handdator

Visa fullständig version : Bör man använda bälte vid framsteg?


Daniel_S
2005-07-18, 19:11
Jag har gjort lite framsteg i marklyft och knäböj, efter att ha lagt om min träning så att jag satsar på dessa. Bältet slängde jag åt sidan för ett drygt år sen när det skar in i sidan vid knäböj, sen märkte jag att det känns "bättre" eller "rörligare" att köra utan. Jag har tränat utan bälte ett drygt år utan några problem, men hur blir det när man höjer vikten?

Vad jag egentligen funderar är om det kommer att märkas när det behövs, eller om det knakar i ryggen en vacker dag, utan förvarning. Vikterna jag rör mig på är nu 170 i mark och 145 i knäböj, serier med ca. 30-35 kg mindre. Hur långt räcker buktryck om marken rör sig kring 200 kg?

När jag kör serier så brukar buktrycket ge sig efter 6-7 reps, vilket jag skyller främst på taskig andning, men troligen så inverkar svagt bålparti också.

Kommentarer?
*popcorn*

Fettecke
2005-07-18, 19:19
jag tycker att bältet behövs när kroppen själv inte orkar hålla upp vikterna...

men om du nu juckar med sån "liten/medel" vikt så behövs nog inget bälte om du är tränad i resten av kroppen också...

Daniel_S
2005-07-19, 12:36
Eftersom ingen varnar så kör jag på som jag brukar då, så länge det inte ger några symptom. Jag är väl lite paranoid med allt som handlar om trasiga ryggar, känns som om man inte vill bli efterklok där...

Allan
2005-07-19, 12:39
Det är semester tider och folk har inte hunnit svara än. Du förtjänar också svar från folk som faktiskt lyfter riktigt tungt - no offense ni andra. Och jag använder bältet när det blir riktigt tung (+ 160 nånstans ). Jag vet folk som dragit på sig bråck och skit som de kanske kunde undvikit med bälte. Men låt SL-folket svara - de kommer in i kväll!


allan

stahlberg
2005-07-20, 17:30
Jag har inte lyft en knäböjning sedan 1987 (och vikterna var inte så tunga då heller). Känner dock en eller annan som lyft ganska tunga (+350 kg) vikter i böj och mark.

Jag rekommenderar bälte på tunga vikter. Detta för att skydda den svagaste länken ("midjan") från onödiga skador. Man tränar nog både mag- och korsryggsstyrka i böj och mark ändå, FASTÄN man använder bälte. Dessutom kan man specialträna "midjemuskulaturen" på flera sätt.

Men bältet stöder magen, avbelastar ryggen och inverkar positivt på tekniken, varför det hjälper att skydda från skador.

De flesta (styrke)lyftare som lyfter tunga vikter använder bälte av samma orsaker (även om det finns undantag).

Daniel_S
2005-07-20, 19:06
Tack för svaren!

Jag kommer troligen att börja använda bälte när vikterna har ökat lite till, och avgör då i vilken omfattning. Från och med 85-90% av max är troligt. Jag känner att jag har ett tiotal kilo till godo i både mark och böj innan det blir aktuellt.

Då återstår det bara att jobba upp sig till de vikterna då...

aliquis
2005-07-20, 21:02
Jag har gjort lite framsteg i marklyft och knäböj, efter att ha lagt om min träning så att jag satsar på dessa. Bältet slängde jag åt sidan för ett drygt år sen när det skar in i sidan vid knäböj, sen märkte jag att det känns "bättre" eller "rörligare" att köra utan. Jag har tränat utan bälte ett drygt år utan några problem, men hur blir det när man höjer vikten?

Vad jag egentligen funderar är om det kommer att märkas när det behövs, eller om det knakar i ryggen en vacker dag, utan förvarning. Vikterna jag rör mig på är nu 170 i mark och 145 i knäböj, serier med ca. 30-35 kg mindre. Hur långt räcker buktryck om marken rör sig kring 200 kg?

När jag kör serier så brukar buktrycket ge sig efter 6-7 reps, vilket jag skyller främst på taskig andning, men troligen så inverkar svagt bålparti också.

