättre än nikotinfritt för man får det man vill ha och förbrukar endast 2st snus om dagen.
Dessutom tycker man sedan efter en månad att det känns sjuuuukt waste att slänga en snus man haft inne i 5-15 minuter, då den är långt från "klar".

Man får ju enbart nikotin i form av 1-2 snus om dagen. Sedan kan man ju samla på sig ett gäng använda snus och återanvända dem. Det är rätt nice när de är krut-torra och man behöver fukta dem lite och återanvända dem.

Funkar skitbra, och man får nikotinkickar de snus man väl tar som är nya. Jag tänker mig att kroppen kommer att vänja sig vid mycket mindre nikotin på det här viset, även om läppen får ta del av samma som innan.

Ett otroligt vinnande koncept och man sparar mycket pengar på sikt, och även sin hälsa. Min senaste dosa tog 12 dagar innan den tog slut. Och jag kände ingen skillnad i snus-begär.
Jämfört med 3 dosor i veckan som jag förbrukade innan.

Hett tips! Det är bara att komma över spärren att våga återanvända en snus man redan använt, men när man vant sig så är det inga problem.