handdator

Visa fullständig version : Sluttränat


leopoldi
2005-07-18, 16:58
Jag är så frustrerad. Jag har haft problem med smärtor i ländryggen ett längre tag. Jag bor själv inte i Sverige men via Yellow pages fick jag tag i en kiropraktor här nere på Malta. Det visa sig att han själv var en gammal bodybuilder med fina meriter. Han undersökte min rygg o kom fram till att min ryggrad var helt sned.

Jag blev skickad till röntgen där en doktor titta på min ryggrad. Det visa sig att jag hade ngt fel med "vertebra" o en alldeles för djup kurva på min ryggrad

När jag fråga han om att lyfta vikter så kolla han mig strängt i ögonen o sa "out of the question" . Allt som gjordes ståendes eller sittandes kunde jag glömma o endast liggande övningar som bänkpress o dyl var tillåten. Då känns det ju som man lika gärna kan lägga ned träning. Jag kommer gå till kiropraktorn med för att få en andra åsikt om röntgenbilderna (förhoppningsvis har han mer förståelse för min vilja att lyfta vikter eftersom han har tävlat själv o har bättre förslag än att slopa allt som har med att lyfta tyngder).

Men troligtvis kommer jag få åka hem till Sverige igen för att få en bättre förklaring av detta. Det kan väl inte vara så illa att man måste lägga ned all styrketräning?? Ngn som har ngt förlag på vart man kan vända sig, jag vill inte möta fler doktorer med noll förståelse för att man vill lyfta vikter.

precis
2005-07-18, 17:15
jag vill inte möta fler doktorer med noll förståelse för att man vill lyfta vikter.

För en doktor ska det vara irrelevant om du vill lyfta vikter eller ej.

Viljan att lyfta vikter gör det varken mindre eller mer farligt att just lyfta vikter.

Dock är "outof the question" ett ganska dumt svar, läkaren borde ha sagt "om du fortsätter lyfta vikter kommer A att hända". Sen får du själv avgöra om du vill att A ska ske eller ej.

leopoldi
2005-07-18, 17:47
För en doktor ska det vara irrelevant om du vill lyfta vikter eller ej.

Viljan att lyfta vikter gör det varken mindre eller mer farligt att just lyfta vikter.



I en ideal värld är det så. Men en doktor som inte vet vad lyfta vikter innebär så säger han ju så. Hade väl varit bättre att ha en doktor som kunde föreslagit vilka övningar jag kan göra o inte göra, dvs ngn som har förståelse för vilka övnigar som kan vara farliga för mig o mindre farliga.

Kanske var klumpigt formulerat av mig

spacedog
2005-07-18, 23:36
Gå till en annan läkare, kanske byggar-kiropraktorn kan rekommendera någon. Jag hade problem med ett knä för ett par år sedan och träffade olika läkare och det är tyvärr en väldig skillnad på deras utlåtanden. I fortsättningen kommer jag alltid försöka hitta någon som själv aktivt utövar idrott eller som jobbar med idrottsmän.

Lizard
2005-07-19, 09:20
Det där är traditionell old school och ligger i linje med läkarnas fäbless för korsettanvändning fram till 1980-talet.


Din ryggrad är, som de flestas, sned och det är inte mer ovanligt än alla de som hux flux upptäcker att deras ena ben är kortare än det andra i sena tonåren (läs på frågorna härinne så ska du se - alla tror att det är något synnerligen unikt och sällsamt allvarligt).
Visst ökar belastningen på kotpelarraden ogynnsamt med en felaktig grundställning, men boten för det är sällan inaktivitet.

Våffö?

Däffö, att kotpelarraden, utan de sammanhållande musklerna (framför allt erector spinae) i princip bara hålls ihop av nervbanorna (vi pratar sytråd), och blir då musklerna svagare så...tja, gissa!?

Att tokbelasta som en dåre kanske inte är att rekommendera, men snyggt sammanhållande rörelser där vanligtvis både stångroddar och marklyft kan ingå brukar stärka och förbättra prognosen radikalt. Till skillnad från inaktivitet alltså.

Lizard

leopoldi
2005-07-29, 19:10
Nu har jag fått min diagnos ifrån kiropraktorn.

spondylithesis grade 1, alltså en fraktur på benet. Antagligen uppstått för länge sedan. 10-talet år sedan, men gör ont först nu

Han sa åt mig att inte syssla med Militärpressar, Knöböjar o Marklyft.

Alla dessa övningar är ju basen i min träning så man blir lite lätt deprimerad men å andra sidan är ju ryggen så pass viktig att det bara är att leta alternativa övningar så man slipper bli invalid

JoelR
2005-07-29, 19:32
Nu har jag fått min diagnos ifrån kiropraktorn.

spondylithesis grade 1, alltså en fraktur på benet. Antagligen uppstått för länge sedan. 10-talet år sedan, men gör ont först nu

Han sa åt mig att inte syssla med Militärpressar, Knöböjar o Marklyft.

