Visa fullständig version : Hur många timmar skall det gå mellan varje måltid?
dawgfather
2005-07-18, 18:33
Undrar hur många timmar det sakll gå mellan varje måltid...Och hur många måltider man skall äta per dag...Skulle ngn kunna skriva ner ett schema så skulle jag vara grymmt tacksam!
King Grub
2005-07-18, 18:35
"Skall" finns inte, men 3 timmar är inte helt fel. Råkar det blir lite kortare tid mellan gör det inget (kan t o m vara att föredra efter träning), och går det 4 eller 5 timmar mellan målen någon gång så händer det inget speciellt då heller, på sikt.
Kjellstroem
2005-07-18, 18:57
Om man råkar sova 10 timmar som jag gjorde i natt, heh, hur dåligt är det egentligen?
Förutsatt att man fick i sig ordentligt med protein innan man gick och la sig och åt en ordentlig frukost när man vaknade.
Det går alltid 4.5-5 h mellan min frukost och min lunch, är det här helt vansinnigt länge att ha det så varje dag? Efter lunch brukar det bli mat minst var tredje timma.
Det går alltid 4.5-5 h mellan min frukost och min lunch, är det här helt vansinnigt länge att ha det så varje dag? Efter lunch brukar det bli mat minst var tredje timma.
Försök att klämma in ett lätt och litet mellanmål där emellan kanske om du vill.
King Grub
2005-07-18, 19:30
Om man råkar sova 10 timmar som jag gjorde i natt, heh, hur dåligt är det egentligen?
Dåligt? Inte dåligt alls.
King Grub
2005-07-18, 19:31
Förutsatt att du får i dig det du behöver och planerat under dygnet som helhet: nej. Det är kanske inte lika bra som om att ha någon timme kortare, men det är inget som förstör alla dina träningsresultat. ;)
mangemani
2005-07-18, 19:41
jag käkar mycket små mål mat under hela dagen(förutom på kvällen då fettintaget kan göra portionerna lite större)..käkar då varannan timme.men detta är under diet alltså.
vet inte exakt hur många mål det blir för mej under en hel dag,men lugnt uppåt 7-8 minst skulle jag tro.
Förutsatt att du får i dig det du behöver och planerat under dygnet som helhet: nej. Det är kanske inte lika bra som om att ha någon timme kortare, men det är inget som förstör alla dina träningsresultat. ;)Känns lite betryggande att höra, det är ju inte alltid man orkar vara optimal och planera allt, men jag skall allt försöka sköta resten av dagen bättre och kanske tom. kunna klättra några kilon.
Det är BRA att sova när kroppen är trött; ingen mat och träning i världen kan kompensera för utebliven sömn. Och skulle ett tillstånd av svårartad näringsbrist inträda vaknar du garanterat och är HUNGRIG.
Nu på sommaren brukar jag käka frukost vid ca kl. 13-14 tiden. Sen blir det inte middag föräns vid 18-19 tiden efter träningen. Sen ett till mål vid 21-22-23 tiden. Kan tillägga att jag käkar ca 1-2 mellanmål också, samt småäter en hel del :em:
Det är BRA att sova när kroppen är trött; ingen mat och träning i världen kan kompensera för utebliven sömn. Och skulle ett tillstånd av svårartad näringsbrist inträda vaknar du garanterat och är HUNGRIG.
Men går inte "pro"byggare upp mitt i natten o käkar?
Eller är det bara något som står i b&k?
Det finns en massa sagor kring byggares vanor. De flesta brukar värdera sin sömn mer än att gå upp för att glufsa i sig mat. För att inte tala om att de brukar sova som bergatrollet också.
allan
Nu på sommaren brukar jag käka frukost vid ca kl. 13-14 tiden. Sen blir det inte middag föräns vid 18-19 tiden efter träningen. Sen ett till mål vid 21-22-23 tiden. Kan tillägga att jag käkar ca 1-2 mellanmål också, samt småäter en hel del :em:
För lite
allan
Eller är det bara något som står i b&k?Är väl bra mycket bättre att passa på att ta något väldigt litet o snabbt om man råkar vakna för att gå på toa eller så, att väcka sig mitt i natten o gå o käka en måltid känns rätt värdelöst.
Nu är inte jag sådär jätteinne på vad "proffsbyggare" gör och inte gör, men en sak är jag rätt övertygad om, och det är att de OM de nu äter på natten kryper i bingen in timme tidigare på kvällen för att kompensera för den vakna "ätstunden", d.v.s. ser till att ätandet INTE sker på bekostnad av sömnen, för utan tillräckligt med sömn blir det garanterat ingen "optimal" muskeltillväxt hur väl man än sköter alla övriga aspekter. Den del av autonoma nervsystemet som styr uppbyggnad, reparation och återhämtning (parasympatikus) av kroppen har en aktivitetstopp under natten - om man tillbringar natten med att (som man skall) sova, vill säga.
Sedan är ju nästa fråga hur många som är "proffsbyggare" och på vilken nivå man behöver vara för att "nattmål" skall vara något man behöver tänka på. Jag har en STARK känsla av att de allra flesta kan uppnå betydligt större förbättringar genom att se över sin kost under dagtid - och sin TRÄNING.
Det finns det en del som gör ja.Men det har nog mer med att göra att de vaknar hungriga mitt i natten.Precis som vanliga dödliga alltså.
kampsporttjej
2005-07-19, 15:22
men, är inte svaret på frågan också lite beroende på vad man har för mål?
men, är inte svaret på frågan också lite beroende på vad man har för mål?
Nja. Siktar man på en jämn blodsockerkurva så blir ju avståndet mellan måltiderna ganska konstant oavsett vilka mål man har.
kampsporttjej
2005-07-19, 21:36
nja... borde man inte kunna ha jämn blodsockerkurva med 4 h mellan målen?
(jag har svårt att lyckas med det, dock)
nja... borde man inte kunna ha jämn blodsockerkurva med 4 h mellan målen?
(jag har svårt att lyckas med det, dock)
Jo det funkar också, man får bara äta lite mer varje måltid.
Äter man bra mat och lagom mängd kommer inte blodsockret att flukturera så mycket även om man bara äter 3 mål förutsatt att man är frisk och något så när vältränad och ser till att sprida ut målen jämt under dagen.
Dock är det nog betydligt lättare för de flesta att äta flera måltider och att få i sig 5-6 mål på en dag ser jag inte som någon större ansträngning, tränar man så är det även svårt att få i sig så mycket mat i ett fåtal måltider.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.