Kommentarer?
*popcorn*I programmet jag kör rekommenderar de bälte vid vikter på över dubbla kroppsvikten, jag har dock inget bälte än och det kommer nog ta ett tag. Vill veta vilket jag skulle ha om jag skulle ha ett dock.

autowah
2005-07-20, 21:17
Måste passa på och "låna" denna tråd lite. Behövs det bälte för säkerhets skull även på låga vikter (<100 kg för tjejer), eller är det bättre att träna utan bälte om man gör 4-6 rep på en vikt och det känns ganska lätt?

stahlberg
2005-07-21, 17:31
Frågeställningen om NÄR man ska använda bälte är iof intressant. Det finns (vad jag vet) inga direkta OBJEKTIVA allmängiltiga - "allmänt sanna" - regler för detta.

Rekommendationen i aliquis´program om att använda bälte på vikter på dubbla kroppsvikten eller över ser jag mest som det att den som gjort programmet vill försäkra sig om att den som följer programmet ska använda bälte på tunga vikter.

Främst är nog dock frågan om när man ska använda bälte en smaksak. Enligt aliquis-rekommenadtionen skulle en lyftare som väger 50 kg använda bälte på vikter på +100 kg, och en som väger 120 kg använda på vikter på +240. Jag tycker dock, att en viktigare riktlinje är att använda bälte åtminstone på träningsvikter som närmar sig max, t.ex över 70 eller 80 % av max (eller vad man nu väljer).

Mina egna adepter använder bälte redan i uppvärmningsserierna, då de har perioder där de tränar lågrep och tungt (vilket är oftast, eftersom de är styrkelyftare) ; varför ska man riskera att trötta ut midjan mera genom att inte använda bälte istället för att spara sig till de riktigt tunga serierna? Av mina senaste tre adepter använde min fd (som lyfte +400) bälte senast på 160, min nuvarande senioradept (som inte ännu tävlat, men klarar en god bit över 300) senast på 140, och min ungdomsadept (nuvarande rekord 180) senast på 100 kg.

En flicka/kvinna som gör 4-6 reps på serier under 100 kg skulle JAG rekommendera att använda bälte i de tyngsta serierna. Men smak och tycke är olika.

Hurdant bälte man ska ha beror delvis på hur stor man är samt på vilka vikter man kan hantera. Den viktigaste riktlinjen är att ett knäböjbälte ska vara brett "hela vägen runt" (också på magsidan). Det ska vara stadigt, ha bra "fäste" och åtminstone för de längre hunna vara maxtjockt.

autowah
2005-07-21, 20:26
Tack, då får jag nog ta och skaffa ett bälte ändå. Har viss känning i ryggen nu. Räcker det med en billig modell?

aliquis
2005-07-21, 21:34
Hurdant bälte man ska ha beror delvis på hur stor man är samt på vilka vikter man kan hantera. Den viktigaste riktlinjen är att ett knäböjbälte ska vara brett "hela vägen runt" (också på magsidan). Det ska vara stadigt, ha bra "fäste" och åtminstone för de längre hunna vara maxtjockt.Jag väger typ 73, har maxat 160kg i mark och 120kg böj, men klarar kanske något mer, körde "medellätta" 5x5 på 100kg böj o 132.5kg mark senast, midjemått drygt 80, har du något tips på ett bälte utan läder? Kollade på properformance sida tidigare och de hade ju en del bälten men jag har ju ingen aning om vad som är vad. Vi har bälten på gymmet med och nutrition outlet här på stan säljer eiselts bälten för 198kr eller något, men de är kanske mer för skivstångscurl? ;)

Allan
2005-07-21, 21:37
Valfritt neoprenbälte duger bra åt dig! Kolla på Google....


allan

aliquis
2005-07-21, 21:47
Översta funkar?

http://www.properformance.se/upload/341_ca050.jpg, 4" neoprene, 248kr
http://www.properformance.se/upload/340_ca045.jpg, 6" neoprene, 298
http://www.properformance.se/upload/312_60302.jpg, något, 399kr
http://www.properformance.se/upload/313_607-099detalj.jpg, "WITH EXTRA ADJUSTABLE BACK ENFORCEMENT", 499kr

Har ingen bild på eiselts, men det är väl relativt smalt och har en större platta på ryggen? 198 är billigt och köpa i butik är lätt ;)
Verkligen sämst bilder..

Finns det någon vits innan det känns som utförandet ser ut som skit? Kanske orkar man lite extra bara? Ökar man flera kg med remmar o bälte även om man kan hålla i stången och inte böjer ryggen?