Alla dessa övningar är ju basen i min träning så man blir lite lätt deprimerad men å andra sidan är ju ryggen så pass viktig att det bara är att leta alternativa övningar så man slipper bli invalid

Kan det hela gå över?

HenrY
2005-07-29, 20:06
Nu har jag fått min diagnos ifrån kiropraktorn.

spondylithesis grade 1, alltså en fraktur på benet. Antagligen uppstått för länge sedan. 10-talet år sedan, men gör ont först nu

Han sa åt mig att inte syssla med Militärpressar, Knöböjar o Marklyft.

Alla dessa övningar är ju basen i min träning så man blir lite lätt deprimerad men å andra sidan är ju ryggen så pass viktig att det bara är att leta alternativa övningar så man slipper bli invalid

Men ge inte upp för fasiken!
Det lovar jag att du kommer ångra som faen!
Även om du måste ge upp bra övningar så finns det ju alltid nått du kan köra?!

Lizard
2005-07-30, 09:32
Spondylit betyder väl inte benbrott utan benutväxt? :confused:
Hur kunde en kiropraktor bekräfta benbrott? :confused: Vid dolda benbrott krävs väl röntgen? :confused: Har du en kiropraktor som röntgar? :confused:

Lizard

Arne Persson
2005-07-30, 09:39
Spondylit betyder väl inte benbrott utan benutväxt? :confused:
Hur kunde en kiropraktor bekräfta benbrott? :confused: Vid dolda benbrott krävs väl röntgen? :confused: Har du en kiropraktor som röntgar? :confused:

Lizard


Håller med! Verkar mycket flummigt! Åtminstone USA-utbildade har dock ingående röntgenutbildning, men jag tvivlar på att de har röntenutrustning eller tillstånd att röntga. Han får hitta en vettig chiropraktor i Sverige som ställer en mer "normal" diagnos!

Daniel-san
2005-07-30, 13:28
Nu har jag fått min diagnos ifrån kiropraktorn.

spondylithesis grade 1, alltså en fraktur på benet. Antagligen uppstått för länge sedan. 10-talet år sedan, men gör ont först nu

Han sa åt mig att inte syssla med Militärpressar, Knöböjar o Marklyft.

Alla dessa övningar är ju basen i min träning så man blir lite lätt deprimerad men å andra sidan är ju ryggen så pass viktig att det bara är att leta alternativa övningar så man slipper bli invalid

Spondylithesis är troligen detsamma som latinets term spondylolistes som används inom svensk sjukvård. Det är benämningen på att en kotkropp är patologiskt förskjuten/gliden framåt i förhållande till kotan under den. Problemen varierar beroende på hur stor förskjutningen är, och de vanligaste besvären är ländryggsvärk lokalt kring glidningen, samt kramp i hamstrings. Om glidningen förvärras förbi 25% överväger man ofta operation för att steloperera segmentet. Obehandlat kan en fortsatt glidning leda till klämning av nervstrukturer/ryggmärg och det vill du INTE. Det är mycket viktigt att du fortsätter hålla koll på problemen via en läkares överinseende och röntgen. Att strunta i det och hoppas det går över är rent ut sagt skitdumt! Så följ de råd du får, och läs gärna själv på nätet eller medicinsk litteratur. Ge det uppmärksamhet redan nu, så kan du säkert komma vidare på ett bra sätt.

leopoldi
2005-07-30, 15:37
Till Daniel San:

Jag har aldrig sagt att jag skall skita i det o hoppas det går över.

Till alla övriga som kommenterat, här är storyn, en aning rörig men ändå.

Det som hände var att jag efter en session hos kiropraktorn skickades till ett privat sjukhus (på egen bekostnad) för att röntgas.

Doktorn på det sjukhuset förbjöd mig att överhuvudtaget lyfta vikter, ståendes eller sittandes. Han sa att jag fått en förskjutning av "vertebra" o att min ryggrad hade alldeles för djup kurva, enligt han var detta ngt som var medfött

Igår var jag hos kiropraktorn igen med mina röntenplåtar, där det var han som sa att jag fått Spondylithesis grade 1, 35% graders lutning. Han fråga mig om jag fått en smäll eller ramlat hårt ngn gång för länge sedan (vilket jag har gjort) för han kunde se att benet utsatts för trauma o det var en fraktur på benet.

Han säger att han kommer kunna fixa mig men totalt skulle de ta 12 sessioner, x 160kr styck.

För mig är allt detta rena grekiskan, jag känner ingen förbättring i ryggen efter de 2 besök jag gjort men det kanske är för kort tid för att göra ngn bedömning.

Kiropraktorn heter för övrigt Douglas J.Inkol, före detta gymägare i Los Angeles o hyfsat framgångsrik bodybuilder.

Han sa åt mig att skippa, militärpressar, squats o deadlifts i alla fall.

F.Ö vill jag tacka alla som tagit sig tid o svarat i tråden, får ursäkta min lätt gnälliga ton, men det känns inte så roligt just nu